عناوین
حتما تاکنون دربارهٔ تأثیرات شبکههای اجتماعی در رشد کسبوکارها زیاد شنیدهاید و میدانید که داشتن تعداد زیاد مخاطبان مهم نیست بلکه آنچه که مهم است پیدا کردن مخاطب هدف شما است. جمع کردن تعداد زیادی مخاطب مشتاق به محصول، برند یا ایدهٔ شما کلید ورود به بازار و موفقیت است و همانطور که میدانید شبکههای اجتماعی بهترین مکان برای برقراری و حفظ رابطه با مشتریان است. اما این مهم چهطور اتفاق میافتد یا به عبارت دیگر، چهطور بفهمیم که همه چیز به خوبی پیش میرود؟
برای شروع، بهتر است با معیارهای سنجش میزان مشارکت مخاطبان و شاخصهای کلیدی عملکرد که به ما کمک میکنند تا در جریان رشد میزان مخاطبانمان باشیم، آشنا شویم. این معیارها را میتوان در دو دستهٔ کلی قرار داد. دستهٔ اول دنبالکنندگان (مخاطبان) و دستهٔ دوم تعاملات میان شما و ایشان است.
نرخ رشد تعداد مخاطبان
زمانی که بحث بر سر حضور آنلاین باشد، داشتن ۱ هزار دنبال کنندهٔ واقعی، بسیار با ارزشتر از ۱ میلیون تماشاچی است! در مورد رسانههای اجتماعی، تعداد بالای مخاطبان کافی نیست اما لازم و ضروری است؛ به همین دلیل، باید از نحوهٔ رشد تعداد مخاطبانتان در طول زمان کاملاً آگاهی داشته باشید.
چهطور میزان رشد آنها را بررسی کنیم؟
برای این کار باید میزان افزایش تعداد لایکها و دنبالکنندههای شبکهٔ اجتماعی را در طول زمان مورد بررسی قرار دهید. برای این کار، میتوانید به صورت دستی این اعداد را در بازههای زمانی مشخص -هر هفته، هر ماه یا حتی هر روز- یادداشت کنید و با بررسی این اعداد میزان رشد مخاطبان را به دست آورید (همچنین میتوانید از ابزارهای بیشماری که این کار را برایتان انجام میدهند استفاده کنید).
تعداد دنبالکنندههای جدید
در حالی که معیاری که پیش از این معرفی کردیم به بررسی درصد تغییرات مخاطبان میپردازد، معیار دوم تعداد دنبالکنندههای جدید و فعلی شما را نشان میدهد. در پاسخ به این سؤال که چهطور دنبالکنندههای جدید را بررسی کنیم، بایستی گفت که این کار را نیز میتوانید خودتان به صورت دستی انجام دهید اما بهتر است برای جلوگیری از اتلاف وقت، از ابزارها و اپلیکیشنهای متعددی که مخصوص این کار طراحی شدهاند، استفاده کنید.
نسبت تعداد دنبالکنندگان و دنبالشوندگان
دانستن این نسبت نیز برای بررسی وضعیت شما در شبکههای اجتماعی ضروری است. این مقدار از تقسیم تعداد کسانی که شما را دنبال میکنند بر تعداد کسانی که شما دنبال میکنید، به دست میآید. در پاسخ به این سؤال که چرا چنین چیزی مهم است، بایستی گفت که این معیار یکی از مهمترین موارد در رهبری فکری است. به طور خلاصه، اگر ۴۰۰۰ نفر شما را دنبال میکنند اما شما فقط ۴۰۰ نفر را دنبال میکنید، این بدان معنا است که شما محصولی دارید که افراد به دنبال آن هستند و برعکس اگر ۴۰۰۰ نفر را دنبال میکنید در حالی که تنها ۴۰۰ نفر دنبالکننده دارید، این میتواند نشانهٔ عدم توجه و علاقهٔ کاربران فضای مجازی به محصولات شما باشد (البته این مورد دربارهٔ کسانی که تازه کسبوکارشان را راه انداختهاند و اخیراً وارد شبکههای اجتماعی شدهاند صدق نمیکند).
چهطور نسبت دنبالکنندگان و دنبالشوندگان را بررسی کنیم؟
این نسبت را نیز مانند معیارهای قبلی میتوانید به سادگی و به صورت دستی به دست بیاورید اما بهتر است که از ابزار مناسب این کار بهره بگیرید. یکی از ابزارهایی که این مقادیر را به شکل تفکیک شده و نموداری در اختیار شما میگذارد، TwitterCounter است که البته تنها به شبکهٔ اجتماعی توییتر محدود میشود.
با استفاده از این ابزار، میتوانید تغییرات این اعداد و ارقام را حتی مربوط به ماههای گذشته، به صورت رایگان بررسی کنید. در صورتی که کمی هزینه کنید، به بازههای زمانی گستردهتر و امکانات تجزیه و تحلیل بیشتری دسترسی پیدا میکنید.
اینها روشهایی برای بررسی تعداد مخاطبان بودند. یکی دیگر از موارد مهمی که باید مد نظر داشته باشید، میزان مشارکت آنها در پستهای شبکهٔ اجتماعی شما است که در ادامه به بررسی این موارد میپردازیم.
تعداد لایکهای هر پست
در این مقاله هر جا که از کلمهٔ لایک استفاده میکنیم، منظور مورد توجه قرار گرفتن پست مورد نظر است که این امر در شبکههای اجتماعی گوناگون اشکال مختلفی دارد. برای به دست آوردن این مقدار، باید تعداد لایکها را بر کل تعداد پستهایی که تاکنون منتشر کردهاید تقسیم کنید.
شما به دنبال این هستید که مخاطبان رسانههای اجتماعی خود را افزایش دهید. این مقدار، به شما نشان میدهد که کدام پستها بیشتر مورد توجه دنبالکنندگان شما قرار گرفته است. اگر میزان مشارکت مخاطبان شما در حال افزایش باشد و شما نیز محتوای مد نظر دنبالکنندگان را تولید کنید، این مقدار به مرور زمان افزایش مییابد. Buffer یکی از ابزارهایی است که شما را در تجزیه و تحلیل این آمار یاری میکند.
چهطور آمار لایکهای هر پست را افزایش دهیم؟
یکی از بهترین روشها این است که تعداد لایکهای پستهای مختلف را بررسی کنید. با این کار متوجه خواهید شد که کدام مطلب بیشتر از بقیه توجه مخاطبانتان را جلب کرده است و از این پس، باید به انتشار پستهایی مشابه این پستها اقدام کنید.
تعداد اشتراکگذاری هر پست
این مورد نیز به تعداد لایکهای هر پست شباهت دارد. همانطور که تعداد لایکهای هر پست علاقمندیها و سلیقهٔ مخاطبان شما را مشخص میکند، تعداد اشتراکگذاری (Share) آنها نیز نشان میدهد که کدام پست از دید مخاطبان شما آنقدر ارزشمند بوده که آن را با دیگران به اشتراک گذاشتهاند.
زمانی که میانگین تعداد لایکهای هر پست در شبکههای اجتماعی افزایش پیدا کند، این بدان معنا است که مخاطبان شما کارتان را تأیید میکنند. افراد، پستی را که دوست داشته باشند به راحتی لایک میکنند اما در مورد اشتراکگذاری،محتاطانهتر عمل میکنند. برخی اشتراکگذاریها کاملاً مثبتاند و بعضی از آنها جنبههای منفی دارند؛ به همین دلیل بهتر است که تعداد اشتراکگذاری هر پست را در کنار تعداد لایکهای آن بررسی کنید. لایکها نشان میدهند که مخاطبان محصول شما را تأیید کردهاند ولی اشتراکگذاری به این معنی است که مخاطبان دوست دارند دربارهٔ آن صحبت کنند.
تعداد نظرات هر پست
علاوه بر تعداد لایکها و اشتراکگذاریها، یکی از موارد مهم بررسی تعداد مکالماتی است که میان شما و دنبالکنندهها شکل گرفته است چرا که بیشتر معیارهایی که تاکنون بررسی کردیم، بر نحوهٔ دریافت و انتشار پستها تمرکز دارند اما اگر شما با هدف جمع کردن مخاطبان بیشتر در اطراف برند یا محصولتان به بررسی این آمار و ارقام میپردازید، بهتر است که به مکالمات میان خود و مخاطبان یا گفتگوهای مخاطبان با همدیگر توجه ویژهای داشته باشید.
چهطور تعداد کامنتهای هر پست را افزایش دهیم؟
برای افزایش تعداد نظرات پستهای خود، باید بررسی کنید که کدام پست گذشتهٔ شما دارای تعداد نظر یا کامنت بیشتری بوده و موجب شروع بحث و گفتگو میان مخاطبان شده است؛ سپس پستهای مشابه را در شبکهٔ اجتماعی خود منتشر کنید.
تعداد کلیکهای هر پست
تا اینجای کار، میزان مشارکت مخاطبان در شبکههای اجتماعی را بررسی کردیم اما این نکته را نیز باید مد نظر داشته باشید که ممکن است بسیاری از افراد از بیرون شبکههای اجتماعی کار شما را رصد کنند. برای پی بردن به این امر، باید تعداد کلیکهای هر پست را بررسی کنید. برای به دست آوردن این مقدار باید تعداد کل کلیکها در بازهٔ زمانی خاص را بر تعداد پستها تقسیم کنید.
تا به حال، دربارهٔ روشهای اندازهگیری میزان تأثیرگذاری و انتشار پستهای رسانههای اجتماعی در میان مخاطبان صحبت کردیم اما نکتهای که حائز اهمیت میباشد این است که این مشارکت در شبکههای اجتماعی باید به ورود به سایت شما و در نهایت جذب مشتری، منجر شود. دانستن تعداد کلیکهای هر پست به دو دلیل زیر دارای اهمیت است:
۱٫ این آمار بهترین راه برای این است که شما متوجه شوید که محتوای شبکهٔ اجتماعی شما چقدر با محتوا و محصول تولیدیتان همراستا است. زمانی که افراد روی لینکهای محتوای منتشر شده در پستهای شما کلیک میکنند، در واقع به دنبال آن هستند که دربارهٔ محصول و خدمات شما بیشتر بدانند.
۲٫ اندازهگیری و تحلیل آمار مربوط به کلیکهای هر پست به شما کمک میکند تا میزان توانایی پستهای رسانهٔ اجتماعی در ترغیب مخاطبان به بازدید از سایت را تخمین بزنید. به عنوان مثال، در حال حاضر وبسایت شما ۵۰۰ بازدید در هفته دارد که از طریق پستهای شبکههای اجتماعی به وبسایت شما هدایت شدهاند و شما قصد دارید تا این مقدار را به ۷۰۰ بازدید در هفته افزایش دهید؛ با بررسی آمار و ارقام و تحلیل آنها متوجه میشوید که هر پست، منجر به ورود ۲۰ نفر به سایتتان میشود. بنابراین از این به بعد باید ۱۰ پست بیشتر -یعنی ۳۵ پست در هفته- در شبکههای اجتماعی منتشر کنید.
این آمار و ارقام چهطور میتواند باعث پیشرفت کسبوکار ما شود؟
شاید دانستن این اعداد و معیارها بیهوده به نظر برسد اما در واقع این طور نیست. توجه به این ارقام به معنی تمرکز بر بازگشت سرمایه از طریق هر کانال ممکن است. این پرسشها و تحلیلها ممکن است به مطرح شدن سؤالهای دیگری منجر شود که عبارتند از:
– اینستاگرام در حراج ماه گذشته چقدر تأثیرگذار بود؟
– در سال گذشته چند نفر از طریق توییتر به جمع مخاطبان ما اضافه شدهاند؟
– لینکدین چند نفر را جذب این کمپین کرده است؟
این پرسشها و معیارهایی که پیش از این ذکر کردیم، تنها سؤالاتی نیستند که می توانید بپرسید. سؤالاتی از این دست، میتوانند به بهبود تصمیمگیریهای ما در امور مربوط به کسبوکار منجر شوند و در نهایت به دست آوردن مخاطب بیشتر مزایای زیر را در بر خواهد داشت:
– راه بهتری برای دریافت بازخورد از مشتریان خواهید داشت: داشتن یک رسانهٔ اجتماعی با مخاطبانی که تعدادشان رو به افزایش است، محیط مناسبی را برای پرسش و پاسخ کاربران و مشتریان فراهم میکند.
– یک موقعیت عالی برای بازاریابی در اختیار خواهید داشت: تعداد زیاد مخاطبان در شبکههای اجتماعی، موقعیتی مناسب و عالی را برای معرفی محصولات جدید در اختیار شما میگذارد.
– مشارکت بیشتر مخاطبان مساوی است با درآمد بیشتر: برای داشتن مخاطبانی مشتاق در دراز مدت و در نتیجه سود بیشتر، ابتدا باید تعداد آنها را افزایش دهید و در این مسیر تنها تجزیه و تحلیل آماری که پیشتر توضیح دادیم به کارتان خواهد آمد.
دستیابی به خواستههایتان، زمانی که از میزان پیشرفت خود اطلاع داشته باشید، سادهتر است. از این روی برای جذب مخاطبان بیشتر، باید روند افزایش تعداد دنبالکنندهها را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.
حال نوبت به نظرات شما میرسد. برای بررسی مخاطبان و دنبالکنندههای رسانههای اجتماعیتان از چه معیارهایی استفاده میکنید؟