عناوین
احتمالاً برای شما هم پیش آمده هنگامی که جلوی تلوزیون نشستهاید یا در حال چرخیدن در پیجهای اینستاگرام هستید، ویدیویی ببینید که در نگاه اول برایتان بسیار جذاب باشد و متوجه جنبه تبلیغاتی آن نشوید. یا حتی بعد از تماشای یک ویدیوی آموزشی رایگان در اینترنت، به خود بیاید و ببینید یک محصول چند صد هزار تومانی از شرکت ارائه دهنده آن ویدیو خریداری کردهاید.
تا به حال به این موضوع فکر کردهاید که این شرکتها چگونه با ارائه یک ویدیو روی شما تاثیر میگذارند؟ تا حالا به این فکر کردهاید که خود شما هم میتوانید یک ویدیو تبلیغاتی برای معرفی محصولتان بسازید؟ اگر مایل به دانستن پاسخ این سوالات هستید، در ادامه با من همراه باشید تا قدم به قدم تمام مسائل مربوط به بازاریابی ویدیویی را آموزش ببینیم.
بازاریابی ویدئویی (Video Marketing) چیست؟
بازاریابی ویدئویی یکی از انواع بازاریابی دیجیتال و اینترنتی میباشد که با استفاده از محتوای ویدئویی برای ارتقا یک نام تجاری، محصول و یا هرگونه خدمات استفاده میشود؛ به زبان سادهتر و خودمانی، بازاریابی ویدئویی شامل ساخت فیلمهای کوتاه (در حدود یک تا پنج دقیقه) با محتوای معرفی و عرضه محصولات میشود.
چرا باید از بازاریابی ویدیویی استفاده کنیم؟
خب بگذارید قبل از هر چیزی، با یکسری آمار و ارقام پاسخ این سوال را بدهم: جالب است بدانید پیش بینیها نشان میدهد تا سال ۲۰۱۹، بیش از ۸۰% فضای ترافیکی اینترنت به ویدیوها اختصاص داده میشود. البته با توجه محبوبیت زیادی که ویدیوها در بین افراد پیدا کردهاند، این پیش بینی چندان هم دست نیافتی نخواهد بود؛ نتایج یک تحقیق که بر روی خریداران چندین فروشگاه اینترنتی معتبر انجام شد، نشان میدهد آموزش یا تبلیغات ویدیویی ۹۰% در تصمیمگیری آنها برای خرید تاثیر داشته است.
با این حال اگر قانع نشدهاید که چرا بازاریابی ویدیویی به نفع شماست، هنوز دلایلی هست که میتواند شما را مجاب به انجام این روش تبلیغاتی کند:
ویدئو سئو سایت را افزایش میدهد:
شاید یک مقدار عجیب باشد اگر به شما بگوییم ویدئوها میتوانند رتبه بندی سایت شما را در موتورهای جستوجو را بالا ببرند! اما به این نکته توجه داشته باشید که با تولید محتوای ویدئویی و به اشتراک گذاری آن، میتوانید نرخ کلیک (CTR) بالایی در نتایج گوگل به دست بیاورید. به این معنی که نسبت کاربرانی که روی لینک مطلب شما کلیک میکنند افزایش پیدا میکند.
ویدئو نرخ تبدیل را بهینه میکند:
بررسیهای جدید نشان میدهد ۵۷% از خریداران فروشگاههای آنلاین معروف، بیشتر مایل به خرید محصولاتی میباشند که از آنها ویدیو یا ویدیوهایی تبلیغاتی دیده باشند.
ویدئو به آسانی در دسترس عموم است:
طبق آخرین آمارها کاربران روزانه ۷٫۵ میلیون ویدیو در آپارات و ۸ میلیارد فیلم در یوتیوب تماشا میکنند. به این ارقام تعداد بازدید ویدیوهای موجود در تلگرام و اینستاگرام را هم اضافه کنید! با این حساب به جرأت میتوانم بگویم با کمک تبلیغات ویدئویی شما میتوانید با صرف هزینهای مقرون به صرفه به مخاطبان خود دسترسی داشته باشید.
ویدئو مهیج است:
ویدیو به شما این امکان را میدهد که با کمک موسیقی، به مرکز احساسات مغز مخاطب دسترسی پیدا کنید. همچنین استفاده از افراد مشهور در تبلیغات ویدیویی باعث تاثیرگذاری چهره در ذهن مخاطب میشود و همانطوری که میدانیم ارتباط انسانی از طریق ویدیو برای تبلیغات شما، به مراتب کار آمدتر از تاثیری هست که متن یا نوشته تبلیغاتی بر مخاطب میگذارد.
آیا تبلیغات ویدئویی به درد کسب و کار شما میخورد؟
چشم بسته بدون اینکه بدانم کسب و کار شما چه هست میگویم پاسخ مثبت است! کسب و کار شما هرچه باشد میتوانید از بازاریابی ویدئویی برای رونق آن استفاده کنید. فرقی نمیکند که شما مالک یک شرکت بزرگ تولید لباس برند هستید و یا صاحب یک رستوران کوچک؛ در هرصورت بازاریابی ویدیویی مانند فرشته نجات به داد شما خواهد رسید!
چرا که دنیای امروز، دنیا تکنولوژی است و ابزارها و روشهای دیجیتال در هر زمینهای حرف اول را میزنند. بنابراین استفاده از بازاریابی ویدیویی مختص به فعالیت یا گروه خاصی از جامعه نمیباشد.
بازاریابی ویدیویی در ایران
اگر از آن دسته از آدمهایی هستید که معتقدید بازاریابی و این حرفها همهاش برای خارجیهاست و به درد ایران نمیخورد، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که در چند سال اخیر با افزایش استفاده کاربران ایرانی از صفحات اجتماعی به خصوص تلگرام و اینستاگرام، بازاریابی ویدئویی بسیار رونق یافته.
سایت آپارات به عنوان بزرگترین سرویس به اشتراکگذاری ویدیو در ایران محسوب میشود که اخیرا به رکورد ۷٫۵ میلیون نمایش ویدیو در روز دست یافته. بنابراین بازار ویدیو مارکتینگ در آپارات بسیار داغ است و روز به روز بر رونق آن اضافه میشود.
دیجیکالا از جمله برندهایست که از بازاریابی ویدئویی بسیار بهره میگیرد و استراتژیاش در این زمینه برگزاری مسابقات مختلف و اطلاعرسانی از طریق ویدئوهایی است که تمام شخصیتهای حاضر در آن را سلبریتیهای اینستاگرام و یا افراد شناخته شده در سطح کشور، تشکیل میدهند.
با این حال اگر به فکر شروع بازاریابی ویدئویی در ایران هستید باید برخی مسائل و مشکلات را در نظر داشته باشید:
از بین روشهای ذکر شده، کمک گرفتن از اینستاگرام، تلگرام و سایت آپارات و همچنین انیمیشنها و ویدیوهای طنز منتشر شده در این صفحات گزینههای خوبی برای شما محسوب میشود. چرا که به دلیل عدم دسترسی بسیاری از کاربران ایرانی به صفحاتی مثل یوتیوب، فیسبوک و توییتر و همچنین کم طرفدار بودن برنامههایی نظیر اسنپچت، انتشار ویدئو در این صفحات بر خلاف اکثر کشورهای دیگر، نفع زیادی برای شما به همراه نخواهد داشت.
مسئله دیگر تفاوت فرهنگی ما با دیگر کشورهای پیشرو در عرصه ویدیو مارکتینگ میباشد. ممکن است روشهای مطرح تبلیغات ویدیویی (که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت) در سطح جهانی به دلیل همین تفاوت فرهنگی، در ایران موثر واقع نشود.
بنابراین هنگام ساختن ویدئو باید حتماً به فرهنگ و سلیقه مخاطبان خود دقت داشتهباشید و از یک استراتژی صرفاً به دلیل موفق و محبوب بودن در سطح جهانی استفاده نکنید.
یکی از مسائلی که باید توجه ویژهای به آن داشته باشید این است که در ایران با توجه به بالا بودن هزینه خرید اینترنت نسبت به سایر کشورها، ممکن است ویدیوی تبلیغی شما مورد بیتوجهی برخی کاربران قرار بگیرد.
همچنین مسائلی مانند کند بودن سرعت اینترنت و فیلترهای مختلفی که ویدیو پس از ساخته شدن باید از آنها عبور کند، بر کیفیت ویدیو مارکتینگ تاثیر میگذارد و باعث میشود بازاریابی ویدئویی در ایران از استاندارهای جهانی فاصله بگیرد.
چالشها و مشکلات بازاریابی ویدیویی
در سالهای قبل، هزینه بردار بودن ساخت ویدیو یکی از مشکلات بازاریابی ویدیویی محسوب میشد. هزینه تجهیزات، ویرایش، فیلمبرداری و… مقرون به صرفه نبود و روشهای دیگر بازاریابی ترجیح داده میشدند. امروزه این هزینهها کمتر شده و ابزارهای فیلمبرداری زیادی به وجود آمدهاند اما با این حال باز هم نیازمند پرداخت هزینه (هرچند کمتر نسبت به قبل) برای مراحل ساخت، پردازش و انتشار ویدیو ها هستید و از هزینههای ساخت ویدیو گذشته، شما برای انتشارآن هم باید هزینه متحمل شوید.
یکی دیگر از چالشهای بازاریابی ویدیویی ایدهپردازی و ارتباط بر قرار کردن با مخاطب هست. با توجه به زیاد شدن ویدیوهای تبلیغاتی و خسته شدن بیشتر افراد از تماشای تبلیغات مکرر، درست کردن ویدیوهای که مخاطب را جذب کند و تاثیر گذار باشد، نیازمند وقت و انرژی زیاد و یک تیم نسبتاً حرفهای و آشنا به امور مختلف بازاریابی است.
روشهای مختلف بازاریابی ویدیویی
بازاریابی ویدیویی به روشهای مختلفی انجام میشود برای مثال یکی از روشهای سنتی بازاریابی ویدیویی که تقریبا همهی ما از کودکی با آن آشنایی داشتهایم، پخش ویدیوها در تبلیغات تلویزیونی و میانبرنامه ای است. اما این روزها با افزایش محبوبیت صفحات اجتماعی، پای این ویدیوها علاوه بر رسانههای ملی، به صفحات مختلف اجتماعی نیز باز شدهاست. یکی دیگر از این روشها، نمایش ویدیوهای تبلیغاتی بر روی بنرهای موجود در سطح شهر است. این روشها بسیار تاثیر گذار بوده و مخاطبان زیادی را به خود جذب میکند اما ممکن است بسیار پرهزینه باشد و شما دنبال روشهای ارزانتری باشید. نگران نباشید! شما میتوانید با انتشار ویدیوهای خود در برنامهها و سایتهای مخصوص پخش فیلم، یک بازاریابی ویدیویی ساده و کمهزینه را شروع کنید.
در ادامه تعدادی از روشهای مختلف بازاریابی ویدیویی را به شما معرفی میکنم:
- ویدیوهای تجارتی (Brand): اهداف و دیدگاههای کلی کسب و کار شما را به مخاطب نشان میدهد. هدف اصلی این فیلمها جذب مخاطبانی با خط فکری مشابه شماست.
- مصاحبه با افراد کارشناس: با کارشناسان صاحب نام مصاحبههایی ترتیب داده و ویدیوهای این مصاحبهها را را برای مخاطبان به نمایش بگذارید تا از این طریق بینندگان در جریان بحثهای کارشناسی شما قرار گرفته و متوجه حرفه ای بودن شما بشوند. معمولاً ویدیوهای این روش، طولانیتر از ویدیوهای سایر روشها است؛ و به همین دلیل در تبلیغات تلویزونی به نمایش در میآیند.
- ویدئوهای رویدادها: از جلسات و گردهماییهای شرکت خود ویدیوهایی تهیه کرده و با مخاطب به اشتراک بگذارید.
- ویدئوهای آموزشی: این ویدیوها به بینندگان کمک میکند تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند و ذهن آنها را آماده پذیرش کسبوکار و راهکارهای شما میکند. این نوع از بازاریابی ویدیویی را قالباً در سایتهایی که به آموزش مطلبی خاص میپردازند و همچنین سایتهای انتشار ویدیو، مشاهده میکنیم. اکثر ویدیوهای منتشر شده در سایتی مثل آپارات در این دسته قرار میگیرند.
- ویدئوهای نسخه نمایشی: چگونگی عملکرد محصول، ویژگیها و کاراییهای آن را به مخاطب معرفی میکند.
- ویدئوهای توضیحی: این ویدیوها به مخاطب شما نشان میدهد که چرا به محصولات و خدمات شما نیاز دارد و میتواند مشکل یا مشکلات خود را با استفاده از محصولات و خدمات شما تا حدی برطرف کند. اکثرا بازاریابی ویدیویی در تلوزیون خود را به این شکل نشان میدهد.
- ویدیوهای کارتونی و یا ویدیوهایی که جنبه طنز دارند: با استفاده از این ویدیوها میتوان مفاهیم تخصصی و پیچیده را به سادگی به مخاطبان توضیح داد. مفاهیمی که شاید درک آنها در حالت عادی برای تمام افراد امکانپذیر نباشد. حتما خیلی از شما با انیمیشنهایی مثل سوریلند آشنایی دارید و دیدهاید که چگونه بعضی از بازاریابان این فرصت را غنیمت شمرده و به عنوان اسپانسر سازندگان این قبیل انیمیشین ها و یا ویدیوهای طنز که در شبکههای اجتماعی تبادل میگردند، خود را معرفی کرده و با این کار گام محکمی در عرصه ویدیو مارکتینگ بر میدارند.
- ویدیوهای استفاده و رضایتمندی مشتریان از محصولات: از بهترین و محبوبترین ویدیوهای تبلیغاتی به شمار میرود زیرا به مخاطب نشان میدهد که افرادی با مشکل یا نیازمندی مشابه او وجود دارند و ارتباط چهره با چهره بسیار تاثیر گذار است. این نوع از تبلیغات ویدیویی را به وفور در اینستاگرام شاهد هستیم.
- ویدیوهای زنده: با مشاهده این ویدیوها مخاطبان با عوامل پشت صحنه و جزئیات بیشتری از کسبوکار شما آشنا شده و راحتتر میتوانند به شما اعتماد کنند. امکان ضبط ویدیوهای live شبکه هایی مانند اینستاگرام، توییتر و فیسبوک نمونهای از این نتورکمارکتینگ میباشد که در ایران ویدیو live اینستاگرام از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
برای شروع بازاریابی ویدئویی چه باید کرد؟
خب طبیعی هست که اولین قدم برای تبلیغات ویدیویی، ساخت ویدیو و انتشار آن در سایتها، صفحات اجتماعی و… است. ولی مسئله اصلی اینجاست که موضوع را میدانید و شاید ایدههای بسیاری هم در سر داشتهباشید اما وقتی زمان عملی کردن و ساخت ویدیو میرسد، سردرگم میشوید و نمیدانید دقیقاً چه کار باید بکنید. اگر تجربهای در زمینه تبلیغات ویدیویی ندارید اصلا نگران نباشید. در اینجا چند ایده ساده و کار آمد در بازاریابی ویدیویی را با هم مرور میکنیم.
مرحله اول:
- از طرف تیم کاری خود ویدیو کوتاهی به منظور تشکر از مشتریهایی که متقاعد به خرید از شما شدهاند و همچنین مشتریهای جدیدی که ممکن است جذب محصول شما شوند، تهیه کنید.
- یک نمونه نمایشی از محصول خود را فیلم برداری کنید و برای مخاطبان به نمایش بگذارید تا به خوبی با محصول آشنا شوند.
- چگونگی عملکرد و ویژگی های محصول خود را در قالب تصویر های متحرک (GIF) به مخاطبان نشان دهید تا متوجه شوند با چگونه محصولی مواجه هستند.
- از تعریفها و علاقمندی مشتریهای واقعی فیلمی ۱۵-۲۰ ثانیه ای تهیه کنید تا از این طریق مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید.
مرحله دوم:
- فیلم برداری پیشرفتهتر و همراه با جزئیات بیشتری از علاقمندی مشتریها به محصول خود، داشتهباشید و آن را با مخاطبان به اشتراک بگذارید. بسیاری از مخاطبان تحت تاثیر سبک زندگی و علایق مشتریهای حاضر در تبلیغ می شوند و این موضوع آن ها را راقب به استفاده از محصول شما میکند.
- ویدیوهای طولانیتری از نمایش و معرفی محصول تهیه کنید. همچنین میتوانید از ویدیوهای آموزشی و تخته سفید (Whiteboard Video) بهعنوان تبلیغات خود استفاده کنید.
- در مورد کسب و کار خود، اهداف و دیدگاههای کلی آن، ویدیو کوتاهی برای آشنایی مخاطبان بسازید.
مرحله سوم:
- نمونه نمایشی کامل و جامعی از محصول خود را در قالب فیلم به نمایش بگذارید.
- ویدئوهای آموزشی و توضیحات مختصر را جایگزین پستهای طولانی و پیچیده وبلاگ خود کنید.
- مصاحبه طولانیتری با عوامل کلیدی کسب و کار خود داشته باشید تا مخاطبان تا حدی در جریان چگونگی روند کار قرار گیرند.
- سخنرانیهای زنده ای از عوامل کسب و کار فیلمبرداری کنید و سپس آن را ضمیمه رندر نهایی نمایید.
- برای فراخوانهای مختلف خود (مثل: با ما تماس بگیرید، ما را به دوستان خود هم معرفی کنید، برای امتحان رایگان به ما بپیوندید و …) ویدیوهایی بسازید. تاثیرش به مراتب در مخاطب بیشتر خواهد بود.
نتیجهگیری
ویدئو مارکتینگ این روزها بسیار رونق یافته و یکی از موثرترین روشهای بازاریابی اینترنتی به حساب میآید. تاثیر ویدئو بسیار بیشتر از نوشتههای وبلاگی، پستهای شبکههای اجتماعی و ایبوکهاست. اما نمیتوانیم از هزینههای نسبتاً بالای این روش تبلیغات چشم پوشی کنیم. بنابراین اگر قصد دارید از بازاریابی ویدیویی برای افزایش فروش محصولات خود استفاده کنید، پیشنهاد میکنم آن را به روش صحیحاش انجام دهید.
همچنین به یک تیم بازاریابی و فیلمبرداری با تجربه و حرفهای برای ماندن در عرصهی رقابت بازاریابی ویدیویی نیاز دارید. اگر کاری بیکیفیت ارائه دهید و نتوانید با اکثریت مخاطبان ارتباط برقرار کنید، ویدیوها بیشتر موجب ضرر کردن شما میشوند و میتوانند مخاطبان را نسبت به شما بیعلاقه کنند.