خانه / آموزش سئو SEO / تاثیر استفاده از اطلاعات ساختار یافته بر سئو
اطلاعات ساختار یافته -structured data
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

تاثیر استفاده از اطلاعات ساختار یافته بر سئو

اطلاعات ساختار یافته یا structured data، اطلاعاتی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کنند که دید بهتری نسبت به سایت یا یک ایمیل داشته باشند. تاکنون استانداردهای بسیاری برای اطلاعات ساختار یافته ایجاد شده است که توسط آنها می توانیم اطلاعاتی در مورد یک فیلم، مقاله، کتاب، دستورالعمل طبخ غذا و موارد متعدد دیگری را به موتورهای جستجو بدهیم.

همانطور که در مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار توضیح داده شد، این الگوریتم گوگل میتواند اطلاعات را از درون سایت ها استخراج کند. اگر در صفحه‌ای، اطلاعاتی به صورت ساختار یافته قرار بگیرد، الگوریتم مرغ مگس خوار راحت تر می تواند اطلاعات را درک و استخراج کند. به عنوان نمونه در تصویر زیر شاهد هستیم که اطلاعات یک فیلم به چه صورت توسط الگوریتم مرغ مگس خوار شناسایی، استخراج و نمایش داده شده است.

اطلاعات ساختاریافته

 

اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که اطلاعات ساختاریافته بر SEO تاثیر دارد یا خیر، پاسخ بلی است ولی طبق اعلام رسمی گوگل، استفاده از Structured data تاثیری درمحاسبات الگوریتمهای گوگل برای محاسبه رنکینگ ندارند. ولی به دلیل شیوه نمایش متفاوت صفحات دارای استراکچرد دیتا در صفحه نتایج گوگل، احتمال کلیک کاربران روی آن نتایج بالاتر از نتایج دیگر است و همین امر منجر به بالا رفتن CTR یا نسبت کلیک به نمایش در صفحه نتایج گوگل می شود و نهایتا بهره گیری از اطلاعات ساختار یافته اثر مثبتی از دیدگاه سئو خواهد داشت.

در نتیجه استفاده از اطلاعات ساختاریافته در سئوی حرفه ای بسیار حائز اهمیت است و یک سئوکار مجرب باید با انواع استانداردهای اطلاعات ساختاریافته آشنا باشد و بتواند به بهترین نحو از آنها استفاده کند. ضمنا استفاده غیر اصولی از استراکچکرد دیتا که به قصد فریب الگوریتم های موتور جستجو به سایت اضافه شده باشد ممکن است به جریمه گوگل منجر شود.

 

نحوه نمایش صفحات دارای اطلاعات ساختاریافته در نتایج جستجوی گوگل (SERP):

review-structured-data

کاربرد اطلاعات ساختاریافته در نمایش تعداد بازدیدکنندگان و میانگین امتیاز داده شده توسط آنان

product-structured-data

کاربرد استراکچرد دیتا در نمایش مشخصات فنی یک محصول

استانداردهای استراکچرد دیتا از کجا می آیند؟

معروف ترین سایت برای معرفی استانداردهای اطلاعات ساختار یافته، سایت schema.org است که در سال ۲۰۱۱ توسط موتورهای جستجوی بزرگی مانند گوگل، بینگ، یاهو و یاندکس ایجاد شده و همواره توسعه داده می شود و استانداردهای بسیاری تا کنون برای محصولات، محل ها، رویدادها، افراد، مقاله، کتاب، شرکت ها و موارد متعدد دیگر توسط این شرکتها وضع شده است که همگی به درک موتورهای جستجو از سایت یا ایمیل کمک خواهند کرد.

 

فرمت های قابل استفاده برای پیاده سازی اطلاعات ساختار یافته:

روشهای متعددی برای پیاده سازی اطلاعات ساختار یافته در سایت و یا ایمیل وجود دارند از قبیل RDFa و Microdata و JSON-LD. در حال حاضر همه موتورهای جستجوی بزرگ قابلیت فهم هر سه نوع را دارند ولی از سال ۲۰۱۶ گوگل به همه سئوکاران توصیه میکند که از JSON-LD برای پیاده سازی اطلاعات ساختار یافته در سایت ها استفاده کنند و این بدان معنی است که ممکن است در آینده روش RDF-a و Microdata دیگر پشتیبانی نشود.

 

منبع: وب یوز

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =