خانه / آموزش سئو SEO / ۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود
۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود
۳۰-نکته-صفحه-فرود
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

۳۰ نکته برای بهینه‌سازی صفحه فرود

چگونه صفحه فرود بهتری داشته باشیم

دانستن اینکه چگونه می‌شود صفحه فرود را برای دریافت نرخ تبدیل (Conversion Rate) بیشتر بهینه سازی کرد می‌تواند در ارزیابی و نتیجه نهایی کمپین شما تاثیر گذار باشد.تبدیل یا کانورژن (Conversion) در هر وب‌سایت به معنای هدف نهایی تلقی می‌شود و می‌تواند شامل فروش یک محصول، ارایه خدمات، عضویت در لیست خبرنامه و غیره باشد.
در مقاله صفحه فرود چیست؟ با اجزا و ساختار یک صفحه فرود آشنا شدید. طراحی این صفحه با توجه به هدف نهایی ممکن است برای هر کسب و کار متفاوت باشد ، اما راهکاری استانداردی برای بهینه سازی صفحه فرود و بهتر کردن نرخ تبدیل وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم.
• اگر نرخ پرش (bounce rate) صفحه فرود شما بالا است!
• اگر فکر می‌کنید وقت و پول شما در تبلیغات آنلاین به نتیجه نرسیده است!
• اگر مدام رئیس‌تان در مورد بهبود دو برابری نرخ تبدیل صفحه فرود از شما سوال می‌پرسد !
و اگر جواب سوالات بالا را نمی‌دانید پس این آموزش دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

اصول بهینه‌سازی صفحه فرود

با رعایت موارد زیر دیگر یک صفحه که مردم را وحشت زده می‌کند در نظر نمی‌گیرد و می‌دانید چه چیزی ممکن است شور و نشاط را برای آنها به وجود بیاورد.

• اهداف کسب و کار چیست
هدف کسب و کار از اجرای کمپین تبلیغاتی چیست و یک صفحه فرود قرار است چه مشکلی را حل یا ارزشی را برای شرکت به وجود بیاورد.

• مخاطبین خود را بشناسید
انگیزه کاربرانی که وارد صفحه فرود شده‌اند چه چیزی بوده است و سوالات اصلی که یک بازدیدکننده خواهد داشت ، چیست ؟ با کشف و دانستن این موارد می‌توانید پاسخ سوالات را آماده و طراحی صفحه فرود خود را بر این اساس در نظر بگیرید.

• جلب توجه بازدیدکنندگان با یک عنوان روشن و مختصر
شاید دیده باشید که برخی از افراد صرفا با خواندن عنوان و جمله‌ی که روی درب یک مغازه نوشته شده وارد آن می شوند و خرید انجام می دهند .این همان اتفاقی است که می‌تواند در یک صفحه فرود رخ دهد، یک عنوان روشن که باعث جلب توجه و البته در بخش مناسبی از صفحه درج شده باشد می‌تواند فروش بیشتر را رقم بزند!

• سرفصل ها به صورت متن
سعی کنید از یک عنوان به صورت متن برای اعلام پیام و شعار اصلی به جای قرار گرفتن در یک تصویر استفاده کنید. اگر این متن به صورت H1 تعریف شود نیز بسیار ارزشمند‌تر خواهد بود. ممکن است شما کیفیت بصری بیشتری با فلش یا تصویر داشته باشید اما برای جذب ترافیک طبیعی از سوی موتورهای جستجو این یکی از نکاتی است که باید رعایت کنید.

•استفاده از لیست و شماره‌‌ بندی
بازدیدکنندگان در بخش اول نگاهی سریع و اسکن شده به صفحه شما دارند.اگر می‌خواهید ویژگی و مزایای خاصی حتما دیده شوند آنها را به صورت لیست اعداد،نقطه گذاری و غیره نمایش دهید.

• تاثیر یکپارچه سازی در تجربه کاربری
از تبلیغ صفحه فرود در سایت مقصد ، طراحی صفحه، پیام و شعار همه باید به صورت یکپارچه و تداعی کننده انتظارات و حس کاربران بعد از دنبال کردن لینک یا مشاهده بنر باشد.

• تقسیم بندی کاربران و هدایت ترافیک ورودی
اگر شما با کاربران مختلف از لحاظ جنسیت ،سن،محل زندگی و غیره روبه‌رو هستید می‌توانید صفحه‌های با طراحی و محتوای مناسب برای هریک از این تقسیم بندی‌ها در نظر بگیرید.اگر قصد پیاده سازی این روش را دارید اطمینان حاصل کنید که از لحاظ فنی قادر به تحلیل و آنالیز هریک از آنها هستید.

• حذف منوی ناوبری
در یک صفحه فرود نمی‌خواهیم تجربه استفاده از سایت را به مخاطبین منتقل کنیم، بلکه طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که با حذف المان های غیر ضروری تمرکز کافی را فراهم کند. در واقع اگر کاربر به دنبال اطلاعات بیشتری باشد مستقیم به سایت شما مراجعه خواهد کرد.

• محتوای متنی و خواندنی را حداقل کنید
شاید بازدیدکنندگان یک شانس برای خواندن قسمتی از متن صفحه فرود را به شما بدهند اما این به معنای این نیست که چندین پاراگراف متن در نظر بگیرید. استثنایی که وجود دارد برای صفحات فرودی است که نیاز به ارایه سطح بیشتری از جزئیات دارند، مانند فروش یک کتاب که البته این نوع هم معمولا یک لینک با عنوان “مشاهده جزییات” و هدایت به یک صفحه در سایت قرار می‌دهند نه در یک صفحه فرود.

• تکرار دکمه فراخوان در صفحات بلند
دکمه فراخوان (Call to action) نقش اساسی در یک صفحه فرود بازی می‌کند.اگر یک صفحه فرود بلند دارید سعی کنید پیام اصلی و یا دکمه فراخوان را چندین بار تکرار کنید. این مورد به تقویت هدف و ایجاد ارتباط بین محتوا کمک می‌کند.

• استفاده از متن واضح و شفاف در دکمه فراخوان
سعی کنید از کلماتی روشن برای دکمه‌های فراخوان استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید یک کتاب را بصورت رایگان ارایه دهید به روشنی بنوسید “دریافت رایگان کتاب” و از کلماتی شبیه “دانلود”،”اشتراک” و “ارسال” استفاده نکنید.

• تقلب و طعمه گرفتن با دکمه فراخون
این مورد مربوط به نکته‌ قبلی می‌شود، وقتی که یک وعده خوشایند می‌دهید ولی چیز دیگری رخ می‌دهد.برای مثال عنوان “دریافت رایگان کتاب” را بکار برده‌اید اما بعد از کلیک روی دکمه فرمی نمایش می‌یابد که برای دانلود کامل کتاب باید هزینه پرداخت شود!
یا مثال دیگر از عنوان “تشکر برای ثبت نام” استفاده کنید ولی در قسمت بعد لینکی به صفحه خرید محصول قرار داده شده باشد. شاید یک موقعیت فروش بالقوه ایجاد کرده باشید اما اعتماد کاربر را از دست می‌دهید و ممکن است آنها این تجربه ناخوشایند را با دیگران مطرح کنند.

• انواع مختلفی از محتوا را آزمایش کنید
با توجه به گسترش اینترنت پرسرعت، ویدیو نیز جای خود را در کنار متن و عکس بازکرده است. بطور معمول بازدیدکنندگان یک صفحه فرود که در آن ویدیو قرار گرفته باشد زمان بیشتری را در صفحه سپری می کنند. اما به این توجه داشته باشید کیفیت در همه جا پادشاهی می‌کند و این مهم است که بتوانید ویدیوی با کیفیت بالا و استاندارد تهیه کنید.اگر بودجه کافی برای اینکار ندارید خودتان دست بکار شوید و با چند عکس از مراحل مختلف خرید محصول یا کار با سرویس یک ویدیو تهیه کنید.

• کنترل صدا را در نظر بگیرید
اگر صفحه فرود نیاز به صدا و موسیقی دارد یا در ویدیو صدا پخش می‌شود، حتما بررسی کنید که امکان کنترل حجم صدا و قطع کردن آن وجود داشته باشد.

• قرار دادن دکمه‌های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی
اگر هدف از ایجاد یک صفحه فرود برای اعلام یک رویداد،بازی و جایزه، پیشنهاد تخفیف ویژه و چیزهای شبیه این است حتما از دکمه های اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. طبق آمار فیسبوک و توییتر بهترین مکان برای گسترش کمپین است.

• تشکر از کاربران در قبال انجام فعالیت
اگر شما از کاربر درخواست انجام یک فعالیت(مانند واردکردن ایمیل یا شماره تلفن) در صفحه فرود دارید، حتما در قدم بعدی تشکر یا یک پاداش(دانلود کتاب یا فایل) را برای آنها در نظر بگیرید.اصطلاحا به این برگه صفحه تشکر (Thank You pages)می‌گویند.

• قراردادن اطلاعات تماس
با داشتن یک شماره تلفن در صفحه فرود این اطمینان را به کاربر می‌دهید که با یک کسب و کار حقیقی رو به رو است و کسی هست که پاسخگوی سوالات آنها باشد. همچنین برای افرادی که با معاملات آنلاین راحت نیستند یک راه دوستی و راهکار ایجاد می‌کنید.آدرس و نقشه محل شرکت و لینک‌ پروفایل شرکت در شبکه‌های اجتماعی گزینه‌های دیگری هستند که می‌توانید استفاده کنید.

• یکپارچه سازی و افزایش اعتماد
اگر طراحی بصری بنر، صفحه فرود و سایت شما به صورت یکپارچه و حس یک خانواده بودن را القا کند بسیار تاثیر گذارتر و باعث به رسمیت شناختن و اعتماد بیشتر می شود. رنگ ، تایپوگرافی و لغات و پیامی که در صفحه فرود استفاده می‌کنید باید یک تجربه کامل از سایت اصلی کسب و کار را تداعی کند.

• استفاده از چهره‌های واقعی
مطالعات نشان می‌دهد استفاده از یک چهره خندان در صفحه فرود باعث افزایش اعتماد می‌شود،خصوصا چهره یک فرد معتبر،اعضای تیم و یا یک مشتری خوشحال مناسب‌تر است.

• از پاپ‌ آپ استفاده نکنید !
آیا واقعا در این رابطه نیاز به مشاوره دارید ؟ استفاده کردن از پنچره‌های پاپ آپ (Popups) باعث از بین رفتن اعتماد و از دست دادن مشتری در یک دوره زمانی می‌شود. شاید پاپ ‌آپ یک بهبود جزیی را برای شما به وجود بیاورد اما این فقط به درد ارایه آمار در یک جلسه هفتگی می‌شود نه چیز دیگر !
همچنین از کادرهای پیغام جاوا اسکریپت که از شما می‌پرسند “آیا واقعا می‌خواهید این پنجره را ببندید” هرگز و هرگز استفاده نکنید.

• از پرسیدن اطلاعات اضافی خودداری کنید
اگر واقعا فیلدهای اضافی برای دریافت اطلاعات در صفحه فرود خود قرار داده‌اید و این اطلاعات به شما در روند فروش کمکی نمی‌کند باید حذف شوند ، چون ممکن است بی اعتمادی و ترس را برای کاربران به وجود بیاورد. فراموش نکنید مردم در هنگام ارایه اطلاعات خسیسانه و محتاط برخورد می کنند.

• نقاط توجه را پیدا کنید
اگر بودجه کافی در اختیار دارید می‌توانید به وسیله ابزار ردیابی چشم (Eye tracking) بینشی در مورد مکان های مورد توجه کاربران در یک صفحه فرود را بدست بیاورید. همچنین برنامه مشابه دیگری به نام هیت مپ (Heat maps) وجود دارد که نسبت به محل کلیک های کاربران یک نقشه تهیه می‌کند و می‌توانید ببینید چه لینک ها و بخش های بیشترین کلیک را دارند.

• بخش نظرات مشتریان
اگر بخشی برای نمایش نظرات مشتریان در صفحه فرود قرار دهید باعث افزایش اعتماد سازی خواهد شد.اما دقت کافی داشته باشید که یک نظر درست و واقعی که توسط مشتری بیان شده است را انتخاب کنید و حواستان باشد ریاکارانه تلقی نشود. همچنین اگر فید‌بک مشتری‌های خود را در رابطه با صفحه فرود بررسی کنید ، در مرحله اول می‌توانید نتایج کمپین را در جلسه داخلی خود بررسی و مطرح کنید و در مرحله بعد برای بهینه سازی صفحه فرود و افزایش اعتبار و اعتماد بکار ببرید.

• نمایش مجوزها و لوگوی برندها
این یک تکنیک کلاسیک جهت افزایش اعتماد به حساب می‌آید. اگر زیر مجموعه یک برند شناخته شده هستید و یا با برندهای شناخته شده‌ای کار می‌کنید می‌توانید لوگوی آنها را در صفحه فرود قرار دهید. همچنین اگر مجوزهایی دریافت کرده‌اید که در صنعت شما ارزشمند است بیان کنید.

• پایبندی به حریم خصوصی
ارایه لینک به یک بیانیه در مورد رعایت حریم خصوصی و یا شرایط و ضوابط در مورد اطلاعات دریافتی و عدم سوء استفاده را در نظر بگیرید. برای مثال در کنار بخش دریافت ایمیل در صفحه فرود عنوانی شبیه “ما هرگز ایمیل شما را انتشار نمی‌دهیم” درج کنید.

• محدودیت‌های فنی کاربران را در نظر بگیرید
– آیا آنها کاربران آی‌فون هستند؟
– رزولوشن صفحه نمایش کاربران چیست؟
– با چه مرورگرهای ممکن است از صفحه فرود بازدید کنند؟
اینها برخی از مواردی هستند که باید در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که صفحه فرود شما در همه دستگاه‌‌ها،صفحه نمایش‌ها و انواع مرورگرها به درستی نمایش داده می شود.

• از عکس‌های موجود در اینترنت استفاده نکنید
عکس‌های که با جستجو توسط گوگل پیدا می‌شود انتخاب مناسبی برای قرارگرفتن در صفحه فرود یک برند نیست به خصوص اگر در نتایج اول و به راحتی پیدا شوند! این کار ظاهر عمومی و البته غیر قابل اعتماد به وجود می‌آورد.

• تجزیه و تحلیل را فراموش نکنید
ابزارهای رایگانی برای کمک در مورد آنالیز کمپین و صفحه فرود در اختیار شما هستند که معروف‌ترین آنها گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) است. با اضافه کردن یک قطعه کد ساده به صفحه فرود این مکان فراهم می‌شود که به سرعت وضعیت را تحلیل و گزارش‌های حرفه‌ای و کاملی را دراختیار داشته باشد.

• متریک‌های اولیه در تجزیه و تحلیل
در هر کمپین باید متریک‌های برای نتیجه گیری و سنجش میزان موفقیت ثبت و در نظر گرفته شود. این متریک ها می‌تواند شامل : تعداد ورودی ، میزان ماندگاری در صفحه ( time on page) نرخ تبدیل (conversion rate) ، نرخ پرش (bounce rate) باشد. ذخیره و بررسی این معیارها به شما نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید صفحه فرود را بهینه سازی کنید و همینطور عملکرد کمپین‌های قبلی را بسنجید.

• بهترین زمان را پیدا کنید
با تجزیه و تحلیل ترافیک ورودی می‌توانید بفهمید که در چه زمان و روزی موفقیت بیشتری را در کمپین خود کسب کرده‌اید.
-میزان تبدیل شما در وسط هفته بیشتر بوده است یا در تعطیلات آخر هفته؟
– روز بازدید بیشتری داشته‌اید یا در غروب بعد از ساعات کاری ؟
-در شروع ماه خرید بیشتری صورت می‌گیرد یا در اواخر یک ماه ؟
و این رفتار کاربران به شما می‌گوید که لازم است استراتژی خود را در مورد زمان اجرای کمپین تغییر دهید یا خیر.

نتیجه گیری

با استفاده از نکاتی که در رابطه با بهینه سازی صفحه فرود نام بردیم می‌توانید وضعیت کمپین تبلیغاتی خود را بهبود ببخشید.توجه کنید که بعد از تغییرات در صفحه فرود همه چیز را ثبت و بصورت A/B تست پیش بروید.

آکادمی ای نتورک-سعید نجاران

عالی بود(2)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پانزده =