خانه / آموزش سئو SEO / تکنیک ­های برتر سئو برای طراحان وب
تکنیک ­های برتر سئو برای طراحان وب
تکنیک -های-برتر-سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (۴ رای, میانگین: ۴.۰۰ از ۵)
Loading...

تکنیک ­های برتر سئو برای طراحان وب

 

به عنوان یک طراح وب، آیا ما و موضوع بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو (SEO) نقطه مخالف یکدیگر هستیم؟ میدانیم که هسته‌ی طراحی وب، ارتقا دادن اطلاعات غیر جذاب به چیزی زیبا و لذت‌بخش و قابل تشخیص است اما در عین حال شامل انتقال یک ایده با دیگر انسان‌ها نیز می باشد. غارنشینان، نقاشی‌های غارنشینی خود را داشتند، مصریان باستان، خط هیروگلیف و انسان‌های امروزی، طراحی وب. بله، اهمیت طراحی وب همینطور است. حال چه اتفاقی می‌افتد وقتی پیامی که می‌خواهید به دیگران انتقال دهید، اول از زیر چشمان بیرحم یک ربات بی‌احساس بگذرد؟ این ربات نمی‌تواند ارزش زیبایی را اندازه بگیرد. برعکس، تنها می‌تواند در سطح الگوریتم‌های محدود خود کار کند. برای همین است که خیلی از طراحان وب از راضی نگه‌ داشتن رباتی به اسم SEO دست کشیده‌اند. علیرغم گفته‌های هالیوود، ربات‌ها دشمن ما نیستند بلکه مثل ما ماموریت دارند که به کاربران وب کمک کنند.

SEO چیست؟


SEO مخفف واژگان Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. به عبارت دیگر، استراتژی توسعه و تقویت وب سایت است به‌ طوری که در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو رتبه‌ی بالایی پیدا کند (ترجیحا صفحه‌ی اول نتایج جستجو). میدانیم که دست‌کم ۷۵ درصد کاربران هیچ‌گاه از صفحه‌ی اول گوگل پا را فراتر نمی گذارند و این بدان معنا است که برای دیده شدن توسط انبوه کاران، باید وب سایت را به صفحه‌ی اول منتقل کنیم.

چرا SEO برای طراحان وب اهمیت دارد؟


جواب فوری؟ برای اینکه برای مخاطبین شما اهمیت دارد. جواب طولانی‌تر؟ طبق یک تحقیق، در هر ثانیه بیش از ۵۷۱ وب سایت ایجاد می‌شود. هر ثانیه! با این تعداد به‌ احتمال زیاد وب سایت شما در انبوه وب‌سایت‌های دیگر گم می‌شود یعنی وب سایت شما در پرتگاه خارج از صفحه‌ی اول گوگل قرار می‌گیرد. در ادامه با سکان آکادمی همراه باشید تا نگاهی به ۹ تکنیک برتر SEO برای طراحان وب بیاندازیم که با به کارگیری اصولی آن ها می توانیم این تضمین را ایجاد کنیم که صفحات سایت ما در یک بازه زمانی منطقی در نتایج اولیه موتورهای جستجویی مثل گوگل نمایش داده خواهند شد:

۱- ساختار سایت 


وقتی صحبت از SEO می‌شود، ساختار وب‌سایت شما یکی از مهم‌ترین فاکتورها به شمار می آید. ساختار سایت یعنی چطور صفحات وب شما به هم لینک می‌شوند. یک از روش هایی که ربات موتور جستجو از آن طریق ارزش وب‌سایت شما را مشخص می سازد، بر اساس نحوه‌ی ایجاد ساختار سایت تعیین خواهد بود. سلسله مراتب فایل و نقشه‌ی سایت نقش مهمی در اینکه وب‌سایت شما رتبه‌ی بالایی بگیرد یا نه ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید کاربران زیادی که کلمات کلیدی مرتبط را جستجو می‌کنند وب‌سایت شما را ببینند، چیزی مهم‌تر و سریع‌تر از یک طرح‌بندی منطقی که به‌راحتی توسط ربات موتور جستجو درک شود، وجود ندارد. یادتان باشد اگر ربات‌ها راضی باشند، همه راضی می‌شوند. به‌عنوان یک تکنیک پایه ای، صفحات مهم و ایزوله شده را بدون هیچ لینک به بیرون و یا داخل، روی سایت خود نگذارید. در یک سایت با ساختار درست، همه‌ی صفحات به جایی متصل و همگی کارا هستند. همچنین صفحات باید جریان منطقی و کارایی داشته باشند.

۲- راه‌یابی (Navigation) آسان 


راه‌یابی در کنار جریان منطقی باید یکی از اولویت‌های اصلی هر طراح وب و علاقه‌مند به بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر باشد. برای راه‌یابی، عمق کم مناسب‌تر است. با یک معماری کم عمق، کاربران قادرند با کمترین لینک‌های ممکن به هر صفحه‌ای در وب‌سایت شما سربزنند. به عبارت دیگر استفاده از منوهای تو در تو در طراحی سایت ممنوع است! خبر خوش برای دوستداران جاوا اسکریپت: googlebot (ربات گوگل) اکنون می‌تواند جاوا اسکریپت را پردازش کند. گرچه این به این معنی نیست که بتوان دیوانه‌وار از منوهای جاوا اسکریپت استفاده کرد چراکه ربات ها هنوز خیلی پیشرفته نیستند و ممکن است در مواجهه با کدهای پیچیده، کم بیاورند. وقتی صحبت از راه‌یابی به میان می‌آید، به دنبال تشریفات اضافه نروید. سعی در ساده کردن، کوتاه کردن (۸ آپشن یا کمتر) و قابل استفاده کردن کنید.

۳- توضیحات متا 


حتی اگر با این اصطلاح آشنا نباشید، قطعا میدانید که چیست. توضیحات متا متن کوچکی در صفحه‌ی جستجوست که محتوای کلی وب‌سایت شما را بیان می‌کند. هر صفحه در وب‌سایت شما دارای توضیحات متا است. این توضیحات حداکثر ۱۶۰ کاراکتر است. توضیحات متا، شانس طلایی شما برای جلب کاربران است تا روی لینک شما کلیک کنند. همچنین روشی است برای اینکه کلمات کلیدی شما دیده شوند. چرا که گوگل، کلمات کلیدی کاربر را در توضیحات متای شما اسکن و مشخص می‌کند. توجه کنید که لازم نیست برای هرصفحه در ‌سایت خود توضیحات متا بنویسید، تنها برای صفحات مهم کافی است. به خاطر بسپارید که از توضیحات متای یکسان برای چند صفحه استفاده نکنید. اگر شما برای صفحه‌ای توضیحات متا ننوشته‌اید، گوگل این کار را برای شما به صورت خودکار با استفاده از متن اصلی صفحه می‌کند. که گاها متن جالبی هم از آب در نمی آید. طبق اعلان اخیر گوگل مبنی بر نادیده گرفتن تصویر نویسنده‌ی سایت، توضیحات متا بیش از گذشته دارای اهمیت شده است!

۴- محتوا 


دیگر همه‌ی ما از شنیدن اینکه محتوا، هسته‌ی وب‌سایت است خسته شده‌ایم، اما همه میدانیم که محتوا هر روز اهمیت بیشتری می یابد. دیگر روزهای متن نامرئی و تکرار مصنوعی کلمات(Content Stuffing) در صفحه، گذشته است. این روزها ربات‌ها به‌قدر کافی برای تشخیص درست از غلط هوشمند هستند. موتورهای جستجو برای پست‌های طولانی‌تر ارزش بیشتری قائل هستند. اگر صاحب یک بلاگ باشید (که توصیه می‌شود باشید) وقت گذاشتن برای ایجاد محتوایی که به سایت شما اعتبار می‌دهد، اهمیت دارد. اگر بیشتر یک طراح هستید تا یک نویسنده، از کسی برای این کار کمک بگیرید.

۵- تصاویر بهینه 


تابه‌حال با چیزی مثلDCIM34292 برخورد کرده‌اید؟ بله، ما هم همین‌طور. وقتی برای نام‌گذاری عکس‌هایتان وقت نمی‌گذارید، SEO باارزشی را از دست می‌دهید. فکر کنید چقدر خوب می‌شود که عکس را متناسب با چیزی که نشان می‌دهد نام‌گذاری کنید. مثلا sokan-academy-seo-article.jpg. با این کار نه‌تنها به‌وضوح بیان می‌کنید که عکس شما چه چیزی را نشان می‌دهد، بلکه کلمات کلیدی را بیشتر می‌کنید. راه دیگری برای بهینه کردن عکس‌ها، استفاده از تگ Alt است. این تگ وقتی عکس در مرورگر باز نمی‌شود، نمایش داده می‌شود. همچنین وقتی با موس روی عکس می‌روید، دیده می‌شود.

۶- URLهای بهینه 


درباره‌ی خط فاصله: توجه کنید که URLها را با خط فاصله بهینه کنید. اگر پست بلاگی در رابطه با white hat SEO دارید، URL شما باید به‌صورت www.yoursite.com/white-hat-seo باشد. کلمات کلیدی در پست بلاگ را در نظر بگیرید و آن‌ها را علاوه بر URL در عنوان پست بلاگ نیز قرار دهید. این راه دیگری برای بهینه کردن سایت خود برای موتورهای جستجو است. همچنین از چسباندن تمام کلمات به هم خودداری کنید. از گذاشتن زیرخط (_) بپرهیزید و در عوض از خط فاصله (-) استفاده کنید.

۷- URL های مطلق برای لینک‌های درونی 


این تکنیک، ساده ولی قدرتمند است. به طور کلی ما دو نوع لینک داریم: لینک های Absolute و لینک های Relative:

<a href="http://www.seowave.com">Home</a>
<a href="home.html">Home</a>

همان طور که در لینک اول مشاهده می شود، نوع لینک Absolute یا مطلق است. به عبارت دیگر مسیر لینک از طریق دامنه مشخص شده است اما این در حالی است که در لینک دوم از حالت Relative یا نسبی استفاده شده است به این صورت که مسیر یک لینک نسبت به جایگاه قرارگیری صفحه مشخص می شود. اگر از لینک‌های نسبی استفاده می‌کنید در نظر بگیرید که: لینک‌ های مطلق از ابهام جلوگیری کرده و زمان پاسخ سرور را کاهش می‌دهند.

۸- سرعت سایت 


تحقیقات نشان می‌دهد که ۴۰ درصد بازدیدکنندگان، سایتی که بیش ۳ ثانیه برای باز شدن طول بکشد را ترک می‌کنند. این مدت زمانی است که طول کشید تا شما این جمله را بخوانید. میدانم دوست دارید کاربران را با طرح‌های فوق جذاب خود تحت تاثیر قرار دهید، اما اگر تقریبا نیمی از بازدیدکنندگان این قدر صبور نیستند تا طرح شما را ببینند، و آیا این کار ارزشش را خواهد داشت؟ سرعت کم نیز روی SEO تاثیر منفی می‌گذارد. از سال ۲۰۱۰، گوگل آشکارا اعلام کرده است که سرعت بارگذاری سایت، یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای ارزش‌گذاری وب‌سایت شماست. گرچه ما درباره‌ی اینکه یک موتور جستجو چه چیز را به سریع و چه چیز را به آهسته دسته‌بندی می‌کند، مطلع نیستیم، اما این را میدانیم که بهینه‌سازی با ساختار منطقی سایت از اهمیت بسزایی برخوردار است. چطور می‌توانید سریع بگویید چه چیزی سایت شما را کند می‌کند؟

تست سرعت سایت با استفاده از راهنمای گوگل

اگر تاکنون با مفاهیم سرعت صفحه آشنایی نداشتید، جای تعجب نیست که چه کارهای اشتباهی انجام داده‌اید. این ابزار به شما در شناسایی سرعت‌گیرها کمک می‌کند و همچنین پیشنهادهایی برای رفع زمینه‌های مشکل‌ ساز شما ارائه می‌دهد. برای منظور کردن سرعت سایت، حتما به فشرده کردن عکس‌ها، cache کردن مطالب ایستا و متراکم کردن کد جاوا اسکریپت توجه کنید. حرف آخر؟ پشت قضیه را تا حد ممکن ساده و فشرده طراحی کنید.

۹- Rich snippet 


مشابه توضیحات متا، Rich Snippet در صفحه‌ی نتایج جستجو دیده می‌شوند و عموما اطلاعات بیشتری درباره‌ی نتیجه‌ی جستجو ارائه می‌کنند.

 

 

با جستجوی عبارت samsung top load-washer مشاهده می‌کنید که بعضی از سایت‌ها اطلاعاتی از قبیل رتبه، میزان بازدید، قیمت کالا و موجود بودن در انبار را نشان می‌دهند. این اطلاعات به موتور جستجوگر داده می‌شود و ترافیک جستجوی شما را بالا می‌برد چراکه بلافاصله جلب توجه می‌نماید و برای شخصی که آن کلمه‌ی کلیدی را جستجو می‌کند، حائز اهمیت است. علاوه بر این اسنیپت ها، گزینه‌ی جذاب دیگر، گذاشتن عکس محصولات و یا ویدیو به‌عنوان قسمتی از بازاریابی خود روی صفحه‌ی نتایج موتور جستجوگر است. گوگل تصویر نویسنده را از کنار وب سایت‌ها برداشته اما (حداقل حالا) می‌توانید به توضیحات متا خود، چاشنی Rich Snippet را اضافه کرده و از این راه به بازاریابی تصویری خود ادامه دهید.

سخنی درباره‌ی پارالکس (Parallex) و SEO


مبحث SEO و طراحی وب، بدون جدیدترین موضوع این حرفه یعنی پارالکس، تکمیل نمی‌شود. بله، همه‌ی ما پیمایش پارالکسی را دوست داریم. داشتن یک وب‌سایت تک صفحه‌ای خیلی جالب است. پارالکس مزیت‌های فوق‌العاده و زیادی دارد و در یک کلام زیباست. برای اینکه بازدیدکنندگان اطلاعات را به ترتیب ببینند، بسیار مناسب است. حالت داستان‌گویی دارد و در نهایت بهترین است. اما قسمت منفی وب‌سایت‌های پارالکس ضعیف کردن کلمات کلیدی است. به خاطر اینکه همه‌چیز در یک صفحه است، امکان قرار دادن کلمه‌ای کلیدی برای هر مطلب وجود ندارد. در عوض همه‌چیز درهم است و روبات‌های جستجوگر نمی‌فهمند که چه چیزی مهم‌تر است. به‌علاوه، لینک‌های داخلی تنها می‌توانند به URL اصلی شما ارجاع دهند. در حقیقت با داشتن وب‌سایت تک صفحه‌ای، استفاده‌ی واقعی از لینک‌ها نمی‌شود. البته مطلب را بدون راه حلی برای این دوگانگی به پایان نمی‌بریم.

به‌جای اینکه به پارالکس مطلق برای وب‌سایت خود تکیه کنید، توجه کنید که چندین صفحه‌ی داخلی برای اطلاعات ثانویه داشته باشید. صفحه‌ی اصلی خود را پارالکس کنید اما برای صفحاتی چون درباره‌ی ما، تماس با ما و صفحات پورتفولیو، از لینک‌های قدیمی استفاده کنید. نظر شما چیست؟ آیا تاکنون از مطالبی که در بالا به آن ها اشاره کردیم آگاهی داشتید و آیا به بهترین شکل استراتژی های فوق الذکر را پیاده سازی می کنید؟ نظرات خود را با سایر کاربران موج سئو به اشتراک بگذارید.

منبع:سکان آکادمی

عالی بود(4)جالب نیست!(0)