خانه / برنامه نویسی / تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت
فرق های جاوا و جاوا اسکریپت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

تفاوت های جاوا و جاوا اسکریپت

زبان های برنامه نویسی انواع مختلفی داشته که هر کدام شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند. تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در این متن به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد. به علت مشابه بودن نام این ۲ زبان برنامه نویسی بسیاری از افراد به اشتباه فکر می کنند که هر دوی آنها یکسان هستند و یا تفاوت آنها ناچیز است.

در این متن به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت خواهیم پرداخت تا این ۲ زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت را با یکدیگر اشتباه نگیرید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید :

 

جاوا اسکریپت

بسیاری از افراد که البته در زمینه برنامه نویسی حرفه ای نیستند فکر می کنند که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نسخه برگرفته شده از جاوا می باشد و در حقیقت یک مرحله پیشرفته تر از آن است؛ اما در حقیقت این میزان تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت بسیار بیشتر از این اندازه می باشد.

بیشتر بخوانید : آینده توسعه برنامه‌های کاربردی در دستان جاوااسکریپت است

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در صفحه های اچ تی ام ال به کار می رود و قابلیت ها و ویژگی های آن باعث شده است تا محبوبیت و جایگاه مناسبی در دنیا کسب کند. از جمله این ویژگی ها می توان به کنترل کردن صفحه ها، بیشتر کردن کیفیت طراحی صفحه ها و… اشاره کرد. کدهایی که در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت وجود دارد و به کار گرفته می شود شباهت زیادی به زبان سی دارند.

مزایای جاوا اسکریپت

قبل از پرداختن به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت به مزایای استفاده از جاوا اسکریپت می پردازیم تا آشنایی کامل با این زبان پیدا کنید و درک تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت آسان تر شود. جاوا اسکریپت قابلیت این را دارد که در همه مرورگر ها مورد استفاده واقع شود. دادن قابلیت برنامه نویسی به اچ تی ام ال و فعال کردن این صفحات از دیگر مزایای آن می باشد.

مقاله مرتبط : Node.js چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

ساخت کوکی ها و استفاده کردن از آنها و همچنین ارزیابی کردن و تغییر اطلاعات نیز مزایای دیگر در استفاده از جاوا اسکریپت می باشد که می توانید از آن بهره مند شوید.

جاوا

زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان کاربردی بوده که در بیشتر موارد و طراحی ها می توان از آن استفاده کرد. یک زبان دارای یک ماشین مجازی ست که این قابلیت را به آن می دهد تا در هر پلتفرمی اجرا شود و در هر سیستم عاملی کار کند که این موضوع به کارایی آن اضافه می کند.

مشکلی که به این زبان برنامه نویسی وارد است به علت تبدیلی که توسط ماشین مجازی صورت می گیرد این فرایند کمی سرعت را پایین می آورد. این قابلیت ها باعث شده است تا از این زبان برنامه نویسی در اندروید نیز استفاده شود و اندروید از آن به عنوان یک زبان برنامه نویسی رسمی یاد کند.

همه می دانیم که اندروید یکی از سیستم عامل های مورد استفاده می باشد که کاربرد زیادی دارد. از مهمترین تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت شاید استفاده جاوا در این سیستم عامل می باشد.

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

همانطور که گفتیم شباهت اسم این ۲ زبان برنامه نویسی موجب شده است تا به اشتباه افراد فکر کنند که شباهت زیادی بین آنها برقرار است؛ اما شباهتی در بین آنها وجود ندارد و در این جا به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت می پردازیم تا درک این موضوع برای شما آسان تر شود.

تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت
تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت

 

شرکتی که این دو زبان برنامه نویسی را تهیه کرده است متفاوت می باشد. شرکتی که زبان برنامه نویسی جاوا را تهیه کرده است شرکتی به نام sun microsystem می باشد این در حالی ست که شرکت تهیه کننده جاوا اسکریپت netscape است.

 

این تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در ظاهر این ۲ بوده و برای هر شخصی که با برنامه نویسی نیز آشنایی نداشته باشد این تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت مشهود است. در بخش بعد به تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت در ساختار می پردازیم و آن را بررسی می کنیم.

تفاوت در ساختار

از دیگر تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت که می توان به آن اشاره نمود آن است که زبان برنامه نویسی جاوا یک زبان برنامه نویسی شی گرا محسوب می شود. این در حالی است که جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی شی گرا می باشد. از دیگر تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت این است که برنامه هایی که با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا نوشته و طراحی می شوند می توانند بر روی ماشین مجازی و همچنین مرورگر های اینترنت اجرا شوند؛

 

اما در زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت برنامه ها و کد ها تنها امکان اجرا شدن بر روی مرورگر های اینترنتی را دارند. تفاوت زبان برنامه نویسی جاوا و جاوا اسکریپت به این جا محدود نمی شود و تفاوت دیگری نیز وجود دارد. برنامه های که با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا نوشته شده اند باید کامپایل شوند اما در برنامه هایی که با استفاده از جاوا اسکریپت نوشته شده است کامپایل نیازی نبوده زیرا فقط یک متن می باشند.

 

منبع  : تاپ لرن

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 3 =