خانه / آموزش سئو SEO / تایتل ها و اسنیپت های خوبی در نتایج جستجو بسازید
تایتل ها و اسنیپت های خوبی در نتایج جستجو بسازید
تایتل-و-اسنیپت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

تایتل ها و اسنیپت های خوبی در نتایج جستجو بسازید

نحوه تولید تایتل صفحات و دسکریپشن ها (یا “اسنیپت”) در گوگل کاملا اتوماتیک است و محتوا را در کنار ارجاعاتی که به آن شده بکار می‌گیرد. هدف اسنیپت و تایتل این است که هر نتیجه را به بهترین روش ارائه و شرح دهد و توضیح دهد که چگونه با پرس و جوی کاربر در ارتباط است.

هر چه اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار دهید اسنیپت نتیجه جستجوی شما بهتر خواهد بود. با اسنیپت های غنی وبمسترها با سایت هایی که حاوی محتوای با ساختار مثل سایت های نقد و بررسی یا فهرست کسب و کار هستند میتوانند محتوایشان را برچسب بزنند تا نشان دهند هر بخش متن برچسب خورده نوع مشخصی از داده را معرفی می‌کند. برای مثال: نام یک رستوران، یک آدرس یا یک امتیاز دهی.

برای این اطلاعات ما از منابع مختلف زیادی استفاده می‌کنیم که شامل اطلاعت توصیفی در تایتل و متا تگ‌ها برای هر صفحه می‌شود. ما همچنین از اطلاعت عمومی موجود در دسترس عموم نیز استفاده می‌کنیم، برای مثال: انکر تکست یا فهرست ها از Open Directory Project (DMOZ)، یا اسنیپت های غنی را بر مبنای مارک آپ موجود در صفحه میسازیم.

در حالیکه که ما نمی‌توانیم به صورت دستی تایتل ها و اسنیپت ها را برای وبسایت های مختلف تغییر دهیم، همواره در تلاشیم تا حد ممکن آن ها را مرتبط سازیم. شما می‌توانید با استفاده از دستورالعمل عمومی زیر کیفیت تایتل و اسنیپت نمایشی صفحات خود را بالا ببرید:

  • تایتل های صفحه توصیفی بسازید
  • متادسکریپشن های خوب بسازید
  • از نمایش دیتای DMOZ در نتایج جستجوها توسط موتورهای جستجوگر برای سایت خود جلوگیری کنید.

تایتل های صفحه توصیفی بسازید

تایتل های برای عرضه نیم نگاهی سریع به محتوای یک جستجو و اهمیت ارتباطشان با پرس و جو حیاتی هستند. در اغلب موارد بخشی از اطلاعات نخستین برای تصمیم گیری اینکه روی کدام لینک کلیک شود استفاده می‌شوند، پس استفاده از تایتل های با کیفیت در صفحات وب شما مهم هست.

چند نکته برای مدیریت تایتل های شما:

• همانطور که در بالا توضیح داده شد، مطمئن شوید که هر صفحه در سایت شما در تگ <title> یک تایتل خاص خود را دارد. اگر سایت بزرگی دارید و نگرانید که جایی یک تایتل را از قلم انداخته اید، صفحه HTML suggestions در سرچ کنسول تگ های <title> ای که در سایت شما ناقص یا مشکل ساز باشند را لیست میکند.

• تایتل های صفحات باید توصیفی و دقیق باشند. از توصیفات مبهمی مثل “Home” برای صفحه خانگی خود اجتناب کنید، یا از عبارت “Profile” برای پروفایل شخصی یک شخص خاص. همچنین از تایتل هایی که بیخودی طولانی و کش دار هستند هم استفاده نکنید که در هنگام نمایش در نتایج جستجو از سر و ته آن ها زده می‌شود.

• از ردیف کردن کلیدواژه ها خودداری کنید. بعضی اوقات استفاده چندین عبارت توصیفی در تایتل کمک کننده است، اما استفاده چند باره از یک سری کلمات یا عبارت بی دلیل است. تایتلی مثل “Foobar, foo bar, foobars, foo bars” کمکی به کاربر نمی کند، و این شیوه keyword stuffing می تواند باعث شود که نتایج جستجوی شما برای گوگل و کاربران اسپم تلقی شود.

• از تایتل های تکراری و تکیه کلامی اجتناب کنید. داشتن تایتل های توصیفی متمایز برای هر صفحه سایت شما مهم است. اگر مثلا در یک سایت تجاری تمام صفحات را تایتل “محصولات ارزان برای فروش” بزنید، کاربران نمی‌توانند تفاوتی بین آن صفحه و باقی صفحات قائل شوند. تایتل های طولانی ای که تنها توسط یک تکه اطلاعات (تایتل های “تکیه کلامی”) تغییر می‌کنند نیز خوب نیستند. برای مثال یک تایتل استاندارد مثل “<band name> – See videos, lyrics, posters, albums, reviews and concerts” حاوی متون بی ارزش زیادی است. یک راه حل این است که تایتل همواره به روز رسانی شود تا نمایش بهتری از محتوای صفحه داشته باشد. برای مثال اگر آن صفحه شامل ویدئو یا شعر است تنها کلمات “Video” و “Lyrics” و غیره را شامل سازید. راه دیگر تنها استفاه از “<band name>” بعنوان یک تایتل مختصر و استفاده از متادسکریپشن برای توصیف محتوای سایت شماست. صفحه HTML suggestions در سرچ کنسول تمام تایتل های تکراری ای که گوگل در صفحات سایت شما پیدا می‌کند را لیست می‌کند.

• تایتل هایتان را برند کنید، اما مختصر. تایتل صفحه خانگی شما مکانی معقول برای شامل سازی مقادیری اطلاعات اضافی درباره سایت شماست. برای مثال: “ExampleSocialSite, a place for people to meet and mingle.”. اما نمایش این متن در تمام صفحات سایت شما باعث لطمه زدن به خوانایی می‌شود و اگر چندین صفحه از سایت شما به همان پرس و جو برگردند باعث می‌شود تا تکراری به نظر آید. در این حالت، نام سایت خود را در ابتدا یا انتهای هر تایتل صفحه قرار دهید و با استفاده از جداکننده هایی مثل خط ربط، دو نقطه یا «|» از باقی تایتل جدا کنید. به این صورت:

     &lt;title&gt;ExampleSocialSite: Sign up for a new account.&lt;/title&gt;

• در اجازه ندادن به موتورهای جستجوگر خزنده در صفحاتتان احتیاط کنید. استفاده از پروتکل robots.txt در وبسایت شما می‌تواند مانع دسترسی گوگل به صفحات شما شود، اما نمی‌تواند همیشه مانعی برای ایندکس شدن آن ها باشد. برای مثال، گوگل میتواند با دنبال کردن یک لینک از سایت یک شخص دیگر صفحه شما را ایندکس کند. برای نمایش آن در نتایج جستجو، گوگل به نوعی تایتل نیاز دارد و از آنجایی که ما هیچ دسترسی ای به محتوای صفحه شما نداریم، به محتوایی خارج از صفحه مثل انکر تکست سایت های دیگر تکیه می‌کنیم. (برای مسدود سازی صحیح یک آدرس از ایندکس شدن می‌توانید از meta tags استفاده کنید.

اگر ما متوجه بشویم که یک نتیجه بخصوص در تایتلش یکی از مشکلات فوق را دارد، ما تلاش می‌کنیم تا تایتل بهتری با استفاده از انکرها، متون صفحه یا منابع دیگر بسازیم. با این حال گاهی اوقات حتی صفحاتی که به خوبی شکل گرفته اند و دقیق و همراه با تایتل های توصیفی هستند در نتایج جستجوی ما با تایتل های دیگری نمایش داده می‌شوند تا ارتباطشان به پرس و جو نشان داده شود. یک دلیل ساده پشت این قضیه است: تگ تایتلی که توسط وبمستر مشخص شده محدود به ساکن بودن است و به نحوی ثابت شده که پرس و جو را در نظر نگرفته. وقتی که از پرس و جوی کاربر آگاه می‌شویم، ما اغلب می‌توانیم متن جایگزین دیگری را از صفحاتی که بهتر توضیح داده اند که چرا آن نتیجه مرتبط است پیدا کنیم. استفاده از این متن جایگزین بعنوان تایتل به کاربر و همینطور به سایت شما کمک می‌کند. کاربران در حال پویش برای پرس و جویشان یا سایر نشانه های مرتبط به نتایج هستند، و یک تایتل متناسب با پرس و جو می‌تواند احتمال اینکه آن ها روی آن کلیک کنند را بالا ببرد. اگر شاهد این هستید که صفحات شما در نتایج جستجو با تایتل های اصلاح شده نمایش داده می‌شوند، تایتل هایتان را بررسی کنید، شاید یکی از مشکلات فوق را داشتند. اگر نداشتند، در نظر داشته باشید که تایتل جایگزین گزینه بهتری برای پرس و جو است. اگر هنوز به این فکر می‌کنید که تایتل اولیه بهتر است ما را در اینجاWebmaster Help Forum در جریان بگذارید.

متا دسکریپشن های خوب بسازید

ویژگی توصیفی در تگ <meta> روش خوبی برای ارائه خلاصه ای دقیق و خوانا از محتوای یک صفحه است. گاهی اوقات گوگل از متا دسکریپشن های یک صفحه در اسنیپت های نتایج جستجو استفاده می‌کند، اگر اینطور حساب کنیم که به کابران توصیف دقیق تری نسبت به آنچه که ممکن است به طور خالص از محتوای صفحه برسد میدهد. متادسکریپشن های دقیق تعداد کلیک ها را افزایش میدهد. در اینجا با چند دستورالعمل برای استفاده صحیح از متادسکریپشن آشنا می‌شوید.

• مطمئن شوید که تمامی صفحات سایت شما متادسکریپشن دارند. صفحه HTML suggestions در سرچ کنسول صفحاتی را که گوگل فاقد یا مشکل ساز برای متادسکریپشن ها تشخیص میدهد را لیست می‌کند.

• برای صفحات مختلف دسکریپشن های متفاوت بکار ببرید

دسکریپشن های یکسان یا شبیه در هر صفحه از سایت زمانی که صفحات مختلف در نتایج جستجو نمایش داده می‌شوند مفید نیستند. در این حالت ما ترجیح میدهیم متن تکیه کلامی را نشان دهیم. هر کجا که ممکن است دسکریپشن هایی را بسازید که به طرز دقیقی آن صفحه مشخص را توصیف کند. از دسکریپشن های site-level در صفحه خانگی اصلی یا سایر انبوه صفحات استفاده کنید، و از دسکریپشن های page-level در جاهای دیگر استفاده کنید.

اگر زمان کافی برای ساخت یک دسکریپشن برای تک تک صفحات ندارید، سعی کنید محتوایتان را اولویت بندی کنید: حداقل کاری که باید بکنید این است که برای آدرس های حیاتی مثل صفحه خانگی و صفحات محبوب یک دسکریپشن بسازید.

• فکت های تگ شده واضحی را در دسکریپشن ها به کار ببرید. متادسکریپشن نیازی نیست حتما در قالب جمله باشد، می‌تواند حتی جای خوبی برای شامل سازی اطلاعات ساختاربندی شده درباره آن صفحه باشد. برای مثال، پست گذاری اخباری یا وبلاگی می‌تواند نویسنده، تاریخ انتشار و یا اطلاعات بعدی را فهرست کند. این روش میتواند به بازدیدکنندگان بالقوه اطلاعت خیلی مرتبطی بدهد که ممکن است اسنیپت به طور دیگر نمایش ندهد. به همین شکل، صفحات محصولات اصل مطلب را مثل قیمت، تاریخ تولید، تولید کننده را به صورت پراکنده در یک صفحه می آورند. یک متادسکریپشن خوب تمام اطلاعات را گرد هم می آورد. برای مثال متادسکریپشن زیر اطلاعات شرح داده ای درباره یک کتاب میدهد.

    &lt;meta name=&quot;Description&quot; content=&quot;Author: A.N. Author, 
    •   Illustrator: P. Picture, Category: Books, Price: $17.99, 
    Length: 784 pages&quot;&gt;

در این مثال اطلاعات به وضوح تگ خورده و جدا شده.

• دسکریپشن هایی با استفاده از برنامه نویسی تولید کنید. برای بعضی وبسایت ها مثل منابع رسانه خبری تولید یک دسکریپشن دقیق و خاص برای هر صفحه راحت است، چرا که هر مقاله توسط دست نوشته شده است و کمی تلاش میطلبد تا یک جمله دسکریپشن هم اضافه کند. برای وبسایت های با داده انبوه تر مثل جمع آورندگان کالا دسکریپشن دست نویس می‌تواند غیرممکن باشد. در مورد دوم، تولید دسکریپشن های برنامه نویسی شده می‌تواند مرتبط و امیدوارکننده باشد. دسکریپشن های خوب همانطور که در قدم اول گفتیم خوانا و متنوع هستند. اطلاعات مخصوص صفحه که در قدم دوم به آن اشاره کردیم گزینه خوبی تولید بوسیله برنامه نویسی است. در نظر داشته باشید که متادسکریپشن هایی که شامل کلیدواژه های قطاری هستند به کاربر تصویر واضحی از محتوا نمیدهند و این احتمال کم است که به جایگاه اسنیپت عادی برسند.

• از دسکریپشن های با کیفیت استفاده کنید. در انتها مطمئن شوید که دسکریپشن های شما حقیقتا توصیفی هستند. چونکه متادسکریپشن ها در صفحاتی که کاربران می‌بینند نمایش داده نمی‌شوند، به راحتی می‌شود اجازه داد این محتوا بلغزد (دیده نشود). اما دسکریپشن های با کیفیت در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده می‌شوند و می‌توانند راه درازی برای بهبود کیفیت و کمیت ترافیک جستجوی شما را طی کنند.

اجازه ندهید موتورهای جستجوگر اطلاعات DMOZ در نتایج جستجوی سایت شما را نشان دهند

یکی از منابعی که گوگل برای ساخت اسنیپت ها استفاده می‌کند Open Directory Project است. شما میتوانید با اضافه کردن یک متا تگ به صفحه هایتان به ما دستور بدهید که از اوپن دیرکت بعنوان منبع استفاده نکنیم.

برای جلوگیری از استفاده تمام موتورهای جستجوگر (که متا تگ را پشتیبانی میکنند) که از دسکریپشن صفحه استفاده میکنند این کد را استفاده کنید:

    &lt;meta name=&quot;robots&quot; content=&quot;NOODP&quot;&gt;

برای اینکه تنها گوگل را از استفاده این اطلاعات برای یک دسکریپشن صفحه منع کنید کد زیر را استفاده کنید:

    &lt;meta name=&quot;googlebot&quot; content=&quot;NOODP&quot;&gt;

اگر از ربات های متا تگ برای دستورات دیگر استفاده می‌کنید، می‌توانید آنها را ترکیب کنید. برای مثال:

    &lt;meta name=&quot;googlebot&quot; content=&quot;NOODP, nofollow&quot;&gt;

به یاد داشته باشید که از زمانی که این متا تگ را به صفحات خود اضافه می‌کنید، زمانی طول می‌کشد تا اسنیپت های شما در ایندکس تغییر یابد.

اگر نگران محتوای تایتل یا اسنیپت خود هستید، شاید بخواهید دبل چک کنید که این محتوا در سایت شما نمایش داده نمی‌شود. اگر اینگونه است تغییر آن ممکن است بعد از اینکه سری به سایت شما بزنیم در گوگل اسنیپت تغییر کند. اگر اینطور نیست، در گوگل جستجویی برای تایتل یا اسنیپتی که در بین علامت نقل قول قرار گرفته است داشته باشید. این کار صفحاتی را در وب نشان میدهد که با این متن به وبسایت شما ارجاع داشته اند. اگر با این وبمسترها برای درخواست تغییر اطلاعاتی که درباره سایت شما دارند تماس بگیرید، تمام تغییراتی که که روی سایتشان اعمال کنند توسط کرالر (خزنده؟!) ما در سری بعدی که به صفحاتشان را بررسی کنیم تشخیص داده خواهد شد.

بازداری از ایجاد اسنیپت

به طور جایگزین می‌توانید از ایجاد و نمایش اسنیپت های سایت خود در نتایج جستجو جلوگیری کنید. از تگ <meta name="nosnippets"> استفاده کنید تا مانع نمایش اسنیپت صفحاتتان در نتایج جستجوی گوگل شوید.

عالی بود(4)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *