خانه / بازاریابی / چگونه به صورت آنلاین درباره بازار و مشتریان خود تحقیق کنیم؟
چگونه به صورت آنلاین درباره بازار و مشتریان خود تحقیق کنیم؟
تحقیق-آنلاین-درباره-مشتری
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

چگونه به صورت آنلاین درباره بازار و مشتریان خود تحقیق کنیم؟

چگونه می‌توان مشتری را شناخت؟ آیا می‌دانید که آن‌ها وقت‌های آنلاین خود را در کجا سپری می‌کنند؟ درآمد ماهیانه آن‌ها چقدر است؟ بزرگ‌ترین مشکلات آن‌ها چیست و شما چه راه‌حل‌هایی برایشان دارید؟ این سوالات ازجمله سوالاتی هستند که باید برای انجام تحقیقات مشتری، از خود بپرسید و برای آن‌ها پاسخی بیابید.

کیفیت پاسخ‌دهی شما به سوالات بالا بسیار مهم خواهد بود. برای درک بهتر، بد نیست بدانید که بر اساس آمار، ۳۴ درصد از آمریکایی‌ها به دلیل دریافت، پیام‌های بازاریابی ضعیف، آزاردهنده و غیر مرتبط، ارتباط خود با یک برند را قطع می‌کنند؛ و این قطع ارتباط به این سبب اتفاق افتاده که کمپانی موردنظر نتوانسته است تحقیقات مشتری را به‌درستی و در صحت کامل انجام دهد.

در نظر داشته باشید که تحقیقات مشتری، بازی حدس‌ها نیست. این‌که برای چند دقیقه، پا در کفش مشتری کرده و تصور کنید که آن‌ها در مورد محصولات یا خدمات شما چه احساسی دارند، قطعا کافی نخواهد بود. تنها روشی که می‌توانید مشتریان را عمیقا بشناسید، این است که دست به انجام تحقیق بزنید. مکالمات یک‌به‌یک از طریق تلفن، اسکایپ یا دعوت به کافه، معمولا اثرگذارترین روش برای نفوذ در دل مشتریان هستند.

اما این روش برای سازمان‌های بزرگ که مشتریان زیادی دارند، امکان‌پذیر نیست. همچنین این متود وقت زیادی را هم مصرف می‌کند و از طرف دیگر، امکان سنجش اساسی را هم ندارد. در اینجاست که تحقیقات آنلاین وارد می‌شود. تحقیقات آنلاین مشتری به شما کمک می‌کند تا دیتاهایی که از طریق مکالمات یک‌به‌یک به دست آورده‌اید را جمع‌بندی کنید و بهترین روش برای ایجاد پرسونا نیز محسوب می‌شود. از مزیت‌های دیگر انجام تحقیقات مشتری به‌صورت آنلاین این است که به مدیران محصول کمک می‌کند تا به‌واسطه بازخوردهای کسب‌شده، محصولات بهتری بسازند.

اما این تحقیقات آنلاین مشتریان را چگونه و از کجا باید آغاز کرد؟ خب، این موضوع تا حد زیادی به حوزه کاری کمپانی شما نیز مربوط می‌شود. در ادامه، مکان‌هایی که کاربران، اغلب وقت خود را در آنجا می‌گذرانند را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. همچنین تکنیک‌ها و ابزارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که به‌وسیله آن‌ها می‌توانید جامعه هدف خود را بهتر و عمیق‌تر بشناسید. با موج سئو همراه باشید.

گوگل ترندز

Google Trends ابزاری است که می‌توانید از آن برای جستجوی ایده‌های کسب و کار یا محصول استفاده کنید. همچنین می‌توانید با جستجوی کلمات کلیدی خاص در این سرویس، میزان جستجوهای انجام شده در بازه‌های زمانی خاص و بر حسب موقعیت جغرافیایی ببینید.

تحقیقات کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی فقط برای سئو نیست و برای بازاریابی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع از تحقیق به شما می‌گوید که افراد به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند و در موقع فکر کردن به این مباحث، از چه زبانی استفاده می‌کنند. تحقیقات کلمات کلیدی به شما خواهد گفت که چگونه از طریق پست‌های وبلاگی بتوانید کاربران بیشتری را جذب کنید.

تحقیقات کلمات کلیدی را می‌توانید با پرسش از افراد و به‌خصوص مشتریان آغاز کنید. برای مثال، از آن‌ها بپرسید که در موقع جستجو برای یک محصول یا سرویس خاص، چه کلماتی را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنند.

بلاگ کامنت

روش‌های مختلفی برای استفاده از بلاگ کامنت‌ها جهت انجام تحقیقات وجود دارد. اگر شما مالک یک وبلاگ موفق هستید که نظرات زیادی را نیز دریافت می‌کند، خواندن نظرات کاربران می‌تواند به شما کمک کند تا نقایص و ضعف‌های موجود را شناسایی کرده و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنید.

در پایان مطالب وبلاگ، CTA ایجاد کنید؛ یعنی از خوانندگان بخواهید تا نظرات خود را در مورد مطلب فوق، به اشتراک بگذارند. برای مثال، CTA زیر برای یکی از مطالب وبلاگ توانسته است تعدادی کامنت جذب کند.

تحقیقات مشتری

کامنت‌های که از طرف کاربران برای ما ارسال شده، می‌توانند به ما بگویند که در ذهن کاربران ما چه می‌گذرد و ما چگونه می‌توانیم تقویم‌های محتوایی خود را بر اساس نیازهای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

البته پیشنهاد می‌کنیم که فقط به نظرات ارسال‌شده در وبلاگ خودتان اکتفا نکنید و به سراغ وب‌سایت مرتبط، رقیب و صنعتی نیز بروید و از نظرات آن‌ها آگاه شوید. با آگاهی از نظرات رقبا، می‌توانید مزیت‌های رقابتی ایجاد کنید.

بررسی و مطالعه

انجام بررسی و مطالعات نیز ازجمله روش‌های انجام آنلاین تحقیقات مشتری محسوب می‌شود. بعد از آماده‌سازی سوالات تحقیق، می‌توانید آن‌ها را به‌صورت خبرنامه‌های ایمیلی با کاربران خود به اشتراک بگذارید یا در وبلاگ شرکت یا شبکه‌های اجتماعی قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که نرخ پاسخ‌دهی به مطالعاتی از این قبیل، ممکن است پایین باشد و خروجی‌های دلخواه را به دست ندهد؛ بنابراین این روش، برای کمپانی‌هایی بزرگ و با تعداد بالای مشتری، چندان مناسب نخواهد بود.

اما برای افزایش نرخ پاسخ‌دهی می‌توانید از محرک‌هایی مانند هدیه رایگان، گیفت کارت و غیره نیز استفاده کنید. البته برخی از شرکت‌ها نیز با دریافت مبلغی، می‌توانند عملیات تحقیق را برای شما انجام دهند.

اما یکی از روش‌های بی‌هزینه و شاید موثر در دریافت نظرات کاربران، قرار دادن صفحات پاپ آپ در گوشه‌های وب‌سایت است. برای عملیات‌های توسعه محصول یا جمع‌آوری نظرات کاربران در مورد یک تغییر خاص، این روش بسیار توصیه می‌شود. البته توجه داشته باشید که سوالات پرسیده شده در این بخش از یک یا دو سوال تجاوز نکند.

پروفایل‌سازی تصاعدی

اگر استراتژی جامع بازاریابی محتوایی شما به این صورت است که افراد برای دانلود مواردی خاص، به‌صورت مکرر به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند، می‌توانید از مزیت‌های پروفایل‌سازی تصاعدی بهره‌مند شوید. وب‌سایت هاب اسپات دراین‌باره می‌گوید:

پروفایل سازی تصاعدی به شما اجازه می‌دهد تا بر اساس آن چیزهایی که قبلا در مورد یک لید به‌خصوص می‌دانید، سوالاتی را نمایش دهد. از این طریق، هر موقع که کاربران، فرمی را پر می‌کنند، شما به‌صورت تصاعدی، اطلاعاتی ارزشمندی را در مورد آن‌ها به دست می‌آورید و درعین‌حال نیز، فرم‌های شما کوتاه و مختصر باقی خواهند ماند.

با گذشت زمان، از طریق داده‌هایی که به دست آورده‌اید می‌توانید چشم‌اندازی با جزئیات کامل از مشتریان خود داشته باشید و تمرکز روی این جزئیات و اطلاعات به شما کمک خواهد کرد تا از روشی معنادار با آن‌ها وارد ارتباط شوید.

وب‌سایت‌های رقبا

مطالعه وب‌سایت‌های رقبا و محتوای آن‌ها یکی دیگر از روش‌هایی است که از آن می‌توان برای شناسایی مخاطبان و بازار هدف خود استفاده کرد. البته توجه داشته باشید که هیچ تضمینی وجود ندارد که پیام‌های موجود در وب‌سایت‌های رقبای شما، بر اساس تحقیقات باشند، اما به هر نحو، توجه به این محتواها می‌تواند شما را در مسیر نیازهای مخاطبان قرار دهد.

پرداخت هزینه برای تحقیق و دیتا

متاسفانه، در ایران وب‌سایت‌هایی که بتوانند اطلاعات تحقیقات آنلاین را به‌صورت رایگان در اختیار قرار دهند، وجود ندارند. به همین دلیل نیز باید برای تحقیق یا جمع‌آوری داده، به سراغ شرکت‌های این حوزه بروید و با پرداخت هزینه، انجام تحقیقات آنلاین خود و کسب دیتا را به آن‌ها بسپارید.

همچنین بخوانید:  چرا باید تماس سرد (Cold Call) را با بازاریابی دیجیتال جایگزین کنید؟

همچنین اگر می‌خواهید وب‌سایت خود را ازلحاظ کاربردپذیری تست کنید، می‌توانید به سراغ وب‌سایت‌هایی مانند UserTesting.com یا fivesecondtest.com بروید. این وب‌سایت‌ها به شما امکان می‌دهد تا بازخوردهایی را از افراد واقعی دریافت کنید.

معرفی چند ابزار رایگان

ابزارهای متنوع زیادی برای انجام تحقیقات آنلاین وجود دارد؛ اما متاسفانه یک ابزار ایرانی کاربردی برای انجام تحقیات هنوز ساخته نشده است و بنا به ناچار، چند ابزار خارجی را معرفی کنیم.

Consumer Barometer نام ابزاری است که می‌تواند به شما بگوید که افراد، پیش از خرید، چگونه آیتم‌های مختلف را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند. برای دسترسی به اطلاعات جمعیت‌شناسی نیز می‌توانید به سراغ ابزارهای مانند FedStats بروید.

نتیجه‌گیری

انجام تحقیقات مشتری فرآیندی است که همواره و در همه زمان‌ها باید صورت بگیرد و نباید فقط به زمان‌های ایجاد برنامه بازاریابی منحصر شود. این تحقیقات، باید با استراتژی بازاریابی و فرآیندهای توسعه محصول شما یکپارچه شوند.ابزارها، وب‌سایت‌ها و ترفندهای گفته‌شده در بالا، هرکدام در نوع خود بهترین نمونه‌هایی هستند که جهت انجام تحقیقات مشتری به‌صورت آنلاین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

عالی بود(2)جالب نیست!(0)