خانه / معرفی ابزارهای سئو / دوره آموزشی سئو: چگونه با Screaming Frog سایت را آنالیز کنیم؟
دوره آموزشی سئو: چگونه با Screaming Frog سایت را آنالیز کنیم؟
چگونه-با-Screaming-Frog-سایت-را-آنالیز-کنیم؟
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (7 رای, میانگین: 2,50 از 5)
Loading...

دوره آموزشی سئو: چگونه با Screaming Frog سایت را آنالیز کنیم؟

پیش از ورود و نوشتن در مورد بهینه‌سازی خارجی و لینک‌بیلدینگ، باید سایت را از نظر ساختاری و فنی بررسی و آنالیز کنیم تا با زیرساخت بهتری وارد بحث لینک‌بیلدینگ شویم. در این نوشته می‌خواهم شیوه بهره‌گیری از ابزار رایگان Screaming Frog را مرحله به مرحله توضیح دهم تا بتوانیم در کنار یک‌دیگر، مسائل و مشکلات فنی موجود در سایت را پیدا کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

ابتدا این نرم‌افزار را از طریقاین لینکدانلود و نصب کنید. دقت کنید که نسخه‌ای که از آن استفاده می‌کنیم، نسخه رایگان نرم‌افزار است و در صورتی که نیاز به ویژگی‌ها و امکانات دیگر آن دارید می‌توانید آن را خریداری کنید. پس از نصب نرم‌افزار با محیطی همچون محیط زیر مواجه می‌شویم:

 

با وارد کردن آدرس سایت، نرم‌افزار شروع به خزیدن در بخش‌های مختلف سایت شما می‌کند و اطلاعات مختلفی به تدریج در نرم‌افزار نمایان می‌شود. بسته به سرعت اینترنت شما، ممکن است بین ۲ الی ۱۰ دقیقه این پروسه طول بکشد. دقت کنید که در نسخه رایگان، تنها ۵۰۰ صفحه از صفحات سایت بررسی می‌شود که البته برای اغلب سایت‌ها این میزان کافی است.

پس از اتمام،‌ اطلاعات به شکل زیر نمایش داده می‌شوند:

به دنبال چه مشکلاتی می‌گردیم؟

بهتر است پیش از ادامه،‌ مشکلاتی که می‌خواهیم آنها را رفع کنیم را لیست کنیم:

  1. یافتن صفحات حذف شده (۴۰۴) و صفحاتی که به آنها لینک می‌دهند
  2. یافتن صفحاتی که ریدایرکت می‌شوند
  3. یافتن صفحاتی که محتوایی کمتر از ۳۰۰ کلمه دارند
  4. یافتن صفحاتی که تیتر و متا دسکریپشن مناسبی ندارند
  5. یافتن صفحاتی که تگ‌های H در آنها به درستی تعریف نشده‌اند

 

۱- یافتن صفحات حذف شده و ۴۰۴

پس از این که سایت توسط نرم‌افزار Crawl شد، برروی سرستون Status Code کلیک کنید تا به ترتیب بزرگ‌تر به کوچک‌تر مرتب شود. در این حالت تمامی صفحاتی که کد ۴۰۴ برمی‌گردانند را مشاهده می‌کنید. در صورتی که قبلا این صفحات واقعا حذف شده‌اند اما همچنان نرم‌افزار (و به تبع موتورهای جست‌وجو)‌ به آنها می‌رسند،‌ برروی InLinks در منوی پایین سمت چپ کلیک کنید.

 

 

در تصویر فوق می‌بینید که از صفحه how-to-create-successful-brand به صفحه دسته‌بندی گوناگون لینک شده است در حالی که صفحه «گوناگون» قبلا حذف شده. شما می‌توانید این موارد را لیست کنید و بعدا به سراغ رفع آنها بروید یا هم اگر مثل من دوست دارید تا هرچه سریع‌تر این مشکلات رفع شوند، وارد داشبورد مدیریت محتوای خود بشوید، صفحه یافت شده را جست‌وجو کنید و لینک موجود به صفحه ۴۰۴ شده را حذف کنید.

 

۲- یافتن صفحاتی که ریدایرکت می‌شوند

ممکن است قبلا صفحه‌ای را به صفحه دیگر منتقل کرده باشید (ریدایرکت کرده باشید) و برخی از لینک‌ها همچنان به آدرس قبلی آن صفحه اشاره کنند. بهتر است تا حد ممکن این موارد را کم کنید و لینک‌های تازه را با لینک‌های قدیمی جایگزین کنید. برای انجام این کار طبق روند قبلی، صفحات را بر اساس Status Code مرتب کنید و حال به دنبال صفحاتی که کد ۳۰۱ برمی‌گردانند بگردید.

حالا روی یکی از صفحاتی که کد ۳۰۱ دارند کلیک کنید و در بخش Inlinks ببینید چه صفحاتی به آنها لینک می‌دهند. به‌طور کلی دو حالت لینک وجود دارد: یکی از تمامی صفحات سایت (که باید در پوسته سایتتان به دنبال رفع آنها باشید)‌ و یکی از درون چند محتوا (که باید محتواها را مرور کنید و لینک‌ها را تغییر دهید)

به‌طور مثال در مورد شماره ۳، صفحه contact که کد ۳۰۱ می‌دهد، از تمامی پوسته یک ادمین به صفحه http://1admin.ir/contact لینک شده است در حالی که باید / آخرش رعایت می‌شد. به همین جهت صفحه ریدایرکت می‌شود. در نتیجه برای رفع این موضوع من باید در پوسته این لینک را به http://1admin.ir/contact/ تغییر دهم.

 

۳- یافتن صفحاتی که کمتر از ۳۰۰ کلمه محتوا دارند

صفحاتی که کمتر از ۳۰۰ کلمه محتوا دارند طبق گفته گوگل Thin Content محسوب می‌شوند و ارزش زیادی را به کاربران منتقل نمی‌کنند. در نتیجه بهتر است که این صفحات یا حذف شوند،‌ یا محتوای بیشتری به آنها اضافه شود و یا در نهایت Noindex شوند. برای این کار، کمی صفحه را به صورت افقی اسکرول کنید تا به ستون Word Count برسید و با کلیک برروی سرستونش، لیست را بر اساس تعداد کلمات مرتب کنید. حال لیست صفحاتی که کمتر از ۳۰۰ کلمه محتوا دارند را بیابید و طبق سه راهکار گفته شده در همین پاراگراف،‌ برای آنها تصمیم بگیرید.

 

۴- یافتن صفحاتی که متا دسکریپشن و تیتر مناسبی ندارند

تیتر و متا دسکریپشن همچنان تاثیر به‌سزایی در رتبه گرفتن یک سایت دارند. جالب است بدانید که همچنان وجود کلمه کلیدی به صورت کاملا یک‌سان و Exact می‌تواند در رتبه یک سایت تاثیر بگذارد. مثلا من چند روز گذشته تیتر یکی از صفحات را تغییر دادم و کلمه کلیدی اصلی‌اش را از آن حذف کردم. در نمودار زیر می‌بینید که چگونه رتبه‌اش افت کرد و پس از قراردادن مجدد کلمه، به جای خود برگشت:

به همین جهت در لیست نرم‌افزار به تب Page Titles و Meta Description رفته و صفحات را تک به تک بررسی کنید و ببینید که آیا تیتر و متا دسکریپشن آنها قابل قبول است یا خیر.

۵- یافتن صفحاتی که در آنها تگ‌های H به درستی تعریف نشده‌اند

همانطور که در جریان هستید در هر صفحه باید حداکثر یک تگ H1 وجود داشته باشد. به تب H1 بروید. در صورتی که H1 صفحه چیزی به جز عبارت یا جمله کاملا مرتبط با آن صفحه بود، تغییرش دهید. یا اگر در تمامی صفحات سایت شما لوگوی‌تان به عنوان H1 معرفی می‌شود،‌‌ آن را به چیز دیگری تغییر دهید و تیتر صفحات را H1 کنید.

با استفاده از این ابزار می‌توانید تمامی مشکلات و مسائل فنی سایت خود را رفع کنید. مواردی که در این نوشته گفتم تنها چند مورد از ده‌ها کاربرد این نرم‌افزار بودند. مسلما در حین کار با این ابزار، راهکارهای مختلفی به ذهنتان می‌رسد که می‌تواند وضعیت سئوی سایتتان را یک مرحله دیگر به جلو ببرد.

پیش از ورود و نوشتن در مورد بهینه‌سازی خارجی و لینک‌بیلدینگ، باید سایت را از نظر ساختاری و فنی بررسی و آنالیز کنیم تا با زیرساخت بهتری وارد بحث لینک‌بیلدینگ شویم. در این نوشته می‌خواهم شیوه بهره‌گیری از ابزار رایگان Screaming Frog را مرحله به مرحله توضیح دهم تا بتوانیم در کنار یک‌دیگر، مسائل و مشکلات فنی موجود در سایت را پیدا کرده و برای رفع آنها برنامه‌ریزی کنیم.

عالی بود(8)جالب نیست!(0)