خانه / تبلیغات اینترنتی و بازاریابی / بررسی حوزه های کاری و حیطه های فعالیت وکیل کیفری
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

بررسی حوزه های کاری و حیطه های فعالیت وکیل کیفری

حق استفاده از وکیل به خصوص در دعاوی کیفری یکی از حقوقی است که در قوانین کشور ما به رسمیت شناخته شده است. این حق به حدی در دفاع از حقوق قانونی شهروندان اهمیت دارد که به عنوان یک اصل در قانون اساسی هم مطرح شده است. در همین راستا اصل 35 قانون اساسی مقرر می‌دارد که در همه دادگاه‌ ها طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب نمایند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. همه این موارد نشان از جایگاه وکیل امور کیفری در دعاوی کیفری دارد. دعاوی کیفری به دعاوی گفته می‌شود که برای عمل ارتکابی مجرم در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانینی که بعضی از رفتارها را جرم شناخته است، مجازات تعیین کرده باشد. اما نکته قابل ذکر تسلط وکیل کیفری در تمییز دادن موضوعات دعاوی کیفری با سایر دعاوی می‌باشد که در صورت داشتن دانش و تجربه کافی، می‌تواند به شما کمک کند.

وکیل کیفری در چه حوزه هایی فعالیت می‌کند؟

زمینه اصلی فعالیت وکیل و مشاوره کیفری، امور جزایی است. امور جزایی دامنه بسیار وسیعی دارد که برای شناسایی آن ها باید به قانون مجازات اسلامی به عنوان قانون جزایی مادر مراجعه کرد. در قانون مجازات اسلامی تمام جرایم و مجازات های کیفری کاملا مشخص شده است و از قانون عدم ثبت ازدواج تا قتل و جرایم علیه امنیت و جرم های سیاسی توضیح داده شده است. قتل و موارد مربوط به دیه، ضرب و شتم، مصرف مشروبات الکلی، سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، تهدید، جعل و تزویر، تخریب اموال، ارتشاء و موارد دیگر موضوعاتی است که وکیل کیفری در آن فعالیت می‌نماید. با این حال شاید برای شما هم جالب باشد که مهمترین دعاوی کیفری را بشناسید و بدانید موضوع جرایم کیفری درباره چه موضوعات و مسائلی است.

چگونگی طرح دعاوی توسط وکیل کیفری در در دادگاه

سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که در چه مواردی جرم جعل و استفاده از سند مجعول در دادگاه حقوقی و در چه مواردی در دادگاه کیفری مطرح و پیگیری می‌شود. در پاسخ به این سوال می‌توان گفت رسیدگی به همه جرایم از جمله جرم جعل و استفاده از سند مجعول در دادسراها و محاکم کیفری صورت می‌گیرد و در محاکم حقوقی صرفاً به ادعای جعل و اظهار انکار پرداخته می‌شود. وکلای دادگستری به عنوان افراد آگاه در این زمینه می‌توانند به دلیل اشراف به قوانین از حقوق مادی و معنوی افرادی که بعضا به صورت ناخواسته گرفتار چنین موضوعاتی شده اند به خوبی دفاع کنند. بنابراین، توصیه می‌شود به منظور تسریع در باز پس گیری حقوق از دست رفته خود و جبران خسارات وارده حتما استفاده از دانش وکیل کیفری را در اولویت قرار دهید.

دارا بودن چه تخصص‌ هایی برای وکیل کیفری لازم است؟

مانند هر حرفه و شغل دیگری که داشتن تخصص در آن می‌تواند بسیار موثر باشد. وکیل کیفری نیز باید برای آن که در زمینه کیفری به بهترین نحو عمل کند، در موارد مختلفی تخصص و اطلاعات داشته باشد زیرا داشتن تخصص در این موارد می‌تواند کمک کند که وکیل راحت‌ تر در پرونده موفقیت بدست آورد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • پزشکی قانونی: در مسائل کیفری پزشکی قانونی یک موضوع پرکاربرد است و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر اکثر پرونده ‌های کیفری به نحوی با پزشکی قانونی در ارتباط است و اظهار نظر پزشکی قانونی برای صدور رای لازم است. بنابراین یک وکیل کیفری باید در خصوص پزشکی قانونی اطلاعات گسترده و وسیعی داشته باشد.
  • پلیس علمی: پلیس علمی در حقیقت موضوعات مختلفی را در برمی‌گیرد. به عنوان مثال اثر انگشت یکی از موضوعاتی است که در زمینه پلیس علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. به همین دلیل یک وکیل کیفری باید در این زمینه تخصص کافی داشته باشد، زیرا در بسیاری از موارد اثر انگشت امری است که می‌تواند مورد استناد قرار بگیرد و مفید باشد.

مزایای استفاده از خدمات وکیل کیفری

در پرونده های کیفری، برخلاف پرونده های حقوقی که این امکان وجود دارد بدون آن که موکل در جلسه رسیدگی حضور داشته باشد، وکیل به نیابت از او در جلسه حضور یابد، ممکن نیست که متهم در جلسه دادرسی غیبت کند. در حقیقت امور کیفری از این قاعده مستثنی هستند و متهم حتما باید در جلسه دادرسی حضور داشته باشد. علت این امر آن است که تنها خود متهم است که می‌تواند پاسخگوی اتهامات وارده باشد و این امر قابل توکیل نیست. در واقع وکیل کیفری زمانی می‌تواند ورود پیدا کند که تحقیقات اولیه و مراحل دادرسی پایان یافته باشد. همچنین در صورتی که از وکیلی که در زمینه های کیفری و جنایی تخصص دارد استفاده شود، باعث می‌شود که دفاع بهتری ارائه شود در دادگاه، و یا آن که شکایت نامه را به صورتی تنظیم کند که به نفع موکل خود باشد و همچنین می‌تواند لایحه و اظهارنامه بهتری تنظیم نماید.

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 11 =