عناوین
بنیانگذاران کسبوکارهای نوپا برای آنکه بتوانند برندسازی کنند دست به ترفندهای مختلفی میزنند که یکی از آنها انتخاب نامهای عجیبوغریب است. در واقع، برخی استارتاپها با انتخاب صفات و قیود رایج در زبانهای زندهٔ دنیا، نام حیوانات، واژگان ساختگی و حتی واژگان دیکشنری اما با اِسپلینگ خلاقانه به عنوان نام سعی در جلب توجه بیشتر مخاطبین خود دارند (شاید در ابتدا نامهایی همچون Airbnb ،Google و Hulu عجیب به نظر میرسیدند اما امروزه میبینیم که به عنوان بخشی از واژگان پرکاربرد کاربران فضای مجازی تبدیل شدهاند.)
انتخاب نام با اِسپلینگ نادرست
نیاز به توضیح نیست که درصد قابلتوجهی از دامنههایی که برگرفته از واژگان معمول دیکشنری هستند یا قبلاً به ثبت رسیده و یا بهای گزافی بابت خرید آنها باید پرداخت کرد که از آن جمله میتوان به apple.com یا one.com اشاره کرد که در چنین شرایطی استارتاپها سعی میکنند با اِعمال یک تغییر کوچک در اِسپلینگ واژه، دامنهٔ com. آن را به دست آورند که از آن جمله میتوان به Lyft یا Flickr اشاره کرد که به ترتیب برگرفته از واژگان Lift و Flicker هستند و مسلماً دامنههایcom. آنها هم موقع تأسیس استارتاپ باز بوده است.
بیشتر بخوانید :
الفبای راه اندازی کسب و کار شخصی
این متودولوژی نامگذاری کماکان مورد استقبال کارآفرینان است اما از آنجا که پروسهٔ آشناسازی کاربران جدید با نامهایی با اِسپلینگ نادرست نیاز به تلاش بیشتری دارد، این رویکرد مخالفان خاص خود را نیز دارا است.
بازی با کلمات
برخی استارتاپها هستند که بنیانگذارانشان خلاقیت بیشتری به خرج داده و نامهایی که اصلاً وجود خارجی نداشتهاند را ابداع کردهاند. به طور مثال، Groupon را میتوان مثال زد که یک سایت تخفیف گروهی است و یا WeeCare نام استارتاپی است که خدمات مراقبتی کودکان عرضه میکند.
واژگان ساختی که واقعی به نظر میرسند
یکی از استراتژیهای انتخاب نام برای کسبوکارهای نوپا دست زدن به ساخت واژگان جدیدی است که در فرهنگ لغت وجود ندارد اما از دید اکثر افراد واقعی به نظر میرسند که از آن جمله میتوان به نامهای Trustology یا Educative اشاره کرد (از جمله مزایای اینگونه نامها به این نکته میتوان اشاره کرد که بهینهسازی آنها برای موتورهای جستجو کار به مراتب آسانتری است.)
نامهای موجود در فرهنگ لغت
امروزه میبینیم که برخی کسبوکارهای نوپا کمتر دغدغهٔ دامنهٔ com. را دارند و به سمت دامنههای جدیدی همچون io.و غیره روی آوردهاند و همین مسئله باعث گردیده تا دستشان برای انتخاب نام از میان واژگان رایج در فرهنگ لغت کاملاً باز باشد اما کارآفرینانی هم که کماکان تمایل دارند تا حضور خود در فضای آنلاین را تحت دامنهٔ com. نشان دهند و در عین حال قصد دارند از این متودولوژی برای انتخاب نام استفاده نمایند، اقدام به استفاده از پیشوندهایی همچون get یا use مینمایند.
مقاله مرتبط :
چگونه کسب و کار سنتی خود را آنلاین کنیم؟
به طور مثال، میتوان استارتاپ Journal را نام برد که ابزاری جهت نتبرداری کارهای روزانه است (لازم به یادآوری است که شرکت مادرِ گوگل که Alphabet نام دارد به جای خریداری دامنهٔ alphabet.com دامنهٔ abc.xyz را برای خود به ثبت رسانده است.)
جمعبندی
آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت رویکردهای انتخاب نام برای کسبوکارهای نوپا یا استارتاپها است که در همین راستا میتوانید به مقالهٔ نام متفاوت شرکتهای بزرگ فناوری دنیا در بدو تأسیس نیز مراجعه نمایید. گرچه مثالها در این مقاله انگلیسی بودند، اما چنانچه به جستجو در میان استارتاپهای ایرانی بپردازیم، نمونههای مشابهی از متودولوژیهای فوقالذکر جهت انتخاب نام خواهیم یافت.
منبع : asmartbear