خانه / برنامه نویسی / برای ساخت بازی کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر می باشد؟
برنامه نویسی برای بازی
برنامه نویسی برای بازی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 3,50 از 5)
Loading...

برای ساخت بازی کدام زبان برنامه‌نویسی بهتر می باشد؟

برخی اوقات از طراحان بازی درخواست می‌شود کمی نیز برنامه‌نویسی کنند و این امر غیرقابل اجتناب است. البته این کار به بخشی از طراحان بازی ارجاع داده می‌شود که موقعیت آن‌ها در تیم تغییر می‌کند که به خاطر طبیعت کار تیمی در طراحی بازی است.

البته درگیر شدن با برنامه‌نویسی کار غیرمعمولی برای طراحان بازی است، و هنگامی به کار می‌آید که برنامه‌نویسان درگیر کار پیچیده‌تر برنامه‌نویسی باشند. این کار شبیه این است که از برنامه‌نویسان برای طراحی بازی مشورت گرفته شود.

چه زبان‌هایی برای توسعه بازی مناسب‌تر هستند؟

در حال حاضر بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی عبارتند از: C++، Java، HTML5، CSS3، JavaScript و SQL.

از کجا باید شروع کرد؟

زبان‌های برنامه‌نویسی زیادی وجود دارند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند ولی برای برنامه‌نویسی برای بازی‌ها این تعداد کمتر است. حال اگر شما یک طراح باشید که بخواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید باید از کجا شروع کنید؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقاله مرتبط : برنامه نویسان ایرانی کدام زبان های برنامه نویسی را دوست دارند؟

دو نوع کلی برنامه‌نویسی وجود دارد که باید به آن توجه کرد، برنامه‌نویسی برای سیستم‌ها و برنامه‌نویسی برای وب که هر دو نوع مهم هستند:

۱- برنامه‌نویسی سیستم

برنامه‌نویسی سیستم مانند یک اپلیکیشن مستقل بازی ویدئویی است که روی دستگاه شما اجرا می‌شود. دو زبان رایج برای برنامه‌نویسی سیستم برای طراحان بازی ++C و Java هستند اگرچه دیگر زبان‌ها مانند #C نیز مشهور هستند.

یک نوع از برنامه‌نویسی که در این گروه قرار می‌گیرد اسکریپت نویسی است که ممکن است به گوشتان آشنا باشد.

۲- برنامه‌نویسی وب

این برنامه‌نویسی‌ها که بسیار جالب نیز هستند، برای اپلیکیشن‌هایی نوشته می‌شوند که روی یک رابط کاربری تحت وب مانند مرورگرها اجرا می‌شوند.

این که کدام زبان برنامه‌نویسی بیشتر از بقیه برای بازی‌ها استفاده می‌شود زیاد اهمیتی ندارد و برخی برنامه‌نویسان در یک یا چند زبان متخصص هستند. این زبان‌ها شامل HTML5، CSS3، JavaScript و SQL هستند. (همچنین سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMSها نیز وجود دارند که در این مقاله از آن‌ها صرف‌نظر کرده‌ایم).

زبان برنامه‌نویسی ++C

++C یک زبان برنامه‌نویسی است که یادگیری آن بسیار مشکل است، اما با این زبان شما می‌توانید کنترل بی نهایتی روی فرایندهای سخت افزاری و گرافیکی داشته باشید که برای طراحی بازی‌های ویدئویی بسیار مهم است. این زبان شی‌ءگرا است، یعنی این زبان از ساختارهای داخلی برای سازماندهی بهتر کدها در بلوک‌هایی با قابلیت به‌کارگیری مجدد (کلاس و اشیاء) استفاده می‌کند.

این زبان با فاصله متداول‌ترین زبان برای نوشتن انجین‌های بازی است، حتی برخی انجین‌های بازی مانند Unreal تنها کدهای نوشته شده با ++C را می‌پذیرند.

اگر تنها یک زبان برای آموزش می‌خواهید انتخاب کنید C++ یک گزینه خوب است، زیرا اکثر زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌ءگرا دستورات و Syntax خود را از ++C می‌گیرند (که یادگیری آن‌ها را نیز ساده‌تر می‌کند).

زبان برنامه‌نویسی جاوا

جاوا روی همه چیز اجرا می‌شود، از پرینترها تا مایکروویو و سیستم‌های بازی ویدئویی پیچیده گرفته تا انواع سیستم عامل‌ها. این زبان بسیار پویا و تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن کاربردی نیز دارد و بنابراین یک انتخاب خوب برای یادگیری برنامه‌نویسی بازی به نظر می‌رسد. دستورات جاوا به C++ شباهت زیادی دارد و یادگیری این دو زبان در کنار یکدیگر مشکل نخواهد بود.

زبان‌های تحت وب

HTML5 و CSS3 زبان‌هایی هستند که در وب مورد استفاده قرار می‌گیرند. HTML5 بیشتر به ساختار صفحه می‌پردازد و حتی برخی موارد به جای جاوا اسکریپت نیز استفاده می‌شود. زبان CSS3 نحوه نمایش عناصر صفحه را مشخص می‌کند.

زبان جاوا اسکریپت بیشتر برای اتفاقاتی که در مرورگر رخ می‌دهد مثلاً وقتی عنصری در صفحه بخواهد حرکت پویا داشته باشد.

SQL

SQL برای کار با پایگاه داده در سمت سرور استفاده می‌شود، یعنی کاربر می‌تواند به حساب کاربری خود دسترسی داشته باشد و اعمال مختلفی را روی سرور انجام دهد.

اگر شرکت شما بر روی بازی‌های تحت وب تمرکز دارد، وقت گذاشتن روی این زبان‌ها ارزش دارد، ولی نیاز به دانش عمیق روی آن‌ها نیست.

کدام زبان برنامه‌نویسی را انتخاب کنیم؟

اینکه کدام زبان را انتخاب کنید به این بستگی دارد که به کدام نوع از طراحی بازی‌ها علاقه دارید: بازی‌های تحت وب یا بازی‌های کنسول یا PC.

بیشتر بخوانید : بازی هایی برای افزایش مهارت برنامه نویسی

زبان‌های مبتنی بر PC و console شامل زبان‌های شی‌ءگرا و همچنین زبان‌های اسکریپت نویسی ساده هستند، در حالی که در زبان‌های برنامه‌نویسی وب، صرفاً بر روی فناوری‌های ساخته شده برای وب تمرکز خواهد کرد.

برای یافتن ایده آل ترین آموزشگاه برای برنامه نویسی می توانید از مقاله ۱۰ مرکز برتر آموزش تخصصی برنامه نویسی در تهران استفاده نمایید.

منبع : فرادرس

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *