خانه / بازاریابی / هرآنچه باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی بدانید
هرآنچه باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی بدانید
شاخص-های-کلیدی-عملکرد
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (4 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

هرآنچه باید در مورد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) در بازاریابی بدانید

اگر زمانی کافی را روی برنامه‌ریزی بازاریابی و استراتژی‌های کسب‌وکار خود صرف کرده باشید، احتمالا می‌دانید که کدام موارد برای شما مهم هستند. شما به یک سایت، وبلاگ، شبکه‌های اجتماعی و محتوا نیاز دارید؛ اما ممکن است که مهم‌ترین بخش بازاریابی آنلاین را فراموش کرده باشید: سنجش نتایج.

چگونه می‌توانید مطمئن شوید که استراتژی شما کارساز است؟ چگونه می‌توانید هزینه‌ها و بازگشت سرمایه کمپین‌های خود را مقایسه کنید؟ چگونه می‌توانید تصمیم بگیرید که در قدم بعدی، چه‌کاری را انجام دهید؟ پاسخ این سوالات نزد نشانگرهای عملکرد کلیدی (KPI) و سنجش آن‌هاست.

اگر از خودتان می‌پرسید که: «KPI بازاریابی چیست؟» به‌جای درستی آمده‌اید. در این مطلب از وبلاگ آژانس فرنیان می‌خواهیم زیر و بم نشانگرهای عملکرد کلیدی را با یکدیگر مرور کنیم و ببینیم که چگونه می‌توان بهترین آن‌ها را برای کسب‌وکار و اهداف انتخاب کرد.

KPI بازاریابی چیست؟

نشانگرهای عملکرد کلیدی (KPI) معیارهایی هستند که مشخص می‌کنند آیا استراتژی بازاریابی شما می‌تواند در راه رسیدن به اهداف کسب‌وکار کمک‌کننده باشد یا خیر. هرچند که معیارهای مختلفی باید در کنار هم قرار بگیرند تا موفقیت یک کمپین در رسیدن به اهداف سنجیده شود، اما KPI ها یکی از مهم‌ترینِ آن‌ها هستند.

بسته به حوزه کاری و اهداف شما، معیارهای مختلفی وجود دارند که باید روی آن‌ها تمرکز کرد. برای مثال، اگر روی بهبود سایت خود کار می‌کنید، KPI شما ممکن است سرعت سرور، سرعت بارگذاری و Bonus Rateباشد؛ و اگر روی خدمات مشتریان تمرکز کرده‌اید، ممکن است بخواهید KPI های خود را روی جلب‌توجه مشتریان و زمان پاسخ‌دهی کارمندان قرار دهید.

به لطف پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه بازاریابی اینترنتی، این امکان فراهم شده است که بتوانید انواع مختلف داده‌ها را در کمترین زمان استخراج کنید. اگر پیش‌ از این اهداف خود را مشخص کرده‌اید، این می‌تواند خبر خوبی برایتان باشد، اما اگر هنوز در انتخاب نوع داده موردنیاز خود به جمع‌بندی نرسیده‌اید، امکان کسب داده از اینترنت تا حدودی می‌تواند سردرگم کننده باشد. برای همین است که انتخاب KPI بازاریابی مهم است. با تمرکز روی مهم‌ترین معیارها، می‌توانید موفقیت استراتژی کمپین خود را مشخص کنید و به بهبود آن امیدوار باشید.

کدام KPI ها مهم‌تر هستند؟

هرچند که امکان اندازه‌گیری انواع مختلف KPI ها وجود دارد، اما بهتر است فقط روی KPI هایی تمرکز کنید که با اهداف شما در هماهنگی هستند. شما با اجرای برنامه بازاریابی آنلاینخود، به دنبال رسیدن به چه هدفی هستید؟ هرچند که نوع KPI ها بسته به حوزه کاری شما ممکن است متفاوت باشد، اما سه نوع KPI، مالی، اجتماعی و عملکرد وب‌سایت از جمله مهم‌ترین نشانگرهای عملکرد کلیدی هستند که باید اندازه‌گیری شوند.

۱. مالی

یکی از اهداف نهایی بازاریابی این است که مقدار درآمد کسب‌وکار را افزایش دهد، بنابراین باید نگاه کنید که استراتژی شما چگونه می‌تواند موجب افزایش درآمد شود. مثلا چه نوع KPI های مالی باید اندازه‌گیری شوند؟

یکی از اساسی‌ترین شاخص‌ها، درآمد کل است. اگر در حال بهبود بازاریابی دهان‌به‌دهان هستید، قطعا کار درستی را انجام می‌دهید. اگر نه، قطعا مواردی در این‌ بین باید تغییر کنند.

به‌طور خاص، شما همچنین باید ارزش متوسط هر مشتری را نیز بدانید. با پیش‌بینی مقدار درآمد قابل کسب از هر مشتری، می‌توان مقدار هزینه لازم برای جذب آن‌ها را نیز پیش‌بینی کرد. با استفاده از متدهایی مثل تبلیغات PPC، اندازه‌گیری میزان هزینه لازم برای هر مشتری، کار سختی نخواهد بود.

۲. عملکرد وب‌سایت

وب‌سایت شما می‌تواند بهترین نشانگر موفقیت کلی کسب‌وکارتان باشد. همچنین از طریق وب‌سایت می‌توان اطلاعات لازم را از مشتریان نیز کسب کرد. یکی از آسان‌ترین چیزهایی که می‌توان اندازه گرفت، میزان بازدید منحصر به فرد روزانه از وب‌سایت است. با نگاهی به این آمار و ارقام می‌توانید ببینید که آیا افراد در مورد کسب‌وکار شما به جستجو می‌پردازند یا خیر.

همچنین، باید در نظر داشته باشید که بازدیدکنندگان از کجا به وب‌سایت شما می‌آیند. ترافیک یک وب‌سایت می‌تواند از روش‌هایی مانند جستجوی ارگانیک، لینک از سایر سایت‌ها و بسیاری دیگر از منابع تامین شود و دانستن اینکه بازدیدکنندگان از کدام منبع به وب‌سایت شما می‌آیند، می‌تواند در نحوه تصمیم‌گیری برای استراتژی موثر باشد.

علاوه بر این موارد، شما می‌توانید اعمالی که کاربران در سایت شما انجام می‌دهند را نیز زیر نظر بگیرید. Bonus Rate و نرخ‌های تبدیل می‌توانند به شما بگویند که آیا افراد توانسته‌اند با سایت شما ارتباط برقرار کنند یا خیر.

۳. اجتماعی

با استفاده از KPI های اجتماعی می‌توان میزان موفقیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را اندازه گرفت. هرچند که تعداد بالای فالورها می‌تواند وسوسه کننده باشد، اما زیر نظر داشتن میزان تعاملات از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در پلتفرمی مانند توییتر، باید مقدار منشن‌ها را مانیتور کنید. با گفتگو با کاربران، می‌توانید با دیدگاه‌های واقعی افراد در مورد برند خود آشنا شوید.

در فیس بوک نیز، باید حواستان به تعداد کامنت‌ها و به اشتراک‌گذاری‌ها جمع باشد. هرچند که تعداد لایک‌های پیج و پست‌ها می‌تواند نشان از آگاهی کاربران داشته باشد، اما افرادی که با محتواهای شما تعامل برقرار می‌کنند، بیشتر احتمال دارد تا به مشتریان شما تبدیل شوند.

همان‌طور که گفتم، بسته به حوزه کسب‌وکار خود می‌توانید KPI های مختلفی را موردسنجش قرار دهید؛ اما سه مورد گفته‌شده در بالا ازجمله مهم‌ترین‌ها هستند. هرچند که می‌توانید بر اساس یافته‌های خود و نیازهای کسب‌وکار، انواع دیگر KPI را هم اندازه‌گیری کنید.

چگونه می‌توان KPI های بازاریابی را اندازه‌گیری کرد؟

بعد از انتخاب نوع KPI ها، حالا باید برای مانیتور کردن و اندازه‌گیری آن‌ها نیز استراتژی داشته باشید. یک اندازه‌گیری اثربخش باید شامل سه مرحله زیر باشد:

۱. تعیین اهداف خاص

برای سنجش عملکرد باید دلیل داشته باشید. آیا می‌خواهید فروش را افزایش دهید؟ مشتریان بیشتری به دست آورید و یا هزینه به ازای هر مشتری را پایین بیاورید؟

تعیین کنید که اهدافتان چه هستند و سپس برای KPI های خود اهدافی خاص و قابل‌اندازه‌گیری تعیین کنید. بجای گفتن اینکه «می‌خواهم ترافیک وب را افزایش دهم» بگویید «می‌خواهم در این ماه، ده هزار بازدید منحصر به فرد کسب کنم»

۲. از ابزارهای آنالیز استفاده کنید

انواع مختلفی از ابزارها برای بازاریابان اینترنتی، اعم از رایگان و پولی، وجود دارد. قبل از لانچ کردن استراتژی بازاریابی خود، سعی کنید با هرکدام از این ابزارها آشنا شوید.

Google Analytics یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید جهت آنالیز KPI های خود از آن استفاده کنید. استفاده از این سرویس رایگان است و می‌تواند اطلاعات جامعی در مورد کمپین‌های شما به دست بدهد.

۳. نتایج را مانیتور کنید

مرحله نهایی این است که تلاش‌های خود را سنجش کنید. بازه زمانی این سنجش‌ها به خود شما و البته میزان بزرگی تیم بازاریابی نیز بستگی دارد. اگر شما مالک کسب‌وکار هستید، احتمالا وقت لازم برای چک کردن هرروزه نتایج را نخواهید داشت؛ بنابراین سعی کنید برای بازبینی نتایج یک برنامه زمانی مدون داشته باشید.

هنگام بررسی KPI ها، تمامی نتایج را مکتوب و سندسازی کنید. مکتوب کردن نتایج کمپین‌های قبلی به شما کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و نقاط ضعف خود را در کمپین‌های جدید پوشش دهید.

همان‌طور که در ابتدا هم گفتم، نوع KPI ها از هر شرکت به شرکت دیگر و بسته به حوزه کاری، ممکن است متفاوت باشد؛ اما یک‌چیز در این‌ بین مشترک است و آن این است که KPI های خود را رهگیری کرده و از مزیت‌های آن بهره‌مند شوید.

عالی بود(4)جالب نیست!(0)