خانه / بازاریابی / ایمیل مارکتینگ چیست؟
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

ایمیل مارکتینگ چیست؟

عناوین

در این مطلب به صورت خلاصه مروری بر تعریف ایمیل مارکتینگ چیست ، وبه معرفی ۸ استراتژی ایمیل مارکتینگ می پردازیم و در انتها به چند آمار جذاب برای ایمیل مارکتینگ اشاره خواهم کرد. امیدوارم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟

به عمل ارسال ایمیل‌های تجاری به گروهی از افراد که در حال حاضر مشتری بالفعل یا بالقوه ما هستند، ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی گفته می‌شود.

در نظرسنجی که لیتموس (LITMUS) از بین ۳۷۲ دیجیتال مارکتر انجام داده بود ، میانگین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را (۳۸:۱) محاسبه کرده بود. این بدین معناست که از هر ۳۸ گیرنده ایمیل یک نفر تبدیل به مشتری می‌گردد.

۸ استراتژی مهم در ایمیل مارکتینگ

استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ بخشی از استراتژی کلان شما برای بازاریابی دیجیتال است. ضمناً استراتژی‌های ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا محصولات و خدمات خود را از کانال ارتباطی ایمیل ، به فروش برسانید و نرخ بازگشت سرمایه خود را به حداکثر حالت ممکن ارتقا دهید.

برای اینکه به این مهم دست یابید ، چندین استراتژی را که در سال جاری می‌تواند به شما کمک کند را برایتان تعریف می‌کنم :

۱-ایمیل‌های ارسالی را برای مشتریانتان شخصی سازی کنید ولی دیگر از نام گیرنده استفاده نکنید.

متاسفانه اکثر مدیران دیجیتال مارکتینگ و کارشناسان ایمیل مارکتینگ تصور می کنند که شخصی سازی ایمیل یعنی استفاده از نام مخاطب ولی متاسفانه همیشه افرادی پیدا می‌شوند که از بهترین امکانات ، بدترین استفاده را می‌کنند. در این میان اسپمرها و کلاه‌برداران فضای مجازی به قدری از این مدل استفاده کرده اند که متاسفانه نه تنها جذابیت خود را برای گیرنده‌ها از دست داده بلکه زمانی که نام خود را در تیتر ، یا ابتدای نوشته در بدنه اصلی ایمیل می‌بینند ، ممکن است برای اولین بار به آن اعتماد نکنند.

عنصری که باعث می گردد ایمیل مارکتینگ بسیار موثر باشد ، عنصر ارتباط است. ولی باید به این موضوع فکر کنید که آیا در اولین مرتبه گیرنده ایمیل به شما اعتماد می‌کند ؟

اصلاً در اولین برخورد آیا گیرنده شما را می‌‍شناسد یا می‌داند که در چه خصوصی می‌خواهید با او در ارتباط باشید؟

وقتی که شما با ذکر نام گیرنده می‌خواهید به زور با او صمیمی شوید ، مطمئن باشید که دیگر این موضوع موثر نخواهد بود ، چه بسا باعث شود مخاطب از اینکه شما اطلاعاتی از وی دارید کمی آزرده و ناراحت و نگران شود که این موضوع بر تجربه وی تاثیر بزرگی خواهد گذاشت.

مقاله مرتبط :

آینده دیجیتال مارکتینگ و نسبت آن با هوش مصنوعی

سعی کنید شخصی سازی ایمیل را بر اساس روش های ذیل برای گیرنده انجام دهید :

گیرنده بتواند موضوعاتی که می‌خواهد از شما در خصوصش ایمیل دریافت کند را مشخص کند. بدین ترتیب گیرنده می داند که موضوعات متفرقه برای وی ارسال نخواهد شد و به همین دلیل احتمال بالارفتن نرخ گشودن ایمیل ها بالاتر خواهد رفت.
گیرنده بتواند تعدد دریافت ایمیل از شما در بازه های زمانی مشخص را تعیین کند. یعنی گیرنده مشخص کند که هر هفته ، هر ماه ، هر روز یا هر فصل به صورت مشخص چه تعدادی از شما ایمیل دریافت خواهد کرد.
جمع بندی : از نام افراد در ابتدای بدنه ایمیل یا در تیتر در مرتبه نخست اصلاً استفاده نکنید. و سعی کنید با استفاده از در نظر گرفتن امتیازاتی از مخاطب بخواهید تا نام خود را به شما اعلام کند و پس از آن می توانید در بدنه ایمیل از نام وی برای نزدیکی بیشتر استفاده کنید. ضمناً استفاده از نام افراد لزوماً شخصی سازی ایمیل برای وی نیست.

۲-مطمئن باشید ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد!

اینکه ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد لزوماً بدان معنا نیست که شما محق هستید در هر بازه زمانی و به تعداد نا‌معلوم برای مخاطبان ایمیل ارسال کنید.

در واقع منظور از این تیتر این است که ارسال ایمیل زمان خاصی ندارد. معمولاً افراد به ایمیل به چشم یک موضوع جدی تجاری نگاه می‌کنند و در صورتی که تیتر ایمیل شما شبیه تیترهایی که اسپمر ها از آن استفاده می کنند نباشد ، احتمال زیاد آن را باز خواهد کرد و مطالعه خواهند نمود.

مطمئن باشید که هیچ ساعتی از شبانه روز به ساعت دیگری اولویت ندارد و خودتان را در فشار قرار ندهید که راس ساعت خاصی برای مخاطب ایمیل ارسال کنید.

تنها نکته همان است که در بخش قبلی نوشتم ، از مخاطب بخواهید بازه های زمانی و تعداد ایمیل دریافتی را مشخص کند و در این بازه برایش به تعداد دلخواهش ایمیل ارسال کنید.

۳- طولانی یا کوتاه بودن عنوان ایمیل

بر اساس تحقیقی که Adestra از بین ۹۰۰ میلیون ایمیل ارسالی و گزارشات مربوط به آن تهیه کرده است ، افزایش نرخ باز شدن ایمیل یا نرخ کلیک هیچ ربطی به طول تیتر و تعداد کاراکتر آن ندارد.

آنچه که در طراحی تیتر مهم است ، استفاده از متنی است که به درستی CTA یا فراخوان به عمل داشته باشد و بتواند در همان لحظه Engagement برای مخاطب ایجاد کند.

کافیست از یک کپی رایتر در این بخش استفاده کنید و اهدافتان از ارسال ایمیل و همچنین اهداف مارکتینگی خودتان از محتوای داخل ایمیل را برای وی بازگو کنید تا ایشان در تهیه متن مورد نیاز برای تیتر کمکتان کند.

در بلاگ مدیااد بخوانید:  مزایا و معایب تبلیغات کلیکی
پس لطفاً خام اطلاعاتی مثل این نشوید : ایمیل‌هایی با تیتر کمتر از ۱۰ کاراکتر ، ۵۸% نرخ بازشدن ایمیل را تجربه می کنند. این آمار درست است ولی موضوع ربطی به تعداد کاراکتر ندارد به درخواست درست ارسال کننده در تیتر ربط دارد.

۴- بهترین محتوا ، محتوای رایگان است

مخاطبان شما ، خیلی وقت ندارند و تمایلی هم به هزینه کردن ندارند. در تحقیقی که Bluewire Media از بین ۶۳۰۰ گیرنده ایمیل داشته ، متوجه شد که ایمیل هایی که یک ابزار خاص یا Template را به مشتری به صورت رایگان یا حداقل برای مدت رایگان هدیه می دهد ، نرخ کلیک و رجعت به سایت بالاتری را تجربه می کنند.

در کسب و کار خود بگردید و بهترین پیشنهادی که می توانید رایگان به مخاطب بدهید را پیدا کنید و آن را ارائه دهید.

۵-موبایل ، موبایل ، موبایل

تقریباً نیمی از مخاطبین شما ، ایمیل های خود را با موبایل چک می کنند. این انتخاب شماست که دلتان می خواهد یک تصویر نه چندان دلچسب و ناخوانا برای مخاطبتان درست کنید که فرار کند یا اینکه به این موضوع توجه کنید و نرخ کلیک خود را تا دو برابر افزایش دهید.

برای اینکه ایمیل های خود را برای موبایل تنظیم کنید این پیشنهادات را از دست ندهید:

ایمیل های خود را به صورت تک ستونی تهیه کنید ، بدین ترتیب در موبایل بهتر دیده خواهد شد.
به سایز نوشته های خود توجه کنید و از فونتی استفاده کنید که در موبایل به خوبی دیده شود.
دقت کنید که بخشی از گیرنده ها از آیفون استفاده می کنند پس دکمه های خود را حداقل ۴۴ پیکسل در ۴۴ پیکسل در نظر بگیرید.
دکمه های call-to-action را طوری طراحی کنید که به راحتی در گوشی ها قابل لمس باشد. دقت کنید که اکثر افراد گوشی را در دست میگیرند و با انگشت شست خود متن را اسکرول می کنند ، پس دکمه های وسط راحت تر خورده خواهند شد.

۶- بیش از دو سوم لیست شما غیرفعال هستند، فعالشان کنید

بر اساس تحقیقی در یکی از پلتفرم های ارسال ایمیل ، میانگین غیر فعال بودن اعضای لیست ایمیل مارکتینگ شما، حدود ۶۳% است. این یعنی حدود دو سوم و به نظر من عدد بزرگی است.

برای اینکه این درصد را کاهش دهید می بایست از کمپین‌های Re-Engagement استفاده کنید. به این منظور کافیست به موارد ذیل توجه کنید :

گیرنده ها از ایمیل های پیگیری یا یادآوری خوششان نمی آید. در واقع این مدل از ایمیل ها به آنها یادآوری می کند که تنبل هستند و این اصلاً تجربه خوبی ایجاد نمی کند. ایمیل هایی با تیتر : “۳۰ روز است که به ما سر نزده اید” می تواند به شدت تخریب تجربه مخاطب را در پی داشته باشد.
وقتی افرادی در لیست تان دارید که ایمیل ها را باز نمیکنند بهتر است برایشان پیشنهادات هیجان انگیز ارسال کنید. بدین ترتیب احتمال باز شدن ایمیل و افزایش نرخ مرتبط با آن به شدت انتظار می رود.
وقتی افرادی در لیست ایمیل خود دارید که ایمیل های شما را باز نمی کنند به این فکر کنید که شاید تیتر ایمیل های قبلی به اندازه کافی انگیزشی نبود ، به این فکر کنید که شاید این بخش از خدمات شما برایش مورد توجه نبوده است. لذا مدام پیشنهادات خود را تغییر دهید.

۷-لیست مخاطب نخرید، جمع کنید!

لیست هایی که در اختیارتان می گذارند یا بفروش می رسانند ، محض رضای خدا حتی به درد سطل آشغال هم نمی خورد.

دقت کنید که ایمیل فارغ از اینکه به پوشه اسپم برود یا اینکه در اینباکس مخاطب بنشیند اگر با اجازه گیرنده برایش ارسال نشود اسپم است. فقط یک اسپم که بزک شده.

کلید این معماً فقط و فقط در تولید محتواست. باید سعی کنید در زمینه تجاری خود ، محتواهای ارزشمند و با کیفیت تولید کنید. محتوای می تواند جذبه فوق العاده ای برای مخاطب ایجاد نماید و باعث شود خواننده بخواهد مطالب بیشتری در این خصوص دریافت نماید. اینجا درست جایگاهی است که می توانید از وی برای ثبت نام در خبرنامه شما درخواست کنید. فقط دقت کنید که شیوه درخواست شما بسیار مهم است.

به موارد ذیل دقت کنید:

اگر محتوای خود را در قالب ebook تولید می کنید میتوانید از مخاطب بخواهید تا ایمیل خود را وارد نماید و کتاب الکترونیکی را برایش ایمیل کنید. معمولاً این مدل تجربه بسیار خوبی در مخاطب ایجاد خواهد کرد و ایمیل شما برایش ارزشمندتر از حالت عادی خواهد بود.
سعی کنید در صورتی که مخاطب مطلب شما را در بلاگتان میخواند در صورتی که مدت زمان معقولی در صفحه شما بود برایش پاپ آپ ثبت نام در خبرنامه را نمایش دهید. سریع نمایش دادن پاپ آپ ، از engagement وی با محتوا جلوگیری می کند و باعث می شود ارتباط خوبی شکل نگیرد.

برای کسانی که در خبرنامه شما ثبت نام می کنند ، حتماً امتیاز خاصی در نظر بگیرید. برایش هدیه ای ارسال کنید یا برای وی دسترسی های خاصی را در نظر بگیرید.
بهتر است در زمان ثبت نام یا از مخاطب بخواهید زمان و تعداد ایمیل دریافتی خود را مشخص کند یا اگر نمی توانید اینکار را انجام دهید بهتر است که تعداد ایمیلی که برایش ارسال خواهید کرد را به ایشان اطلاع دهید.
در بلاگ مدیااد بخوانید:  بهینه سازی لندینگ پیج و معرفی ابزارهای آنالیز

۸-از محتوای تعاملی استفاده کنید

یکی از روش هایی که می تواند گیمیفیکیشن بسیار خوبی در متن ایمیل ایجاد نماید ، ایجاد محتوای تعاملی است.

در این شیوه می توانید سوالی را مطرح کنید و سه پاسخ برایش در نظر بگیرید که همانجا مخاطب بتواند مثل یک آزمون گزینه مورد نظر خودش را انتخاب کند. صحت پاسخ را همانجا برایش نمایش دهید. ضمناً می توانید در هر دو صورت درست یا غلط جواب دادن ، ایشان را به سمت توضیحی جامع در خصوص سوال پرسیده شده به سمت وب سایتتان هدایت کنید.

تا اینجا ۸ استراتژی برای ایمیل مارکتینگ را برای شما بازگو کردم. امیدوارم که خسته نشده باشید و از آن بهره برده باشید. در بخش بعدی در خصوص اتوماسیون ایمیل یا Email Atomation برایتان خواهم گفت.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ چیست؟

هان ای دیجیتال مارکتر ها ، همانا بدانید و آگاه باشید که ایمیل مارکتینگ تنها ارسال خبرنامه نیست !!!

از ایمیل در زمانی که خدماتی را فروخته‌اید نیز می توان استفاده کرد. اتفاقاً در این بخش بیشترین تاثیر مثبت را بر مخاطب می توانید داشته باشید.

بیشتر بخوانید : 

لزوم استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسب وکارهای آنلاین

کافیست پس از اینکه یک کاربر در وب سایت شما ثبت نام کرد تا از خدمات یا محصولات شما استفاده نماید ، آدرس ایمیل وی را دریافت کنید. حال زمانی که خدماتی را بفروش برسانید می توانید با استفاده از این ابزار با وی در تماس باشید تا احساس کند که شما در کنارش هستید و قدم به قدم کمکش خواهید کرد.

انواع محتوای ایمیلی در اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

انواع ایمیل هایی که می توانید در این سرفصل برای مخاطبتان ارسال کنید بشرح ذیل می باشد:

زمانی که شخصی در سایت شما ثبت نام می کند می توانید بحث اعتبار سنجی و ارسال کد اکتیویشن را از طریق ایمیل انجام دهید.
زمانی که کاربر در سایت شما ثبت نام خود را تکمیل کرد می توانید برای وی پیام خوش آمد گویی ارسال کنید.
می توانید برای کاربری که مراحل خرید خود را نیمه کاره رها کرده ایمیل کمک ارسال کنید.
بعد از مدتی که از خرید می گذرد می توانید برای وی پیشنهادات تکمیلی ارسال کنید.

در زیر می توانید لیست ۱۰ ابزار خوب برای ایمیل اتومیشن را ببینید:

Home


https://www.activecampaign.com
https://www.mailerlite.com
https://bombbomb.com
https://mailchimp.com
http://www.knowtify.io
http://www.aweber.com
https://convertkit.com

Homepage


https://www.act-on.com

۸ آمار جذاب در خصوص ایمیل مارکتینگ که دوست خواهید داشت:

مطمئن هستم که بیشتر ما حوصله مطالعه مطالب بلند را نداریم و به آمار بیش از هر چیزی اهمیت می دهیم. پس ذیلاً اطلاعات آماری ذیل را خدمتتان ارائه می کنم:

۷ میلیارد نفر در دنیا از ایمیل استفاده می کنند و این عدد به ۴٫۱ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید.
حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ در ایمیل مارکتینگ هزینه خواهد شد.
۵۹% از مارکتر ها می گویند ایمیل ، بزرگترین منبع باری افزایش ROI است.
به ازای یک دلار هزینه در ایمیل مارکتینگ ، ۴۴ دلار به شما بر می گردد.
۷۲% از افراد تمایل دارند پیشنهادات ویژه و تخفیف ها را از طریق ایمیل دریافت کنند.
۷۰% از مارکتر ها می گویند اولین برنامه آتی آنها برای کسب و کارهای B2B افزایش کیفیت در محتوای ایمیل مارکتینگ است.
۷۴% از مارکتر ها می گویند ، شخصی سازی هدفمند ایمیل به آنها در ایجاد engagement در بین مخاطانشان کمک کرده.
استفاده از ویدئو در بدنه ایمیل بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد نرخ کلیک را افزایش می دهد.

در انتها …

در انتها ، عقیده دارم که اگر یک مرتبه ایمیل هایی که خودتان در قالب یک مشتری دریافت کرده اید را به همراه احساس و تجربه ای که از هر یک از آنها بدست آورده اید را به دقت نگاه کنید و در تیم خودتان از بقیه هم تیمی های خود همین درخواست را داشته باشید به تعداد قابل توجهی نکته خواهید رسید که می تواند به شما در این زمینه کمک فراوانی کند.

منبع : مدیااد

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =