خانه / آموزش سئو SEO / معرفی ۱۰ ابزار رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ
معرفی ۱۰ ابزار رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ
ابزار-سئو
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

معرفی ۱۰ ابزار رایگان سئو و دیجیتال مارکتینگ

اگر از برنامه استراتژی سئو خود برای بررسی عملکرد سایتتان عقب افتاده اید، نگران نباشید. خوشبختانه، در مواقعی که کارها به خوبی به پیش نمی رود هم می توان با صرف کمی وقت و تلاش، روند انجام کار را با برنامه ریزی ها هماهنگ کرد و اصلاحاتی را انجام داد.

با این حساب، اکنون زمان آن رسیده است که با استفاده از چند ابزار بازاریابی، روند سئو و دیجیتال مارکتینگ خود را ارتقا بخشید.

در این مقاله قصد دارم ۱۰ ابزار رایگان سئو و بازاریابی را به شما معرفی کنم. استفاده از این ابزار نه تنها شما را در مسیر درست دیجیتال مارکتینگ قرار می دهد، شما را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد.

گوگل آنالیز

چرا باید از این ابزار رایگان استفاده کنید؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدید کنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می توانید داده های موجود را در چند طبقه بندی مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن ها را پیگیری کنید:

Real-Time (بررسی لحظه به لحظه)
Audience (مخاطبان – در این بخش شما می توانید اطلاعاتی که مربوط به بازدیدکنندگان سایتتان است را مطالعه کنید. اطلاعاتی مانند تعداد کاربران آنلاین، جنسیت آنها، مدت زمان ماندن در سایت، بانس ریت و …).
Acquisition (اکتساب – این بخش به شما می گوید که بازدیدکنندگان تان از چه طریق به سایت شما وارد شده اند. همچنین، آمار دقیق ترافیک سایت را در اختیار شما قرار می دهد).
Behavior (رفتار – این بخش به شما نشان می دهد که بازدیدکنندگان تان در زمان ورود به سایت شما، دقیقاً چه صفحاتی را مشاهده می کنند و چه کاری انجام می دهند).
Conversions (نرخ تبدیل – در این بخش می توانید نرخ تبدیل کاربر به مشتری و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنید).
به عنوان مثال در بخش Acquisition (اکتساب) شما به تمام اطلاعات مرتبط با ترافیک سایت خود دست پیدا کنید. پیشنهاد می کنم به ترافیک های مبتنی بر کانالها (Channels) توجه ویژه ای داشته باشید. با ورود به این قسمت، صفحه ای مانند تصویر زیر به شما نشان داده خواهد شد:

با استفاده از این اطلاعات می توانید بفهمید ترافیک موجود از چه طریقی وارد سایتتان می شود. به این ترتیب قادر خواهید بود استراتژی بازاریابی خود را به گونه ای تنظیم کنید که از همه ی ظرفیت های کانال های پر طرفدارتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

در مثالی که در تصویر بالا می بینید، سایت مورد بررسی قرار داده شده، بیشتر ترافیک خود را به طور مستقیم به دست می آورد (به این معنی که افراد آدرس سایت را مستقیم در مرورگر خود تایپ می کنند). اگرچه این موضوع بسیار عالی است اما بهتر است که مدیران سایت زمانی را بر روی بهبود وضعیت جستجوی طبیعی و شبکه های اجتماعی صرف کنند.

پس از اینکه Google Analytics را نصب کردید، می توانید از همه مزایای آن بهره مند شوید. گوگل آنالیز همه کارها را خودش انجام می دهد. تنها مدتی به آن زمان بدهید تا داده های موجود را جمع آوری کند، سپس فرآیند بررسی را آغاز کنید.

Moz Check My Listing

آیا مطمئن هستید مشتریان می توانند تجارت شما را به صورت آنلاین پیدا کنند؟

اگر نمی توانید بدون شک و تردید به این سوال پاسخ مثبت بدهید، احتمالاً کاری را اشتباه انجام داده اید. خوشبختانه، شما می توانید این مشکل را با استفاده از ابزار Moz Check My Listing به راحتی برطرف کنید.

این ابزار به گونه ای طراحی شده است که به شما نشان می دهد کسب وکار شما چگونه در دنیای آنلاین فهرست بندی شده است. اگر بخواهم دقیق تر بگویم، شما می توانید موقعیت خود را در گوگل، بینگ و سایر موتورهای جستجو محلی بررسی کنید.

کار کردن با این ابزار بسیار ساده است. برای انجام این کار کافیست اطلاعات خود را در این باکس وارد کنید:

در این شرایط، نتایج تولید می شود و شما می توانید برای قدم بعدی خود تصمیم بگیرید. در شکل زیر نتیجه ساده ای را برای Petals & Stems Florist مشاهده می کنید:

نمره کنونی شما (Current Score) بسیار مهم است زیرا نشان می دهد چقدر با نمره کامل ۱۰۰% فاصله دارید. قابلیت های این ابزار به همین جا ختم نمی شود. زمانی که صفحه را به پائین اسکرول می کنید، چهار تب مختلف را مشاهده خواهید کرد:

Complete – کامل
Incomplete – ناقص
Inconsistent – نا پایدار
Duplicates – تکراری

حتما بخوانید: فاکتور DwellTime در سئو به چه معنا است؟

علاوه بر مرور و بررسی نتایج کامل، شما می توانید توجه ویژه ای به نتایج ناقص نیز داشته باشید. نتایج موجود در این بخش، مواردی هستند که به اصلاح فوری نیاز دارند. احتمالاً با جدولی مانند جدول موجود در تصویر زیر روبرو خواهید شد:

در ادامه لینکی به لیست به روزسانی یا ایجاد لیست وجود دارد. این کار به شما کمک می کند از همان جا مشکلات موجود را برطرف کنید. به عنوان یک کسب وکار محلی، ممکن است رقبای بسیاری را در کنار خود ببینید. اگر بتوانید وضعیت سئو و بازاریابی خود را نسبت به رقبایتان بهتر کنید، شانس بیشتری برای به دست آوردن بهترین موقعیت در تجارت خود خواهید داشت.

 Google PageSpeed Insights

زمانی که صحبت از سئو و رتبه سایت در موتورهای جستجو به میان می آید، آیا فاکتور سرعت صفحه اهمیت پیدا می کند؟

در روزهای اولیه سئو، پاسخ به این سوال منفی بود. با این حال در دنیای امروزی، این موضوع کاملاً فرق کرده است. گوگل به طور واضح بیان می کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه بندی سایت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

شما می توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights مطمئن شوید که سایت تان سرعت بارگذاری مطلوبی دارد. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه ی نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد:

سرعت
تجربه کاربری
مواردی که برای رفع مشکلات باید مد نظر قرار گیرد

نتایج به دست آمده شبیه شکل زیر خواهند بود:

حتماً شما هم دوست دارید نمره سایتتان تا حد ممکن به ۱۰۰ نزدیک باشد. اگر متوجه شدید که نمره سایتتان کمتر است، از دستورالعمل های موجود در بخش Consider Fixing برای برطرف کردن مشکلات استفاده کنید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید که سرعت سایت خود را برای دستگاه های موبایلی و دسکتاپی بررسی کنید. باید برای هر دو دستگاه رتبه بالایی داشته باشید. (توجه داشته باشید که سرویس بررسی سرعت ریسپانسیو بودن سایت برای IPهای ایران مسدود است).

SimilarWeb

آیا دوست دارید بدانید سایت شما بر اساس معیارهای متعدد چه عملکردی دارد؟ آیا دوست دارید بینش کاملی در مورد رقبای خود داشته باشید؟

ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. همچنین لازم است ذکر کنم، داده ها و آمارها با فرمت های قابل خواندن به شما ارائه می شوند.

بررسی سایت Neil Patel، آمارهایی شبیه به زیر را در اختیار شما قرار می دهد:

اطلاعات بسیار زیادی از طریق این ابزار به دست می آید، بنابراین سعی کنید صفحه نتایج را به دقت بررسی کنید. هر بخش را با جزییات کامل بررسی کنید و در مورد داده های به دست آمده تحقیق کنید. شما می توانید از این داده ها برای بهبود سئو و استراتژی بازاریابی خود در آینده استفاده کنید.

به طور مثال بهتر است به داده های مرتبط با جستجو مراجعه کنید و آنها را به خوبی بررسی کنید. از طریق این بخش می توانید بفهمید ترافیک سایت از کجا تامین می شود (از تبلیغات گوگل، از کلمات کلیدی و …).

ممکن است نتوانید از ابزار SimilarWeb به صورت روزانه استفاده کنید، اما قطعاً یکی از بهترین ابزارهایی که برای بررسی سلامت کلی سایت به کار می رود، همین SimilarWeb است.

SEO SiteCheckup

آیا شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنند بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو فرآیندی پیچیده است و  تصور می کنید نمی توانید از عهده آن بر بیایید؟

اگر جوابتان برای این سوال مثبت است، بگذارید خیالتان را راحت کنم من هم قبلاً در موقعیت شما بودم. اما به مرور و با مطالعه و استفاده از ابزارهای سئو نگاهم نسبت به مسئله بهینه سازی سایت تغییر کرد.

یکی از ابزارهایی که در چنین موقعیتی مورد استفاده قرار می گیرد SEO SiteCheckup است. این ابزار قابلیت های مختلفی دارد. برخی از قابلیت های این ابزار را در ادامه مشاهده می کنید:

مانیتورینگ سئو
بررسی رقبا
قابلیت ایجاد گزارش های مرتبط با سئو

اگر می خواهید بدانید این ابزار چه کاری انجام می دهد، بهتر است جستجوی خود را انجام دهید. کافیست آدرس سایت خود را در باکس جستجو وارد کنید. نتایج به دست آمده در یک صفحه به نمایش در می آید و بررسی آنها بسیار ساده است:

اگر خوش شانس باشید، سایت شما نمره کامل دریافت خواهد کرد. این موضوع بدین معناست که از دید یک متخصص سئو همه کارها به خوبی انجام شده و هیچ مشکلی وجود ندارد. البته نباید انتظار چنین نمراتی را داشته باشید.

نکته حرفه ای: فراموش نکنید بررسی سئو سایت تنها مرحله ابتدایی کار است. این ابزار مشکلات موجود را نشان می دهد. شما می توانید بر روی دکمه How to Fix کلیک کنید و توصیه هایی را در مورد حل مشکل بیابید.

با استفاده از این ابزار می توانید موقعیت سئوی سایت خود را بررسی کنید. اگر پیشنهادات و توصیه های ارائه شده توسط این ابزار را دنبال کنید می توانید از شر مشکلات موجود رها شوید و در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب نمایید.

گوگل وبمستر تولز

آیا از این ابزار قدرتمند سئو استفاده می کنید؟

بارها شده است که از وبمسترها پرسیده ام آیا از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده می کنند یا خیر. باور کنید شمارش تعداد جواب های منفی از دستم در رفته است!

یکی از ابزارهای رایگانی که توسط گوگل ارائه می شود کنسول جستجوی گوگل یا همان ابزار وبمستری گوگل است. این ابزار ایده روشنی در مورد عملکرد سایت ارائه می کند. داشبورد Google Webmasters می تواند اطلاعات اجمالی در مورد سلامت کلی سایت فراهم کند:

ممکن است اطلاعات موجود در این بخش برای شما کافی باشد اما بهتر است پا را فراتر بگذارید و نگاهی عمیق به سایت خود داشته باشید. تب Search Traffic می تواند اطلاعات زیر را در اختیار شما قرار دهد:

تجزیه و تحلیل جستجو
لینک های داده شده به سایت شما
لینک های داخلی
جریمه های دستی
هدف گیری بین المللی
قابلیت استفاده از سایت در موبایل

قسمت تجزیه و تحلیل جستجو یکی از بخش های مورد علاقه من است. این بخش به شما اجازه می دهد عملکرد سایت خود را در گوگل بررسی کنید. شما می توانید به روش های مختلف داده های مورد نظرتان را جستجو کنید:

البته کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق ترین روش ها برای پیگیری لینک هایی است که به سایت شما داده شده اند. همانطور که می دانید این کار برای رتبه بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک ها را پیگیری می کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک ها را به خود اختصاص داده اند را نیز بررسی می نمایید.

با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز رسانی می شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد گوگل وبمستر تولز خود را بررسی کنید.

SpyFu

آیا تا به حال اصطلاحِ “دوستان خود را در نزدیکی خود نگه دارید و دشمنان را نزدیک تر” را شنیده اید؟

البته این موضوع به این معنی نیست که رقبای شما جزو دشمنانتان هستند، اما بهتر است بدانید که آنها برای سئو و بازاریابی شان در حال انجام چه کاری هستند. اگرچه خودتان می توانید کارهای زیادی را در این رابطه انجام دهید، اما باید زمانی را برای بررسی رقبا و پیگیری آنها کنار بگذارید. به همین خاطر بهتر است به ابزارهایی همچون SpyFu اعتماد کنید.

با استفاده از این ابزار شما می توانید کارهایی که رقبایتان انجام می دهند را رصد کنید. به صفحه اصلی SpyFu بروید و آدرس هر سایتی را که می خواهید، وارد کنید.

از این قسمت می توانید جستجوی خود را انجام دهید و از اطلاعات نمایش داده شده استفاده نمایید. با وارد کردن آدرس سایت، با چنین نتایجی روبرو می شوید:

این تنها آغاز کار است. شما می توانید نتایج موجود در صفحه را بررسی کنید و داده های مرتبط با موارد زیر را جمع آوری نمایید:

کلمات کلیدی اشتراکی
کلمات کلیدی برتر
سابقه رتبه بندی سایت
لینک های داخلی
حتما از خودتان می پرسید دانستن کارهایی که رقبا انجام می دهند چه مزیتی می تواند داشته باشد؟

جای هیچ شک و تردیدی نیست که همه دوست دارند زمان اندکی را بر روی رقبای خود صرف کنند و بیشتر وقت خود را بر روی کسب وکار خودشان متمرکز کنند. اما این کار به هیچ عنوان صحیح نیست. شما نمی توانید بدون شناسایی رقبای خود موفقیت چندانی کسب کنید.

با کمک ابزار SpyFu می توانید کارهای زیر را انجام دهید:

به دست آوردن کلمات کلیدی جدیدی جهت رتبه گیری در نتایج جستجو
بررسی میزان موفقیت شما یا رقیبتان در یک کلمه کلیدی خاص
به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد پروفایل لینک بیلدینگ رقبا
کار خود را با رقبای اصلی خود آغاز کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تهدیدات بزرگ برای رتبه بندی در موتورهای جستجو را پشت سر گذاشته اید.

Dasheroo

از چه روشی برای پیگیری همه داده های مرتبط با کسب و کار خود استفاده می کنید؟

مانند بیشتر افراد، شما نیز ممکن است پاسخی برای این سوال نداشته باشید. در عوض با استفاده از چندین ابزار مختلف، اطلاعات لازم را برای بررسی به دست بیاورید.

اگر شما نیز از تلف کردن زمان خود بر روی ابزارهای متعدد خسته شده اید، بهتر است ابزار Dasheroo را امتحان کنید. این ابزار یکی از راه حل های تجاری و کاربر پسند است. از آنجاییکه این ابزار رایگان است، شما می توانید به راحتی برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید.

این ابزار همه معیارهای کسب وکار را در کنار یکدیگر قرار می دهد. برای اینکه داده های خود را پیگیری کنید مجبور نیستید به صورت جداگانه از ابزارهای مختلف استفاده کنید. این ابزار یکی از بزرگترین کتابخانه های ادغامی شبکه های اجتماعی را در خود دارد. Dasheero می تواند به اپلیکیشن های زیر متصل شود:

فیس بوک
توییتر
یوتیوب
گوگل آنالیز
اینستاگرام
HubSpot
Shopify

مطمئن باشید شما نیز مثل من از پیگیری و بررسی داده های به دست آمده لذت خواهید برد، اما مطمئناً نمی توانید این کار را به طور مداوم انجام دهید. بنابراین پیشنهاد می کنم حتماً از این ابزار خوب برای کسب و کار خود بهره ببرید.

Social Mention

زمانی که صحبت از شبکه های اجتماعی و سئو به میان می آید، بهتر است همیشه چند نکته را به خاطر داشته باشید. مطمئناً نمی توان تاثیر دقیق استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی بر روی رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو را به راحتی به نمایش گذاشت، اما بهتر است خود را برای این موضوع آماده کنیم تا در آینده افسوس فرصت های از دست رفته را نخوریم.

حتی اگر استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی شما به طور مستقیم تاثیری بر روی رتبه بندی نداشته باشد، باز هم باید این گزینه را مد نظر داشته باشید زیرا می تواند به برند سازی نام تجاری تان کمک کند. در نتیجه استراتژی شما به تدریج تاثیر زیادی بر روی کسب وکارتان خواهد داشت.

ابزار Social Mention امکان تجزیه و تحلیل لحظه به لحظه در رسانه های اجتماعی را فراهم می کند. درست است که ابزار Social Mention نسبت به دیگر ابزارهای موجود در لیست قابلیت های کم تری دارد، اما این موضوع به این معنی نیست که Social Mention ابزار بی ارزشی است.

علاوه بر این، شما قادر خواهید بود بر روی ترندهای مختلف موجود کلیک کنید. شما می توانید به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر خود نیز باشید. بعد از انجام این کار، لیستی از منشن های اخیر را دریافت خواهید کرد. این منشن ها به همراه جعبه داده نشان داده می شود که چیزی شبیه شکل زیر است:

شما می توانید به اطلاعاتی همچون منابع، هشتگ ها و کلمات کلیدی برتر دسترسی داشته باشید. همچنین، قادر خواهید بود به روش های مختلف از این ابزار استفاده کنید. مثلاً می توانید از آن برای پیگیری منشن های برندتان استفاده کنید. همچنین ممکن است از این ابزار برای بررسی رقبا و به دست آوردن ایده های مختلف استفاده نمایید.

درست است که می توانید بدون کمک ابزارهای قدرتمند نیز اطلاعات زیادی در مورد رسانه های اجتماعی کسب کنید. با این حال، انجام چنین فرآیندی زمانبر است و استفاده از چنین ابزارهایی کار شما را راحت تر می کند. اگر دوست دارید منشن های شبکه های اجتماعی را بدون اتلاف زمان پیگیری کنید، ابزارهای زیادی مانند سوشال منشن وجود دارد.

Google Keyword Planner

ایده های کلمات کلیدی خود را از کجا به دست می آورید؟

پاسخ های زیادی برای این سوال وجود دارد اما ابزار Google Keyword Planner بهتر از هر گزینه دیگری عمل می کند. اگر نتوانید کلمات کلیدی درستی را در سایت خود به کار ببرید با شکست مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از این اتفاق و اطمینان از موفقیت کلمات کلیدی بهتر است از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید. این ابزار نه تنها رایگان است بلکه توسط گوگل مدیریت می شود. به همین خاطر شما مطمئن خواهید بود که داده های به دست آمده از آن دقیق هستند. شما باید داده های خود را به شکل زیر وارد کنید:

مثلاً می توانید از عبارت بازاریابی محتوا استفاده کنید. این عبارت را در جعبه اول وارد کنید و بر روی دکمه Get Ideas کلیک نمایید. علاوه بر حجم ترندهایی که به صورت ماهانه نشان داده می شود باید نگاه دقیق تری به موارد زیر داشته باشید:

لیست واژه های جستجو شده
میانگین جستجوی کلمات کلیدی در هر ماه
رقابت

همانطور که مشاهده می کنید ایده های بسیاری در اختیار شما قرار می گیرد که می توانید از آنها برای استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

بهتر است قبل از آغاز به کار سایت از کیوورد پلنر استفاده کنید. در این صورت قادر خواهید بود محتوای خود را بر اساسکلمات کلیدی معتبر ایجاد کنید.

نتیجه گیری

هیچ کس آینده سئو را نمی داند اما در مورد یک چیز مطمئن هستیم؛ به دست آوردن رتبه های برتر برای کلمات کلیدی هدف چیز بدی نیست. همانطور که مشاهده کردید، هر کدام از این ابزارها دارای قابلیت های مختلفی بودند. این ابزارها به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد. هر چند ابزارهای دیگری مانند گوگل ترند نیز وجود دارند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

عالی بود(5)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =