خانه / آموزش سئو SEO / بخش اول افزایش سرعت سایت با ۹ راهکار عالی بهبود سئو
راهکار های سئو
راهکار های سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

بخش اول افزایش سرعت سایت با ۹ راهکار عالی بهبود سئو

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین رتبه گوگل برای سایت‌ها است.

در این مقاله ما ۹ روش آسان و کاربردی را برای افزایش سرعت سایت به شما معرفی می‌کنیم. با به‌کار بردن این روش‌ها می‌توانید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید و به دنبال آن رتبه خود را در گوگل بهبود ببخشید.

در بین این ۹ روش، روش‌هایی هستند که برای تمام کاربران اینترنت، با هر سیستم مدیریت محتوایی که استفاده می‌کنند سودمند خواهد بود. روش‌هایی هم وجود دارند که تنها در وب‌سایت‌هایی که با سیستم مدیریت محتوای وردپرس کار می‌کنند قابل‌اجرا خواهد بود. در طول مقاله این روش‌ها با توضیح‌های کامل، از یکدیگر تفکیک می‌شوند.

۱- پلن هاست خود را ارتقا بدهید.

پلن هاست (Hosting plan)، بسته‌های پیشنهادی از هاست اصلی است که به سایت شما اختصاص داده می‌شود. هر پلن مشخصات و امکانات خاصی همچون میزان پهنای باند، تعداد مجاز بانک‌های اطلاعاتی، تعداد ایمیل، تعداد دامنه‌های اضافه و غیره را در خود جای‌داده است.

ارتقای پلن سایت یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که به وسیله آن می‌توانید سرعت سایت خود را بالا ببرید. کافی است سری به سرویس هاست خود بزنید و پلنی را با مزایای بیشتر انتخاب کنید البته در این روش باید مقداری هزینه کنید. تقریبا بیشتر کاربرانی که تصمیم می‌گیرند سایتی را در فضای اینترنت ایجاد کنند به دنبال ارزان‌ترین راه‌ها و صرفه‌جویی هر چه بیشتر در هزینه‌ها هستند. از این‌رو کار خود را با هاست‌های اشتراکی شروع می‌کنند.

خب باید بگوییم برای شروع کار، واقعا تصمیم بدی نیست و گاهی بسیار راهگشا خواهد بود اما مشکل از زمانی آغاز می‌شود که ترافیک سایت شما بالا می‌رود. در آن زمان است که سایت شما با مشکل جدی سرعت رو‌به‌رو می‌شود و شما باید هر چه سریع‌تر به فکر ارتقای پلن سرویس هاست خود باشید.

سئو در ایران را با خواندن ظهور و افول سئو در ایران بررسی کنید.

سرور مجازی در مقابل سرور اختصاصی

برای کسانی که به فکر ارتقای پلن هاست خود هستند مثل وبلاگ نویسان و صاحبان کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط، سرور مجازی (Virtual Private Server, VPS) گزینه مناسبی خواهد بود.

مزایای سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی:

– هزینه بسیار کمتر آنها نسبت به سرور‌های اختصاصی اما با همان امکانات
– IP معتبر اختصاصی به تعداد دلخواه
– ارائه سیستمی کاملا مجزا از سایر مشتریان
– امنیت داده‌های سرور مجازی با تهیه نسخه پشتیبان به‌صورت لحظه‌ای
– استفاده از ظرفیت‌های خالی فضای سرور در صورت عدم استفاده سرور مجازی دیگر از آن

۲- از درخواست‌های HTTP  سر دربیاوردید.

پروتکل انتقال ابرمتنی (Hypertext Transfer Protocol, HTTP) یک پروتکل درخواست-پاسخ است. به این معنی که رایانه شما یک درخواست برای یک پرونده ارسال می‌کند؛ مثلا نام یک سایت را وارد مرورگر خود می‌کنید. با این کار شما یک درخواست از طریق پروتکل HTTP فرستادید. مرورگر شما هم یک پاسخ از سمت سرور وب به شما می‌دهد و در‌نتیجه، شما را به این صفحه هدایت می‌کند.

موج سئو شما را به خواندن مقاله تاثیر بولد bold کردن در سئو دعوت میکند.

منظور از درخواست‌های HTTP‌ ، تعداد فایل‌هایی است که بعد از درخواست یک بازدیدکننده مبنی بر نمایش یک وب‌سایت‌، از سروری که سایت روی آن قرار دارد دانلود می‌شوند. این فایل‌ها شامل CSS ،JavaScript ،HTML عکس‌ها و غیره می‌شوند.

هنگامی‌که یک سایت برای بازدیدکننده باز می‌شود، دانلود این فایل‌ها بیشترین زمان بارگذاری را به خود اختصاص می‌دهد. معمولا سایت‌های اینترنتی به دلیل درخواست‌های بیش‌از‌حد HTTP، خیلی بزرگ می‌شوند و این باعث کاهش سرعت سایت می‌شود.

با کم‌کردن تعداد این فایل‌ها، تعداد درخواست‌ها کاهش پیدا کرده و در‌نتیجه سایت سریع‌تر بارگذاری می‌شود. اگر شما بتوانید این درخواست‌ها را درک کنید، می‌توانید آن‌ها را راحت‌تر حل کنید. راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانید درخواست‌های HTTP را کاهش دهید یا از بین ببرید، که این مورد در مقاله‌های آینده به‌طور کامل توضیح داده می‌شود. بااین‌حال، برای دیدن تعداد درخواست‌های HTTP در یک صفحه از سایت خود می‌توانید از ابزار سنجش سرعت سایت Pingdom بررسی کنید.

مقاله مرتبط : بهترین پلاگین‌های سئو برای وردپرس کدام اند؟

با استفاده از ابزار Pingdom، می‌توانید درخواست‌ها را به ترتیب اندازه فایل و زمان بارگذاری مرتب کنید.

۳- عکس‌های خود را بهینه کنید.

بزرگی عکس‌هایی که شما برای پست‌های سایت خود انتخاب می‌کنید، باعث افزایش حجم سایت و به دنبال خود باعث کاهش سرعت در سایت می شود. روش اصلی برای مقابله با این مورد، بهینه‌سازی عکس‌ها است؛ به‌این‌ترتیب که از عکس‌هایی با حجم کم استفاده کنید، تعداد عکس‌های سایت را کاهش دهید و یا برخی از آنها را به‌طور کلی حذف کنید. اما داشتن یک سایت بدون عکس، به‌شدت از جذابیت کار شما می‌کاهد. پس به‌جای حذف عکس‌ها از سایت خود، آن‌ها را قبل از آپلود با روش‌های زیر بهینه کنید:

  1.  کیفیت عکس را کاهش دهید، به دنبال آن حجم عکس هم کاهش میابد.
  2.  عکس را فشرده کنید. با این کار، قابلیت ذخیره‌سازی عکس‌ها افزایش پیدا می‌کند.
  3.  قسمت های اضافی عکس را برش دهید. عکس کوچک‌تر می‌شود و حجم آن کاهش میابد.

شما می‌توانید این‌گونه تغییرات را در نرم‌افزاری مانند فتوشاپ یا یک برنامه رایگان مانند Gimp ایجاد کنید. در سایت picresize.com هم می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. برای کاربران مکینتاش یک برنامه رایگان با‌نام ImageOptim وجود دارد که در آن می توانند پارامترهای فشرده‌سازی را بهینه کنند، دادهای ناخواسته و پروفایل‌های رنگی غیر‌ضروری را حذف کنند. در وردپرس، پلاگین (افزونه) رایگانی به نام WP-Smushit وجود دارد که اطلاعات پنهان موجود در عکس را حذف می‌کند. WP-Smushit عکس را هنگام آپلود در وردپرس اسکن می‌کند و با حفظ کیفیت عکس‌ها از ورود اطلاعات غیر‌ضروری به سایت جلوگیری می‌کند.

۴- کاهش استفاده از پلاگین‌ها (فقط سایت‌های وردپرسی)

پلاگین‎ها ابزارهای بسیار خوبی در سیستم مدیریت محتوای وردپرس هستند اما تعداد زیاد پلاگین‌ها با ایجاد فایل‌های اضافی بیش‌از‌حد، می‌تواند به‌ میزان قابل‌توجهی سرعت عملکرد سایت را با مشکل مواجه کند که به دنبال آن زمان بارگذاری سایت افزایش میابد. کاهش تعداد افزونه‌های سایت، گاهی کار آسانی است. مثلا می‌توان به‌جای افزونه  Google Analytics، فقط کد اختصاصی گوگل ‌آنالیز را به صفحه وب‌سایتتان اضافه کنید.

به‌طور میانگین بین هر چهار تا شش ماه، زمانی را به بازبینی پلاگین‌های سایت خود اختصاص دهید. آن‌ها را ارزیابی کنید و پلاگین‌های اضافی و ناکارآمد را حذف کنید. در اکثر موارد، پلاگین‌های قدیمی و ناکارآمد مسئول آسیب‌های امنیتی‌ وارد‌شده به سایت هستند. پس با این کار علاوه بر مزایای قبلی، یک گام بزرگ برای افزایش امنیت سایت خود بردارید.

۵- کدهای جاوا اسکریپت و CSS خارجی را کاهش دهید.

کدهای جاوا اسکریپت (JavaScript, JS) و شیوه‌نامه آبشاری (Cascading Style Sheets, CSS) که در فایل HTML شما استفاده‌شده‌اند، در هر بار فراخوانی صفحه توسط بازدیدکنندگان دانلود می‌شوند و این کار باعث می‌شود که سایت شما کند به نظر برسد.

در ادامه چند اسکریپت خارجی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند سرعت عملکرد سایت شما را کاهش دهند:

  •  باکس لایک صفحه فیس‌بوک
  •  آیکون‌های مجموعه‌ای مانند Font Awesome اگر از طریق CDN وارد شوند.
  •  بوت استرپ (Bootstrap) اگر از طریق CDN وارد شود.
  •  سیستم‌های نظرسنجی مانند Disqus
  •  پاپ‌آپ‌ها
  •  ابزارهای تحلیل سایت مانند گوگل آنالیز
  •  فونت‌های گوگل

البته این بدان معنی نیست که شما باید از این ابزارها اجتناب کنید. فقط در نظر داشته باشید که این ابزارها چه تاثیراتی دارند. برای این‌که متوجه بشوید کدام اسکریپت بزرگ‌تر از بقیه است می‌توانید دوباره از ابزار pingdiom استفاده کنید. هر اسکریپتی که طولانی‌تر از بقیه بود، از بقیه بزرگ‌تر است.

لطفا ادامه مقاله را در قسمت دوم که خواهیم گذاشت دنبال کنید.

منبع : فاوادرس

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 12 =