عناوین
ترویج و توزیع محتوا، دقیقاً همان مرحلهای از بازاریابی محتوا است که بسیاری شرکتها از انجامش عاجزند. همین که محتوا تولید میشود، آن را روی وبلاگ و صفحات اجتماعی شرکت قرار میدهند و تصور میکنند که کار تمام شده است. این شرکتها به اشتباه تصور میکنند بازدیدکنندگان، خودبهخود از اینجا به بعد به سویشان سرازیر خواهند شد، اما واقعیت این است که چنین اتفاقی نخواهد افتاد!
یکی از دلایلی که این اتفاق نمیافتد، این است که اینترنت، شلوغ و پُر از مطلب است. هر چقدر هم محتوای تولیدی شما فوقالعاده باشد، آنقدر محتوای دیگر هست که اجازۀ دیده شدن به شما نمیدهند.
به همین خاطر است که از نخستین روزی که شروع به تولید محتوا میکنید، باید به فکر ترویج و توزیع آن باشید. باید بدانید که مردم چطور محتوای آنلاین را به اشتراک میگذارند. چندان درست نیست که تصور کنیم به اشتراک گذاشته شدن محتوا توسط یک فرد تاثیرگذار، به صورت زنجیرهای باعث به اشتراک گذاریهای بعدی هم میشود.
ساختن جامعۀ هدف
در هر دو مرحلهی استراتژی محتوا و ایده پردازی در محتوا، حتماً دربارۀ مخاطبانتان کلی تحقیق کردهاید. اینجاست که تمام آن کارهای سخت بالاخره نتیجه میدهند. اگر آن تحقیقات باعث شدند محتوایی تولید شود که دقیقاٌ به سراغ مخاطب مورد نظر شما برود، شما در مسیر صحیح برقراری ارتباط با مشتریان خود قرار دارید.
تکنیکهایی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، به شما کمک میکنند این رابطه را مستحکم کنید.
بازاریابی با استفاده از افراد تاثیرگذار (Influencer Marketing)
افراد تاثیرگذار، در هر صنعتی سودمند هستند. آنها افرادی هستند که از قبل، مخاطبان و طرفداران فراوانی داشته و هر لحظه که اراده کنند به این جامعه هدف دسترسی دارند. همچنین، جامعه هدف شما به حرف این افراد تاثیرگذار گوش میکند.
توسعه روابط با افراد تاثیرگذار، راهی دیگر برای ساختن جامعه مخاطبان است؛ مخصوصاً اگر در تلاشید که برند خود را برای اولین بار به عموم معرفی کنید. اگر برنامهریزی خود را به خوبی انجام دادهاید، میتوانید به این نوع بازاریابی به عنوان بخشی از فرآیند ترویج محتوا نگاه کنید.
در بسیاری از موارد، برای شناسایی مخاطبان بالقوه خود که با نوع محتوای شما هماهنگی دارند میتوانید از ابزار Followewonk استفاده کنید.
چگونه از Followewonk در اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنیم؟
- با حساب توییتر خود وارد Followerwonk شوید.
- در قسمت Search Bios کلیک کنید.
- کلیدواژه موردنظرتان را در قسمت جستجو وارد کنید.
- میتوانید از آمارهای در دسترس مثل تعداد دنبالکنندگان و میزان اعتبار در شبکههای اجتماعی، برای انتخاب فرد تاثیرگذار مناسب استفاده کنید.
آنچه در اینجا به دنبالش هستیم، حسابهای توییتری مربوط به افراد یا سازمانهایی هستند که روی مخاطبان محتوای شما تاثیرگذارند. اعتبار بالا در شبکههای اجتماعی و تعداد زیاد دنبال کنندگان هر دو شاخصهای خوبی هستند، زیرا نشان میدهند که محتوای شما توسط مخاطبان دیده میشود.
به علاوه، به دنبال افرادی باشید که دنبال کنندگان آنها از کسانی که خود دنبال میکنند بیشتر باشند. بسیاری از افراد هستند که تنها با دنبال کردن افراد دیگر و فالوبک گرفتن، فالوورهای زیادی جمع کردهاند. به همین علت از آنهایی که تعداد افرادی که دنبال میکنند از تعداد فالوورهایشان بیشتر است، بر حذر باشید.
در مثال بالا، ما محتوایی داریم با موضوع “دورههای خشکسالی” که میخواهیم آن را ترویج کنیم. کلمات کلیدی ما در اینجا “Hydrology”، “Hydrologist” و “Hydrologic” هستند. با جستجوی عبارت “Hydrolog” به تمامی این کلمات دست پیدا کردیم. شاید انتظار زیادی باشد اگر بخواهیم جامعه هواشناسی آمریکا (American Meteorological Society) ترویج دهنده محتوای ما باشد، اما شاید هم شد، کسی چه میداند!
به هر حال شانس خود را امتحان کنید. دکتر آیشا القرشی (Aisha Al-Qurashi) دنبال کنندگان کمتری دارد، اما به خاطر اعتبار اجتماعی بالایش میتواند از گزینههای خوب برای برقراری ارتباط به حساب بیاید.
پس از آنکه افراد تاثیرگذارِ مناسب را شناسایی کردید، وقت برقراری ارتباط است. این کار به نوبه خود یک هنر است و نیاز به مهارت و تجربه خاص خود دارد. برای آنکه در این ارتباط موفق شوید، میتوانید از فاکتورهای زیر استفاده کنید:
سعی کنید به سراغ پستهایی نروید که از افراد یک سری سوال ساده و پیش پا افتاده میپرسند. چنین سوالهایی را هر کسی میتواند مطرح کند (معمولاً جذابیت لازم را برای مخاطب ندارند). به جای این کار، از افراد تاثیرگذار بخواهید سوالات یک مصاحبۀ کامل تهیه شده توسط شما را به روش خودشان از مخاطب بپرسند.
افراد تاثیرگذار معمولاً خیلی سرشان شلوغ است، کاری کنید که کمک کردن به شما برایشان تفریح باشد نه کار!
بازاریابی از طریق بخش دیدگاهها
بخشی از کار بازاریابیِ نظرات یا دیدگاهها مربوط به برقراری ارتباط است و بخشی از آن با توزیع محتوا ارتباط دارد. افراد و رباتهای کامپیوتری زیادی وجود دارند که این کار را به صورت کلاه سیاه انجام میدهند، آن هم با نوشتن کامنتهای نامربوط زیر هر پستی که پیدا کنند. این روش مناسبی نیست، و حتی گاهی اوقات به بلاک شدن یا دردسرهای مشابه ختم میشود.
به جای این کارها، توصیه میکنیم بازاریابی دیدگاهها را به صورت کلاه سفید انجام دهید. بیشتر وبلاگها نظراتی را که توسط رباتها یا به صورت انبوه درج شده باشند حذف میکنند. درج نظرات واقعی توسط افراد واقعی، به ارتباطات کمتری هم نیاز دارد. فقط کافی است در اینترنت به دنبال افرادی بگردید که محتوای جالب مربوط به موضوعات مورد نظر شما تولید میکنند، و سپس با آنها وارد گفتگو شوید.
گاهی در قسمت نظرات آن وبلاگها، لینک مطلب خود را که به آن موضوع مربوط است قرار دهید. معمولاً لازم نیست در این قسمت به محصولات یا خدمات خود اشاره کنید.
مزیت اصلی بازاریابی نظرات این است که شما نامتان را به عنوان کسی که به یک موضوع خاص علاقه داشته و درباره آن اطلاعات دارد، درج میکنید. این کار باعث میشود در دراز مدت برای خودتان اعتبار خلق کنید. همچنین، اگر دیدگاههای شما جالب باشند، نویسندگان و خوانندگان مایل خواهند بود از شما بیشتر بشنوند و بدانند.
ارتباطاتی که از این طریق در جمع وبلاگنویسان به وجود میآورید، از کامنت گذاشتن زیر پستهای افراد تاثیرگذار بسیار بهتر است.
چطور بازاریابی دیدگاهها را شروع کنیم؟
بازاریابی دیدگاهها کار دشواری نیست، کافی است این موارد را انجام دهید:
پیش از هر چیزی در زمینه کاری خود، وبلاگهای معتبر را پیدا کنید. اگر از این وبلاگها فهرستی در اختیار دارید که چه بهتر، در غیر این صورت کلمه کلیدی مورد نظرتان را به همراه کلمه “بلاگ” یا “وبلاگ” جستجو کنید.
همچنین، برای این کار از Blog Search گوگل هم میتوانید استفاده کنید. نوار ابزارهای متفاوتی هم وجود دارند که روی مرورگر شما نصب شده و در صفحات جستجو اطلاعاتی اضافی مثل ترافیک سایتها و رتبه آنها در اختیار شما قرار میدهند، از جمله نوار ابزار رایگان MozBar.
به یاد داشته باشید سایتهایی که از بلاگاسپات یا وردپرس استفاده میکنند، به طور طبیعی اعتبار دامنه (DA) بالاتری دارند زیرا این اعتبار را از زیردامنههای خود میگیرند. در این صورت، مواردی مثل اعتبار صفحه (PA) و لینکها نیز معیارهای خوبی به شمار میروند. اعداد و ارقام بالا تنها مواردی نیستند که در اینجا اهمیت دارند، بلکه این هم مهم است که شما وارد گفتگوهای مناسب و پرمحتوا شوید. سایتهای مختلف را در نتایجِ جستجو بررسی کرده و تصمیم بگیرید کدام یک برای برند و حوزه کسب و کار شما مناسبتر است.
در مرحله دوم به سراغ وبلاگهایی که انتخاب کردهاید بروید و نظراتی سودمند و مربوط به موضوع گفتگو درج کنید. در ابتدا از لینک گذاشتن خودداری کنید چون این کار در مرحلۀ ایجاد ارتباط چندان صحیح نیست. در مراحل بعدی، وقتی که در این سایتها مقداری اعتبار کسب کردید، خواهید توانست با توجه به موضوع صحبت، لینکهای محتوای خود یا سایتهای دیگر را در نظرات خود درج کنید.
نوشتن پست مهمان
مجبور نیستید محتوایتان را حتماً روی سایت خودتان بگذارید. از طریق وبلاگ نویسی به صورت مهمان میتوانید در یک سایت دیگر که از نظر تعداد بازدیدکنندگان در وضعیت خوبی قرار دارد، محتوای خود را به صورت پست یا نظر منتشر کنید. البته این روش هم درست مانند بازاریابی دیدگاهها، شهرت بدی پیدا کرده است زیرا بسیاری از افراد با انتشار محتوای بیکیفیت و نامناسب، باعث شدهاند ذهنیت عمومی نسبت به این روش منفی شود.
اما اجرای صحیح این روش، میتواند روشی قدرتمند برای توزیع محتوا، بالا بردن اعتبار و گسترش مخاطبان باشد. پست کردن محتوا به صورت مهمان درست همانند روشهای دیگر ممکن است بسیار وقت گیر و انرژیبر باشد، اما پتانسیل بالایی داشته و نتایج آن فوقالعاده خواهد بود.
اگر تصمیم دارید از این روش برای ترویج محتوای خود استفاده کنید، سایتهایی معتبر و مرتبط به کار خود را پیدا کنید تا کم کم بتوانید مسیر حرکت خود را بیابید. یکی از نشانههای خوب بودنِ سایت این است که بتوانید با اطمینان، لینکهای مطالب آن سایت را به همکاران یا اعضای خانواده خود بفرستید.
نوشتنِ مطالب جذاب و منحصر بفرد، دیگران را تشویق خواهد کرد که بیشتر درباره شما بدانند.
چگونه وبلاگ نویسی به صورت مهمان را شروع کنیم؟
- به دنبال سایتهایی بگردید که اعتبار صفحه (PA) و اعتبار دامنه (DA) خوبی دارند و گفتگوهای خوب و پرمحتوا در آنها صورت میگیرد.
- شروع به کامنت گذاشتن در آن سایتها کرده و از این طریق با دیگر افراد ارتباط برقرار کنید.
- با استفاده از ایدههای هیجان انگیز، توجه نویسندگان و ویراستارهای آن سایتها را به خود جلب کنید. از لینک گذاشتن خودداری کنید، الان وقت کسب اعتبار است، نه درج لینک!
- هر چه تابحال منتشر کردهاید را ترویج کنید.
- این مراحل را تکرار کنید.
ارتباط با بیرون/ روابط عمومی
یکی دیگر از روشهای ترویج محتوا که وابستگی فراوانی به ارتباطات قوی دارد، این است که از فعالان رسانهای و وبلاگنویسها بخواهید درباره شما بنویسند. ترجیح شما احتمالاً این خواهد بود که نویسنده مورد نظر به کار یا محتوای شما علاقه داشته و این علاقه را در میان مخاطبان خود نیز ایجاد کند.
در ازای این کار، شخص ترویج دهنده نیز از شما انتظاراتی دارد. در بیشتر مواقع، این انتظارات به صورت دسترسی خاص به اطلاعات، دریافت بعضی خدمات به صورت رایگان یا پیشنهادهای ویژه برای خوانندگان آنها خواهند بود. در هنگام ترویج محتوا به این روش، به این موارد توجه کافی داشته باشید.
چگونه با با روش ارتباط با بیرون (روابط عمومی) محتوای خود را توزیع کنیم؟
ژوزنالیستها معمولاً سرشان خیلی شلوغ است. در ابتدا، به سراغ شخص مناسب بروید. Followerwonk ابزاری فوقالعاده برای پیدا کردن این افراد است. از همان روشی که در بالا در مورد بازاریابی با استفاده از افراد تاثیرگذار گفته شد، استفاده کنید. البته به دنبال واژههایی مثل “ژورنالیست“، “نویسنده” و “ویراستار” باشید. کلیدواژههای مرتبط به وضع کاریتان را فراموش نکنید.
بعد از آنکه مخاطبان مناسب را پیدا کردید، وقت جلب توجه آنها رسیده است. با رعایت این نکات میتوانید به این هدف برسید:
- بدانید که ژورنالیستها به چه چیز علاقه دارند، به دنبال چه چیزی هستند و چگونه میتوان آنها را بهتر درک کرد.
- ژورنالیستها دوست دارند داستانهای نو و هیجان انگیز نقل کنند، نه محتوای عادی که بقیه هم در حال انتشار آن هستند. آنان را با موضوعات جدید و جالب تغذیه کنید تا بتوانید نتیجه مورد نظر خود را بگیرید.
رسانههای اجتماعی
مناسب بودن محتوای شما برای قشر خاصی از مخاطبان، به معنی دیده شدن آن نیست. اینجاست که باید برای ترویج و توزیع محتوا از شبکههای اجتماعی کمک بگیرید.
اگر تیمهای محتوا و شبکههای اجتماعی شما ارتباطی تنگاتنگ داشته باشند، احتمالاً شما در حال تولید همان محتوایی هستید که آنها میخواهند به اشتراک بگذارند. به یاد داشته باشید که قدرت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباط است و به جای تیم محتوا، از تیم شبکههای اجتماعی خود باید بخواهید که محتوای شما را به اشتراک بگذارد.
اصلیترین مزیت استفاده از این شبکهها این است که میتوانند محتوای شما را در معرض دید مخاطبان جدید قرار دهند.
فراموش نکنید شما اطلاعات زیادی در اختیار دارید که میتواند به تیم شبکههای اجتماعی شما برای دسترسی بهتر به مخاطبان کمک کند. برای مثال، اگر برای نوشتن مقالهای از مقالۀ دیگری الهام گرفتهاید، آدرس و نام نویسنده آن یکی نوشته را هم در اختیار تیم شبکههای اجتماعی خود قرار دهید.
حتی اگر سخنان شخصی را در نوشته خود نقل کردهاید، این اطلاعات را هم در اختیار این تیم بگذارید. اینها اطلاعاتی هستند که به تیم شبکههای اجتماعی شما کمک میکنند در ارتباط با بیرون عملکرد قویتری داشته و بتوانند بهتر با مخاطبان خود گفتگو کنند.
چگونگی ترویج محتوا با استفاده از رسانههای اجتماعی
قبل از شروع به ترویج محتوا در شبکههای اجتماعی، چندین نکته را باید بدانید:
- کانال مناسب خود را پیدا کنید. بعضی از انواع محتوا مناسب توییتر هستند و بعضی به درد اینستاگرام میخورند. گاهی اوقات باید از هر دو شبکه استفاده کنید. باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید در کجا به دنبال چه چیزی هستند. اگر اطلاعات کافی ندارید، تلاش کنید با آزمونوخطا به این بینش برسید.
- در زمان مناسب مطلب پست کنید. شبکههایی مثل فیسبوک و لینکدین ابزارهای تحلیلی خوبی دارند و به شما امکان میدهند بدانید مخاطبان شما بیشتر در چه روزهایی و چه زمانهایی محتوای شما را دیدهاند. از این اطلاعات برای پیدا کردن زمانهای مناسب استفاده کنید.
- از هشتگها استفاده کنید. هشتگها یکی از اصلیترین راههای دیده شدن محتوای شما توسط افراد جدید هستند. برای انتخاب هشتگهایتان با دقت فراوان و با توجه به موضوع کسب و کارتان انجام دهید.
آنچه گفته شد، روشهایی هستند که نیاز به پرداخت پول ندارند. امروزه میتوانید در شبکههای اجتماعی با اندکی هزینه، محتوای خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری بگذارید. این روزها، اینگونه امکانات در شبکههای ایرانی از جمله آپارات هم در اختیار کاربران هستند.
ترویج و توزیع محتوا با پرداخت پول
ترویج محتوا به صورت پولی میتواند شامل استفاده از ابزارهایی مانند گوگل ادوردز، جذب مخاطب با پرداخت پول به شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام یا حتی شبکههای پخش محتوا از جمله آپارات باشد. در همه این روشها از تکنیکی به نام تبلیغات pay-per-click یا پرداخت به ازای کلیک استفاده میشود. در اینجا مجال آن نیست که درباره تمامی جنبهها و مراحل کار سخن بگوییم، اما تلاش خواهیم کرد مروری سریع بر کلیات ماجرا داشته باشیم.
قبل از هر چیز، مخاطبان خود را شناسایی کنید. این کار باعث میشود به ازای پولی که برای ترویج و توزیع محتوا پرداخت میکنید، دنبالکنندگان بیشتری به دست آورید.
علاوه بر مخاطبان، آگاهی از بودجه هم بسیار مهم است. در هر کانالی که قصد تبلیغ داشته باشید، میزان هزینهای که میکنید در اختیار شماست. دانستنِ آنکه چه مقدار پول باید صرف ترویج محتوا شود کمک خواهد کرد به سراغ کانالهای تبلیغاتی مناسب رفته و با روشهای بهتری مخاطبان را به سمت خود جذب کنید.
خدمات غیر رایگان در شبکههای اجتماعی
میدانیم که بسترهای اجتماعی آنلاین و پرطرفدار، معمولاً دادههای فراوانی درباره سلیقهها و علایق کاربران خود در اختیار دارند. از آنجا که کاربران، معمولاً به صورت روزانه زمان قابل توجهی را در این شبکهها سپری میکنند، یکی از بهترین راههای ترویج محتوا استفاده از امکانات پولی این شبکههاست زیرا محتوای شما را دقیقا در معرض دید کسانی میگذارند که ممکن است به مطالب یا حوزه کسب و کاری شما علاقمند باشند.
این شبکهها این کار را بسیار دقیق انجام داده و برای جمعآوری اطلاعات از منابع متعددی بهره میگیرند. احتمالاً برایتان پیش آمده که دقیقاً همان محصولی را در گوگل جستجو کرده بودید در تبلیغات فیسبوک مشاهده کنید. یکی دیگر از امکاناتی که برای شما فراهم است، بدست آوردن لیست ایمیلهای افرادی است که ممکن است به خرید محصول یا خدمات شما علاقمند باشند یا بخواهند محتوای شما را مشاهده کنند.
چگونه با استفاده از امکانات پولیِ آپارات، محتوای خود را ترویج کنیم؟
یکی از قدرتمندترین ابزارهای ترویج محتوا با پرداخت پول در کشور ما، سایت آپارات است. این وبسایت از نظر ترافیک در ایران بعد از گوگل در رتبه دوم قرار گرفته و در واقع پربازدیدترین سایت ایرانی محسوب میشود. در اینجا به گامهای ترویج محتوا در سایت آپارات اشاره خواهیم کرد:
- در آپارات حساب کاربری خود را ایجاد کنید. اگر یک شرکت یا برند ثبت شده دارید، میتوانید با ارائه مدارک لازم (از جمله روزنامه رسمی شرکت)، حساب خود را به حساب تایید شده (تیک خورده) تبدیل کنید.
- ویدیوی تبلیغاتی خود را تولید و آپلود کنید. از نظر مدت زمان ویدیو، در اینجا محدودیتی وجود ندارد.
- وارد قسمت “افزایش بازدید” شوید. آپارات بسته به بودجه مورد نظر شما، امکان افزایش بازدید ویدیوی شما را تا ۱۰،۰۰۰ بازدید فراهم میکند.
- با پرداخت اندکی هزینۀ بیشتر، میتوانید در انتهای ویدیوی خود یک فراخوان عمل (Call To Action) قرار داده و آن را به یک صفحه فرود در وبسایت یا وبلاگ خود لینک کنید.
پرداخت پول برای قرار گرفتن درنتایج جستجو
به این کار، به اصطلاح SEM گفته میشود که مخفف عبارت Search Engine Marketing (بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو) است. همان طور که باید حدس زده باشید، یکی از کارهایی که در SEM انجام میشود، قرار دادنِ تبلیغات در صفحاتِ نتایج جستجو مثل گوگل است. SEM یکی از بهترین راههای قرار دادن محتوا در مقابل چشمان مخاطب است. دو تا از معروفترین ابزارهای انجام این کار، Google AdWords و Bing Ads هستند.
SEM زمانی بهتر کار میکند که صرفاً به عنوان ابزاری برای گرفتن کلیک یا لایک به آن نگاه نکنید، بلکه به کارهای بعدی همانند ثبت نام در یک سایت، دانلود یک برنامه یا استفادۀ موقتی از خدمات یک سایت هم فکر شود. منظور ما این نیست که از این روش نمیتوان برای ترویج محتوا استفاده کرد، بلکه برای افزایش ترافیک سایت، پیشنهاد میشود کار را ابتدا از تبلیغات داخل شبکههای اجتماعی شروع کرده و سپس به کانالهای SEM برسید.
روند معرفی و توزیع محتوا با پرداخت پول به موتورهای جستجو
- فهرستی از کلمات کلیدی خود تهیه کنید. این کلمات، همانهایی هستند که مخاطب با جستجو کردن آنها قرار است وارد سایت شما شود.
- با توجه به بودجهتان، مشخص کنید که کلمات کلیدی چطور باید با جستجوی مخاطب مطابقت داشته باشند. کلمات کلیدی تطبیق دقیق (Exact Match) یعنی اینکه عبارتی که کاربر جستجو کرده باید دقیقاً همان کلیدواژهای باشد که شما مشخص کردهاید. هدفگیری در این روش دقیقتر بوده و هزینه به ازای هر کلیک (CPC) آن نیز پایینتر است، اما از طرف دیگر ترافیک کمتری هم به سایت شما روانه خواهد شد. کلمات کلیدی تطبیق وسیع (Broad Match) ترافیک بیشتری به سایت شما میآورد، اما CPC بالاتری داشته و ممکن است افرادی را وارد سایت شما کنند که محتوای شما لزوماً به دردشان نمیخورد. اینکه کدام مورد را انتخاب کنید، بستگی به این دارد که دیده شدن شما توسط مخاطبانی که به دنبال عبارتی دقیق میگردند چقدر برای شما حیاتی است. برای مثال اگر قصد دارید برای شرکت سامسونگ تبلیغ کنید، با استفاده از کلیدواژه “گوشی سامسونگ” برای تبلیغ تلفنهای همراه این شرکت، ممکن است شما را در معرض دید علاقمندان به خرید یخچال هم نشان دهد (زیرا شرکت سامسونگ یخچال نیز تولید میکند).
- برای بالاتر قرارگرفتن در صفحات جستجو، تا میتوانید کلمات کلیدی خود را اختصاصی طراحی کنید. کاربران معمولاً به دنبال عبارات دقیق هستند و به همین خاطر، استفاده از کلمات بیش از حد کلی به سود شما نخواهد بود. به علاوه، اگر محتوای شما از نوع Gated است (یعنی محتوایی که پیش از نمایش، نیازمندِ وارد کردن اطلاعاتی چون آدرس ایمیل است)، حتماً این مورد را در متن تبلیغ خود ذکر کنید. این را هم حتماً قید کنید که کاربران شما با ورود این اطلاعات به محتوایی دسترسی خواهند داشت که دیگران نمیتوانند ببینند.
- در نهایت، اطمینان حاصل کنید که این ترافیک را به یک صفحه فرود مناسب هدایت میکنید. متقاعد کردن افراد به کلیک روی تبلیغات صفحه جستجو، تنها نیمی از کار ترویج و توزیع محتوا است. نیمِ دیگرِ ماجرا این است که مخاطبان با محتوای شما ارتباط برقرار کنند. در محتوای صفحه فرود خود همان چیزی را به کاربر ارائه دهید که در تبلیغ وعدهاش را دادهاید. هرگز در تبلیغات نتایج جستجو از Home Page معمولی استفاده نکنید.
تبلیغات نمایشی
این روش که از آن گاهی به عنوان بنرهای تبلیغاتی هم یاد میشود، نوعی از تبلیغات است که به شما اجازه میدهد محتوای گوناگون از متن گرفته تا ویدیو را به صورت یک نوار در معرض دید کاربر قرار دهید. بعضی از ابزارهای مورد استفاده در این نوع ترویج و توزیع محتوا، Google Display Network و Facebook Atlas هستند. در ایران نیز شرکتهایی مانند صبا ویژن، Anetwork و فست کلیک چنین خدماتی را به شکل گسترده ارائه میدهند.
پیش از هر چیز، باید بدانیم که مفهوم تبلیغات نمایشی در بازاریابی دیجیتال بسیار متفاوت از انواع روزنامهای یا میدانی آن است.
تبلیغات نمایشی معمولاً زمانی به کار میروند که بخواهیم کاربری را برای بار دوم یا چندم به سوی خود جذب کنیم. اگر کاربر قبلاً از وبسایت شما دیدن کرده باشد، با استفاده از کوکیهایی که در مرورگر او ذخیره شده، میتوانید با این روش در فضای وبسایتهای دیگر نیز کالا یا خدمت خود را به او نمایش دهید. برای مثال، در کشور ما فروشگاه بامیلو یکی از وبسایتهایی است که به خوبی از این روش استفاده کرده و محصولاتی که قبلاً در آن فروشگاه دیدهاید را در سایتهای دیگر به تماشای شما میگذارد.
به این تکنیک، هدف گیری مجدد یا Retargeting میگویند.
این تکنیک درست مانند تبلیغات در صفحات جستجو، باید برای وادار کردن افراد به انجام یک کار، مثل ثبت نام در یک سایت یا دانلود یک برنامه به کار رود. این روش در صورتی که به شیوه صحیح انجام شود، میتواند یکی از بهترین راههای ترویج محتوا برای کاربران محسوب شود.
چگونه با تبلیغات نمایشی محتوای خود را ترویج کنیم؟
- مخاطبِ هدف خود را شناسایی کنید.
- برای هدفگیری مخاطبان، یک کمپین راه بیندازید. برای مثال اگر یک وبلاگ دارید، میتوانید با استفاده از دستهبندیهای موضوعی که در اختیار دارید، بدانید که لینک کدام مطلب جدید را میتوانید برای کدام کاربر نمایش دهید چون مطالبی که کاربر قبلاً خوانده مشخص است و میتوان تشخیص داد آن کاربر به چه موضوعاتی علاقه دارد.
- تبلیغات خود را قدرتمند و متقاعدکننده طراحی کنید. خلاقیت در این مرحله اهمیت فراوانی دارد. اطمینان حاصل کنید که تبلیغات نمایشی شما درباره هر موضوعی که باشند از تبلیغات رقبا متمایز بوده و توانایی جلب توجه افراد را داشته باشند. این روزها در فضای اینترنت توجه کاربران به این بنرها روز به روز کمتر میشود، پس استفاده از رنگها و تصاویر مناسب برای ترویج محتوا امری بسیار ضروری است.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
قبلاً در وبلاگ نوین به شکل مفصلی به بازاریابی ایمیلی پرداختهایم و به همین خاطر در اینجا بیش از حد به این موضوع نخواهیم پرداخت. اما یکی از نکات قابل توجه در اینجا این است که ایمیل مارکتینگ، دادنِ فرصت به مخاطبان است تا بتوانند دوباره به سوی شما برگردند و حتی به صورت عضوی ثابت در جامعۀ مخاطبان شما درآیند.
یکی از راههای انجام این کار، جمعآوری آدرسهای ایمیل با یک Call to Action مناسب است. میتوانید بعد از جمعآوری این آدرسها، برای صاحبان این ایمیلها خبرنامههای روزانه، هفتگی یا ماهیانه بفرستید و در آنها خلاصهای از آنچه در این مدت در وبسایت شما رخ داده را شرح دهید.
اگر محتوایی که تولید میکنید به صورت مستمر بوده و ساختار یکسانی دارد (مثلاً متنهای داخل یک وبلاگ)، میتوانید برای نمایش خودکار آن محتوا به کاربران، از خوراکدهندههای RSS هم استفاده کنید. یکی از ابزارهای پیشنهادی ما FeedPress است که ساده و کمهزینه بوده و امکانات مناسبی برای تجزیه و تحلیل کار هم در اختیار شما میگذارد. فیدپرس الگوهای متفاوتی برای ارسال خبرنامه هم با خود دارد.
روشهای راهاندازی یک فید RSS بسته به سیستم مدیریت محتوایتان ممکن است متفاوت باشد. اگر از ابزاری همانند وردپرس یا دروپال استفاده میکنید، کار چندان سختی در پیش ندارید. کافی است آدرس خوراک XML را وارد Feed Manager خود کنید. اگر از CMS شخصی خود استفاده میکنید، شاید لازم باشد از تیم IT خود بخواهید که کدهای لازم را وارد کنند. علاوه بر فیدپرس، FeedBurner هم از ابزارهای خوب انجام این کار محسوب میشود.
نکته: برای پیشگیری از دردسرهای حقوقی، تلاش کنید که مخاطبین آدرس ایمیل خود را به صورت اختیاری به شما یدهند و از روشهای حیلهگرانه برای جمعآوری این ایمیلها استفاده نکنید. هیچ کس دلش نمیخواهد ایمیلی دریافت کند که تمایلی به دریافتش ندارد. به حق انتخاب اشخاص احترام بگذارید.
شبکههای توزیع محتوا
چه از این موضوع آگاه باشید و چه نباشید، شما همواره در حال دیدن نتایج شبکههای توزیع محتوا هستید. این شبکهها به صورت دائم در حال خواندن پیشنهادهای انتهای مطالب با عبارتهایی چون “اگر این مطلب را دوست داشتید این یکی را هم از دست ندهید” یا “پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم حتما بخوانید” هستند. این خدمات معمولاً به صورت پولی و توسط شرکتهایی چون Taboola یا Outbrain ارائه میشوند. در ایران نیز شرکتهایی مانند یکتانت، کاپریلا و کانگورو چنین خدماتی را در اختیار کاربران قرار میدهد.
یکی از مزیتهای اصلی این روش، دسترسی به جامعۀ بزرگی از مخاطبان است. میتوانید نوع محتوای خود را مشخص کرده و دقیقاً تعیین کنید چه نوع افرادی قرار است آن را ببینند. مشکل این روش هم این است که این نوع از ترویج محتوا معمولاً به صورت Spam به نظر میرسد. شاید بعضی از نمونههای این شبکهها را دیده باشید: جملاتی مثل “دندانپزشکان دوست ندارند شما این روش سفید کردن دندانها را بدانید!”
اگر قصد استفاده از این روش را دارید، بهتر است بدانید که این تبلیغات لزوماً همواره به سوی افراد مورد نظر شما نمیروند.
هم افزایی یا Syndication
دیده شدن محتوای شما در یک وبسایت بزرگتر یا معتبرتر، همواره یکی از بهترین راههای گسترش مخاطبان محسوب میشود. مرحلۀ اول این کار، نوشتن محتوایی فوقالعاده قوی برای مخاطبان است. گام دوم، استفاده از کانالهای بیرونی است که در بالا دربارهاش صحبت کردیم.
یکی از اصلیترین نگرانیهایی که افراد درباره همافزایی محتوا دارند، این است که شاید این کار باعث شود موتورهای جستجو این محتوا را به صورت تکراری یا Duplicate شده ببینند. اما توجه داشته باشید که اگر سئوی سایت خود را به خوبی انجام داده باشید، چنین مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.
نکتۀ دیگر هم این است که وبسایتی که برای هم افزایی محتوا با آن همکاری میکنید، بایستی ۱۰۰% معتبر و مورد اطمینان باشد.
تبریک میگوییم! شما یاد گرفتهاید که چگونه محتوای خود را در معرض دید کاربران اینترنت قرار دهید. گام بعدی، تجزیه و تحلیل محتوا خواهد بود که در مطلب آینده به آن خواهیم پرداخت.
شما تا بحال از کدام روشها برای ترویج محتوای خود استفاده کردهاید؟ کدامیک را برای کسب و کار خود مناسب میدانید؟ آیا روشهای دیگری را میشناسید که در اینجا ذکر نشدند؟ دیدگاهها و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید!

