خانه / برند سازی / راههای بهبود تجربه کاربر از طریق موبایل
user mobile experience
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

راههای بهبود تجربه کاربر از طریق موبایل

روند تکاملی دستگا‌ه‌های موبایل به طور کامل صنعت وب را متحول ساخته است. سوال اینجاست که چگونه میتوان تجربهکاربر از طریق موبایل را بهبود بخشید؟ امروزه در هر جا استفاده از دستگاه‌های موبایل به شدت افزایش یافته؛ به طوریکه بسیار مهم شده که همه وبسایت‌ها کاربران موبایلی را مورد توجه قرار دهند؛ این امر نه تنها برای بهبود نرخ تبدیل مهم است بلکه موجب ماندن در صدر بازار می‌شود. براساس یک مطالعه‌، یک وبسایت حدود ۲۷% از ترافیک خود را از موبایل‌ها و تبلت‌ها دریافت می‌کند، البته در برخی از کشورها، بیش از نیمی از ترافیک از موبایل بدست می‌آید. این تعداد واقعا زیاد است و هنوز هم با گذشت زمان در حال رشد است. عوامل بسیار زیادی وجود دارد که باعث موفقیت طراحی تجربه کاربری (User experience design) می‌شود. در این مقاله چندین نکته را جهت افزایش تجربه کاربری ذکر می‌کنیم.

۱- در دسترس بودن

طراحی برای موبایل:

زمانیکه در حال طراحی یک وبسیات موبایلی هستید اولین موردی که باید در نظر گرفت قابلیت در دسترس بودن (دسترس پذیری) آن است. افراد به این دلیل از موبایل استفاده می‌کنند که سریعتر و راحت‌تر می‌توانند آنچه را که به دنبال آن هستند بدون اتلاف وقت از یک صفحه به صفحه دیگر جستجو کنند. بنابراین وبسایت باید دارای طراحی ساده و روشن به منظور کمک به کاربران برای دسترسی آسان به اطلاعات داشته باشد. افراد از زوم کردن و ضربه زدن با انگشت بر روی عناصر و دکمه‌های کوچک که برای دسکتاپ طراحی شده متنفر هستند. بنابراین به یاد داشته باشید هر عامل مفیدی را برای ارائه تجربه کاربری بهتر برای کاربران موبایل در زمان طراحی یک وبسایت موبایل دوستانه به کار ببرید.

برجسته کردن call-to-action:

اولین مرحله برای ایجاد طراحی موبایل به صورت در دسترس بودن این است که یک call to action واضح و مشخص (بر روی اسپلش اسکرین یا صفحه فرود) به کار برد که هدف کالای شما را شناسایی می‌کند. برای صفحات فرود خود با ساختار ساده و در عین حال قدرتمند دکمه‌های call-to-action قوی بسازید مثلا با دکمه‌هایی از قبیل «همین حالا بخرید و … » در حروف برجسته (bold) به کار برید تا خواندن و کلیک بر روی آنها را آسان کند و یا می‌توانید با رنگ‌های قابل توجهی از جمله نارنجی، سبز و یا قرمز استفاده کنید. به گفته اپل، یک دکمه call-to-action نرمال باید حداقل اندازه ۴۴ پیکسل را برای سهولت ضربه زدن داشته باشد.

ساده سازی navigation:

کلیک کردن و اسکرول می‌تواند بر روی دستگاه‌های موبایل مشکل باشد، به طوریکه عناصر و ویژگی‌های کلیدی سایت موبایلی باید بلافاصله برای کاربران به منظور حداقل رساندن ناراحتی آنها نمایش داده شود. در هنگام سازمان‌دهی محتوا، در مورد روش‌های حسی و ساده برای گروه‌بندی وظایف و اطلاعات با هم برای هدایت‌پذیری (navigation) فکر کنید. به یاد داشته باشید که با صفحه نمایش کوچک دستگا‌های موبایل نمی‌توانید منوهای خیلی بزرگ با گزینه‌های قابل کلیک بسیار داشته باشید. منوهای خود را به ساده‌ترین شکل ممکن سازماندهی کنید تا مطمئن شوید که کاربران بتوانند آنچه که دنبال آن می‌گردند را بیابند. بنابراین Navigation یکی از مهمترین فاکتورهایی است که موفقیت یک وبسایت را تعیین می‌کند. درست مانند سرعت، Navigation نیز در صورت پایین بودن می‌تواند باعث از دست دادن تعداد زیادی از بازدیدکنندگان شود. می‌توانید نوار Navigation خود را با کمترین گزینه‌های ممکن کوچکتر کنید و یا نوار Navigation چسبنده در بالای وبسایت خود به منظور Navigation بهتر قرار دهید.

۲- گزینه جستجو ایجاد کنید

کاربران موبایل اطلاعات سریعتر می‌خواهند و گزینه‌های کمتر می‌تواند باعث سرعت بیشتر آنچه که به دنبال آن هستند و نیز عملکرد جستجوی خوب شود. یک سایت موبایلی باید یک کارکرد جستجوی قابل مشاهده در هر صفحه داشته باشد. لزوما نیاز نیست بر روی یک منوی چسنده (sticky menu) باشد، اما کاربران باید همیشه بدانند که در کجا نوار جستجو را پیدا کنند. اینکه در کجا قرار داده شود بستگی به محتوا و وسیله‌ای دارد که بر روی آن نمایش داده می‌شود. عملکرد جستجو باید به اندازه کافی هوشمند باشد و پیشنهادات مرتبطی در نتایج جستجو نشان دهد. ایجاد محتوایی که یافتن آن آسان باشد مزیت هر کسب و کاری است؛ بخصوص ایجاد یک عملکرد جستجوی خوب برای تجارت الکترونیک می‌تواند کلیدی باشد. فیلترها بخصوص در این شرایط بسیار مفید هستند (به کاربران اجازه می‌دهند جستجو را به عنوان مثال بر اساس لباس مردانه یا زنانه انجام دهند) و در اینصورت نرخ تبدیل از طریق تعیین اینکه کاربران آنچه را که می‌خواهند به سهولت و آسانی به دست می‌آوردند را افزایش می‌دهد.

۳- محتوا را ساده کنید

در یک وبسایت موبایلی تلاش کنید آنچه را که کاربران می‌خواهند به شیوه‌ای کارامد فراهم کنید. بهترین روش تسهیل کردن، ساده‌سازی محتوای آن است. تعداد رنگ‌ها، فونت‌ها و اندازه‌های فونت مورد استفاده بر روی پلتفرم موبایلی را محدود کنید تا کاربران از نظر دیداری سر در گم نشوند. هر کدام را به اندازه به کار ببرید و از آنها به طور مؤثر برای شناسایی انواع مختلف محتوا یا ایجاد بخش‌های خاص استفاده کنید. طراحی تجربه کاربری موبایل باید تا حد امکان از جدا کننده‌هایی مانند خطوط، باکس‌‌ها و حاشیه‌ها به دور باشد.

به کاربران با انجام آنچه که آنها می‌خواهند از طریق حذف کردن محتوای غیر ضروری و درهم کمک کنید. به طور مشابه، مطمئن شوید که لینک‌ها و بخش‌های دارای تأثیر بر یکدیگر به طور واضح برچسب گذاری شده‌اند و عملکردشان با موبایل قابل شناسایی است.

۴- از تصاویر به طور هشداری استفاده کنید

دستگاه‌های موبایل قطعا کوچکتر از دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها هستند و در نتیجه تنها می‌توانند بخش کوچکی از محتوا را پوشش دهند. بنابراین ایده هوشمندانه استفاده کردن از قدرت تصاویر برای نشان دادن و خلاصه‌کردن نکته‌هاست. اما تصاویر می‌توانند یک چالش استثنایی برای وبسایت‌های موبایلی باشند از آنجا که آنها زمان بارگذاری طولانی‌تری نسبت به متن دارند. با این حال راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد که تصاویر بر روی دستگاه‌های موبایل بدون هر گونه تأخیری در زمان بارگذاری به زیبایی می‌توانند نشان داده شوند.

از نظر سرور، مطمئن شوید که میزبان (هاست) وبسایت‌تان دارای آخرین فناوری آپدیت‌ها و نرم‌افزار است و پهنای باند وجود دارد و سرعت سرور بالاست. علاوه بر این میزبان باید نرم‌فزار مرتبط برای ارزیابی دستگاهی که در آن کاربران شما در حال دسترسی به وبسایت‌تان هستند داشته باشد و دریافت تصاویر را بر اساس آن تنظیم کند.

از نظر client (کامپیوتری که تقاضایی را از یک سرور دارد)، مسئولیت طراح است که تکنیک‌های بهینه‌سازی تصاویر را پیاده‌سازی کند و کدهای مناسب را برای ارائه تصویر بهبود دهد.

علاوه بر این، مطمئن شوید تصاویر انتخابی برای آپلود شدن روی وبسایت‌تان تأثیرگذار و واضح هستند و نباید پیچیدگی و شلوغی زیاد در اندازه های نمایشگر کوچکتر داشته باشد.

همچنین مطمئن شوید تصاویری که آپلود می‌کنید اندازه مناسبی دارند و این بدان معناست که در صورت استفاده از  تصاویر پهن یا بزرگ بر روی سایت خود بزرگترین پیکسل مورد نیاز را تعیین کنید. همچنین می‌توانید پیکسل را در صورت نیاز با کمک نرم افزار ویرایش‌کننده عکس مانند فتوشاپ کوچکتر کنید.

۵- تایپوگرافی واضح و مختصر داشته باشید

اندازه‌های صفحه نمایش دستگاه‌های موبایل در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها کوچکتر است. بنابراین نمی‌توانید کل صفحه نمایش را با عناوین بزرگ پر کنید یا اینقدر کوچک کنید تا برای دیدن بر روی آنها مجبور به زوم کردن شد. یک روش شگفت‌انگیزاستفاده از Typecast برای وبسایت‌های موبایل دوستانه است که کمک به درک چگونگی اندازه بزرگی و کوچکی فونتی می‌کند که شما باید از آن استفاده کنید. بر اساس این متد نسبی عناوین باید دو برابر اندازه فونت متن باشد و زیرعناوین باید ۱٫۶۲۵ برابر اندازه فونت متن باشند که این بیشتر نزدیک به نسبت نرخ طلایی است. بنابراین از این متد پیروی کنید و نرخ تبدیل خود را بهبود بخشید.

۶- رنگ‌های وبسایت موبایلی خود را بهینه کنید.

گوشی‌های هوشمند در بسیاری از جنبه‌ها از جمله پشتیبانی رنگ متفاوت هستند. برخی گوشی‌های هوشمند مانند بلک بری تنها ۶۵٫۰۰۰ رنگ را پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر مانند نوکیا و آیفون ۱۶ میلیون رنگ را پشتیبانی می‌کنند. این امر بویژه تفاوت زیادی را در زمان طراحی گرافیک وبسایت ایجاد می‌کند. در واقع با میلیونها رنگ می‌توانید گرافیک بهتری را با ویژگی‌های تصویر روشن‌تر و واضح‌تر نمایش دهید. بنابراین باید هر دستگاهی را نظر بگیرید تا بهترین تجربه کاربر را ارائه کنید.

۷- اطلاعات عامه‌پسند (محبوب) را خلاصه کنید

مانند گزینه جستجو، دسته‌بندی‌ها و آرشیوهای بلاگ نیز بسیار آسان‌تر برای کاربران هستند تا اطلاعاتی را که کاربران به دنبال آن هستند را روی وبسایت بیابند. کاربران شما باید قادر باشند همه مقالات، آموزش‌ها و اطلاعات مرتبط دیگر را در یک نگاه از طریق کلیک بر روی دسته‌بندی یا گزینه آرشیو بلاگ بررسی کنند.
راه‌های مختلفی برای ایجاد وبسایت‌های موبایل دوستانه که قابل ارائه بر روی دستگاه‌های موبایل باشد وجود دارند. با این حال قبل از اینکه این روش‌ها را برای افزایش نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بر روی سایت‌های موبایل خود انجام دهید، مهم است درک اینکه ایده راه‌اندازی سایت‌های موبایل دوستانه، ارائه هدایت‌پذیری (navigation) آسان‌تر و تجربه کاربری بهتر می‌باشد. در صورتی که توانایی پیاده‌سازی این نکات را خودتان ندانید می‌توانید اینکار را به طراح تجربه کاربری بسپارید تا کمک کند نرخ تبدیل خود را افزایش دهید. در صورتی که نکات دیگری را در نظر دارید مشتاق دریافت نظرات شما در وب ۲۴ هستیم.

 

منبع: وب ۲۴

عالی بود(0)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =