خانه / آموزش سئو SEO / صفحه فرود چیست؟
صفحه فرود چیست؟
صفحه-فرود
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

صفحه فرود چیست؟

آغازی برای آشنایی با صفحه فرود

در علم تبلیغات، به هر صفحه‌ای که کاربر وارد آن می‌شود یا اصطلاحا بر آن فرود می‌آید، صفحه فرود (به انگلیسی: Landing Page) می‌گویند. در حقیقت پس از اینکه مخاطب یک بنر تبلیغاتی یا تبلیغ متنی روی آگهی کلیک می‌کند، وارد صفحه فرود متصل به بنر یا تبلیغ متنی می‌گردد. معمولا صفحه فرود به صورت جدا از صفحات اصلی یک وب‌سایت طراحی می‌شود و به همین علت است که Navigation کلی وب‌سایت در آنها لحاظ نمی‌شود. دلیل مشخصی برای اتفاق ذکر شده وجود دارد؛ Navigation در صفحات فرود آورده نمی‌شود که عمل نهایی مخاطب محدود گردد و آگهی‌دهنده بتواند بواسطه صفحه فرود طراحی شده، به هدف نهایی خود برسد.

صفحه فرود چیست و انواع آن

عموما دو نوع صفحه فرود وجود دارند که عبارتند از:

صفحات فرودی که هدف آنها وارد کردن یک مخاطب به صفحه دیگری است و این مهم بواسطه یک کلیک تحقق می‌یابد. به همین دلیل به آنها صفحات فرود Click Through می‌گویند.
صفحات فرود دیگری هم وجود دارند که به منظور افزایش مخاطب بالقوه طراحی می‌شوند و معمولا یک فرم به همراه خود دارند. در زبان انگلیسی هم به این صفحات، صفحات فرود مختص به Lead Generation می‌گویند.
در ادامه مفصل به توضیح این دو شکل صفحه فرود می‌پردازیم:

صفحات فرود مختص به عمل Click Through:

هدف چنین صفحات فرودی، این است که بازدیدکننده وارد صفحه دیگری شود. بر اساس روند فروش در فروشگاه‌های اینترنتی، این صفحات می‌توانند برای معرفی یک محصول و یا قانع‌سازی مخاطب مورد استفاده قرار گیرند که آنها را در نهایت به مرحله تصمیم‌گیری نزدیک‌تر می‌کنند. معمولا در مرحله بعد از معرفی محصول و یا قانع کردن مخاطب و کلیک کردن روی دکمه فراخوان (به انگلیسی: Call-to-Action Button)، مخاطب برای تصمیم‌گیری می‌تواند با دو عمل متفاوت دیگر مواجه شود:

۱- ثبت‌نام پس از ورود به وب‌سایت

۲- افزودن به سبد

چنین صفحات فرودی به خاطر اطلاعات زیادی که به بازدیدکننده ارائه می‌دهند، بیشتر فرد را به مرحله خرید نزدیک می‌کنند. کمپین‌های تبلیغاتی‌ای که چنین صفحات فرودی به همراه خود دارند، نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) بالایی به ارمغان می‌آورند و سبب افزایش فروش می‌شوند.

تحقیقات و بررسی‌های بین‌المللی نشان داده که در چنین صفحات فرودی، آوردن جزییات بیشتر باعث افزایش میزان نرخ تبدیل می‌شوند.

صفحات فرود مختص به Lead Generation:

چنین صفحات فرودی برای دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این اطلاعات به منظور ایجاد موقعیت فروش بالقوه دریافت می‌شوند و شامل نام و نام‌خانوادگی کاربر، ایمیل، شهر سکونت و غیره هستند. چنین صفحات فرودی دارای یک فرم هستند که نسبت به هدف صفحه فرود و همچنین نوع کسب‌وکار آگهی‌دهنده، تغییر می‌کنند.

البته معمولا کسب‌وکارها، ایمیل افراد را می‎‌گیرند تا به آنها محتوایی ارسال کنند که در آن، کتاب‌های الکترونیکی، ارسال کوپن تخفیف، ورود به مسابقه، نسخه آزمایش یک محصول و غیره، ضمیمه شده‌باشد.

طول فرم و میزان اطلاعاتی که از مخاطب دریافت می‌کنید، مستقیما روی نرخ تبدیل تاثیر می‌گذارد. پس بهتر است که تا حد امکان، فرم خود را کوتاه کنید و فقط اطلاعات ضروری را از آنها دریافت کنید.

برای نمونه گرفتن اطلاعاتی چون شماره فکس، می‌تواند بازدیدکنندگان را فراری دهد.

در آخرین بخش این مطلب، روی اجزای صفحه فرود تمرکز می‌کنیم:

۱– تیتر اصلی: هر صفحه فرود، نیازمند یک تیتر اصلی است که به محتوای تبلیغات شما مرتبط باشد.

۲- تیتر جانبی: با این تیتر به مخاطب خود اطلاعات بیشتری می‌دهید و دید وسیع‌تری از ادامه مسیر در اختیار او قرار می‌دهید.

۳- محتوای توضیحی: در اینجا لازم است که با یک محتوای مرتبط با هدف خود، مخاطب را به پر کردن فرم یا وارد شدن به صفحه دیگر تشویق کنید.

۴- مواردی که سبب افزایش اطمینان می‌شوند: در هر صفحه فرود می‌توانید به کمک یک سری محتوا مانند آوردن نمادها، استانداردها و حتی یک رضایت‌نامه مشتری، خیال مخاطب را از خودتان راحت کنید.

۵- آوردن یک دکمه فراخوان (به انگلیسی: Call-to-Action) قدرتمند: دکمه‌های فراخوان حکم برگ برنده را دارند و اگر به درستی طراحی شوند، مشخصا مخاطب را وارد مرحله بعدی می‌کنند.

۶- نوشته مناسبی برای دکمه فراخوان: در کنار طراحی دکمه فراخوان، محتوایی قرار دارد که روی آن قرار می‌گیرد و بهتر است که دقیقا مستقیما خواسته خود را از مخاطب بواسطه این محتوا بخواهید. مثلا اگر در ایمیل شما، کتاب الکترونیکی قرار داشته باشد، کافی است که روی دکمه فراخوان خود عبارت “دانلود کنید” را بیاورید.

۷- کمتر از لینک‌ها استفاده کنید: هر چه قدر که تعداد لینک‌های درون صفحه فرود شما بیشتر باشد و مخاطب را به سایت‌های دیگر وارد کنید، میزان نرخ تبدیل کاهش پیدا می‌کند. معمولا باید نسبت به هدفی که دارید، لینک‌سازی کنید. برای نمونه در یک صفحه فرود که به منظور فروش طراحی می‌شود، لازم است که لینکی برای ورود به فروشگاه به کمک دکمه فراخوان ایجاد شود.

۸- از عکس‌ها و ویدئوها استفاده کنید: این دو مورد سبب افزایش جذابیت ویدئو شما می‌شوند و جدا از افزایش مدت زمانی که کاربر در صفحه سپری می‌کند، روی میزان نرخ تبدیل (به انگلیسی: Conversion Rate) تاثیر بسیار مثبتی می‌گذارند. از طرفی به کمک ویدئوها، انتقال داده و اطلاعات راحت‌تر می‌گردد.

مبع: آکادمی ای نتورک/رامین جابری

عالی بود(4)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 5 =