خانه / آموزش سئو SEO / ۱۳ عنصری که برای یک پست وبلاگ استثنایی باید مد نظر داشته باشید
۱۳ عنصری که برای یک پست وبلاگ استثنایی باید مد نظر داشته باشید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

۱۳ عنصری که برای یک پست وبلاگ استثنایی باید مد نظر داشته باشید

از هر پنج وبلاگ‌نویس یک نفر گزارش می‌دهد که وبلاگ آن‌ها در زمینه بازاریابی قوی عمل کرده است. ولی چرا اکثریت قریب به اتفاق وبلاگ‌ها نتایج بازاریابی خوبی را ارائه نمی‌دهند؟ یکی از عمده دلایلی که وبلاگ‌ها به موفقیت نمی‌رسند، کیفیت کم مقاله‌های آن‌هاست. ولی محتوای باکیفیت چه محتوایی است؟ در این مقاله به شما کمک می‌کنیم 13 عنصر کلیدی برای داشتن محتوای باکیفیت را شناخته و از آن‌ها برای تولید یک پست وبلاگ استثنایی و منحصر به فرد استفاده کنید.

1.موضوع جذاب

محتواهای تولیدی شما باید دارای موضوع جذابی برای مخاطب باشد. در نتیجه نیاز است در رابطه با موضوعات مورد علاقه مخاطبان تحقیق کرده و متناسب با آن‌ها به تولید محتوا بپردازید. در صورتی که کاملا مطمئن نیستید که مخاطبان شما به چه چیزی اهمیت می‌دهند، می‌توانید از مواردی که در ادامه ذکر می‌شود استفاده کنید.

  • از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید و بدانید که کدام صفحات شما بازدید بیشتری از سمت مخاطبان دارند و به نوعی اهداف تجاری شما را پشتیبانی می‌کنند.
  • می‌توانید از تیم فروش سازمان خود بپرسید که مشتریان بالقوه چه سوالاتی می‌پرسند و با توجه به زمینه سوالات آن‌ها، به تولید محتوا بپردازید.
  • به سرچ کنسول مراجعه کنید تا ببینید مردم بیشتر به دنبال کدام یک از محصولات یا خدمات شما هستند.

هر کدام از این موارد، منبعی عالی برای پیداکردن موضوعات محتوایی مورد علاقه مخاطبانتان هستند. مقاله «انتخاب موضوع برای تولید محتوا» هم در این خصوص بسیار کاربردی ست و می‌توانید با مطالعه آن دید خوبی نسبت به این موضوع پیدا کنید.

2.URL قابل جستجو

برای نوشتن URL، گوگل توصیه می‌کند که آن را ساده و کوتاه نگه دارید. از شماره‌های شناسایی طولانی یا عناصر خاص زمان مانند تاریخ و سال در URLهای خود استفاده نکنید.

URLهای پیچیده می‌تواند برای مرورگرها مشکل ایجاد کند و از طرفی برای کاربران نیز ناخوانا خواهد بود. بهتر است URL شامل کلمات کلیدی مقاله باشد تا مخاطب در زمان کلیک‌کردن بر روی پست بداند انتظار خواندن چه چیزی را باید داشته باشد.

3.نام نویسنده را اضافه کنید

مقاله‌هایی که نام نویسنده را نمایش می‌دهند، از اعتبار و اصالت بیشتری برخوردار هستند. در نتیجه بهتر است نام نویسنده را به یک صفحه نمایه همراه با یک عکس پیوند دهید تا مخاطبان بتوانند با دیگر مقالات نویسنده نیز آشنا شوند و به مطالعه آن‌ها بپردازند. وجود یک صفحه نمایه این احساس را به مخاطب منتقل می‌کند که در حال خواندن مطلب از شخصی واقعی است و این مورد بر تجربه کاربری او تاثیر بیشتری می‌گذارد.

همچنین واردشدن به پروفایل نویسنده و خواندن دیگر مقالات او موجب می‌شود کاربر در سایت باقی بماند و تایم بیشتری را در سایت بگذراند که این مورد به سئوی سایت نیز کمک بسیاری می‌کند.

4.فهرست مطالب

بهتر است از فهرست مطالب در بالای پست‌های خود استفاده کنید تا محتوای شما سازمان‌دهی شوند و مخاطبان راحت‌تر بتوانند در طول مقاله حرکت کنند. البته این ویژگی تنها برای مخاطب مفید نبوده بلکه کار ربات‌های موتورهای جستجو را نیز آسان‌تر می‌کند.

وجود لینک‌ در فهرست مطالب به خوانندگان شما کمک می‌کند در مدت زمانی کوتاه به اطلاعات مورد علاقه خود دست یابند و مجبور به خواندن تمامی مطلب در صورتی که به آن نیاز ندارند، نشوند.

موتورهای جستجو نیز به فهرست مطالب علاقه دارند. لازم به ذکر است که در این مورد تضمینی وجود ندارد ولی اغلب در جستجوی گوگل به عنوان سایت لینک نمایش داده می‌شوند و همین امر را می‌توان نشان از علاقه موتورهای جستجو به فهرست مطالب دانست.

5.تیتر مخاطب‌پسند و قوی

یک تیتر مخاطب‌پسند و قوی می‌تواند مخاطب را به وبلاگ شما بکشاند و او را ترغیب به مشاهده دیگر پست‌های شما کند.

در صورتی که عنوان یا تگ تایتل خوبی برای محتوای خود در نظر نداشته باشید، حتی اگر محتوای شما بهترین کیفیت ممکن را داشته باشد و مطالب مفیدی را به کاربر ارائه دهد، در دریای وسیع اینترنت گم خواهد شد.

در نتیجه لازم است زمان کافی را صرف نوشتن یک تیتر جذاب در جهت ترغیب مخاطبان برای خواندن مقاله مد نظر قرار دهید.

6.مقدمه جالب و خواندنی

وجود یک تایتل و دیسکریپشن خوب می‌تواند کلیک‌ها را به سمت سایت شما روانه کند و بازدیدکننده سایت را به خواننده تبدیل کند. ولی برای این که خواننده به خواندن مطلب ادامه دهد و سایت را ترک نکند، یک مقدمه جذاب و قانع‌کننده نیاز است. خوانندگان باید بدانند که مقاله در رابطه با چه چیزی صحبت کرده است که این مورد به طور معمول در مقدمه مقاله گنجانده می‌شود.

لازم به ذکر است که در مقدمه نیازی به پاسخ‌دادن به سوالات خوانندگان ندارید، بلکه باید آن‌چه می‌خواهید در مقاله بگویید را بنویسید تا مخاطب را ترغیب به خواندن ادامه مطلب کنید.

7.زیرتیترهای جذاب

زیرتیترهای جذاب عناصر اصلی موضوع را برجسته می‌کنند و اسکن مقاله را چه برای کاربران چه برای موتورهای جستجو راحت‌تر می‌کنند. به همین دلیل است که استفاده از زیرتیترهای مناسب و خواندنی می‌تواند کیفیت مقاله را تا حد بسیاری بالا ببرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر استثنایی‌کردن پست‌های وبلاگ استفاده شود.

استفاده از کلمات کلیدی در زیرتیترها به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوا را شناسایی کند و تجربه کاربری بهتری را هنگام سرچ برای کاربر به ارمغان بیاورد. البته لازم به ذکر است که نباید کلمات کلیدی را به زور در زیرتیترها اضافه کرد، بلکه جایی که امکان اضافه‌کردن آن وجود دارد، به صورت طبیعی و منطقی باید استفاده شود تا تاثیر مناسب خود را بگذارد.

زیرتیترها باید با سلسله مراتب تگ‌های عنوان قالب‌بندی شوند. یعنی اگر نیاز به جداسازی محتوای زیرتیتر H2 دارید، می‌توانید از H3 استفاده کنید.

8.طول مقاله

در برخی از مطالعات آمده است که طول محتوای 1500 تا 3000 کلمه برای مقاله ایده‌آل است. در صورتی که این گزاره درست نیست. طول محتوا بر اساس سبک، موضوع و مخاطب هدف آن می‌تواند متفاوت باشد. در کل لازم است طول مقاله به حدی باشد که اطلاعات به طور کافی به کاربر منتقل شود و زیاده‌گویی و گزیده‌گویی اتفاق نیفتد.

برای این که با طول مقاله مناسب آشنا شوید می‌توانید از ردیابی عمق صفحه (اسکرول) در Google Analytics یا Hotjar استفاده کنید تا بفهمید کاربران تا کدام بخش از مقاله‌های شما را خوانده‌اند. این کار کمک می‌کند طول مقاله مناسب با جامعه هدف خود را پیدا کرده و تعداد کلمات مقالات خود را در صورت امکان، در همان محدوده مد نظر نگه دارید.

9.تصاویر جذاب

افراد به داده‌های بصری پاسخ بهتری نسبت به متن می‌دهند و آن‌ها را سریع‌تر پردازش می‌کنند. به همین دلیل یک محتوای مناسب نیاز به تصاویر جذاب دارد تا انسان بتواند در حین خواندن متن، اطلاعات را راحت‌تر تجزیه و تحلیل کند.

به طور کل استفاده از نمودارها یا اینفوگرافیک‌ها برای توضیح داده‌های پیچیده‌تر بسیار راحت‌تر از نوشتن مقدار زیادی متن است.

لازم به ذکر است که برای استفاده از تصاویر باید مطمئن شوید برای جستجو بهینه شده‌اند تا از نظر سئو نیز مشکلی برای سایت به وجود نیاورند.

10.نتیجه‌گیری

در پایان مقاله ممکن است خواننده برخی از نکاتی که در حین مقاله خوانده است را فراموش کند. در نتیجه لازم است در پایان محتوا نکات کلیدی مقاله خلاصه شود تا خواننده در جریان آن‌ها بماند. همچنین در انتهای مقاله خوب است که خواننده را تشویق به اکشن خاصی کرده تا امکان برقراری تعامل از طرف او افزایش یابد. به طور مثال از آن‌ها بخواهید برای ایمیل ثبت‌نام کنند، رسانه‌های اجتماعی شما را دنبال کنند یا نظری در رابطه با مقاله در بخش نظرات ارائه دهند.

البته لازم به ذکر است که نتیجه‌گیری نهایی نباید شامل تکرار مکررات باشد، بلکه باید نتیجه‌گیری عملی از پست بلاگ توسط شما در اختیار خواننده قرار بگیرد.

11.لینک‌های مفید

بدون وجود لینک‌های مفید در مقالات، اینترنت یک آشفتگی سازمان‌یافته از صفحات خواهد بود و پیمایش در طول مقاله واقعا سخت خواهد بود. پست‌های وبلاگ خوب دارای لینک‌های مفید هستند تا هم تجربه کاربری خوبی را برای کاربران به وجود بیاورند و هم خزیدن را برای موتورهای جستجو آسان‌تر کنند.

لینک‌های داخلی می‌توانند برای اتصال موضوعات مرتبط به موتورهای جستجو کمک کنند. جان مولر، تحلیل‌گر ارشد در گوگل، در یک ویدیوی SEO After Hours توضیح می‌دهد:

«… لینک داخلی برای سئو بسیار مهم است.

من فکر می‌کنم یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای یک وب‌سایت انجام دهید این است که به نوعی گوگل را راهنمایی کنید و بازدیدکنندگان را به صفحاتی هدایت کنید که فکر می‌کنید مهم هستند.»

در کنار لینک‌های داخلی، خوب است که از لینک‌های خارجی برای استناد به منابع استفاده کنید و از آن‌ها به عنوان تاییدیه‌ای برای کیفیت محتوای خود استفاده کنید.

12. استفاده از اسکیماهای مربوط به مقالات

نشانه‌گذاری اسیکما عنصر ضروری یک پست وبلاگ خوب است زیرا به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحه شما را به عنوان یک پست وبلاگ و نه به عنوان صفحات محصول، صفحات سیستم یا هر نوع محتوای دیگر شناسایی کنند.

13. پست‌های وبلاگ مرتبط را پیشنهاد دهید

برای این که خوانندگان در سایت باقی بمانند خوب است که در پایان پست وبلاگ خود حداکثر سه مقاله وبلاگی که مرتبط به مقاله مذکور هستند را در یک مجموعه موضوعی نمایش دهید و خواندن آن‌ها را به خوانندگان خود پیشنهاد دهید.

سخن پایانی

13 مورد عنوانی که در این مقاله ارائه شدند به شما کمک می‌کنند که کیفیت مقاله خود را بالا ببرید و تعداد خوانندگانی که به وبلاگ شما اهمیت می‌دهند را افزایش دهید. همچنین به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند تا درک بهتری از نحوه ارتباط موضوع با وب‌سایت شما به طور کلی داشته باشند.

در صورتی که برای کسب‌وکار خود به دنبال داشتن محتوایی هستید که از این 13 عنصر به خوبی استفاده کرده باشد و از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشد، بهتر است از نویسندگان باتجربه و مسلط به نوشتن محتواهای کاربرپسند کمک بگیرید.

 

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =