خانه / دسته‌بندی نشده / ۵G انقلابی در صنعت فناوری اطلاعات دنیا
5G
۵G
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

۵G انقلابی در صنعت فناوری اطلاعات دنیا

در آینده‌ای نه‌ چندان دور فناوری ۵G جهان را تغییر خواهد داد چرا که آخرین نسل از اینترنت پرسرعت، یعنی ۵G، کانکشنی با سرعت بسیار بالاتر و ارائه خدمات را با کمترین میزان تأخیر به ارمغان خواهد داشت.

با اجرایی شدن ۵G در جهان، سنگ بنای دنیای مجازی به معنای واقعی ایجاد شده و می‌توانیم شاهد پیشرفت‌های دنیای مجازی در حوزه‌های اقتصادی، آموزش، اشتغال، حمل‌ونقل و … باشیم. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم نیم‌نگاهی به دستاورهایی که این نسل از اینترنت پرسرعت برایمان به ارمغان خواهد آورد داشته باشیم.

نوسان برخی شاخص ها و توقف گیت در ترمینال

می‌توان گفت که ۵G زیربنای اجرایی شدن فناوری Internet of Thing) IoT به معنی اینترنت اشیاء) است و با استفاده از آن می‌توان دست به معماری شهرهای هوشمند زد؛ شهرهایی که در آن‌ها وسائل نقلیهٔ خودکار و بدون راننده وجود خواهند داشت.

البته از طریق اینترنت و با استفاده از سیستم‌های کلود کنترل می‌شوند، رفت‌وآمدها توسط حسگرها شناسایی‌شده و ترافیک روان خواهد بود و مسائلی همچون آموزش، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مدیریت شهری، سیستم‌های آب‌رسانی و … همه به‌کلی دستخوش تغییر شده و با استفاده از اینترنت پرسرعت کنترل خواهند شد.

نیاز به ۵G

چنین شهری نیازمند زیرساخت فنی مناسب یا همان تأمین اینترنت پرسرعت است و ۵G فناوری‌ای است که این رؤیا را به‌ واقعیت مبدل خواهد ساخت (به‌ عنوان‌ مثال، می‌توان شهر لس‌آنجلس آمریکا و پارکینگ هوشمند آن را بررسی کرد؛ شهری که از #اینترنت اشیاء استفاده کرده و با ترکیب آن با فناوری‌های دیگر و شناسایی محل‌های خالی، تلاش در مدیریت پارک وسایل نقلیه کرده است.)

اما تصور کنید اینترنت ۵G با سرعت ۱۰ گیگابایت برثانیه، چه فضای مناسبی را برای برقراری ارتباط بین وسایل نقلیه ایجاد می‌نماید! با استفاده از این زیرساخت مناسب، به‌ راحتی می‌توان وضعیت جاده‌ها را به مراکز کنترل ترافیک اعلام نموده و به صورت اصطلاحاً Real-time (در لحظه و آنی) شرایط را برای تک‌تک ماشین‌ها تحلیل و اعلام نمود.

در واقعیت ۵G چقدر آمادهٔ اجرایی شدن است؟

این سؤالی است که بسیار حائز اهمیت است. در حالی‌ که نقطه‌نظرات متخصصین حاکی از اهمیت بالای این فناوری در زمینه‌های مختلف است، باید دید که در واقع چقدر به اجرایی شدن این فناوری نزدیک هستیم.

شبکه‌های ۵G در افق دید شرکت‌های مرتبط با تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار آن است تا جایی که شرکت‌های معتبر آمریکایی مانند AT&T و Verizon به‌ صورت جدی بر روی این شبکه‌ها کار می‌کنند و سال ۲۰۲۰ را به‌ عنوان زمان ارائه شبکه‌های ۵G بیان کرده‌اند.

مقاله مرتبط : 

راهکارهایی برای دسترسی همه ساکنان کره زمین به اینترنت

زیر ساخت های مورد نیاز

رسیدن به این فناوری و اجرایی شدن آن، مستلزم همکاری همه‌جانبه دولت‌ها و بخش خصوصی است چرا که فناوری ۵G نیازمند دیوایس‌های جدیدی است که بایستی به شبکهٔ اینترنت متصل شوند. در همین راستا، داگ بارک، تحلیل‌گر سیاست مخابراتی در بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری ایالات متحده، اعتقاد دارد:

ساخت تجهیزات مرتبط با فناوری ۵G بدون خواست و کمک دولت و سازمان‌های محلی امکان‌ نداره و دولت در صورتی‌ که تمایل به استفاده از این فناوری داره، مجبوره که نهایت همکاری رو داشته باشه.

به نظر می‌رسد که ۵G فناوری نوینی است که بیش از آنکه به‌ عنوان یک تصویر ثابت بتوان به آن نگاه کرد، می‌توان آن را مانند فیلمی تصور کرد که هر لحظه ممکن است صحنهٔ خاصی از آن شما را غافل‌گیر کند! به همین جهت پیاده‌سازی مناسب آن مستلزم سعی و خطا کردن و بهبود مستمر خواهد بود.

افق ۵G در ایران

امروزه شاهد آن هستیم که اپراتورهای ارائه‌دهندهٔ اینترنت خبر از ارائهٔ اینترنت پرسرعت نسل ۴/۵ می‌دهند. علاوه بر این، با توجه به اینکه تجربه نشان داده فناوری‌های روز دنیا با یک تأخیر چند ساله به بازار ایران ورود پیدا می‌کنند، بعید به نظر می‌رسد که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، بتوانیم به اینترنت پرسرعت نسل پنجم وصل شویم!

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما با آمدن اینترنت پرسرعت ۵G،‌ بایستی شاهد دیدن چه تغییراتی در صنعت فناوری باشیم؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

منبع : سکان آکادمی

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =