خانه / آموزش سئو SEO / ۶ نکته کاربردی برای بهبود خوانایی نوشته‌های سایت و فروشگاه اینترنتی
5 نکته برای بهبود خوانایی نوشته‌های سایت و فروشگاه اینترنتی
۵ نکته برای بهبود خوانایی نوشته‌های سایت و فروشگاه اینترنتی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

۶ نکته کاربردی برای بهبود خوانایی نوشته‌های سایت و فروشگاه اینترنتی

خواندن یک نوشته از صفحه نمایش گاهی می‌تواند بسیار دشوار باشد، اگر تمایل دارید کاربران شما نوشته‌های سایتتان را به طور کامل بخوانند باید مطمئن شوید که متن شما برای کاربر کاملا خوانا (Readable) است، اگر کاربر به راحتی مطلب شما را بخواند مطمئنا دوباره به سایت شما باز خواهد گشت، در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی نکاتی بپردازیم که به شما در بهبود خوانایی نوشته‌هایتان کمک خواهند کرد.

قبل از هرچیزی باید مخاطبین خود را بشناسید، شما برای کدام دسته از کاربران می‌نویسید؟ متنی که برای یک نوجوان نوشته می‌شود کاملا متفاوت از متنی است که برای فرد میانسال می‌نویسید، بنابراین در اولین مرحله باید کاربران خود را شناسایی کرده و نوشته‌ی خود را بر اساس علایق و عادات آنان بنویسید، اما یکسری اصول کلی در این زمینه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

۱) محتوا را پاراگراف‌ بندی کنید

اگر در حال نوشتن یک متن نسبتا طولانی هستید، حتما سعی کنید نوشته‌ی خود را به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم‌بندی کنید و آن‌ها را با استفاده از زیر تیترها از یکدیگر جدا کنید، توصیه‌ی ما این است که پاراگراف خود را با مهم‌ترین جمله‌ی مرتبط با آن پاراگراف شروع کنید و در ادامه به درج توضیحات بپردازید، به این ترتیب خواننده حتی تنها با خواندن اولین خطوط پاراگراف قادر به درک محتوای اصلی آن قسمت خواهد بود.

اطمینان حاصل کنید که پاراگراف شما حدودا ۶ یا ۷ جمله‌ی کوتاه داشته باشد (و نه بیشتر) در نکته بعدی می‌توانید با مفهوم جمله‌ی کوتاه آشنا شوید.

۲) از جملات کوتاه استفاده کنید

سعی کنید در نوشته‌های خود تا حد امکان از جملات کوتاه استفاده کنید، خواندن اینگونه جملات بسیار ساده است و به علاوه کاربر به راحتی آن را درک خواهد کرد، علاوه بر این به شما نیز  کمک خواهد کرد که تا حد زیادی از بروز اشتباهات نگارشی جلوگیری کنید، اجازه ندهید طول جملات شما بیش از ۲۰ کلمه شود و در صورت نیاز با استفاده از علائم نگارشی مرز جملات را برای کاربر مشخص کنید.

۳) از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنید

تا حد امکان از اصطلاحات دشوار (چه از نظر نگارشی و چه از نظر معنا) استفاده نکنید و سعی کنید کلمات مترادف‌شان را به جای آن‌ها به کار ببرید، همچنین سعی کنید در صورت امکان کمتر از کلمات چند بخشی استفاده کنید، زیرا مطالعه‌ی یک متن از روی صفحه نمایش دستگاه‌ها به خودی خود کاری دشوار است، شما این توانایی را دارید که با درج واژه‌های پیچیده در نوشته‌ی خود خواندن متن را برای کاربر به امری عذاب‌آور تبدیل کنید!

۴) از حروف ربط استفاده کنید

شما می‌توانید جملات خود را با استفاده از حروف ربط به یکدیگر مرتبط کنید، واژه‌هایی مانند “زیرا”،  “علاوه بر این”، “چرا که” و… در اصطلاح حروف ربط یا پیوند واژه نامیده می‌شوند، سعی کنید در نوشته‌ی خود از آن‌ها استفاده کرده و خوانایی متن خود را با کمک آن‌ها افزایش دهید، استفاده از اینگونه کلمات به کاربر کمک می‌کند ارتباط میان جملات را بهتر درک کرده و بتواند به درستی از متن شما نتیجه‌گیری کند.

۵) جملات را به درستی ترکیب کنید

سعی کنید با استفاده از  حروف و واژه‌هایی مانند “و”، “همچنین” و… جملات خود را با یکدیگر ادغام کرده و به کاربر کمک کنید راحت‌تر ارتباط میان جملات را متوجه شود، این کار برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود و از لحاظ ساختاری خوانایی متن شما را افزایش می‌دهد.

علاوه بر نکات گفته شده، موارد بسیار زیادی وجود دارند که بهتر است آن‌ها را رعایت کنید، به عنوان مثال از یک فونت مناسب (که برای زبان فارسی بهینه شده باشد) استفاده کنید به علاوه برای بهبود خوانایی متن سعی کنید کنتراست مناسبی میان نوشته و پس‌زمینه‌ی آن ایجاد کنید و تا حد امکان از رنگ تیره برای پس‌زمینه‌ی سایت خود استفاده نکنید زیرا علاوه بر القای حس منفی باعث ایجاد خستگی در چشم کاربر نیز خواهد شد و می‌تواند به سرعت کاربرانتان را فراری دهد!

 

۶)استفاده از فونت مناسب و تنظیم دقیق سایز نوشته با توجه به اندازه مرورگر (طراحی واکنشگرا)

قطعا فونت مناسب تاثیر بسیار زیادی در خوانایی یک متن دارد ، همچنین فاصله خطوط و نحوه چینش نوشته ها هم کمک شایانی به آن میکند . باید دقت داشت که در زمان مطالعه یک متن در موبایل یا تبلت باید تمرکز اصلی روی نوشته باشد و بخش های اضافی در این سایز ها حذف گردد. سعی شود از اندازه و سایز مناسب استفاده کنیم که کاربر بدون زوم کردن بر روی نوشته بتواند آنها را بخواند. بعضا دیده شده که سیستم های مدیریت محتوا امکان تغییر سایز و فونت را بر روی نوشته های موجود میدهد که میتواند به کاربرد پذیری آن سایت کمک نماید.

عالی بود(7)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =