عناوین
هرچقدر هم که ما رابط کاربری زیبایی طراحی کنیم، روباتهای موتورهای جستجویی همچون گوگل قادر نخواهند بود ارزش این زیبایی را درک کنند بلکه آنچه برای این دست روباتها حائز اهمیت است، تکنیکهای بهینهسازی برای موتورهای جستجو (سئو) است و این همان چیزی است که در این پست قصد داریم مورد بررسی قرار دهیم.
حال قصد داریم تا نگاهی به یکسری تکنیک برتر SEO برای طراحان وب بیاندازیم که با بهکارگیری اصولی آنها میتوانیم این تضمین را ایجاد کنیم که صفحات سایت ما در یک بازهٔ زمانی منطقی، رنکینگ بهتری در نتایج موتورهای جستجویی مثل گوگل، بینگ و غیره نمایش داده شوند.
ساختار سایت
وقتی صحبت از SEO میشود، ساختار وبسایت شما یکی از مهمترین فاکتورها به شمار میآید. ساختار سایت یعنی اینکه چهطور صفحات وب شما به هم لینک میشوند. یک از روشهایی که روباتهای موتور جستجو از آن طریق ارزش وبسایت شما را مشخص میسازد، بر اساس نحوهٔ ایجاد ساختار سایت تعیین میگردد.
اگر میخواهید کاربران زیادی که کلمات کلیدی مرتبط را جستجو میکنند وبسایت شما را ببینند، چیزی مهمتر و سریعتر از یک ساختار منطقی که به راحتی توسط روباتهای موتور جستجو تشخیص داده شود وجود ندارد. همواره به یاد داشته باشید که اگر روباتها از عملکرد وبسایت شما راضی باشند، بالتبع کاربران هم راضی خواهند بود. به طور کلی، در یک سایت با ساختار درست، همهٔ صفحات به جایی متصل و همگی کاربردی هستند.
نَویگیشن آسان وبسایت
نَویگیشن در کنار دیگر عوامل دخیل در سئو، باید یکی از اولویتهای اصلی هر طراح وب و علاقمند به بهینهسازی برای موتورهای جستجو باشد. برای نَویگیشن، استفاده از منوهای تو در تو در طراحی سایت ممنوع است! به طور کلی، وقتی صحبت از نَویگیشن به میان میآید، به دنبال تشریفات اضافه نروید؛ سعی در ساده کردن، کوتاه کردن (۸ آیتم یا کمتر) و کاربردی کردن منوها و لینکها کنید.
توضیحات متا
توضیحات متا متن کوچکی در صفحهٔ جستجو است که محتوای کلی صفحات وبسایت شما را نشان میدهد (این توضیحات حداکثر ۱۶۰ کاراکتر است). توضیحات متا، شانس طلایی شما برای جلب کاربران است تا روی لینک شما کلیک کنند؛ همچنین روشی است برای اینکه کلمات کلیدی شما دیده شوند چرا که گوگل، کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر را در توضیحات متای شما اسکن و مشخص میسازد.
به خاطر بسپارید که از توضیحات متای یکسان برای چند صفحه استفاده نکنید. همچنین اگر شما برای صفحهای توضیحات متا ننوشتهاید، گوگل این کار را برای شما به صورت خودکار با استفاده از متن اصلی صفحه انجام میدهد (که گاهیاوقات متن جالبی هم از آب درنمیآید).
محتوا
امروزه موتورهای جستجو برای پستهای طولانیتر، ارزش بیشتری قائل هستند. به عنوان یک قانون کلی، وقت گذاشتن برای ایجاد محتوایی که به سایت شما اعتبار میدهد، بسیار حائز اهمیت است.
همچنین در تولید محتوا دو نکته را مد نظر قرار دهید که عبارتند از عدم داشتن محتوای تکراری در سایت و عدم کپی کردن محتوا در دیگر سایتها. این دو مورد تا حد امکان میبایست رعایت شوند که در غیر این صورت، آن صفحه از سایت شما مشمول جریمهٔ گوگل و احتمالاً دیگر موتورهای جستجو خواهد شد.
تصاویر بهینه
وقتی برای نامگذاری تصاویر وقت نمیگذاریم، فرصت بهینهسازی باارزشی را از دست میدهیم. مثلاً how-to-write-good-content.jpg نامی مناسب برای تصویر انتخاب شده برای مقالهای است که مرتبط با تولید محتوا باشد؛ با این کار نه تنها به وضوح بیان میکنید که عکس شما چه چیزی را نشان میدهد، بلکه با این کار کلمات کلیدی قرار گرفته داخل صفحهٔ خود را نیز بیشتر میکنید. راه دیگری برای بهینه کردن تصاویر، استفاده از تگ Alt است؛ این تگ وقتی عکس در مرورگر باز نمیشود، نمایش داده میشود.
یوآرالهای بهینه
توجه کنید که در طراحی URL، استفاده از – به منزلهٔ فاصله است. به طور مثال، اگر پستی در رابطه با White Hat SEO دارید، URL شما بهتر است مثلاً به صورت www.yoursite.com/white-hat-seo باشد. کلمات کلیدی در پست بلاگ را در نظر بگیرید و آنها را علاوه بر گنجاندن در URL، در عنوان پست نیز قرار دهید.
تحقیقات حاکی از آنند که درصد قابلتوجهی از بازدیدکنندگان، سایتی که بیش ۳ ثانیه برای باز شدن طول بکشد را ترک میکنند! سرعت کم بارگذاری سایت، روی SEO تأثیر منفی میگذارد و این در حالی است که گوگل سالها است که آشکارا اعلام کرده است که سرعت بارگذاری سایت، یکی از مهمترین فاکتورها برای ارزشگذاری وبسایتها است.
به منظور بهبود بخشیدن سرعت وبسایت، حتماً به کم کردن سایز تصاویر، کَش کردن مطالب استاتیک و مینیمایز کردن کدهای جاوااسکریپت و سیاساس توجه کنید.
Rich snippet
مشابه توضیحات متا، Rich Snippet در صفحهٔ نتایج جستجو دیده میشود و عموماً اطلاعات بیشتری دربارهٔ نتیجهٔ جستجو ارائه میکند.
آیا سایتهای به اصطلاح پارالکس (Parallex) به فرایند بهینهسازی لطمه میزنند؟
داشتن یک وبسایت تک صفحهای که محتوای آن به صورت پارالکس نمایش داده میشود، در ظاهر خیلی جذاب است. پارالکس مزیتهای فوقالعاده و زیادی دارا است؛ برای اینکه بازدیدکنندگان اطلاعات را به ترتیب ببینند بسیار مناسب است، حالت داستانگویی دارد و کاربران را در جریان یک داستان قرار میدهد اما قسمت منفی وبسایتهای پارالکسی، ضعیف شدن لینکهای داخلی وبسایت است.
در واقع، از آنجا که ما صرفاً یک صفحهٔ اصلی در وبسایت خود داریم، آنقدر جای مانور نداریم تا صفحات متعددی ایجاد کرده و از آنها به یکدیگر بکلینک دهیم. راهکاری که پیشنهاد میشود، این است که اگر واقعاً تمایل دارید وبسایتی پارالکسی داشته باشید، صفحهٔ اصلی خود را پارالکس کنید اما برای صفحاتی همچون درباره، پورتفولیو، خدمات یا محصولات و چیزهایی از این دست، صفحات مجزایی طراحی کنید.