عناوین
راهاندازی وبلاگ اولین قدم برای این است که نامی برای خود در این صنعت دست و پا کنید و دانش خود را به رخ دیگران بکشید. ولی اینکه فکر کنید تولید محتوا به تنهایی برای موفقیت وبلاگ و سایت شما کافی است سخت در اشتباهید؛ باید سایت بهگونهای باشد که مطالب آن بهراحتی پیدا شود. اگر قصد دارید به صورت مستقل فعالیت کنید و در گوگل از رتبه خوبی برخوردار باشید توجه به این مسئله مهم است. برای کمک به شما ۸ نکته و راه حل ارائه شده که با رعایت آنها میتوانید در جستجوهای گوگل از رتبههای بالاتری برخوردار شوید. این دیدهشدن در صفحات گوگل به اختصار SERP گفته میشود.
۱ – دامنه و میزبان وبسایت
درست است که پلتفرمهای رایگان زیادی برای راهاندازی وبلاگ وجود دارد ولی اینکه بتوانید سالانه مبلغی را پرداحت کنید تا یک آدرس URL مخصوص به خود داشته باشید کمک میکند تا وبسایت شما راحتتر در نتایج موتورهای جستجو دیده شود. بهترین حالت برای دامنه آن است که طول آن کوتاه باشد؛ در آن اثری از عدد و کاراکترهای خاص دیده نشود و همچنین از کلمات کلیدی استفاده شود که بیانگر حرفه شما است. اگر از کلیدواژه در آدرس استفاده میکنید (مثلا GraphicDesignBristol.com) حتما حواستان باشد که کلیدوازهها باید با اکثر مطالبی که در داخل سایت یا وبلاگ شما قرار دارد یکی باشد در غیر این صورت گوگل به شما امتیاز منفی میدهد. میزبانی که برای سایت خود انتخاب میکنید درست به مانند دامنه اهمیت دارد. در اینجا سه نکته ویژه وجود دارد: زیرپوشه؛ زیردامنه و دامنه مجزا؛ و در حالیکه هر سه آنها مهم هستند؛ دو مورد اول هم عمومیتر هستند و هم اینکه در نتایج SEO تأثیر بهتری دارند.
۲ – محتوای خاص و منحصربفرد تولید کنید
گوگل نسبت به مطالبی که عینا در جاهای مختلف وب استفاه میشود حساس است و برای اینکه از جریمه گوگل در امان باشید بهتر است که حتما محتوای خاص خودتان را تولید کنید. ابزارهای بسیار زیادی در محیط وب وجود دارد که به شما کمک میکند تا بفهمید کدام موضوعات محبوبیت بیشتری دارند و بیشتر در مورد آنها صحبت میشود. مثلا در این زمینه Google Trends و Topsy تمام مباحثی که در اطراف کلیدوازهها میگذرد را به شما انتقال میدهد.
استفاده از کلیدواژهها در داخل مطالب سایت و وبلاگ به گوگل کمک میکند تا بفهمد محتوای مطالب شما چیست و اینکه آن را با نتایج مرتبط تطبیق میدهد. اما مراقب باشید! زمانیکه حرف از SEO به میان میآید خیلی از تکنیکها هستند که باید آز آنها دوری کنید؛ این تکنیکها که به آن اصطلاحا کلاه سیاه (Black Hat) گفته میشود نتیجه عکس دارد مثلا اینکه کلیدوازهها بیش از حد در مطالب استفاده شوند یا اینکه از کلیدوازههای نامرتبط استفاده شود.
در کل گفته میشود بهترین حالت این است که؛ یک کلمه از کلیدواژهها در یکی از عناوین بلاگ استفاده شود؛ یک یا دو مورد در میانتیترها (اگر استفاده میکنید) باشد و اینکه در حداقل یکی از کلیدواژهها در قالب Bold یا ایتالیک باشد. همچنین در URL صفحه به حداقل یک کلمه اشاره شده باشد.
۳ – پرمالینکها
آدرسهای URL ویژهای که برای مطالب هر بلاگ ساخته شدهاند ما را به سمت پرمالینکها سوق میدهند. به محض اینکه مطلب منتشر شد شما میتوانید دوباره به CMS برگردید و URL مطلب بلاگ را ویرایش کنید تا هم بیشتر جستجو شود و هم اینکه رتبه بالاتر برود. کارشناس URL بهنام MOZ توصیه میکند که طول URLها را کوتاه نگه دارید؛ از کاراکترها و سمبلها استفاده نکنید و اینکه شامل کلمات مرتبط باشد. استفاده از کلمات کلیدی میتواند نکته مهمی باشد.
۴ – دستهبندی کردن و برچسب زدن
شاید در ابتدای کار آنقدر مطلب نداشته باشید و نتوانید هر لحظه محتوا تولید کنید ولی هر چقدر زمان بگذرد سایت شما شلوغتر میشود؛ به همین دلیل دستهبندی کردن باعث میشود که موتورهای جستجو راحتتر صفحه شما را پیدا کنند و کارایی سایت در SERP به میزان زیادی افزایش مییابد. نکته دیگری که شاید از دید کارشناس SEO خیلی مهم نباشد؛ آن است که هر چقدر مخاطب راحتتر مطالب را در سایت پیدا کند هم زمان بیشتری را برای خواندن مطالب صرف میکند و هم اینکه احتمال بازگشت او خیلی بیشتر میشود.
اگر به نظر شما دستهبندی کردن اولین اصل معماری بلاگ است (مانند طراحی گرافیکی)؛ برچسبزدن دومین اصل است که به مخاطب اجازه میدهد تا عمیقتر به دنبال موضوعات مورد علاقه خود در درون سایت باشد (تیپوگرافی).
۵ – بهینه کردن عکسهای سایت
یکی دیگر از مواردی که به بهتر شدن رتبه سایت در نتایج SERP کمک میکند دستهبندی کردن عکسهای درون آن است و باعث میشود محتویات سایت در جستجوی عکس گوگل راحتتر قابل پیدا کردن باشد. یکی از روشهای بهینه کردن عکسهای آپلود شده تیتر زدن با استفاده از کلیدواژهها است (البته این متفاوت از عنوانی است که برای خود محتوا استفاده میشود)؛ همچنین با اضافه کردن توضیخاتی برای عکسها در باکس “Alt Text” نیز میتوانید به جستجوی بهتر کمک کنید. با این کار مطمئن میشوید که اگر موتورهای جستجو نتوانند عکسها را به درستی نشان دهند؛ مخاطبین میتوانند با استفاده از توضیحی که برای آن گذاشته شده متوجه شوند که نوع محتوا چیست.
۶ – لینک کردن
یکی از استراتژیهای اصلی در SEO استفاده از لینکهای داخلی؛ خارجی یا بکلینک (backlink) است. لینک کردن یک موضوع به سایر موضوعاتی که در درون سایت وجود دارد نه تنها به نگه داشتن مخاطب در سایت کمک میکند؛ بلکه باعث میشود تا موتورهای جستجو خیلی راحتتر مطالب را کاوش کنند و در نتیجه رتبه صفحات در جستجوها بالاتر میرود.
بکلینک نیز از جمله کلیدیترین نکات SEO است مثلا اگر شما داخل سایت خود مطلبی داشته باشید و در داخل آن به سایت مایکروسافت لینک کنید؛ موتور جستجو اینگونه فرض میکند که مطلب شما به آن مرتبط است و این در بالارفتن رتبه کمک بسیاری میکند. در حقیقت میتوان گفت که موتور جستجو در این حالت به محتوا امتیاز بیشتری میدهد و در SERP رتبه بالاتری بدست میآورد. البته در مورد بکلینک بحثهای زیادی وجود دارد اما شاید بهترین حالت بکارگیری این باشد که لینکها واقعی و مرتبط با موضوع باشند. خرید لینک با هدف اینکه در جستجو نتایج بهتری حاصل شود ایده جالبی نیست؛ در عوض به دنبال ساخت روابط واقعی و کارآمد با سایر وبسایتها باشید.
در مورد استفاده از لینکهای اکسترنال بحث بسیار است؛ بعضی عقیده دارند با این کار شما ارزش و اهمیت محتوای خود را پایین میآورید ولی عدهای نیز کاملا با این نظر مخالف هستند و میگویند با استفاده نکردن از اینگونه لینکها شما نمیتوانید به موتور جستجویی نظیر گوگل سیگنال مناسب را ارسال کنید در نتیجه موتور جستجو به درستی متوجه نمیشود که محتوای سایت شما چیست. اگر از لینک اکسترنال استفاده میکنید حتما توجه داشته باشید که متن شما با کلیدوازه و مرتبط با موضوع باشد؛ اما در کنار آن باید به درستی در جمله بنشیند.
۷ – شبکههای اجتماعی
استفاده از کانالهای شبکههای اجتماعی باعث میشود تا ترافیک به سمت سایت شما بیاید؛ این مسئله نه تنها برای شکل و شمایل سایت خوب است بلکه میتواند در رتبههای SEO نیر مؤثر باشد. توییتر هم به تازگی اعلام کرد که به جز برگرداندن پروفایلهای شبکه اجتماعی در جستجوی اکانت؛ توییتها نیز در رتبهبندی جستجوها نشان داده میشود.
اما اهمیت این مسئله در چیست؟ به غیر از اینکه صفحه کاری شما در شبکههای اجتماعی را به درستی بهینهسازی میکند تا در کنار کلیدواژههای بهینه شده بیشترین تأثیر را داشته باشند (مثلا طراح گرافیک مستقر در لندن متخصص در زمینه نوآوری در طراحی وب)؛ باید توجه داشته باشید تا از کلیدواژهها در توییتهای خود نیز استفاده کنید. ولی این کار باید با ظرافت خاصی انجام شود و از استفاده کردن از تمام کلیدواژهها در آنجا جدا خودداری کنید در غیر اینصورت گوگل حتما به شما امتیاز منفی میدهد.
۸ – پلاگینهای SEO
و سرانجام پلاگینها. پلاگینهای بسیار زیادی وجود دارد که میتواند خیلی سریع به شما بگوید که آیا محتوای شما بهینهسازی شده است یا نه. دو مورد از بهترین و بزرگترین پلاگینهای موجود SEO Moz و Yoast SEO هستند که ارزش زمانی که برای اضافه کردن آن به سایت صرف میکنید را دارد.
قبل از اینکه کلید نهایی را بزنید و مطلب خود را منتشر کنید، نگاه دیگری به این ۸ نکته بیاندازید تا مطمئن شوید محتوای شما برای SERP به خوبی بهینه شده است.