خانه / اخبار / بزرگترین آپدیت تاریخ گوگل در march 2024 اتفاق افتاد!
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

بزرگترین آپدیت تاریخ گوگل در march 2024 اتفاق افتاد!

اگر کار و حرفه شما با فضای وب و فعالیت‌های مربوط به حوزه بازاریابی دیجیتال مرتبط باشد، احتمالا زمزمه‌های یک تغییر بزرگ در گوگل را شنیده‌اید، بزرگ‌ترین آپدیت گوگل که بسیاری از صفحات را از فهرست نتایج گوگل حذف خواهد کرد!

درست شنیده‌اید، آپدیت گوگل march 2024 با اتکا بر الگوریتم‌های پیشرفته و البته هوش مصنوعی سعی دارد که فضای وب را از محتوای بی‌کیفیت و اسپم که ارزشی به کاربران اضافه نمی‌کند پاک‌سازی کند و بیش از پیش محتوای ارزشمند مفید کاربرپسند را تکریم کند و محتوای تولید شده توسط انسان را در اولویت قرار دهد.

حالا چرا این به‌روزرسانی را به عنوان بزرگ‌ترین آپدیت تاریخ گوگل می‌شناسند؟ در این مقاله علاوه بر پاسخ به این پرسش، جزئیات و سیاست‌های جدید این به‌روزرسانی را با هم بررسی خواهیم کرد.

جزئیات و چرایی آپدیت هسته گوگل

این اولین بار نیست که گوگل دست به اقداماتی جدی برای مبارزه با محتوای غیرمفید و بی‌ارزش و صرفا برای افزایش بازدید سایت می‌کند؛ در حقیقت تلاش برای کاهش محتوای غیرمفید در وب توسط گوگل به طور جدی از سال 2022 شروع شد، اما آپدیت مارس سال 2024 گوگل را می‌توان به عنوان “بزرگ‌ترین تغییر در الگوریتم‌های گوگل در سال‌های اخیر” دانست.

پیچیدگی این به‌روزرسانی نسبت به به‌روزرسانی‌های قبلی بیش‌تر است و تغییرات اعمال‌شده و تنظیمات جدید در هسته‌های اصلی گوگل، شناسایی محتوای ارزشمند را تکامل‌یافته‌تر و پیشرفته‌تر کرده است. در اصل هدف این به‌روزرسانی بر دو مورد متمرکز است:

  • کاهش رتبه‌بندی سایت‌هایی با محتوای غیرمفید (search engine first)
  • افزایش رتبه‌بندی سایت‌هایی با محتوای مفید و ارزشمند(people first content)

همچنین این به‌روزرسانی عظیم و گسترده و سیاست‌های جدید گوگل را می‌توان به دو مورد به‌روزرسانی اسپم و هرزنامه و بهبود کیفیت رتبه‌بندی تقسیم‌بندی کرد.

سیاست‌های جدید رتبه‌بندی

اصلی‌ترین بخش آپدیت سال 2024 گوگل مربوط به بهبود سیستم رتبه‌بندی سایت‌ها می‌شود. البته استراتژی‌هایی برای تشخیص محتوای مفید از غیرمفید با استفاده از الگوریتم‌هایی مثل helpful content از پیش برای گوگل تعریف تعریف شده بود، اما این الگوریتم‌‌ها در به‌روزرسانی جدید ارتقای شگفت‌انگیزی پیدا کرده‌اند.

به عنوان مثال، الگوریتم Improved Quality Ranking که در به‌روزرسانی جدید موتور جستجوی گوگل تعبیه شده و مواردی از جمله بک‌لینک‌ها و کلمات کلیدی را به تنهایی برای مفید و ارزشمند بودن محتوا کافی نمی‌داند، بلکه تخصص، اعتبار، خوانایی و انسجام محتوا را هم با دقت بررسی می‌کند و بر اساس آن‌ها سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. هدف اصلی گوگل از این کار کاهش محتوای بی‌کیفیت وب تا 40 درصد است.

الیزابت تاکر، مدیر محصولات در جستجوی گوگل، در مورد این موضوع اظهار داشته است: “ما قصد ایجاد الگوریتم‌های بهبودیافته در سیستم‌های رتبه‌بندی اصلی خود را داریم تا مطمئن شویم مفیدترین و ارزشمندترین اطلاعات در فضای وب تولید و عرضه می‌شود و درصد محتوای بی‌کیفیت و غیراصل به کم‌ترین میزان خود برسد.

البته این به‌روزرسانی چیزی فراتر از ایجاد تغییر در الگوریتم‌های گوگل است. در اصل این یک حرکت استراتژیک برای تغییر شکل نمایش محتوا حول کیفیت جستجو گوگل است. البته طبق گفته‌های قبلی خودمان، ما همچنان استفاده از هوش مصنوعی را خلاف مقررات خود نمی‌دانیم. هدف ما از این به‌روزرسانی تولید و عرضه محتوای مفید و مرتبط در بالاترین سطح و کیفیت برای کاربران می‌باشد”

سیاست‌های جدید هرزنامه گوگل

علاوه‌بر بهبود سیستم رتبه‌بندی، گوگل سیاست‌های جدیدی مربوط به اسپم و هرزنامه وضع کرده و در دستور کار خود قرار داده است. هدف این سیاست‌ها دور کردن حداکثری محتوای غیرمفید و بی‌کیفیت از صفحه نتایج جستجو می‌باشد. این سیاست‌های جدید بر سه موضوع تمرکز دارند که اصطلاحا به آن‌ها “اقدامات اسپم رایج” گفته می‌شود. در ادامه، این سه موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

سوءاستفاده از دامنه منقضی شده

همیشه افرادی سودجو و فریبکار وجود دارند که با نام و شهرت دیگری سعی در افزایش مخاطبان خود دارند. این قضیه در فضای وب نیز گسترش یافته و باعث فریبکاری کاربران می‌شود، یعنی برخی افراد دامنه‌های معروفی که به طور کامل منقضی شده‌اند را خریداری کرده و با استفاده از شهرت و اعتبار آن دامنه به انتشار محتوای غیرمرتبط در جهت اهداف خود می‌پردازند.

مثلا دامنه مربوط به یک سایت معروف فروش لوازم الکترونیکی را خریداری کرده و از آن برای راه‌اندازی وب‌سایت شرط‌بندی یا بت استفاده می‌کند. حال قوانینی به گوگل اضافه شده که در صورت سوءاستفاده از شهرت یک سایت و دامنه آن، موتور جستجو به راحتی آن را تشخیص داده و سایت موردنظر را از نتایج جستجو حذف می‌کند.

سوءاستفاده از اعتبار سایت

فرض کنید که وارد یک وب‌سایت آموزشی شده‌اید تا درباره یک مسئله آکادمیک مطالعه کنید اما رپورتاژ یا آگهی غیرمرتبطی مثلا با موضوع خرید VPN را دائما مشاهده می‌کنید. این یک ترفند برای سایت‌های کوچک (شخص ثالث) محسوب می‌شود که هدف آن مستقل از سایت میزبان است و با دور زدن گوگل، رتبه‌بندی را دستکاری کرده و بازدید سایت خود را افزایش دهند.

این کار می‌تواند بدون آگاهی و نظارت شخص اول یا با مشارکت دقیق آن انجام شود که در هر دو مورد، محتوا اسپم شناخته شده و بر رتبه‌بندی کل سایت اثر می‌گذارد. البته سیاست‌های اسپم روی محتوای عادی که در سایت‌های میزبان با هدف تبلیغات و بدون گیج کردن کاربران انتشار می‌یابد، اعمال نمی‌شود. این محتوای تبلیغاتی “advertorial” یا تبلیغات بومی نام گرفته و یکی از استراتژی‌ها تبلیغات محسوب می‌شود.

برای مقابله با این سوءاستفاده، گوگل سیاست‌ و خط مشی جدیدی در مورد لینک‌های خروجی و بک‌لینک‌ها در نظر گرفته تا سایت ثالث از اعتبار و شهرت سایت‌های بزرگ و میزبان به طور نامتعارف به نفع خود و برای دستکاری رتبه‌بندی استفاده نکند.

سوءاستفاده با تولید محتوای انبوه

Scaled content abuse یا سوءاستفاده با تولید محتوای انبوه زمانی رخ می‌دهد که یک سایت صفحات یا محتوایی را با حجم زیاد اما فاقد هر گونه ارزش و کیفیت و اصالت برای مخاطب و کاربران هدف یا کپی در مقیاس به منظور رتبه‌بندی در نتایج جستجو تولید و ارائه می‌کند.

گوگل در این مورد به ما می‌گویند:” این سیاست‌ها امکان اقدام مناسب را در برابر صفحاتی که انواع بیش‌تری از محتوا را تولید کرده و ادعا می‌کنند که به جستجوهای پرطرفدار جواب می‌دهند اما در اصل محتوای بی‌کیفیت و غیرمفید ارائه می‌دهند، برای ما فراهم می‌کنند.”

به بیان ساده‌تر، گوگل در مواجهه با این سایت‌ها و محتوای انبوه و بی‌کیفیت آن‌ها که به صورت خودکار تولید شده، صرف نظر از این که محتوا به چه شکلی ارائه شده، آن را اسپم در نظر گرفته و سایت را از صفحه نتایج جستجو حذف می‌کند یا رتبه آن را کاهش می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مقاله به شرح جزئیات و ضوابط بزرگ‌ترین به‌روزرسانی عظیم‌ترین موتور جستجو یعنی گوگل پرداختیم و معیارهای جدید گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها را نام برده و توضیح دادیم.

حالا که با این به‌روزرسانی و جزئیات آن آشنا شدید، زمان آن رسیده است که محتوای سایت خود را بر اساس سیاست‌های جدید وضع‌شده ویرایش و بازنویسی کنید و خود را از خطر عواقب رعایت نکردن این قوانین مصون نگه دارید.

برای دریافت مشاوره سئو و کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد سئو برای انواع سایت‌ها به سایت وب رمز مراجعه فرمایید و از توضیحات مشاورین و متخصصین آنها استفاده کنید.

عالی بود(1)جالب نیست!(0)