خانه / برنامه نویسی / نحوه تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن اندروید
توسعه دهنده اندروید
توسعه دهنده اندروید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

نحوه تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن اندروید

فناوری روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و ما هر روز بیشتر از روز گذشته به امکاناتی که فناوری برای ما فراهم می‌کند، وابسته می‌شویم. توسعه اپلیکیشن و نرم‌افزار عامل محرکه اصلی اغلب فناوری‌هایی است که ما این روزها استفاده می‌کنیم. همچنین رشد چشمگیر فناوری دیجیتال نشان می‌دهد، جایگاه توسعه اپلیکیشن تا چه اندازه از اهمیت برخوردار است. رشد روزافزون فروش دستگاه‌های موبایل در سراسر دنیا باعث شده طی سال‌های اخیر توسعه اپلیکیشن نقشی حیاتی در این پیشرفت ایفا کند.

سیستم عامل اندروید

سیستم‌عامل اندروید با بیش از ۲ میلیارد کاربر در سراسر جهان نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. یک بازار پویا و پرمنفعت که می‌تواند آینده شغلی هر کسی را تضمین کند. آیا این موضوع در شما نیز چنین انگیزه‌ای را به وجود آورده که به فکر یادگیری موضوع‌های مربوط به توسعه نرم‌افزار باشید؟

آیا برای بهینه‌سازی اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر روی موبایل خود از آن استفاده می‌کنید، ایده‌ای دارید؟ آیا تمایل دارید به معروف‌ترین اپلیکیشن‌های اندروید قابلیت‌هایی را اضافه کنید؟

توسعه دهنده اندروید

اگر از آن دسته افرادی هستید که چنین سؤال‌هایی از ذهنشان عبور می‌کند، به احتمال زیاد باید به مفهومی به نام توسعه‌دهنده حرفه‌ای اندروید به‌عنوان یک شغل نگاه کنید. اما برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای اندروید ابتدا باید چه کاری انجام داد؟ چه چیزهایی را باید یاد گرفت و چنین کاری تا چه اندازه مشکل است؟ تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای اندروید نیازمند پشت سر گذاشتن و پیگیری یک روال مشخص و قطعی نیست. اما برای انجام و به ثمر رساندن هر کاری مراحلی را باید پشت سر گذاشت.

اول از همه…

شما باید تمام مسائل کلی مرتبط با این سیستم‌عامل را بدانید. در ابتدا باید مقدمات هر چیزی را که به اندروید مربوط است، یاد بگیرید. برای نمونه Google Play و این‌که چگونه اندروید به محبوب‌ترین سیستم‌عامل دنیا تبدیل شد.
یادگیری تمام فاکتورهایی که اندروید را از سایر رقبای خود (به‌ویژه اصلی‌ترین رقیب آن iOS) متمایز می‌کند، اهمیت دارد. دانستن این موضوع‌ها به شما کمک می‌کند با تمام مزایا و معایب اکوسیستمی که گوگل آن را طراحی کرده آشنا شوید.

مقاله مرتبط : 

با زبان برنامه نویسی اندروید آشنا شوید

با دنیای توسعه‌دهندگان آشنا شوید

بعد از یادگیری نکته‌های متعدد درباره اندروید و ویژگی‌های آن باید درباره توسعه نرم‌افزار و به‌طور خاص بخش موبایل یک تحقیق کلی انجام دهید. درباره تمام زبان‌های برنامه‌نویسی، پلتفرم‌ها و ابزارهایی که ممکن است برای شروع فرآیند توسعه به آن‌ها نیاز داشته باشید، پژوهشی دقیق انجام دهید. تمرکز اصلی را روی Java, Kotlin, Android Studio و تمام ابزارهای کیت توسعه نرم‌افزار قرار دهید، زیرا آن‌ها بخشی از سفر شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن محسوب می‌شوند.
اصلی‌ترین مهارت‌های فنی که برای تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده اپلیکیشن‌های اندروید به آن نیاز دارید، عبارتند از:

Java :

یکی از اصلی‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است که برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید به آن نیاز خواهید داشت. به‌عنوان یک توسعه‌دهنده باید با فرامین پیچیده جاوا و ساختار برنامه‌نویسی آن آشنا باشید. یک توسعه‌دهنده اندروید باید در مورد مفاهیم شی‌ءگرایی مانند وراثت، تفاوت بین کلاس و متدهای ایستا و هر چیز دیگری در مورد جاوا آشنا باشد.

XML:

یک‌زبان نشانه‌گذاری ساختاریافته است که بسیار شبیه به HTML عمل می‌کند و اجازه می‌دهد یک جریان یکپارچه از اطلاعات بین دستگاه‌ها برقرار باشد. در دنیای اندروید توسعه‌دهندگان از XML برای ساخت صفحه‌بندی‌هایی که به‌عنوان پایه رابط‌های کاربری در اپلیکیشن‌های اندروید تعریف می‌شوند، استفاده می‌کنند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند کدهای جاوایی بنویسند که این کدها می‌توانند عناصر لایه‌بندی را زمانی‌که برنامه‌ای اجرا شده است، ویرایش کنند. این کار درست به همان شکلی انجام می‌شود که توسعه‌دهندگان وب از جاوااسکریپت برای ویرایش عناصر موجود در وب استفاده می‌کنند.

ANDROID SDK:

کیـت توسعـه نرم‌افـزاری یـا SDK (سرنـام Software Development Kit) از مجموعه‌ای از کدهای از پیش آماده‌شده تشکیل‌شده که کار تولید اپلیکیشن را راحت‌تر می‌کند. SDKهای اندروید مجموعه ماژول‌هایی از کدهای جاوا هستند که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهند تا به عملگرهای دستگاه مانند دوربین و شتاب‌سنج دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید : 

کوتلیـن پر پرواز اندروید

فرض کنید، می‌خواهید فیس‌بوک را با اپلیکیشن خود یکپارچه کنید، باید یک کتابخانه کد (یا SDK) را از فیس‌بوک دانلود کرده و از آن در کدهای خود استفاده کنید. معمولا توسعه‌دهندگان تازه‌کار اندروید باید زمان زیادی از وقت خود را صرف شناسایی نحوه برقراری ارتباط بین SDKهای مختلفی بکنند که به روش‌های مختلف برای تبدیل‌شدن به یک اپلیکیشن به آن‌ها نیاز دارند.

اما خوشبختانه هر کدام از SDKهای اندروید با مثال‌های متعددی همراه هستند که می‌توانید آن‌ها را در اسناد رسمی‌ منتشرشده توسط SDK پیدا کنید و به این ترتیب خیلی راحت‌ متوجه خواهید شد که هر مجموعه چه‌کاری انجام می‌دهد و چگونه می‌توانید آن‌ها را به اپلیکیشن خود اضافه کنید.

ANDROID STUDIO :

محیط یکپارچه توسعه نرم‌افزار (IDE) انتخاب‌شده برای توسعه‌دهندگان اندروید Android Studio نام‌گذاری شده است. Android Studio مطابق با محیط توسعه شناخته‌شده IntelliJ IDE ساخته‌شده و از بسیاری از SDKهای اندروید شناخته‌شده و معروف پشتیبانی می‌کند. بخش تکمیل خودکار کد Android Studio با پیشنهاد تکمیل خودکار ادامه کد درحالی‌که مشغول تایپ کدها هستید، به کدنویسی سریع‌تر کمک می‌کند. دیباگرهای کد به شما اجازه می‌دهد خطاهای موجود را شناسایی کنید.

ابزارهای پیشرفته‌تر دیگری مانند مانیتورینگ حافظه و پردازنده نیز وجود دارد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند اطمینان حاصل کنند که کد آن‌ها با حداکثر توان و کمترین میزان مصرف منابع روی یک دستگاه موبایل اجرا خواهد شد. Android Studio ضروری‌ترین ابزار برای توسعه اندروید است.

APIها:

یک توسعه‌دهنده اندروید معمولا باید با خیلی از خدمات دیگر نیز تعامل داشته باشد. برای مثال، ممکن است لازم باشد که شما این امکان را برای کاربران خود فراهم کنید تا به یک تقویم از یک سرویس ثالث دسترسی داشته باشند یا این‌که وضعیت بازار بورس را بررسی کنند. خیلی از شرکت‌ها برای ارائه خدمات خود APIهایی را ارائه می‌کنند و نحوه استفاده از آن و دریافت داده‌های موردنظر را آموزش می‌دهند.

گوگل نیز مجموعه‌ای از APIهای مختلف را ارائه کرده که به‌عنوان نمونه شما بتوانید موقعیت مکانی کاربران خود را تحت نظر داشته باشید تا مطابق با آن خدمات مورد نظر را به آن‌ها ارائه کنید یا از نقشه‌های گوگل برای خدمات‌رسانی خود بهره بگیرید.

پایگاه‌های داده:

اگر اپلیکیشن شما حجم زیادی از داده را اداره می‌کند، معمولا تنها بخش کوچکی از آن روی دستگاه کاربر نگهداری می‌شود. در عوض اپلیکیشن شما با یک پایگاه داده خارج از تلفن در تعامل خواهد بود تا داده‌های مورد نیاز را دریافت کند.

خدمات ابری مثل Firebase و Parse یک API ساده را فراهم می‌کنند تا داده‌های شما امکان ذخیره‌سازی روی ابر و دسترسی به آن را از طریق دستگاه‌های مختلف داشته باشد. همچنین این پلتفرم‌ها اغلب کتابخانه‌هایی از جاوا را ارائه می‌کنند که شما می‌توانید آن‌ها را به اپلیکیشن خود الصاق کنید. اگر قصد داشته باشید به کاربران خود این امکان را بدهید تا از داده‌ها به‌صورت آفلاین استفاده کنند، همگام‌سازی بین داده‌ها در فضای ذخیره‌سازی محلی و پایگاه داده راه دور از اهمیت زیادی برخوردار است.

ُSQLite

روش دیگر برای ذخیره‌سازی داده به‌صورت محلی و از طریق پشتیبانی داخلی اندروید از فرامین SQL برای تعامل با پایگاه داده SQLite است.
از هر روشی که قصد اداره داده‌ها را در اپلیکیشن خود داشته باشید، باید دانش کافی را در مورد کار با پایگاه‌های داده کسب کرده و روش دریافت و ذخیره داده (کوئری گیری) را در اپلیکیشن اندروید یاد بگیرید.

شیوه درست توسعه اپلیکیشن را یاد بگیرید

بعد از این‌که اطلاعات کافی را درباره موضوعات مرتبط به فرآیند توسعه اندروید به دست آوردید، باید به سراغ مرحله بعدی که همان پیدا کردن شیوه درست یادگیری توسعه اندروید است، بروید.
گزینه‌های متعددی برای یادگیری آنلاین، با انواع ماژول‌های مختلف برای یادگیری درس‌های خاص وجود دارد. در جستجوهای خود باید به دنبال مفیدترین آن‌ها که متناسب با نیازتان است، باشید. در حال حاضر، آموزش الکترونیک پرکاربردترین شیوه شناخته‌شده برای یادگیری توسعه اپلیکیشن است.

انجمن های اینترنتی

انجمن‌های اینترنتی متعددی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها به‌راحتی و رایگان از تجربه‌های دیگران استفاده کرده و پرسش‌های احتمالی خود را مطرح کنید. متمرکز شدن روی مهارت‌های فنی کار راحتی است، اما فراموش نکنید که توسعه اپلیکیشن علاوه بر دانش فنی به مهارت‌های غیرفنی نیز نیاز دارد. افراد جویای کار زیادی هستند که با وجود دانش کافی در زمینه برنامه‌نویسی اندروید، توانایی کافی را برای برقراری ارتباط و همکاری با یک گروه ندارند.

تیم ورک

همکاری و مشارکت با یک گروه کاری در بسیاری از موارد برای یک توسعه‌دهنده ضروری است. حتی اگر شما به‌تنهایی روی یک محصول مشغول کار هستید، به مشارکت و همکاری دیگر افراد درون سازمان نیاز خواهید داشت. بعضی وقت‌ها با طراحان، زمانی با مدیریت و گاهی اوقات با کاربر نهایی، مهم است که همیشه در کار خود با دیگران مشورت کنید. همیشه سعی کنید کاری را که در حال انجام آن هستید، با دقت هرچه تمام‌تر به‌دقت برای افراد فنی یا افراد غیرفنی توضیح دهید و از بازخورد دیگران و مباحثه با آن‌ها استقبال کنید.

و در نهایت …

بعد از این‌که شما روش ساخت اپلیکیشن را در اندروید یاد گرفتید باید بهترین روش پول درآوردن از این مهارت‌ها را پیدا کنید. روش‌ها و استراتژی‌های متعددی وجود دارد که توسعه‌ اندروید را به یک حرفه سودآور تبدیل کند. ساده‌ترین راه این است؛ به دنبال شغل‌هایی باشید که به دانش شما در سیستم‌عامل موبایل نیاز دارد، شغلی که قابلیت پیشرفت در آینده را داشته باشد.

همچنین می‌توانید روی پروژه‌های اختصاصی خود به‌عنوان یک توسعه‌دهنده مستقل کار کنید. سریع‌ترین روش برای نشان دادن مهارت‌تان به یک کارفرما این است که یک اپلیکیشن آماده واقعی به نام خود در گوگل‌پلی داشته باشید. معمولا کارفرمایان به پروژه‌های عملی انجام‌شده در گذشته بسیار اهمیت می‌دهند. لازم نیست یک پروژه بزرگ و چشمگیر را در کارنامه خود داشته باشید. حتی یک اپلیکیشن ساده منتشرشده در گوگل‌پلی می‌تواند نشان‌دهنده دانش شما درباره چرخه کاری توسعه اپلیکیشن باشد.

منبع : شبکه مگ

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 13 =