عناوین
شاید امروزه دیگر کمتر شرکتی جرأت این را دارد که از فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود را بی نیاز بداند و همه شرکتها به اهمیت آن پی بردهاند، اما این نحوه استفاده و چگونگی استفاده از ان است که موفقیت و عدم موفقیت را رقم میزند.
اگر دیجیتال مارکتینگ را یکی از ابزارهای مهم در عصر تکنولوژی بدانیم, خیل کثیری از شرکتها به سمت استفاده از این روش حرکت کردهاند و اهمیت ان را درک کردهاند.
اما در تعدادی از صنایع بهرهوری بیشتری دارد و نرخ برگشت سرمایه آن از وضعیت بهتری برخوردار است که در ادامه به تشریح پنج صنعت مهم که بیشترین بهرهوری را از دیجیتال مارکتینگ گرفتهاند پرداخته میشود.
صنایع بهداشتی، سلامتی
هنگامی که سلامتی افراد در معرض خطر قرار میگیرد و سیستم ایمنی آنها با مشکل روبه رو میشود.برای غلبه بر استرس و ترس ناشی از این خطر قطعا آن چه که آرامشان میکند اطلاعت بیشتر است و اینترنت بهترین، در دسترسترین و قابل اعتمادترین منبع است .هرچند که این سخن دال بر عدم نیاز به پزشکان نیست اما واقعیت عصر امروز این است که در مرحله اول مردم ترجیح میدهند از اینترنت برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند. چرا که میزان دسترسی و صرفه اقتصادی اینترنت و سرعت پاسخگویی اینترنت بیشتر از پزشکان است.
به همین دلیل بنابر گزارشات پژوهشی سازمانها و کسب و کارهای فعال در صنایع بهداشتی بخشی از تلاش خود را وقف پیاده سازی کمپینهای بازاریابی دیجیتال میکنند. از ایجاد یک وبسایت خوب شروع میکنند تا حضور در رسانههای اجتماعی مناسب و درس آن را ادامه میدهند. چرا که بخش سلامت متوجه اهمیت این رویکرد استراتژیک شده که قرار گرفتن در معرض دید بیماران در فضای دیجیتال از اهمیت بی پایان برخوردار است.
صنعت سرگرمی
شرکت های تولید کننده محصولات و خدمات سرگرمی با استفاده از رسانه های اجتماعی و سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ و وصل شدن به اطلاعات شخصی کاربران سعی در روشنایی نیازهای آنها, تجزیه و تحلیل رفتار آن برای هر قشر و هدفی محصولات خاصی را تبلیغ کنند و از این ابزارها برای هدفگیری و پخش نیاز بازار و ارتباط شخصی سازی شده با کاربر استفاده میکنند . گزارشات منتشر شده حاکی از آن دارد به دلیل حضور زیاد مشتریان هدف این صنعت در دنیای دیجیتال برگشت سرمایه در دیجیتال مارکتینگ از وضعیت خوبی برخوردار است و اثر بخشی و کارآمدی بالایی دارد.
برای مثال …
برای مثال رایان، پسربچه هفت سالهای که در کانال یوتیوب خود به شرح و بررسی اسباب بازیهای مختلف و کالاهای مرتبط با کودکان میپردازد، با کسب ۲۲ میلیون دلار به پردرآمدترین چهرهای تبدیل شده که از یوتیوب پول درآورده است و از سرشناس ترین اینفلوئنسرهای حوزه ی سرگرمی است که به بررسی و تشریح اسباب بازیها می پردازد. این کودک به شدت مورد توجه برندهای بزرگ صنعت سرگرمی و بازی قرار گرفته است به طوری که حتی فروشگاه زنجیرهای “وال مارت” که در سراسر آمریکا شعبه دارد در ماه اوت فروش مجموعهای از اسباب بازی و لباسهایی را با نام “دنیای رایان” شروع کرد.
در یکی از ویدیوهایی که رایان در کانال یوتیوب خود قرار داده، این پسربچه و والدینش در فروشگاه وال مارت دیده میشوند که به دنبال اسباب بازیهای رایان میگردند.ظرف مدت سه ماه این ویدیو را حدود ۱۴ میلیون نفر دیدهاند. برای مشاهده فعالیت رایان می توانید در لینک زیر یکی از ویدئوهای وی را ببینید.
صنایع غذایی
هنگامی که سخن از غذا به میان میآید کاربران به شدت به مواردی که به غذا خوردن و برندهای مرتبط با غذا ربط دارند، شدیدا واکنش نشان می دهند. و از آن استقبال میکنند به همین خاطر شرکتهای مواد غذایی با در نظر گرفتن روندهای بازاریابی دیجیتال کمپینهای بزرگی را طراحی کرده و با تصاویر با کیفیت و هیجان انگیز مشارکت مشتریان خود را بر انگیخته اند. به این نتیجه رسیده اند که برگشت در ین بخش به مراتب بیشتر از کتابها و مجلات آشپزی است.
به قول مت سلیتال رئیس رسانهی اولانچ مدیا: صنعت مواد غذایی دیگر وابسته به کارتهای دستور غذایی، کلمات، کتاب ها و نشریات نیست.
مصرف کننده و مشتری
مصرف کنندگان و مشتریان امروزه به اینترنت می روند، فیلمهای اجتماعی را بررسی میکنند و با مشاهده فیلمهای شگفت انگیز که در عرض چند ثانیه به اشتراک گذاشته می شود باعث شده تقریبا هرچیزی که مشتری تصور میکند آماده باشد.
مستر تستر
نمونه ایرانی تأثیر رسانههای اجتماعی بر صنعت مواد غذایی را می توان در شخصت مشهور اینستاگرام به نام مسترتستر دید که رستورانها می رود و با تست غذاها و معرفی آنها به کاربران خود موجب افزایش فروش و اثر بخشی کمپینهای تبلیغاتی رستورانها میشود.
صنعت خودرو
از تبلیغات در مجلات پر زرق و برق تا تبلیغات خیره کننده، تلویزیون بازاریابی و تبلیغات همیشه بخش جدایی ناپذیر از صنعت خودرو بوده چرا که به نظر لنکستر صنعت خودرو هنوز در دوران فلسفه فروش قرار دارد فلسفهای که معتقد است مشتری چیزی نمی خرد مگر آن که به وسیلهی تبلیغات و ترویج آن را به فروش برسانی لذا در این صنعت اهمیت تبلیغات و بازاریابی اهمیت بیشتر پیدا میکند.
اخیرا هم با رشد کانالهای دیجیتال به عنوان یکی از مجراهای ارتباطی با مشتری شده و جذب مشتری بالقوه از این طریق اهمیت بیشتری پیدا کرده و به طوری بنابر گزارشات منتشر شده شرکتهای بزرگ خودرویی هر دو سال یک بار ظرفیت دیجیتال خود را افزایش میدهند.
بیشتر بخوانید :
کلمه های پرکاربرد در دنیای دیجیتال مارکتینگ
آمارها نشان میدهد این افزایش از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ ۲۱درصد بوده چرا که با بهرهگیری از دیجیتال مارکتینگ دستیابی به تبلیغات هدفمند، ارتباط مستقیم با مشتری بالقوه و بالفعل سهل الوصولتر شده. در ایران هم آمار و شواهد نشان از اهمیت فضای دیجیتال میدهد به طوری که در یکی از تحقیقات انجام شده ۲۵ درصد تراکنش مالی خرید خودرو در بازار ایران بر ارتباط دیجیتال سویچ کرده و از طریق بستر اینترنت انجام میگیرد.
سخن نهایی
آیا این گزارش به معنی این است که در دیگر صنایع دیجیتال مارکتینگ نرخ برگشت سرمایه خوبی ندارد؟ خیر اینگونه نیست در این مقاله به چهار صنعتی اشاره شد که در آن پیاده سازی دیجیتال با برگشت سرمایه خوبی همراه بوده والا در سایر صنایع ماننده خرده فروش، مسائل حقوقی و … نیز این اتفاق رخ داده است.
منبع : نوین هاب

