خانه / تبلیغات اینترنتی و بازاریابی / بزرگترین گرایشات دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۷
digitalmarketing-دیجیتال مارکتینگ
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

بزرگترین گرایشات دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۷

سال گذشته، دیجیتال مارکتینگ با تغییرات گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی مواجه شد، افزایش در محبوبیت ویدئو استریمینگ به صورت زنده و پیشرفت‌هایی در پیش‌بینی تجزیه و تحلیل چند مثال از آنهاست.

ویدئو استریمینگ (video streaming): این ویدئو به صورت فشرده بر روی اینترنت قرار گرفته و کاربر برای مشاهده آن نباید منتظر دانلود فایل آن شود یعنی به صورت لحظه‌ای قابل مشاهده است.

اما همانطور که احتمالا از قبل می‌دانید، چشم‌انداز دیجیتال مارکتینگ به سرعت در حال تغییر است. به این دلیل است که کارشناسان بازاریابی به طور سخت در حال انجام کار برای توسعه استراتژی‌هایی هستند که به آنها کمک خواهد کرد آینده گرایشات دیجیتال مارکتینگ را با هدف بهبود بازده شرکت‌ها در دنیای بسیار رقابتی دیجیتال مارکتینگ پیش‌بینی کنند.

خوشبختانه دیجیتال مارکتینگ منحصر به فرد است به این دلیل که می‌تواند کانال‌ها و روش‌هایی برای کسب و کار جهت آنالیز کردن کمپین‌های بازاریابی فراهم می‌کند. این دقیقا دلیل این است که چرا اکثر کمپین‌ها که در حال حاضر از مزایای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند برنامه‌ای مؤثر برای توسعه آن در آینده دارند. در اینجا تنها برخی از روندهای استراتژی دیجیتال مارکتینگ آورده شده است که هر شخص باید برای بروزرسانی بازی دیجیتال مارکیتنیگ خود در نظر بگیرد.

۱- محتوا در پادشاهی خود باقی خواهد ماند

محتوا هنوز هم در دنیای دیجیتال مارکتینگ پادشاه است بخصوص برای کمپین‌های استارتاپ که محتوای‌شان کانال رشد اصلی آنهاست. محتوا افراد راغب (leads) و مشتریانی جذب می‌کند و بدین لحاظ به عنوان یک نیروی عمده جهت نرخ بازگشت سرمایه بیشتر در نظر گرفته می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای حدود نیمی از کل بازاریابان ادعا می‌کنند که بازارایابی محتوا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) قابل توجه را منجر می‌شود. با این حال باید در ذهن خود داشته باشیم که برای انجام بازاریابی محتوا نیاز به استراتژی برنامه‌ریزی شده دقیق می‌باشد. در گذشته تنها قرار دادن محتوا به عنوان یک استراتژی بازاریابی کافی بود؛ در حال حاضر شرکت‌ها باید مخاطبان هدف خود را درک کنند و سپس محتوای ارزشمندی ایجاد کنند که منجر به تعامل بیشتر با مشتریان شود. برای مثال، شرکت‌های B2B سود زیادی از قرار دادن محتوای خود بر روی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اسنپ چت (Snapchat) نخواهند برد به این دلیل که اسنپ چت ظاهرا بیشتر کاربران جوان را جذب می‌کند. جنبه مهم دیگر بازاریابی محتوا که در طول زمان دیده خواهد شد کیفیت است؛ شرکت‌ها نیاز خواهند داشت بر روی ارائه محتوای ارزشمند و باهدف در طول زمان تمرکز کنند.

۲- اشتراک‌گذاری بیشتر ویدئو به صورت زنده

Facebook-Live- اشتراک گذاری ویدئو

با راه‌اندازی فیسبوک زنده در سال گذشته، شاهد رونق بسیاری در اشتراک گذاری ویدئو به صورت زنده شدیم. برندها و شرکت‌ها این ویژگی جدید ایجاد شده را توسط محبوب‌ترین پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در جهان در استراتژی بازاریابی محتوای خود پذیرفته‌‌اند. یک دلیل چرایی اینکه اشتراک گذاری ویدئو به صورت زنده در دیجیتال مارکتینگ ثابت شده که موفق است به این دلیل که فیسبوک به برندها یک فرصت منحصر به فرد برای رسیدن به یک جمعیتی بزرگ را پیشنهاد می‌کند؛ همچنین فیس بوک در حال حاضر تقریبا ۲ بیلیون کاربر فعال به طور ماهانه دارد. از دلایلی که چرا شرکت‌ها به اشتراک‌گذاری ویدئو به صورت زنده روی آورده‌اند این است که آمارها نشان می‌دهد افراد بیشتر زمان خود را به تماشای ویدئوی به صورت زنده نسبت به ویدئوی از قبل ضبط شده می‌گذرانند. برای یک کمپین بازاریابی موفق نیاز به این است که شما بدانید افراد در کجا می‌روند و اینکه آنها دوست دارند در کجا زمان بیشتری را صرف کنند. این واقعیت نیز دلیل برجسته‌ای است که چرا فیسبوک تصمیم دارد این ویژگی را در وهله اول قرار دهد. اما به غیر از فیسبوک، پلتفرم‌هایی مانند توییتر، اینستاگرام و اسنپ‌چت نیز ویژگی‌های مشابه ویدئوی استریمینگ را ارائه کرده‌اند که شرکت‌های B2C می‌توانند از آن استفاده کنند.

۳- تبلیغات Native برای اینکه توجه بیشتری را جلب کنید

native advertisement

به این دلیل که امروزه اکثر کاربران اینترنت به سادگی نمی‌توانند بر روی تبلیغات پاپ‌آپ، تبلیغات بنری و تبلیغات اجتماعی بمانند، از روش جدیدی برای جلب توجه مشاهده‌کنندگان استفاده می‌شود. تبلیغات Native روش نوینی برای جذب مخاطب است که بیشتر به اهمیت کیفیت محتوا تأکید دارد تا از این طریق با ایجاد اعتماد در مورد کالای ارائه شده به مخاطبان آگاهی دهد. تحقیقات اخیر پیش‌بینی می‌کند که کل درآمدهای حاصل از تبلیغات Native به ۳۳% در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. اما با وجود چنین پیش‌بینی‌های امید بخشی، به نظر می‌رسد اکثر شرکت‌ها در مورد تبلیغات Native اطلاعی ندارند. آنهایی که بیشتر این استراتژی بازاریابی مؤثر را درک کرده‌اند، تبلیغات Native را جزو گزینه‌های اول محبوب خود می‌دانند. با این حال تبلیغات Native مقداری موضوع بحث‌برانگیز است؛ به این دلیل که تبلیغات Native شبیه دیگر تبلیغات نیست، مسئله اعتماد و شفافیت در مورد استفاده از آنها بارها آورده شده است. در تغییرات مستمری که در حوزه دیجیتال مارکتینگ صورت گرفته تبلیغات Native شبیه محتوای ارگانیک است که آنها را جذاب‌تر برای متوسط کاربران اینترنت می‌کند، ظاهر این تبلیغ طبیعی است یعنی در دل محتوای اصلی یک سایت است و دیگر خبری از تبلیغات ناخواسته و آزار دهنده نیست.

۴- قرار دادن داده حجیم (Big Data) برای استفاده

استفاده از Big Data در دیجیتال مارکتینگ مستلزم به دست آوردن بازار و بینش مشتریان و سپس توسعه تجزیه و تحلیل‌های پیشگویانه است. بسیاری از شرکت‌ها افزایشی در حجم داده مرتبط با کسب و کار خود را تجربه کرده‌اند که به نوبه خود یک مورد خوب است. با چنین مقدار گسترده‌ای از داده در دسترس، شرکت‌ها به طور طبیعی این حجم عظیم داده را برای کمک به توسعه بهتر بازاریابی استفاده خواهند کرد. با استفاده از داده‌های بیشتر می‌توان به تحلیل‌های دقیق‌تری رسید تا بر اساس آنها تصمیمات بهتری گرفته شود و باعث کاهش هزینه‌ها و ریسک‌ها شود. Big Data سبب می‌شود شرکت‌ها، وبسایت‌های خود را در راستای تطابق بیشتر با مخاطبان هدف خود اختصاصی کنند. همانطور که آخرین آمارها نشان می‌دهد تقریبا نیمی از کل کسب و کارها از Big Data در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود استفاده می‌کنند و تعداد شرکت‌هایی که در حال به کار بردن Big Data هستند به سرعت رو به افزایش است. همچنین منابع بسیاری وجود دارد که این کسب و کارها می‌توانند Big Data را بدست آورند از جمله وب کاوی، رسانه‌های اجتماعی، داده موبایل و اطلاعات جستجویی که تنها چند نام وجود دارد.

۵- افزایش میکرو اینفلوئنسر (micro-influencer)

بازاریابی اینفلوئنسر (بازاریابی از طریق افراد سرشناس) در طول چند سال گذشته، یک افزایش ناگهانی در محبوبیت با بسیاری از تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی تجربه کرده است. در حالیکه برندهای بزرگ روی تأثیرگذاران (influencerr) با دنبال شونده‌های بسیار زیاد برای کمک به گسترش برند خود تکیه می‌کنند، در حال حاضر به طور مشابه شرکت‌های بزرگ به سمت بازاریابی میکرو اینفلوئنسر حرکت کرده‌اند. دلیل این کار توسط تحقیقاتی که انجام شده این است که تعامل کاربران در میان تأثیرگذاران با مقیاس کوچک نسبت به آنهایی که دارای میلیون‌ها دنبال شونده‌ها هستند بیشتر بود. نکته بازاریابی تأثیرگذار دست یافتن به نوع خاصی از مخاطبان است و این امکان در زمانی است که تأثیرگذار با فالوورهای خود تعامل می‌کند. این یافته‌ها خبر خوبی برای شرکت‌های کوچکتری هستند که دارای بودجه پایین‌تری برای کمپین‌های بازاریابی تأثیرگذار (influencer marketing) می‌باشند.

۶- بازگشت چت بات‌ها (chatbot)

chat-bot-دیجیتال مارکتینگ

با توجه به نظرات اخیر توسط کمپین‌های بازاریابی، کاربران اینترنت مقدار زیادی از وقت خود در حال صرف اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌کنند. شرکت‌ها استفاده از این روند رو به رشد را با توجه به آخرین پیشرفت‌ها در تکنولوژی هوش مصنوعی برای درخواست‌های مشتریان افزایش داده‌اند. از آنجایی که بیشتر شرکت‌ها امروزه پلتفرم‌های متعدد در حال اجرا دارند و نیز این پلتفرم‌ها معمولا دارای تعداد بسیار زیادی مشتریان و فالوور، پاسخ‌دهی به سؤالات، جمع‌آوری اطلاعات و انجام تراکنش است به طور فزاینده‌ای درگیر شده اند. در اینجا چت‌بات‌ها به عنوان یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ تمام عیار در میان موارد دیگر قدم می‌گذارند. دلیل دیگر اینکه چرا ربات‌ها بسیار محبوب در میان شرکت‌ها و برندها شده‌اند به این دلیل است که آنها اسان هستند و ارزان ساخته می‌شوند. کسب و کارها می‌توانند چت‌بات‌ها را از فروشگاه‌ها خریداری کنند یا حتی از الگوهای ربات آماده ساخته شده توسط غول‌های فناوری مانند فیسبوک استفاده کنند. هنگامی که شرکتی یک چت‌بات را انتخاب می‌کند آنها فقط باید چت بات را با تطبیق دهنده پلتفرم پیام‌رسان ادغام کنند. این قابلیت به ظاهر ساده در حال حاضر به طور کامل توسط برخی شرکت‌های پخش غذا در دنیا استفاده می‌شود که می توانند مشتریان به سرعت با استفاده از چت‌بات غذای خود را سفارش دهند.

۷- موبایل دوستانه

سال گذشته جستجو از طریق موبایل نسبت به استفاده از دسکتاپ برای اولین بار در تاریخ پیشی گرفت. این بدان معنی است که اگر شرکت‌ها بخواهند یک کمپین بازاریابی موفق ایجاد کنند نیاز دارند استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را موبایل دوستانه طراحی کنند. اما شگفت آور است که شرکت‌ها هنوز تمرکز بر توسعه برنامه‌های کمپین‌های بازاریابی برای استفاده بر روی دسکتاپ را بدون در نظر گرفتن و توجه نکردن بر روی موبایل دارند. اما ایجاد کمپین بازاریابی موبایل دوستانه گفتن آن اسانتر از انجامش است. برای مثال قبلا در این متن گفتیم که محتوای طولانی‌تر مناسب است اما می‌دانیم که محتوای طولانی برای گوشی‌های هوشمند خوب نیست. بازاریابان دیجیتال به شرکت‌ها توصیه می‌کنند که محتوای خود را برای استفاده آسان بر روی موبایل تقسیم‌بندی کنند که این نیز با پیشنهاد قبلی در تضاد است. برای اجرای اینکار شرکت‌ها باید بر روی محتوای نوشته کوتاه و هوشمندانه و محتوای ویدئویی طولانی‌تر تمرکز کنند.

۸- واقعیت مجازی (virtual reality)

واقعیت مجازی (فناوری نوین برای شبیه‌سازی یک محیط برای کاربر) غالبا دارای روند رو به افزایشی شده است، به این دلیل که اجازه می‌دهد یک تجربه آنلاین جذاب‌تر برای کاربران اینترنت ارائه دهد. واقعیت مجازی به عنوان یک ابزار داستان سرایی پیشرفته در نظر گرفته شده که بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند برای ایجاد تجربه بهتر مشتری استفاده کنند. با این حال دسترسی آسان به دستگاه‌های واقعیت مجازی برای اکثر مشتریان هنوز به مقداری زمان نیاز دارد. از شرکت‌ها انتظار نداریم که از واقعیت مجازی برای دیجیتال مارکتینگ خود قبل از اینکه تکنولوژی برای داستان سرایی واقعیت مجازی به طور گستردهای برای متوسط مشتریان در دسترس قرار بگیرد استفاده کنند.

نتیجه‌گیری

اینترنت روش بازاریابی را تغییر داده است، در حال حاضر مشتریان یک تجربه ارگانیک و شخصی‌تر را تقاضا می‌کنند که تبلیغات سنتی نمی‌تواند آن را فراهم کند. استفاده گسترده از مسدودکنندهای تبلیغات و به طور کلی عدم تحمل تبلیغات برجسته بدان معناست که شرکت‌ها باید از محتوای ارگانیک، داده حجیم (big data)، ویدئوی زنده به صورت لحظه‌ای، پیام‌های فوری و دیگر پیشرفت‌های تکنولوژی در استراتژی بازاریابی خود استفاده کنند. از سوی دیگر این استراتژی‌های بازاریابی هزینه بسیار کمتر نسبت به شکل‌های سنتی تبلیغات دارد. از آنجا که در حال حاضر پیش بینی‌کردن آنچه که در دنیای دیجیتال مارکتینگ عمل خواهد کرد آسان است، شرکت‌ها به سرعت می‌توانند استراتژی بازاریابی خود را توسعه دهند که منجر به نرخ سرمایه بالاتر در یک بودجه پایین‌تر می‌شود. مطمئن شوید که کسب و کار شما این گرایشات دیجیتال مارکتینگ را در زمان برنامه ریزی خود در نظر می‌گیرد و انتظار می‌رود که به یک کمپین موفق منجر شود.

منبع: web24

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =