خانه / آموزش سئو SEO / امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score چیست؟
امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score چیست؟
امتیاز-کیفی-تبلیغات-گوگل
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score چیست؟

هنگامی که کسب‌و‌کارها قصد استفاده از تبلیغات در گوگل را دارند با یک مسئله اساسی مواجه می‌شوند؛ این که چگونه می‌توانند با کم‌ترین هزینه، بالاترین جایگاه را در بین تبلیغات گوگل یک کلمه کلیدی به دست آورند؟ هرکدام از این دو سوال بخش‌های مختلف و مهمی در بردارند که پیش‌تر به تفصیل به آن‌ها پرداخته‌ایم، اما در این مقاله قرار است به امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده میزان هزینه‌ی تبلیغ در گوگل بپردازیم.

در گذشته بررسی امتیاز کیفی تبلیغات گوگل بسیار دشوار بود؛ به این دلیل که گوگل به کاربران اجازه نمی‌داد تا فاکتورهای تعیین کننده Quality Score تبلیغ خود را تشخیص داده و بررسی کنند. اما آخرین تغییری که گوگل ادوردز در سیستم API خود انجام داد، امکان دسترسی به آنالیزهای ارزشمند از فاکتورهای امتیاز کیفی تبلیغات را فراهم کرده است. با ما همراه باشید تا ۰ تا ۱۰۰ امتیاز کیفی تبلیغات گوگل را برایتان شرح دهیم.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل چیست؟

به زبان ساده می‌توان گفت امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا همان Quality Score، عامل تعیین‌کننده رتبه تبلیغات (Ad Rank) یا همان سیستم امتیازدهی به متن تبلیغ است که طبق آن، رتبه آگهی شما برای نمایش مشخص می‌شود.برای محاسبه امتیاز کیفی تبلیغات، گوگل به چند فاکتور اهمیت می‌دهد:

عوامل تعیین کننده امتیاز کیفی تبلیغات گوگل

  • نرخ کلیک (CTR)
  • میزان مرتبط بودن هر کلمه کلیدی نسبت به گروه تبلیغاتی آن
  • کیفیت و میزان مرتبط بودن صفحه فرود
  • میزان مرتبط بودن متن آگهی گوگل
  • تاریخچه فعالیت حساب کاربری گوگل ادوردز شما

پس از بررسی عوامل بالا، گوگل امتیاز نهایی تبلیغ شما را محاسبه می‌کند و هزینه پرداختی بابت تبلیغ را اعلام می‌کند.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل چه مزایایی دارد و چرا مهم است؟

اگر تا امروز تصور می‌کردید که تنها با پرداخت پول بیشتر می‌توانید جایگاه بهتری در تبلیغات گوگل به دست آورید، باید بگوییم که تصورات شما خالی از اشکال نیست! درست است که با هزینه زیاد می‌توانید در صدر نتایج تبلیغات گوگل باشید، اما زیبایی استفاده از گوگل ادوردز در این است که بتوانید با پائین‌ترین مبلغ، بهترین Ad Rank را به دست آورید.

گوگل به کیفیت عبارات تبلیغاتی که برای آگهی‌تان انتخاب می‌کنید اهمیت می‌دهد. شاید باور نکنید اما متن تبلیغ گوگل شما تاثیر بسیار زیادی در رتبه آن دارد.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل نشان‌دهنده‌ی این است که آگهی تبلیغ شما و صفحه‌ای از وب‌سایتتان که کاربر از طریق جستجو در آن فرود می‌آید چه میزان مفید بوده و کاربران چقدر روی تبلیغ‌تان کلیک کرده و وارد آن شده‌اند. بنابراین یکی از فاکتورهای تعیین‌کننده در افزایش ترافیک وب‌سایت‌تان به شمار می‌رود. گوگل برای امتیاز کیفی تبلیغ شما امتیازی بین ۱ تا ۱۰ را در نظر می‌گیرد (۱= بدترین امتیاز، ۱۰=بهترین امتیاز).

هربار که شخصی در گوگل جستجو می‌کند، گوگل ادوردز Ad Rank را محاسبه می‌کند و مولفه‌ی امتیاز کیفی شما وارد عمل می‌شود. Ad Rank تعیین‌کننده این است که تبلیغ شما کجای نتایج نمایش داده شود. امتیاز کیفی بالاتر را میتوان به Ad Rank بهتر و Ad Rank بهتر یک تبلیغ را به هزینه کمتر و رتبه‌بندی بهتر ترجمه کرد.

به عنوان اصلی‌ترین موتور جستجوی جهان، گوگل تمرکزش را بر تجربه‌ی کاربر گذاشته است. هدف نهایی‌ گوگل این است که مرتبط ترین نتایج را به کاربران نمایش دهد تا آن‌ها بهترین تجربه‌ی جستجوی ممکن را داشته باشند. بنابراین تبلیغ شما هم باید به شکلی باشد تا تجربه خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد. علاوه بر متن آگهی تمام موارد گفته شده در بالا، در تعیین رتبه تبلیغ گوگل شما موثر هستند. در ادامه هر یک از این موارد را بررسی خواهیم کرد.

انواع امتیاز کیفی تبلیغ گوگل و روش‌ها بهبود آن‌ها

امتیاز کیفی نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک یا CTR، احتمال اینکه تبلیغ شما برای یک کلمه کلیدی خاص چقدر کلیک خواهد داشت را اندازه‌گیری می‌کند.چک کردن میزان نرخ کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی به شما کمک می‌کند آن کلماتی را که ارتباط چندانی با آگهی‌تان ندارند را شناسایی و حذف کنید. از نرخ کلیک سه وضعیت مختلف را دریافت خواهید کرد:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

وضعیت در حد میانگین و بالاتر از حد میانگین نشان می‌دهند که مشکل چندانی درباره نرخ کلیک کلمه کلیدی در قیاس با باقی کلمات کلیدی ادوردز وجود ندارد. اما اگر وضعیت نرخ کلیک‌تان پایین‌تر از حد میانگین باشد، باید متن آگهی‌تان را بازنویسی کنید تا آگهی‌تان ارتباط بیشتری با کلمات کلیدی اصلی‌ داشته باشد. علاوه بر این، مطمئن شوید که متن آگهی دربردارنده‌ی تعدادی از کلمات کلیدی انتخابی‌تان نیز باشد.

امتیاز کیفی مرتبط بودن تبلیغ (‌Ad Relevance)

مرتبط بودن تبلیغ، مشخص می‌کند که تبلیغ شما چه میزان به کلمه کلیدی انتخابی آگهی‌تان، مرتبط است. مرتبط بودنِ تبلیغ بهترین راه برای کمک به شماست تا به کلمه کلیدی‌‌ که به اندازه کافی با تبلیغات‌تان مرتبط نیست پی ببرید. این شاخصه هم با سه وضعیت شناخته می‌شود:

  • بالاتر از حد میانگین
  • در حد میانگین
  • پایین‌تر از حد میانگین

دو وضعیت در حد میانگین و بالاتر از حد میانگین نشان از این دارد مشکلی با مرتبط بودن کلمات کلیدی مدنظرتان وجود ندارد. وضعیت پایین‌تر از حد میانگین نشان می‌دهد تبلیغ شما نیاز به پیشرفت دارد. این وضعیت به این معناست که کلمه کلیدی یا تبلیغ‌تان به حد کافی خاص نشده یا گروه تبلیغات‌تان به حدی گسترده است که عناوین مختلفی را پوشش می‌دهد.

اگر در چنین وضعیتی هستید سعی کنید در انتخاب کلمات کلیدی خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید. این کار را با ساختن گروه‌های تبلیغاتی آغاز کنید که کلمات کلیدیشان به هم نزدیک‌تر است. همچنین، مطمئن شوید متنی که در آگهی خود نوشته‌اید با کلمات کلیدی بهتر ترکیب شده است.

امتیاز کیفی حساب گوگل ادوردز

امتیاز کیفی حساب گوگل ادوردز بر اساس تاریخچه عملکرد تمام کلمات کلیدی و تبلیغات آن کلمات تعیین می‌شود. به این معنا که اگر تعداد زیادی از کلمات کلیدی با امتیاز کیفی ضعیف در حسابتان دارید (حال این ضعیف بودن به هر دلیلی باشد) امتیاز کیفی حسابتان نیز پایین خواهد بود.

حتما بخوانید:  ۱۰ تکنیک عالی روانشناسی برای افزایش مشتری‌ها و فروش

زمانی‌که می‌خواهید کلمه کلیدی جدید، گروه‌های تبلیغاتی (Ad Groups) یا کمپین تبلیغاتی جدید راه‌اندازی کنید به علت اینکه سطح امتیاز کیفی حساب‌تان پایین است؛ گوگل آن‌ها را محدود می‌کند. بنابراین باید بسیار تلاش کنید تا امتیاز کیفی بالاتری را کسب کنید. شما از طریق روش‌های زیر قادر خواهید بود تا امتیاز کیفی حساب گوگل ادوردز خود را بهبود بخشید:

  1. اگر سایت‌تان یک حساب ادوردز دارد، حساب دیگری برای آن نسازید زیرا این کار برخلاف مقررات ادورزد است و با انجام این کار اکانت‌تان تعلیق خواهد شد و دامنه شما جزو لیست سیاه گوگل قرار می‌گیرد.
  2. زمانی که کمپین‌هایتان و گروه‌های تبلیغاتی‌تان کارایی ضعیفی دارند بهترین کار این است که تمامی آن‌ها را متوقف کرده و کمپین جدیدی را آغاز کنید.
  3. کلمه کلیدی قدیمی‌تان را در کمپین جدید کپی پیست نکنید زیرا با این کار تاریخچه‌ی امتیاز کیفی خود را نیز به کمپین جدید منتقل می‌کنید.
  4. زمانی که کمپین جدیدتان آماده شد، کمپین‌های قدیمی را حذف کنید. کمپین‌های متوقف شده تاثیر بیشتری نسبت به کمپین‌های حذف شده بر حساب شما دارند.
  5. اگر برای یک کلمه کلیدی امتیاز کیفی پایینی دارید و می‌خواهید دوباره از آن استفاده کنید، هرچه در توان دارید انجام دهید که امتیاز کیفی کلمه کلیدی جدید را با بازبینی صفحه فرود و مولفه‌های دیگر افزایش دهید.
  6. اگر همچنان یک کلمه کلیدی امتیاز کیفی پایینی داشت، به سادگی آن را حذف کنید و جایگزین دیگری برای آن بیابید که به محصول یا خدمات‌تان مرتبط‌تر باشد.

امتیاز کیفی Ad-Level

تبلیغاتی که در هر Ad Group گوگل ادوردز شما قرار دارد، مطمئناً نرخ کلیک متفاوتی دارند. همانطور هم که می‌دانیم نرخ کلیک عامل مهمی در تعیین امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا Quality Score محسوب می‌شود. اگر نرخ کلیک تبلیغات Ad Groupهای شما پائین باشد، ممکن است که به امتیاز کیفی کلی شما آسیب بزنند زیرا ادوردز برای محاسبه امتیاز کیفی، امتیاز تمام تبلیغات شما را محاسبه می‌کند. شما به دو طریق می‌توانید امتیاز کیفی Ad-Level خود را افزایش دهید:

  • هر تبلیغی که نرخ کلیکی کمتر از ۱.۵% دارد را حذف کنید و از آن دسته یک تبلیغ جدید را بسازید. البته یک آگهی به تنهایی فاکتور ایجاد امتیاز کیفی ضعیف نیست زیرا فاکتورهای دیگری نیز مانند مبلغ پیشنهادی بابت هر کلیک و میانگین رتبه، تاثیر زیادی بر روی این امتیاز دارند.
  • مطمئن شوید که کلمه‌ی کلیدی اصلی در عنوان تبلیغ ذکر شده و کلمات کلیدی فرعی نیز در بدنه‌‌ی متن تبلیغ آمده‌ است. همچنین، بهتر است URL صفحه نیز دربردانده‌ی کلمه کلیدی مرتبط باشد.

امتیاز کیفی صفحه فرود (Landing Page)

در طراحی صفحه فرود باید در نظر داشته باشید آیا بازدیدکننده تمایل دارد که اقدام مدنظرتان را انجام دهد یا نیاز دارد بیشتر در وب‌سایت کاوش کند تا به چیزی که احتیاج دارد برسد. آیا چیزی را که به دنبالش است در صفحه فرود شما خواهد یافت یا دوباره باید به صفحه نتایج جستجوی گوگل بازگردد؟

صفحه‌ی فرود مناسب، نرخ تبدیل سایت شما را افزایش می‌دهد، در حالی که صفحه فرود نامناسب، مشتریان بالقوه شما را به سمت رقبا روانه می‌کند. اما چرا صفحه فرود انقدر مهم است؟ صفحه فرود مناسب نه تنها بر روی امتیاز کیفی و رتبه تبلیغ گوگل تاثیر مستقیم دارد، بلکه هزینه تبلیغ‌تان را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد. هرچه Landing Page بهتر باشد، امتیاز کیفی و Ad Rank شما بهتر خواهد بود.

اگر تصور می‌کنید Landing Pageتان تجربه کاربری خوبی ارائه نمی‌کند، این تغییرات جزئی را اعمال کنید تا سطح عملکرد آن را ارتقا دهید:

  • پیش از آنکه از کاربر درخواست کنید فرمی را پر کند یا اطلاعاتش را به شما دهد، به طور واضح محصولات و یا خدمات‌تان را برای او شرح دهید.
  • اگر هزینه تبلیغات برای پلت‌فرم موبایل پرداخت کرده‌اید، مطمئن شوید صفحه فرودتان برای کاربرانی که از طریق موبایل به سایت شما وارد شده‌اند کاملاً واضح است و به راحتی می‌توانند آن را مشاهده کنند.
  • مطمئن شوید صفحه فرودتان طولانی نباشد تا کاربران خسته نشوند.
  • سرعت لود شدن صفحه فرود را افزایش دهید.
  • محتوای صفحه فرود باید خاص بوده و از دیگر وب‌سایت‌ها کپی نشده باشد.
  • صفحه فرودتان باید بیشترین ارتباط را با متن آگهی‌ و کلمات کلیدی‌ آن داشته باشد.
  • مطمئن شوید اطلاعات کافی برای برقراری ارتباط مانند تلفن، ایمیل و آدرس در صفحه فرود وجود دارد (Call To Action).
  • از پاپ-آپ‌ها پرهیز کنید.

نتیجه‌گیری

همانطور که دیدیم، امتیاز کیفی تبلیغات گوگل یا همان Quality Score معیار اصلی سنجی ارتباط تبلیغ با محتوای شماست. بهبود امتیاز کیفی تبلیغات در گوگل می‌تواند ساختار کمپین‌های ادوردز شما را به گروه‌های کوچکی به راحتی قابل مدیریت هستند، تغییر دهد. همچنین، تحقیق و جستجوی کلمات کلیدی کیفیت و دقت تبلیغ‎های شما و محتوای سایت‌تان را ارتقا می‌دهد. به این ترتیب قادر خواهید بود تا مشتریان واقعی خود را هدف بگیرید.

امتیاز کیفی تبلیغات گوگل به دلیل نبود ارتباطی منطقی بین کلمات کلیدی، گروه‌های تبلیغاتی، متن آگهی و صفحه فرود اتفاق می‌افتد. رمانی امتیاز کیفی تبلیغ گوگل شما بالا خواهد بود که گروه‌های کلمات کلیدی حساب ادوردزتان دارای کلمات کلیدی مرتبط باشند، متن آگهی‌های شما با هر یک از گروه‌های تبلیغای مرتبط باشند و صفحه فرود سایت‌تان همان محصول یا خدماتی را ارائه کند که در متن آگهی به آن اشاره شده است. توجه داشته باشید که هیچ فرمول یا جواب آسانی برای تشخیص امتیاز کیفی تبلیغ وجود ندارد و تنها با دقت فراوان و تجربه استفاده می‌توان آن را بهبود بخشید.

عالی بود(2)غیر مفید(1)