عناوین
همان قدر که ساختاربندی و نحوه استفاده از دکمه فراخوان قابل اهمیت است، عبارات به کار برده شده نیز دارای اهمیت میباشد. دکمه فراخوانها از لحاظ روانشناسی با عملکرد مغزی افراد در ارتباط هستند. همه ما از عبارتی که میخوانیم بسته به پیش زمینه فکری خود تفسیر متفاوتی داریم. برای مثال، اگر کسی به ما بگوید دو گربه در خیابان با یکدیگر تصادف کردهاند، تصویر بسیار متفاوتی خواهیم داشت تا وقتی که به ما گفته شود دو اتومبیل با یکدیگر تصادف کردهاند. تصویر اینکه دو تا گربه به هم برخورد کردهاند بامزه و دوست داشتنی است. اما برای دو ماشین تصویر وحشتناکی است مانند کشتار و ضرب و شتم میماند. دقت کنید در این دو جمله الفاظ یکسانی به کار گرفته شدهاند، اما تصویری که میسازند بسیار متفاوت است.
هنگام ایجاد دکمه فراخوان سعی کنید که از احساسات خواننده بهره بگیرید تا بازدید کننده عملی را برای شما انجام دهد. این عمل بستگی به اهداف شما دارد، میتواند ثبت نام در سایت شما، وارد کردن یک ایمیل، خرید و یا به اشتراکگذاری محتوا باشد. در نتیجه شما نیاز دارید از کلماتی استفاده کنید که متقاعدکننده باشد.
در اینجاست که اغلب بازاریابان دچار اشتباه میشوند و به جای اینکه منافعی را که برای خواننده دارد تا این عمل را انجام دهد بر روی محصولات و خدمات خود تمرکز میکنند. اکثر افراد کوکا کولا را نمیخورند فقط به این دلیل که کوکا کولاست. آنها کوکاکولا مینوشند چون تشنه هستند یا پس از مصرف نوشابه احساس لذت میکنند.
این دو جمله را با هم مقایسه کنید:
امروز ملحق شوید و ۳۰ روز رایگان استفاده کنید!
در مقابل
ثبت نام کنید
مسلما دکمه فراخوان اولی بسیار قدرتمندتر است و تاثیرگذاری بیشتری دارد. به یاد داشته باشید، اطراف دکمه فراخوان شما پر از محتوا است و وظیفه دکمه فراخوان متقاعد کردن بازدیدکننده به انجام اقدامی است.
هنر نوشتن عبارت دکمه فراخوان
هنر جذب مخاطب زمانی است که بدانید از کدام عبارت در چه زمان مناسبی استفاده کنید که با تمرین و تست کردن به دست میآید. به عنوان مثال، استفاده از عبارت “رایگان” به جای ” بدون هیچ هزینهای” ، یا استفاده از عبارت “همین الان ثبتنام کنید” به جای عبارت ” به ما بپیوندید”. این تغییرات ظریف ممکن است در جذب مخاطبان شما تغییرات شگفتانگیزی ایجاد کند.
عبارات دکمه فراخوان ترغیب کننده
اگر هدف شما متقاعد کردن مردم برای انتخاب محصول یا خدمات شماست، سعی کنید از این عبارات استفاده کنید:
- شما
- تضمین
- نتیجه
- رایگان
- جدید
استفاده از کلمه “شما” کاملا لحن نوشتاری شما را تغییر میدهد. به عنوان یک قانون کلی برای ایجاد محتوایی جذاب، شما باید سعی کنید از دوم شخص استفاده کنید. این باعث میشود که خواننده احساس کند شما مستقیماً با آنها صحبت میکنید. به همین دلیل است که دکمه فراخوانهای شخصیسازی شده ۴۲% بهتر از آنهایی هستند که به صورت عمومی بیان شدهاند. هر چقدر دکمه فراخوان خود را شخصیتر کنید بهتر است. با کلمه “شما” آغاز کننده باشید.
اگر شما حق انتخاب بین دو برنامه کاهش وزن داشته باشید که یکی نتایج را تضمین میکند و دیگری نه، شما کدام را انتخاب میکنید؟؛ کلمه “تضمین” و “نتایج” بسیار تاثیرگذار هستند و بزرگترین بهانه را از افرادی که مطمئن نیستند آیا خرید محصول یا خدمات شما ارزش دارد یا نه را از آنها میگیرد.
اما متاسفانه این دو واژه تاثیر خود را به دلیل اینکه تنها وعدهای هستند که شرکت میدهد از دست میدهند اما بدین معنا نیست که هیچ تاثیری ندارند.
تضمین دادن میتواند موثر باشد اگر شرکت بتواند برای اثبات ادعای خود مدارکی ارائه کند. به عنوان مثال پیتزای دومینو تضمین کرد که پیتزاها را زیر ۳۰ دقیقه به دست افراد خواهند رساند، در غیر این صورت یک پای رایگان افراد در کنار پیتزای خود دریافت خواهند کرد. این تاکتیک بازاریابی باعث شد که پیتزا فروشی دومینو به بزرگترین پیتزا فروشی زنجیرهای در جهان تبدیل شود.
عبارات دکمه فراخوان که احساس فوریت یا کمبود را در بازدیدکنندگان ایجاد میکنند.
تا به حال شده بخواهید محصولی را خریداری کنید، و سپس با خودتان فکر کنید “در مورد خرید محصول فکر میکنم”. عبارت فقط تا فردا فرصت دارید، یکی دیگر از شیوههای هدفگذاری است که کاربران آنلاین را مورد هدف قرار میدهد و احساس فوریت در افراد به وجود میآورد تا مشتریان دست به اقدامات فوری بزنند. در زیر عباراتی آورده شده است که احساس فوریت را در افراد ایجاد میکند:
- تنها یک روز باقی است
- به تعداد محدود
- به زودی بسته میشود
- آخرین منابع
- تنها امروز
- آخرین فرصت
- پیشنهاد روز
- فوری
- ضروری
- همین الان
احساس فوریت یا کمبود باعث میشود مردم احساس ترس کنند که یک معامله خوب را از دست میدهند. اساساً مردم بیشتر ترس از دست دادن چیزی را دارند تا اینکه آن را به دست آورند. همین عامل فرصتی است برای بازاریابان تا به یک معامله خوب دست یابند. سایت آمازون نمونهای است که در معاملات برق آسای خود، به طور همزمان این دو احساس را در مخاطبان خود به وجود میآورد.
به دلیل “محدودیت زمانی” تعیین شده و قیمتگذاری با تخفیف ویژه، احساس فوریت در افراد تشدید میشود. بنابراین، سایت آمازون به شما سه دلیل عمده متفاوت برای سفارش آنلاین هم اکنون و در همین لحظه را به جای فردا میدهد.
عبارات دکمه فراخوانی برای سنجش علاقمندی
گاهی اوقات اقدامی که نیاز دارید کاربران انجام دهند لزوماً خرید محصول نیست، بلکه عضویت در سرویس ایمیل یا خدمات شما است. ممکن است هدف شما سنجش علاقمندی مخاطبان به یک محصول یا خدمت خاصی که شما به فکر آغاز آن میباشد است. بعلاوه، این تکنیک به شما کمک میکند کمپین های خود را بر مبنای انتظارات مخاطبان خود بنا سازید.
در زیر عبارات دکمه فراخوانی آورده شده است که به شما کمک میکند میزان علاقه مخاطبان خود را بسنجید:
- پاسخ
- به اشتراک گذاری
- تماس با ما
هر یک از عبارات بالا، نیازمند اقدامی از سوی مخاطبان شما است. ما در دنیایی پر از محتواهای آنلاین زندگی میکنیم که اغلب مردم نمیدانند با این همه اطلاعات چه اقدامی انجام دهند. بنابراین، اگر شما بتوانید خوانندگان، مشتریان یا دنبالکنندگان خود را جهت گرفتن بازخورد متقاعد کنید، پس راه درست را طی کردهاید و آنها به نوشتههای شما علاقمند هستند.
از عبارات انحصاری شده استفاده کنید
یکی دیگر از راههای موثر برای اینکه افراد دست به اقدامی بزنند، انحصاری کردن پیشنهادات است. مردم خواستار هر چیزی هستند که نمیتوانند داشته باشند و علاقمند هستند عضو گروه خاصی از جامعه باشند. سعی کنید برای انتقال این احساس از عبارات زیر بهره بگیرید:
- دسترسی انحصاری
- تنها اعضا
- تنها برای افراد … در دسترس است.
تمامی این عبارات نشان دهنده این خواهد بود که اگر فرد هم اکنون اقدامی را انجام ندهد از دسته گروه خارج خواهد شد. با عضویت در سایت، خرید کردن یا پر کردن فرم، آنها عضوی از گروهی خواهند شد که افراد دیگر نمیتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
نتیجه گیری
هزاران عبارت دکمه فراخوان وجود دارد که شما میتوانید با پیادهسازی این عبارات تعامل بیشتری با مخاطبان خود برقرار کنید. از امتحان کردن عبارات نترسید، به تست عبارات بپردازید تا بهترین عبارتی را که جذب کننده مخاطبان شما هستند پیدا کنید.