عناوین
شما در چند شبکهی اجتماعی حساب دارید؟ در روز چندبار به اینستاگرام یا توییتر سر میزنید؟ تابهحال، چندبار از اینستاگرام خرید کردید؟ تابهحال، چندبار کافه یا رستورانی را بهخاطر اینکه اینفلوئنسری در اینستاگرام معرفی کرده بود، امتحان کردید؟ فیسبوک چطور؟ یا پینترست؟ شبکههای اجتماعی (Social Media) تبدیل شدند به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما.
این یعنی شبکههای اجتماعی قدرتمند هستند. همه میدانیم که هرروز قدرتمندتر هم میشوند. چون هرروز به امکاناتشان و قابلیتهایشان اضافه میکنند. مثلا، با فیسبوک میشود عکسها را سهبعدی کرد. قابلیتی که فیسبوک بهدنبال بهترکردن و باکیفیتترکردن آن است. قدرت و امکانات و محبوبیت این شبکهها آنها را تبدیل کرده است به ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ.
هرچه دیجیتال مارکتر بخواهد این شبکهها دراختیارش قرار میدهند. او میتواند مستقیما با گروه هدفش ارتباط برقرار کند. با هزینهای بسیار کمتر کالا و خدمات کسبوکاری را معرفی کند. این امتیاز بزرگی حتی برای کسبوکارهای کوچک و فریلنسرهاست. کسانیکه میتوانند حتی بدون هزینهکردن برای ادمین صفحه خودشان با حساب اینستاگرام یا فیسبوک یا پینترست بازاریابی کنند و تبلیغ.
البته اگر کسبوکاری بخواهد در بیش از یک شبکهی اجتماعی حساب داشته باشد و فعالیت منظم، کار سختی است. چون باید با استراتژی و برنامهی مشخص از شبکههای اجتماعی بهعنوان ابزارهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کرد. بنابراین، شرکتهایی ابزارها یا پلتفرمها یا نرم افزارهایی را ساختند و روانهی بازار کردند برای مدیریت شبکه های اجتماعی.
ابزارها یا نرمافزارهایی که قابلیتهای مختلفی دارند و به کسبوکارها کمک میکنند تا حسابهایشان را در چندین شبکهی اجتماعی مدیریت کنند. موضوع این مقاله معرفی بهترین ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی است. چون این پلتفرمها زیاد هستند و هرکدام ویژگیها و امکانات خاص خودشان را دارند، شاید انتخاب یک ابزار برای مدیریت شبکههای اجتماعی (مخصوصا برای کسبوکارهای کوچک و استارتاپهای نوپا) کار سختی باشد. بههمیندلیل و برای راحتترکردن این انتخاب برای دیجیتال مارکترها این مقاله نوشته شده است.
ابزار های (نرم افزار ها) مدیریت شبکه های اجتماعی
سوالی که قبل از هر چیز دیگر باید به آن جواب داده شود این است که چرا کسبوکارها برای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارند در چندین شبکهی اجتماعی فعالیت کنند؟ چون شبکههای اجتماعی هرکدام برای کاری و هدفی مناسب هستند و بعضی افراد را جذب خودشان میکنند. یعنی همهی آدمها در همهی شبکههای اجتماعی حساب ندارند.
بنابراین، کسبوکارها باید با در نظر گرفتن نوع محصولات و کالاهایی که عرضه میکنند، استراتژیهای بازاریابی دیجیتالی که برای کارشان دارند و همچنین پرسوناهای مارکتینگ؛ اول انتخاب کنند که باید در کدام شبکههای اجتماعی فعالیت کنند. مثلا، لینکدین برای حرفهایهاست و کسانیکه میخواهند با کارفرماها در سراسر دنیا ارتباط داشته باشند. پس، کسبوکاری که شیرینی خانگی درست میکند نیازی به لینکدین ندارد.
اما کسبوکارهای دیجیتال که کالاها و خدمات دیجیتال عرضه میکنند قطعا نیاز دارند به حضور گسترده در شبکههای اجتماعی. اینستاگرام و فیسبوک و لینکدین و توییتر حداقلهاست. سوشال سیگنالی که این کسبوکارها از شبکههای اجتماعی میگیرند و همچنین بازدیدکنندگانی که از سوشال مدیا به سایت هدایت میشوند، در سئو سایت این کسبوکارها نیز بسیار بسیار موثر است.
بههمیندلیل است که بحث مدیریت شبکههای اجتماعی پیش میآید. در هر شبکهای چه نوع پستهایی باید گذاشته شود؟ در آن شبکه در روز چند پست باید گذاشت؟ و قطعا کسی باید باشد که به کامنتها و سوالات جواب دهد. وقتی کسبوکار از چند شبکهی اجتماعی استفاده میکند، رسیدن به همهی این کارها از یک نفر بر نمیآید.
مدیریت شبکه های اجتماعی چیست؟
مدیریت شبکههای اجتماعی به مجموعهی این فرآیندها گفته میشود: تحلیلکردن کاربران شبکههای اجتماعی، طراحیکردن استراتژی (مارکتینگ) خاص هر شبکه، تولید محتوا و بهاشتراکگذاشتن آن در هر شبکه، زیرنظرداشتن مکالمات و تعاملات آنلاین کاربران در هر شبکه، همکاریکردن با اینفلوئنسرها، و همچنین نظارت و ارزیابی و گزارشدادن دربارهی عملکرد و بازدهی شبکههای اجتماعی.
ویژگیهای یک نرم افزار (ابزار) خوب برای مدیریت شبکه های اجتماعی
همانطور که از تعریف مدیریت شبکههای اجتماعی مشخص شد، کار اصلا آسانی نیست. مخصوصا اگر تعداد فالوئرها در هر شبکه زیاد باشد. همین نشان میدهد که چرا کسبوکارهای کوچک و بزرگ نیاز دارند از نرم افزاها (سامانههای) مدیریت این شبکهها استفاده کنند. استفاده از این سامانهها یعنی صرفهجویی در هزینه. چون خودشان کار چند نفر و شاید یک تیم را انجام میدهند. همچنین، کار بررسی و تحلیل آمار مربوط به این شبکهها نیز با کمکگرفتن از این ابزارها بهتر و دقیقتر میشود.
قبل از معرفی بهترین پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی، باید بدانیم که ویژگی یک پلتفرم مدیریتی خوب چه چیزهایی است. یک پلتفرم خوب باید
امکان مدیریتکردن چندین شبکه اجتماعی را داشته باشد (حداقل فیسبوک، توییتر و اینستاگرام)؛
امکان انتشار خودکار برای پستهای زمانبندیشده را داشته باشد؛
امکانات رایگان داشته باشد یا مقرونبهصرفه باشد برای کسبوکارهای کوچک؛
دادهها و گزارشهای دقیق از عملکرد هر شبکه و بازخوردها به هر کمپین تبلیغاتی و پست را دراختیار مارکتر قرار دهد.
معرفی بهترین پلتفرم های مدیریت سوشال مدیا (شبکه های اجتماعی) در سال ۲۰۲۲
منابع مختلفی ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی را براساس معیارهایی که گفتیم، دستهبندی کردند. نکتهی مهم این است که هیچکدام از این پلتفرمها رایگان نیستند. البته، بیشتر آنها پیشنهادات رایگانی دارند. بههمیندلیل، از ابزارها آنهایی که هر ۴ معیار را داشتند و درعینحال برای دیجیتال مارکترهای ایرانی مقرونبهصرفهتر بودند برای معرفی در این محتوا انتخاب شدند.
۱. Buffer
ارزانترین پلتفرم مدیریت شبکههای اجتماعی Buffer است. این ابزار ۱۴ روز استفادهی رایگان دارد. بعد از آن مارکتر میتواند از این پلتفرم گزینهای را انتخاب کند که از ۵ دلار در ماه شروع میشود. خوبی گزینهی پولی این نرم افزار این است که بیش از یک کاربر (دیجیتال مارکتر) با ۵ دلار در ماه میتوانند حسابهای تمام شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و پینترست) را مدیریت کنند. گزینهی رایگانی هم در این پلتفرم وجود دارد که فقط یک کاربر میتواند از آن استفاده کند و فقط امکان مدیریتکردن ۳ شبکه اجتماعی را میدهد. این پلتفرم علاوهبر امکان انتشار خودکار پستهای زماندار و آنالیز؛ ابزارهایی برای بهینهکردن تگها، هشتگها و منشنها؛ و همچنین پاسخدادن سریعتر به کامنتهای مهم را هم دارد.
۲. Zoho
این نرمافزار فقط یک کار برای دیجیتال مارکتر انجام نمیدهد. Zoho قابلیت این را دارد که یک CRM بشود. ابزاری که به دیجیتال مارکتر اجازه میدهد همهی فعالیتها را، از مدیریت پروژهها و ایمیلها و حسابداری گرفته تا مدیریت شبکههای اجتماعی، در یک پلتفرم انجام دهد. البته ممکن است برنامههای مدیریت شبکههای اجتماعی آن را جداگانه هم خریداری کرد. این ابزار گزینهی رایگانی دارد که برای یک کاربر یا یک برند قابل استفاده است. ارزانترین گزینه ۱۰ دلار در ماه است. اما بازهم یک نفر یا یک برند میتواند از ابزار استفاده کند. گزینهی ویژهای هم برای کسبوکارهای بزرگ وجود دارد که از ماهی ۲۳۰ دلار شروع میشود.
۳. MeetEdgar
MeetEdgar از ۲تای قبلی بسیار پیشرفتهتر است. چون به دیجیتال مارکتر امکان مارکتینگ اتومیشن میدهد. یعنی شما میتوانید حسابهای شبکههای اجتماعی (Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, and Instagram) را به این ابزار بدهید و تنظیمات لازم را انجام دهید و او خودش بقیهی کارها را میکند. ممکن است این سامانه بهگونهای تنظیم شود که جدیدترین محتوا را خودکار بهاشتراک بگذارد. ارزانترین گزینه ۱۹ دلار در ماه است و فقط اجازهی مدیریتکردن ۳ حساب را به شما میدهد. از بهترین ویژگیهای این ابزار کتابخانهی محتوایی آن است. نرمافزار میتواند ازجانب شما از میان محتواهای کتابخانه محتوا انتخاب و پست کند.
۴. SocialPilot
این ابزار برای کسبوکارهای کوچک ایدهآل است. ۴ گزینهی پیشنهادی دارد که از ۲۵.۵ دلار در ماه شروع میشود. ارزانترین گزینهاش به یک کاربر اجازهی مدیریت ۱۰ حساب در شبکههای اجتماعی و انتشار ۲۰۰ پست در روز را میدهد. این ابزار هم در ارزانترین گزینه امکان انتشار خودکار پستها و همچنین آنالیز شبکهها را دارد. عیب بزرگ این پلتفرم این است که باید گزینهی ۲۵ دلاری را برای یک سال خریداری کرد. یعنی ۳۰۶ دلار را باید همان اول پرداخت.
۵. Hootsuite
آخرین ابزاری که معرفی میکنم، گرانترین است و البته از بهترینها برای آنالیز دادهها و عملکردها در شبکههای اجتماعی. این ابزار جامعترین و همچنین جزئیترین تحلیلها را دراختیار تیم دیجیتال مارکتینگ میگذارد. با این ابزار دیجیتال مارکتر میتواند گزارشهایی را که میخواهد شخصیسازی کند. مثلا او میتواند از این ابزار بخواهد با تحلیل عملکرد کمپینهای شبکههای اجتماعی، گزارشی دربارهی خلاقانهبودن آن کمپینها به او بدهد. ارزانترین برنامه در این ابزار ماهانه ۴۹ دلار است و اجازهی دسترسی یک کاربر و مدیریتکردن ۱۰ حساب را میدهد. با این برنامه نمیشود به همهی تحلیلها و امکانات این برنامه دسترسی داشت. اما، درازاری پرداخت مبلغ اضافهتر میشود بعضی از گزارشها و تحلیلهای دقیقتر را جداگانه خریداری کرد. گرانترین برنامه هم ۵۹۹ دلار در ماه هزینه دارد.
جمعبندی و نتیجهگیری
۱. همانطور که اشاره شد، شبکههای اجتماعی برای همه (حتی کاربران عادی) چندین کارکرد پیدا کردند. از مهمترین آنها ابزاری قدرتمندبودن برای دیجیتال مارکتینگ است.
۲. نرمافزارها و پلتفرمهای مدیریت شبکههای اجتماعی قطعا بیشتر از این ۴تا هستند.
۳. انتخاب از میان نرم افزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی با شماست. براساس بودجه، نوع کسبوکار و محصولاتی که عرضه میکنید. و همچنین اهدافی که تیم دیجیتال مارکتینگ میخواهد با بهرهگرفتن از شبکههای اجتماعی به آنها برسد.
۴. آیا همهی دیجیتال مارکترها باید از ابزارهای مدیریت شبکههای اجتماعی استفاده کنند؟ خیر! اما قطعا کار را آسانتر میکند. مخصوصا اگر با مارکتینگ اتومیشن ترکیب شود.
۵. دیجیتال مارکتینگ هرروز پیچیدهتر از گذشته میشود. یعنی حوزهها و موضوعاتی که دیجیتال مارکتر باید بداند و بر آنها مسلط باشد هرروز بیشتر میشود. پس دیجیتال مارکتر باید بهدنبال آموزش جامع دیجیتال مارکتینگ باشد.
منبع:investopedia.com
منبع:zapier.com