خانه / آموزش سئو SEO / راهنمای گوگل پنالتی
گوگل پنالتی
گوگل پنالتی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

راهنمای گوگل پنالتی

در این مقاله قصد داریم در مورد گوگل پنالتی و این که بیشتر چه سایت هایی درگیر آن می شوند صحبت کنیم. همچنین در مورد این که چه کارهایی باید انجام دهیم تا در گوگل پنالتی نشویم و از نتایج جست و جو حذف نشویم هم صحبت خواهیم کرد. در این مقاله با ما همراه باشید.

گوگل پنالتی چیست؟

همان طور که متوجه شدید گوگل پنالتی یعنی جریمه شدن توسط گوگل که ممکن است این جریمه، حذف کل سایت از نتایج جست و جو باشد یا حذف سایت در یک کلمه کلیدی خاص و مهم که سایت مورد نظر روی آن تمرکز کرده است. همچنین گاهی دیده شده است که یک صفحه خاص هم با گوگل پنالتی از نتایج جست و جو حذف شده است.

معمولاً افرادی که چه در یک کلمه کلیدی خاص یا کل سایت خود توسط گوگل جریمه می شوند می توانند سایت خود را در قبرستان گوگل یعنی صفحه ۵۰ الی ۱۰۰ به بعد پیدا کنند!

اکثر افرادی که قصد دارند به سرعت به بهترین جایگاه در نتایج جست و جوی کلمات کلیدی مد نظر خود برسند دست به کارهای غیر مجاز می زنند. یعنی همان استفاده از تکنیک های سئوی کلاه سیاه. کسانی که از این روش‌ها استفاده می کنند دو دسته هستند: افراد حرفه ای و افراد نا آشنا و نا آگاه. معمولاً سئو کارهای حرفه ای که از روش های کلاه سیاه در سئوی سایتی استفاده می کنند  این کار را به صورت کاملاً حرفه ای و به گونه ای انجام می دهند که گوگل هیچ وقت به آن ها شک نکند اما اکثر افرادی که سایتشان درگیر جریمه های گوگل می شود نا آگاهانه و صرفاً به خاطر اینکه سریع به بهترین نتیجه برسند از روش های کلاه سیاه استفاده می کنند، غافل از اینکه گوگل باهوش تر از این حرف ها است و دست آن ها را می خواند.

گوگل چه سایت هایی را پنالتی می کند؟

همان طور که متوجه شدید گوگل سایت هایی را جریمه می کند که احساس کند از روش های غیر مجاز برای کسب رتبه بهتر در نتایج جست و جو استفاده می کنند.

گوگل توسط الگوریتم گوگل پنگوئن سایت هایی که از هر نوع روش غیر مجاز در سئو استفاده می کنند را شناسایی می کند. مثلاً سایت هایی که از بک لینک های متعدد با کیفیت، در مدت زمان خیلی کوتاه و به صورت کاملاً مصنوعی استفاده می کنند توسط الگوریتم پنگوئن به راحتی شناسایی می شوند.

یا سایت هایی که به هر نحوی بیش از حد سئو شده اند. مثلا روی یک کلمه خاص به صورت غیر طبیعی کار کرده اند. مثلاً کلمه خاصی را به تعداد دفعات زیاد در محتوای خود به کار برده اند که به این کار اصطلاحاً Keyword Stuffing گفته می شود. در بسیاری از مواقع این تکرار کلمه کلیدی خاص با لینک شدن به صفحه اصلی سایت مورد نظر همراه است.

سئو کلاه سیاه

در واقع این روش هایی که گفته شد استفاده از سئوی کلاه سیاه به طور نا آگاهانه است که توسط افراد زیادی انجام می شود. البته این را هم باید بدانید که یک سری از سایت ها بنا به موضوع کاری خود از همین روش ها استفاده می کنند و اصلاً برای آن ها مهم نیست که پنالتی شوند. به طور مثال سایت هایی که در زمینه فروش تورهای مسافرتی فعالیت می کنند فقط ۳ ماه تابستان برایشان مهم است. بعد از ۳ ماه اگر پنالتی شوند هم متحمل هیچ ضرری نخواهند شد! در واقع تا گوگل بفمهد که این سایت ها چه کار می کنند سودشان را کرده اند و کارشان را به اتمام رسانده اند.

شناسایی سایت های کپی کار توسط الگوریتم پاندا گوگل

مورد بعدی که باعث پنالتی شدن خیلی از سایت ها می شود محتوای کپی است. گوگل توسط الگوریتم پاندا به راحتی می تواند سایت های کپی کار را شناسایی کند. محتوای کپی به محتوایی گفته می شود که قبلاً در سایتی وجود داشته و اکنون در سایت دیگری است.

بعضی از افراد غافل از اینکه گوگل به راحتی می تواند محتوای دستکاری شده را تشخیص دهد، به اشتباه فکر می کنند که با جابه جایی جملات و پاراگراف ها و حذف قسمت هایی از محتوای سایت های دیگر می توانند محتوای یونیک برای خود تولید کنند.

سایت هایی که دارای محتوای کپی یا بهتر است بگوییم تکراری هستند رتبه خیلی پایین تری نسبت به سایت های دیگر دارند و اگر محتوای کپی آن ها بیش از ۴۰ درصد از کل محتوای سایتشان باشد به احتمال زیاد توسط الگوریتم پاندای گوگل شناسایی و جریمه خواهند شد.

چه کار کنیم سایتمان پنالتی نشود؟

اولین کاری که باید انجام دهید استفاده از محتوای غیر کپی است. باید سعی کنید محتوای یونیک تولید کنید. محتوایی که از نظر گوگل قبلاً در وب موجود نبوده است! همان‌طور که می دانید تولید محتوا کاری سخت و دغدغه بسیاری از وبمستران است. ولی این دلیل نمی شود که محتوای دیگر سایت ها را کپی کنید. در صورتی که قصد دارید محتوایی را باز نشر دهید حتما منبع آن را ذکر کنید.

مراقب بک لینک هایی که می سازید باشید. در حقیقت بک لینک هایی که ما با دستان خودمان می سازیم جزئی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه هستند.

دقت در بک لینک

به خاطر همین باید در ساخت بک لینک ها دقت زیادی داشته باشیم. هرگز در ساخت بک لینک ها نباید زیاده روی کنید. بک لینک هایی که می سازید نباید فقط برای یک صفحه خاص با انکر تکست خاصی باشند. زمان ساخت بک لینک ها باید متفاوت باشد. در ساخت بک لینک ها باید تنوع داشته باشید، یعنی مثلا فقط از طریق درج نظر در قسمت کامنت های سایت ها بک لینک نگیرید!

کیفیت بک لینک ها نباید یکی باشد. مثلاً فقط به فکر ساخت بک لینک های فالو نباشید! باید بک لینک های نوفالو هم در پروسه لینک سازی خود لحاظ کنید. یا فقط از سایت های با کیفیت با آتوریتی بالا لینک نگیرید، هر از گاهی از سایت های بی کیفیت و بی ربط به حوزه کاری خود هم لینک بگیرید.

در کل باید طوری رفتار کنیم که گوگل به لینک هایی که برای ما ساخته می شود شک نکند. همان‌طور که گفتیم بک لینک هایی که ما می سازیم جزیی از تکنیک های سئوی کلاه سیاه هستند، پس باید خیلی مراقب این باشیم که گوگل نفهمد لینک ها توسط ما ساخته می شوند.

از سئوی بیش از حد خود داری کنید!

مورد بعدی که قبلاً هم به آن اشاره کردیم، سئوی بیش از حد است. برای اینکه پنالتی نشویم نباید بیش از اندازه به فکر سئوی سایت خود باشیم. تنها عاملی که باعث می شود ما در سئو افراط کنیم کسب رتبه خوب در مدت زمان کوتاه است. به همین خاطر دوست داریم پروسه سئو سایتخود را زودتر انجام دهیم.

به این توجه کنید که نباید روی یک کلمه کلیدی خاص بیش از حد تمرکز کنید. چه در تولید محتوا و چه در ساخت بک لینک و لینک های داخلی. در مورد keyword Stuffing  هم همانطور که گفتیم هرگز از آن در محتوای خود استفاده نکنید. یا هیچ وقت بیش از حد از تگ ها در نوشته های خود استفاده نکنید. در کل نباید خیلی روی یک چیزی به طور غیر طبیعی تمرکز کنید.

از کجا بفهمیم که سایتمان پنالتی شده است؟

اکثر جریمه ها توسط گوگل و از طریق گوگل وبمستر تولز قسمت Manual Action گزارش داده می شوند. اما گاهی این جریمه ها بدون اطلاع از طرف گوگل انجام می شوند و دلیل آن هم متوجه نشدن صاحب سایت از جریمه شدن خودش است. به خاطر اینکه وقتی صاحب سایت از جریمه شدنش با خبر شود به راحتی و به سرعت می تواند کارهای غیر مجازی که انجام داده است مثل استفاده از محتوای کپی را از بین ببرد و دوباره سایت خود را به حالت اولیه باز گرداند. در ادامه بیشتر در مورد خارج شدن از جریمه های گوگل صحبت می کنم.

مورد بعدی که می توانید از طریق آن متوجه پنالتی شدن سایت خود توسط گوگل شوید کاهش ترافیک ورودی شما از سمت گوگل است. همچنین این کم شدن ترافیک را می توانید با بررسی ورودی های خود از طریق کلمات کلیدی اصلی که در قسمت Search Analytics در وبمستر تولز تان موجود است انجام دهید. البته یادتان باشد که ترافیک سایت شما در روزهای تعطیل پایین می آید و این امری طبیعی است.

نکته مهم

گاهی اوقات ممکن است داده هایی که گوگل وبمستر تولز به ما می دهد اشتباه باشد. مثلا ممکن است ترافیک ورودی کلمات کلیدی اصلی ما را صفر نشان دهد. یا تعداد واقعی بک لینک های ما را خیلی کم نشان دهد. با بررسی های بیشتر باید علت آن را پیدا کنید. ممکن است گوگل ساختار سایت شما را به درستی شناسایی نکرده است.

به عنوان مثال ممکن است شما به تازگی از پروتکل Https بر روی سایت خود استفاده کرده باشید. به همین خاطر گوگل نمی تواند به سایت شما دسترسی داشته باشد. در این صورت باید سایت خود را پاک کنید و دوباره همراه با Https آن را در گوگل وبمستر درج کنید.

مورد بعدی که خیلی واضح است، نبودن سایت شما در جایگاه فعلی توسط جست و جوی کلمه یا کلمات کلیدی مربوط به سایت شما است. البته این را از همان قسمتی که در گوگل وبمستر به آن اشاره کردم می توان فهمید. ولی اگر می خواهید مطمئن شوید، همین حالا یک پنجره خصوصی در مرورگرتان باز کنید و یکی از عبارت های کلیدی اصلی مربوط به سایت خود را جست و جو کنید.

چگونه سایت خود را از پنالتی خارج کنیم؟

با توضیحات قسمت های قبل احتمالاً خیلی واضح است که برای خارج کردن سایت خود از گوگل پنالتی چه کارهایی باید انجام دهیم! اولین کاری که باید انجام دهیم برگرداندن سایت به حالت طبیعی آن است. به عنوان مثال اگر از محتوای کپی استفاده کردید باید یا آن ها را به کلی پاک کنید یا اینکه دوباره با محتوای جدید بازسازی شان کنید. یا اینکه اگر keyword stuffing در محتوای شما وجود دارد آن را اصلاح کنید.

مورد بعدی که خیلی مهم است بک لینک ها هستند. اگر از بک لینک های اسپم فراوانی استفاده کرده اید باید آن ها را شناسایی کنید و به گوگل به عنوان بک لینک های بی تاثیر معرفی کنید.

بیشتر بخوانید : 

راهنمای خروج از پنالتی گوگل

این بک لینک ها ممکن است به دست خودتان یا به دست رقیبانتان برای پنالتی کردن سایت شما ایجاد شده باشند. بهترین راه برای شناسایی بک لینک های اسپم مراجعه به قسمت Link To Your Site گوگل وبمستر است. پیشنهاد ما این است که هر روز این قسمت را چک کنید تا از ساخت بک لینک های غیر طبیعی برای سایت خود با خبر شوید.

چگونه گزارش بک لینک های اسپم را به گوگل بدهیم؟

بعد از اینکه متوجه شدید چه بک لینک هایی برای شما بی کیفیت و اسپم بوده اند باید آدرس سایت آن ها را در یک فایل txt ذخیره کنید و توسط ابزار  Disavow links آن ها را به گوگل گزارش دهید. بعد از ورود به این ابزار باید سایت خودتان را انتخاب و روی دکمه قرمز Disavow links کلیک کنید. با کلیک بر روی این دکمه، وارد صفحه ای می شوید و در آن صفحه می توانید فایل txt خود را آپلود کنید. در واقع با این کار به گوگل می گویید که بک لینک هایی که از این سایت ها برای سایت شما ساخته شده است را بی تاثیر کند.

توجه کنید در فایل txt باید در هر خط آدرس یک سایت را بنویسید. در واقع با این کار به گوگل می گویید تمام بک لینک هایی که از آن سایت مورد نظر برای سایت شما ساخته شده است را بی تآثیر کند.

جمع بندی و مطلب پایانی

پیشنهاد ما برای اینکه هیچ وقت اسیر گوگل پنالتی نشوید این است که هرگز پروسه سئوی سایت خود را به سرعت انجام ندهید. باید بدانید سئو، کاری است که شما باید با حوصله و به صورت خیلی منظم و طبیعی آن را انجام دهید. فراموش نکنید که اگر سایت شما در گوگل پنالتی شود با اینکه از پنالتی هم خارجش کنید باز هم در یاد گوگل خواهد ماند و روی سایت شما خیلی حساس تر می شود.

همچنین اگر از روش های سئوی کلاه سیاه هم برای سئو سایت خود استفاده می کنید هرگز ناآگاهانه این کار را انجام ندهید. نهایتاً سعی کنید روی سایت با دامین دیگری این کار را انجام دهید. چون ممکن است به راحتی، با دستان خودتان سایت اصلی خود را پنالتی کنید. امیدواریم از این مقاله استفاده کافی را برده باشید.

منبع : لابراتور رسانه

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =