خانه / آموزش سئو SEO / درس‌هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم(قسمت اول)
درس‌هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم(قسمت اول)
درس‌هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم(قسمت اول)
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

درس‌هایی که از یک دیجیتال مارکتر موفق آموختم(قسمت اول)

بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از ارکان اصلی و بسیار مهم فرایند بازاریابی کسب و کارهای امروزی به شمار می‌رود که توانسته طبق آمارها، بازاریابی سنتی با آن ریشه تاریخی را در حدود کمتر از۲۰ سال کنار بگذارد.
قطعا پشت استراتژی های هوشمند دیجیتال مارکتینگ یک دیجیتال مارکتر موفق حضور داشته است مگرنه مطالعات، موفقیت کسب و کارهای مبنی بر بازاریابی دیجیتال اصولی و استاندارد را ۶۴٪ بیشترازمابقی کسب و کارها به ما نشان نمیداد، در اصل قدرت بازاریابی دیجیتال در برابر بازاریابی سنتی وقتی مشخص می‌شود که ما متوجه رشد بی سابقه تکنولوژی های هوشمند در زندگی روزمره خود می‌شویم.
پس وقتی ما بیشتر وقتمان را در این فضا سپری میکنیم چرا یک بازاریاب دیجیتال نباید برای ترفیع نیازها و حل مشکلاتمان ما را به سمت کسب و کار خودش راهنمایی کند؟
البته دیجیتال مارکتری که دارای ویژگی های زیر باشد:

۱) دیجیتال مارکتر باید به روز باشد

یکی از چالش‌ها و البته جذابیت های کار یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، تغییرات سریع و متفاوت در دنیای دیجیتال است. بنابراین شما باید آماده باشید، تغییرات را دنبال کنید ودر کارها و بررسی استراتژی های بازاریابی خود به آنها توجه کنید.

با بررسی ترندهای پیش رو و اخبار منتشر شده، سعی کنید فضای کار خود را تعدیل کنید

به روز بودن یک مارکتر، همه چیز نیست
به روز بودن در دنیای فناوری های دیجیتال در دنیای امروزی ضروری است اما نباید در این حوزه بزرگنمایی انجام شود. رعایت نکات سئو مهم است، تولید محتوا برای جلب مخاطب همچنان پادشاه است و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز رکن اصلی آگاهی از برند ما محسوب می‌شود.
در واقع بدنه اصلی دیجیتال مارکتینگ ثابت است اما به روز بودن کمک می‌کند با پاسخ سریع و حساب شده به شرایط، موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

۲) دیجیتال مارکتر باید دنبال یادگیری بیشتر باشد

یکی از فاکتورهای مهم در داشتن علاقه زیاد به یادگیری مسائل جدید است این موضوع تا حدودی به معنی به روز بودن نیز هست.

یادگیری همه چیز نیاز نیست
اینکه ما در مورد مسائل مختلفی بدانیم جذاب است اما وقتی در حال یادگیری چیزهای مختلف باشیم، توانایی تمرکز بر روی یک قسمت و تخصص پیدا کردن در آن حیطه را از دست می‌دهیم. اینکه بخواهید همه چیز را یاد بگیرید همه چیز را در حد متوسط و با تجربه کم یاد می‌گیرید و این در بازار برای شما مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند.قاعدتا اگر می‌خواهید در کسب‌وکار خود پیشرو باشید و برگ برنده خود را نسبت به بقیه دیجیتال مارکترها نشان دهید این راه درستی نیست، این تخصص در یک زمینه است که مهم است پس بهتر آنکه از تمام مسائل آگاهی پیدا کنید ولی تنها در یک حیطه مثل ایمیل مارکتینگ، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، ویدئو مارکتینگ و.. تخصص داشته و با دیگر موضوعات یک آشنایی کلی داشته باشید.

همچنین به خاطر داشته باشید، یادگیری با خواندن کتاب و محتوا، دنبال کردن اخبار و دیدن ویدئوهای جدید در دیجیتال مارکتینگ خوب است اما نه به عنوان یادگیری کامل، یادگیری شما زمانی کامل می‌شود که تمام موارد جدیدی که با آن مواجه می‌شوید را در عمل انجام دهید نتایج آن را ببینید و تحلیل کنید.
بنابراین نگران به روز بودن و یادگیری چیزهای جدید در حوزه فعالیت خود نباشید بلکه به دنبال کسب تجربه و تست داوطلبانه چیزهای جدید و استفاده از استعداد و نوآوری خود باشید.

۳) کسب مهارت در استفاده موثر از شبکه های اجتماعی

ابزارهای رایگان بسیاری وجود دارد که به عنوان یک دیجیتال مارکتر برای هر نوع از بازاریابی نیازمند به استفاده از آن هستید.از جمله این ابزارها می‌توان از twitter analytics، گوگل آنالیتیکس، گوگل وب مستر تولز ، canava برای طراحی پوستر و بروشور و… نام برد. در ادامه چند ابزار برای قسمت‌های مختلف در دیجیتال مارکتینگ را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد.

ابزار های بازاریابی ایمیلی
ابزار های بازاریابی ایمیلی

همه ما در مورد ایمیل مارکتینگ کم و بیش اطلاعاتی داریم.ایمیل مارکتینگ به نوعی از بازاریابی مستقیم جهت گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی گفته می‌شود که در آن معمولاً محتوای تبلیغاتی، ترویجی، خدماتی و… به مخاطبانمان به منظور ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند ارسال می‌کنیم.
ابزارهای متعددی در این زمینه وجود دارد اما از ابزارهای رایگان در این زمینه می‌توان به mailchimp و mailerlite اشاره کرد.

ابزارهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

هر کسب وکار در هر صنعتی که مشغول به فعالیت هستید برای ارتباط با مشتریان خود بهتر است بازاریابی شبکه های اجتماعی را ضمیمه کار خود کنید.
برای سوشال مدیا مارکتینگ می‌توان به ابزارهای twitter analytics، buffer، hootsuite و… اشاره کردکه در مقاله های بعدی قطعا به بررسی جداگانه بهترین ابزارهای مدیریت و آنالیز شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.

۴) دیجیتال مارکتر باید تحلیل اطلاعات را بلد باشد

در مورد اهمیت بیگ دیتا (داده‌های حجیم) بسیار شنیده‌ایم.
نکته مهم‌تر از خود جمع آوری داده تفسیر درست این داده‌ها و استفاده آن در تدوین استراتژی های بازاریابی است. شما با آنالیز اطلاعات و رسیدن به بینش درست می‌توانید سود آوری خود را چند برابر کنید، در این فرایند از شناخته شده ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ میتوان به گوگل آنالیتیکیس اشاره کرد.

تنها به تحلیل دیتا در دیجیتال مارکتینگ اکتفا نکنید

اگر کمپین تبلیغات کلیکی راه اندازی کرده باشید قطعا متوجه شده اید که داده‌های زیادی برای مدیریت کمپین در اختیارتان قرار می‌گیرد.این دیتا که میزان کلیک بر روی تبلیغ شما را نشان می‌دهد گاهی به نظر ناامیدکننده می‌رسد، اما باید در نظر داشته باشید که همه چیز دیتای مربوط به کلیک نیست.
در واقع یکی از اهداف راه اندازی کمپین‌ها، شناخته شدن برند در ذهن مخاطبین است و کمپین‌های بازاریابی به طور غیر مستیقم تأثیر خود را در جذب مشتری نشان می‌دهند و نرخ تبدیل را بالا می‌برند.

نکته دیگر اینکه جمع آوری دیتای زیاد باعث سردرگمی می‌شود. شما باید به این مسئله فکر کنید که از هر کدام از این داده‌ها چه استفاده‌ای می‌توانید داشته باشید و کدام داده‌ها را باید در گزارش احتمالی به مدیرتان تحویل دهید. بعد از این برآورد می‌توانید دیتاهای غیرضروری را حذف کنید.

ما همچنین گاهی شنیده‌ایم که برای تحلیل داده‌ها استفاده از ابزارهایی مثل اکسل و یادگیری آن در حد پیشرفته را توصیه می‌کنند ولی واقعیت این است که اکثر کارشناسان دیجیتال مارکتینگ می گویند در کارهایشان هیچ گاه از اکسل استفاده نمی‌کنند، قطعاً ابزارهای مهم‌تری هستند که می‌توانید برای یادگیری آنها وقت بگذارید و تأثیر مستقیم آن را در جذب مشتری برای کسب وکار خود ببینید.

۵) دیجیتال مارکتر باید با ابزارهای گرافیکی آشنایی داشته باشد

آشنایی با ابزارهای گرافیکی نیز برای یک کارشناس بازاریابی دیجیتال لازم و ضروری است.طراحی‌های گرافیکی کار گرافیست است ولی یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید توانایی طراحی یک بنر با یک دکمه CTA ساده و یا ریسایز و تغییرات کلی در تصاویر را داشته باشد.
می دانیم که برای موفقیت بیشتر در جذب ترافیک وبسایت طراحی مناسب بنرها و لندینگ پیج ها جزء نکات مهم است، مخصوصاً صفحات فرودی که در صورت موفقیت آمیز بودن به جذب مخاطب و ترافیک رایگان کمک بسزایی می‌کنند.در هر صنعتی که فعالیت می‌کنید می‌توانیم به راحتی بگوییم که اکثر رقبای شما به طراحی و بهبود تجربه کاربری در تبلیغات و لندینگ پیج ها کمترین توجه را دارند و این حیطه بسیار جای پیشرفت برای کسب و کارها فراهم می‌کند.

بهبود طراحی سایت و صفحات مختلف به صورت مستقیم بر سئو سایت شما اثر دارد چرا که یکی از عوامل مؤثر در بهبود سئوسایت، میزان درگیری مخاطب با سایت و میزان حضور او در وبسایت شماست. قطعا متناسب با نوع کاربری سایت، هر چه طراحی شما طراحی سایت جذاب‌تری داشته باشید حس خوبی که به مخاطب منتقل می‌شود مانع بستن سریع سایت و افزایش نرخ پرش شما می‌شود.

جمع بندی
در قسمت اول این مقاله در مورد ویژگی های یک دیجیتال مارکتر موفق با شما صحبت کردیم و رکن اساسی و گام اول را به یادگیری مداوم و بروز بودن بازاریاب دیجیتال اختصاص دادیم،اما گفتیم که این تمام راه نیست بلکه انعطاف، خلاقیت و مهارت استفاده از این آموخته ها و تحلیل و تفسیر آن است که شما را در دیجیتال مارکتینگ از دیگران متمایز میکند.
در قسمت دوم این مقاله ما کمی در جزییات و ویژگی های خاص یک کارشناس بازاریابی دیجیتال بیشتر ورود کرده و شما را با باقی این ویژگی ها آشنا می‌سازیم.

عالی بود(0)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *