خانه / معرفی تکنولوژی های وب / تفاوت دامنه با میزبانی وب (هاست)
دامنه (دامین) و تفاوت آن با میزبانی وب (هاست)
دامنه (دامین) و تفاوت آن با میزبانی وب (هاست)
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

تفاوت دامنه با میزبانی وب (هاست)

شاید برایتان سوال شده باشد که تفاوت بین «نام دامنه» (Domain Name) و «میزبانی وب» (Web Hosting) چیست؟ بسیاری از تازه‌کاران نمی‌دانند که این دو شاخصه چیزهای جداگانه از هم هستند. این‌یک مقاله برای غیرحرفه‌ای‌هاست و ما در اینجا تفاوت بین نام دامنه و میزبانی وب را به صراحت توضیح خواهیم داد.

نام دامنه چیست؟

نام دامنه، همان آدرس وب‌سایت شماست که کاربران برای بازدید از وب‌سایت‌ شما آن را در نوار آدرس مرورگرشان تایپ می‌کنند. (برای مثال Seowave.ir) به‌عبارت‌دیگر، اگر وب‌سایت شما یک خانه باشد، نام دامنه شما آدرس آن خواهد بود. حالا بیایید توضیح دقیق‌تری بدهیم.

برای انتخاب نام دامنه می توانید از مقاله نکات مهم برای انتخاب دامنه دیدن بفرمایید.

اینترنت اساساً یک شبکه عظیم کامپیوتری است که از طریق کابل به یکدیگر متصل هستند. برای اینکه هر یک از کامپیوترها را به‌راحتی شناسایی کنند، به هر کامپیوتر یک سری از اعداد به نام آدرس IP اختصاص داده شده است. هر IP توسط نقطه به ۴ بخش مجزا تقسیم شده است. نمونه‌ای از آدرس‌های IP را در سطر زیر مثال زده‌ایم:

۶۶٫۲۱۹٫۱۶٫۱  ۲۰۱٫۲۱٫۴۴٫۱۰۳

کامپیوترها هیچ مشکلی با شناسایی و به یادآوردن این اعداد ندارند. با این‌ وجود، غیرممکن است که انسان‌ها بتوانند از این شماره‌ها برای حفظ کردن آدرس وب‌سایت‌ها در اینترنت استفاده کنند.

برای حل این مشکل، نام دامنه اختراع شد. یک نام دامنه چون دارای کلمات است، باعث می‌شود به خاطر سپردن آدرس وب‌سایت‌ها کمی آسان‌تر شود.

حالا اگر می‌خواهید از یک وب‌سایت در اینترنت دیدن کنید، ملزم به تایپ اعداد IP نیستید. در عوض، می‌توانید نام ساده آن سایت را به یاد بیاورید، به عنوان مثال، (Google.com)

میزبانی وب چیست؟

«میزبانی وب» (Web Host) جایی است که تمام فایل‌های وب‌سایت شما در آن ذخیره می‌شوند. یک راه خوب برای فهمیدن این مسئله، این تصور است که اگر نام دامنه آدرس خانه شما است، پس میزبانی وب خود خانه است. همه وب‌سایت‌ها در اینترنت نیاز به میزبانی وب‌دارند.

مقاله مرتبط : نکات ضروری درمورد هاستینگ و امنیت سرور

هنگامی‌که کسی نام دامنه خود را در یک مرورگر وارد می‌کند، نام دامنه به آدرس IP کامپیوتر شرکت میزبانی وب شما ترجمه می‌شود.

این کامپیوتر که شامل فایل‌های وب‌سایت شماست، این فایل‌ها را به مرورگر آن کاربر ارسال می‌کند. شرکت‌های میزبانی وب در زمینه نگهداری و خدمت به وب‌سایت‌ها پایه گذاری شده‌اند. آنها انواع مختلفی از پلن‌های پرداختی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

چگونه نام دامنه و میزبانی وب باهم مرتبط هستند؟

نام دامنه و میزبانی وب دو سرویس متفاوت هستند. با این‌ حال، آن‌ها در کنار هم وجود و نمایش وب‌سایت‌ها را ممکن ساختند. اساساً یک سیستم نام دامنه مانند یک کتاب آدرس عظیم، به‌طور مداوم به‌روز می‌شود.

پشت هر نام دامنه، آدرس سرویس میزبانی وب ذخیره‌سازی شده که فایل‌های وب‌سایت در آن قرارگرفته‌اند. بدون نام دامنه، افراد قادر به پیدا کردن وب‌سایت خود نخواهند بود و بدون میزبانی وب شما نمی‌توانید یک وب‌سایت داشته باشید.

من برای ساختن یک وب‌سایت اول نیاز به نام دامنه دارم یا میزبانی وب؟

برای ساخت یک وب‌سایت شما باید نام دامنه و حساب میزبانی وب، یعنی هر دو را در اختیار داشته باشید. خرید یک نام دامنه به‌تنهایی به شما حق استفاده از آن نام دامنه خاص را برای یک دوره خاص (معمولاً ۱ سال) می‌دهد. و حالا برای ذخیره فایل‌های وب‌سایت شما نیاز به میزبانی وب‌دارید.

پس‌ از اینکه میزبانی را دریافت کرده‌اید باید تنظیمات نام دامنه خود را به‌روز کرده و آن را به میزبانی وب (هاست) خود متصل کنید.

آیا من باید هاست و نام دامنه را، باهم بخرم یا می‌توانم به‌طور جداگانه آن‌ها را خریداری کنم؟

شما می‌توانید نام دامنه و میزبانی وب را از دو شرکت مختلف خریداری کنید. ولی در این صورت باید با تغییر تنظیمات DNS خود، دامنه خود را به شرکت میزبانی وب خود متصل کنید.

از سوی دیگر، اگر نام دامنه و میزبانی وب خود را از همان شرکت خریداری کنید، دیگر مجبور نیستید تنظیمات نام دامنه را تغییر دهید. همچنین مدیریت و به‌روز رسانی تحت یک داشبورد مشابه بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.

آیا می‌توانم نام دامنه خود را به یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی دیگر انتقال دهم؟

بله، به‌طور معمول هنگامی‌که نام دامنه را ثبت می‌کنید، شما حق کامل استفاده از آن را داشته و می‌توانید آن را هر به شرکت ارائه‌دهنده نام دامنه دیگری انتقال دهید.

به‌طور معمول شرکت‌ها دستورالعمل‌های گام‌به‌گام دقیق دارند که می‌توانید برای انتقال نام دامنه خود پیگیری کنید.

آیا می‌توانم وب‌سایت خود را به یک شرکت میزبانی وب دیگر، بدون تغییر دامنه منتقل کنم؟

منظور دقیق از این پرسش این است که:
اگر بخواهم فایل‌های درون هاست‌ام را به هاست دیگری در شرکت دیگری انتقال بدهم و همان دامنه‌ی قبلی را به هاست جدید متصل کنم، می‌توانم؟
بله، می‌توانید. شما می‌توانید تنظیمات آن را تغییر دهید تا به شرکت میزبانی وب جدید متصل کنید.

پیشنهاد موج سئو : برای گرفتن خدمات هاست و دامین یهترین گزینه، آکو می باشد.

منبع : فرادرس

عالی بود(1)غیر مفید(0)

یک دیدگاه

  1. با سلام

    تبلیغات و تولید محتوا در اینترنت بسیار موثر است
    فروش موفق تصادفی نیست
    وب سایت خبری خبر24

    عالی بود(0)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *