خانه / تکنولوژی / نرخ کلیک (CTR)
نرخ کلیک
نرخ کلیک
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

نرخ کلیک (CTR)

در این مقاله در مورد یکی از مفاهیم مهمی که در سال ۲۰۱۹ بایستی سئوکاران توجه ویژه به آن داشته باشند صحبت خواهیم کرد. آن موضوع و مفهوم مهم چیزی نیست جز نرخ کلیک CTR (Click Through Rate) . تلاش خواهیم کرد در این مقاله قدم به قدم تعاریف این موضوع را بیان نماییم و در ادامه تکنیک های اصلی برای افزایش نرخ کلیک را شرح دهیم.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک (CTR) چیست؟ مهمترین و اصلی ترین نکات جهت افزایش نرخ کلیک چیست؟ ایا افزایش نرخ کلیک یعنی CTR (Click Through Rate) با رنک گوگل تاثیر دارد؟ Impression چیست؟

CTRچیست و چه مفهومی دارد؟ وقتی فردی یک کلمه یا عبارت را در گوگل جستجو میکند گوگل نتایجی را به جستجو کننده نشان میدهد تعداد نمایش صفحه شما به کاربران (impression) نامیده میشود. حال اگر این عدد را یعنی  (impression) تقسیم بر تعداد کلیک آنها بر روی لینک شما  کنیم عددی که به دست می آیند نرخ کلیک گفته میشود.

مقدار نرخ کلیک (CTR)

مقدار CTR برای هر کلمه کلید و هر صفحه متفاوت است. بعنوان مثال ممکن است CTR شما برای عبارت آموزش سئو ۱۰ درصد باشد ولی برای عبارت آموزش سئو حرفه ای ۱۸ درصد باشد و هر دو عبارت به یک صفحه از سایت منتهی شوند.

همچنین یک عدد CTR متوسط برای هر صفحه از سایت شما محاسبه میشود که میانگین CTR تمام کلماتی است که با جستجوی آنها صفحه شما در نتایج جستجو نمایش داده میشود.

نکته*

نکته ای که باید بدانید این هست که اگر شما در اخر صفحه دوم باشید و کاربر وارد صفحه دوم شود و حتی اسکرول را هم تا انتهای صفحه پایین نیاورد یک impression به صفحه شما داده میشود. اما اگر وارد صفحه دوم نشود به هیچ کدام از نتایج صفحه دوم impression داده نمیشود.
در یکی دو سال اخیر نرخ کلیک برای جایگاه اول از ۵۰ درصد به ۳۲ درصد کاهش پیدا کرده است اما با این وجود هنوز هم نرخ کلیک بر روی نفر اول گوگل بیش از مجموعه کلیک روی موارد ۲ تا ۵ می باشد.

متوسط …

به طور متوسط هر رتبه در نتایج گوگل درصد مشخصی از کلیک کاربران را به خود اختصاص میدهد. بیشترین CTR معمولا مربوط به رتبه یک گوگل است که در حال حاضر در دسکتاپ نزدیک به ۳۲ درصد و در موبایل ۲۴ درصد است. دقت کنید که این یک عدد متوسط جهانی است یعنی برای تمام عبارات و سایت ها.

در نتیجه ممکن است شما رتبه یک گوگل باشید ولی CTR شما بیش از ۸۰ درصد و یا حتی کمتر از ۲۰ درصد باشد.

مقاله مرتبط :

نرخ کلیک در سئو click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

نمودار زیر در اواخر  سال ۲۰۱۷  منتشر شده است که نرخ کلیک را  در دو نسخه موبایل و دسکتاپ نمایش میدهد. همانطور که در نمودار مشخص است رتبه ۱ گوگل مجموعا به اندازه رتبه های ۲،۳، ۴ و ۵ بازدیدکننده جذب میکند و همین امر اهمیت کسب رتبه یک گوگل را نمایش میدهد.

مطرح شدن سوال

در ادامه سوال اساسی مطرح می شود که چگونه نرخ کلیک مطالب خود را افزایش دهیم به عبارتی ساده تر فرض کنید برای کلمه “خرید آسانسور”  شرکتی در جایگاه ۵ نتایج گوگل می باشد این شرکت چگونه میتواند نرخ کلیک خود را افزایش دهد. البته در ادامه به شما خواهیم گفت اگر نرخ کلیک شما در جایگاه ۵ بیشتر از نرخ کلیک شرکتی که در جایگاه ۴ قرار دارد برسد گوگل جایگاه شما را با نفر ۴ جابجا خواهد کرد. به همین دلیل هست که خواهیم گفت افزایش نرخ کلیک رابطه مستقیم با رنک گوگل دارد.

زمانیکه کاربر  لینک سایت شما را در نتایج جستجو مشاهده میکند، زمان کوتاهی برای تصمیم گیری در مورد آنکه این سایت متناسب با نیاز او هست یا نه صرف میکند و تصمیم میگیرد که روی آن کلیک کند یا نه. برای آنکه در این زمان کوتاه بر روی ذهن مخاطب تاثیر مثبت ایجاد کنید چند فضای مناسب در اختیار دارید که در تصویر زیر نمایش داده شده است.

۱- عنوان:

همانگونه که در تصویر بالا مشاهده می نمایید سه قسمت مهم در نتایج جستجو نمایان میشود شما به عنوان تولید کننده محتوا و طراح سایت میتوانید با تفکر در انتخاب سه عامل نمایش داده شده بالا ضریب کلیک یا همان نرخ کلیک خود را افزایش دهید. انتخاب عنوان جذاب – استفاده از سیستم امتیازدهی و استفاده از توضیحات (description)  جذاب و مفید به شدت میتواند در جذب و توجه کاربر برای کلیک کردن مفید باشد.

استفاده از کلمات :

امروز، همین حالا، سریع، قدم به قدم، آسان، ساده، ارزان، رایگان، چیست، عدد ،مهمترین، اولین، اسانترین، متفاوت ترین و … در عنوان صفحه میتواند شانس شما را برای افزایش CTR به شدت افزایش دهد.
به طور متوسط فضای موجود برای عنوان در نتایج جستجو ۷۰ کاراکتر است که به شما اجازه میدهد از عبارات جذابی در آن استفاده کنید.

برخی کلمات هستند که در فضای وب رواج یافته و نشان دهنده یک مفهوم مشخص به کاربر هستند. به طور معمول درصد بیشتری از کاربران با دیدن این عبارات در عنوان صفحه روی آن کلیک میکنند. برای مثال میتوان به عبارات زیر اشاره کرد.

۲- نمایش توضیحات متا در نتایج جستجو :

توضیحات متا دقیقا زیر عنوان نمایش داده میشود و فضایی بزرگتر ولی با فونت کوچکتر در اختیار شما قرار میدهد. تا همین چند ماه پیش طول کاراکتر توضیحات متا حداکثر ۱۷۰ کاراکتر بود ولی گوگل آن را تا سقف ۳۲۰ کاراکتر افزایش داد.
هنگام نوشتن توضیحات متا تلاش کنید توصیفی دقیق از محتوای صفحه در اختیار او قرار دهید و با استفاده از جملات جذاب او را به مطالعه متن کامل مقاله ترغیب کنید. بعنوان مثال اگر در توصیف محصول خود بنویسید “به همراه هدیه ویژه” یا “همراه با ویدئوی آموزشی” شانس شما برای انتخاب توسط کاربر بیشتر خواهد شد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر مقاله سئو توضیحات متا را مطالعه کنید.

۳- استفاده از نشانه گذاری استاندارد یا Schema :

شاید شما هم تا حالا دیده باشید در نتایج جستجو گاهی در کنار عنوان و توضیحات اطلاعات تکمیلی که مهمترین آن سیستم امتیازدهی می باشد نمایش داده می شود. این نمایش متفاوت خود باعث افزایش کلیک خواهد شد البته پیاده سازی این موضوع باید توسط طراح سایت انجام شود.

بیشتر بخوانید :

سه نوع فراخوان عمل که نرخ تبدیل سایت‌تان را به سقف می‌چسباند!

اما یک نکته اساسی دیگر از این مقاله باقی مانده است و آن نتیجه گیری می باشد : آیا به راستی افزایش کلیک بر بالا آمدن رنک گوگل تاثیر دارد ؟

قاطعانه میگویم بله تاثیر کاملا مستقیم دارد. زمانیکه نرخ کلیک شما در مقایسه با جایگاهی که دارید بالاتر باشد گوگل با استفاده از الگوریتم RankBrain جایگاه شما را بهبود خواهد داد.
بعنوان مثال تصور کنید شما در رتبه ۳ گوگل هستید، این رتبه به طور متوسط ۹ درصد از کاربران را به خود جذب میکند. ولی لینک شما به دلیل جذابیت عنوان و توضیحات خود نزدیک به ۱۵ درصد از مخاطبین را جذب میکند.

این عدد نزدیک به درصد کلیک رتبه دو گوگل است. اگر رتبه دوم جذابیت لازم را برای کاربران نداشته باشد گوگل جای این دو لینک را با هم عوض خواهد کرد.

نتیجه :

حتی اگر جایگاه شما بهبود نیابد شما میتوانید با همان رتبه بازدیدکننده بیشتری کسب کنید. تصور کنید که روزانه ۱۰۰۰ نفر عبارت مورد نظر شما را جستجو میکنند و ۱۰ درصد آنها شما را انتخاب میکنند. حالا اکر نرخ کلیک یا CTR شما به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا بازدیدکنندگان شما دو برابر خواهد شد.
افزایش تعداد بازدیدکننده و بهبود رتبه در نتایج گوگل، موجب میشود که افزایش CTR سایت یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و ارزشمند برای سئو در سال ۲۰۱۸ باشد.

افزایش CTR سایت با استفاده از ربات : هرگز این کار را انجام ندهید. الگوریتم های گوگل آنقدر هوشمند هستند که تنها تاثیر نخواهند داد بلکه شما را جریمه نیز خواهند کرد.

منبع : گروه وب مک

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *