خانه / آموزش سئو SEO / پنج استراتژی بی نظیر بازاریابی B2C که باید امتحان کنید
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

پنج استراتژی بی نظیر بازاریابی B2C که باید امتحان کنید

براساس گزارش eMarketer، تا سال 2023 میزان فروش محصولات حاصل از تجارت الکترونیکی B2C، به بیش از ۲۹ تریلیون دلار خواهد رسید. هنگامی که این عدد را به تعداد خرده فروشان موجود در فضای کسب و کار نسبت دهیم؛ این میزان تولید سرمایه، بی سابقه و حیرت انگیز است.

eMarketer همچنین در نشریه اخیر خود اعلام کرد بین۱۲ تا ۲۴ میلیون خرده فروش تجارت الکترونیک، در سراسر دنیا مشغول فعالیت هستند. با توجه به این آمار، بازاریابان تجارت الکترونیک B2C برای اینکه بتوانند در صدر کسب درامد باشند باید استراتژی‌های خود را بهینه سازی کنند.

بیایید به پنج استراتژی بازاریابی B2C که در تجارت امروزی نقش پررنگی ایفا میکنند، نگاهی بیندازیم و همچنین به این موضوع بپردازیم که چه استراتژی‌هایی بازدهی بیزینس ما را افزایش می‌دهد

1) راه اندازی کمپین ‌های مسابقاتی برای جذب ایده

تیم بازاریابی Firto Lay با سرمایه گذاری در برگزاری مسابقات خلاقانه به شهرت رسید.یکی ار کمپین های آن ها به اسم Do Us A Flavor، نشانی بزرگ بر موفقیت آن هاست.

این شرکت که در زمینه تولید تنقلات و میان وعده‌ها فعالیت می‌کند در این کمپین رقابتی، از کاربران خواست تا ایده‌ای جدید در طعم دهنده های خوراکی نظیرسیب زمینی، غلات و… برای آن‌ها ارسال کنند و در ازای آن، شانس خود را برای بردن جایزه یک میلیون دلاری امتحان کنند.

نتیجه بی نظیر بود، در یک سال حدود ۴ میلیون ایده متفاوت برای طعم دهی به محصولات برای آن‌ها ارسال شد.

از این استراتژی به عنوان یکی از موفق ترین برنامه‌ها برای کسب و کارهای ‌B2C یاد می‌شود، زیرا نه تنها به ان‌ها ایده های بسیار خلاقانه و جالبی ارائه داد بلکه باعث افزایش روابط بین برند و مصرف کنندگان شد و همانطور که در مقاله تجربه مشتری اشاره کردم، اهمیت به مشتری، مهم ترین اصل در بهبود تجربه مشتری و افزایش دوره حیات او می‌باشد.

۲) برنامه‌های Retargeting

Nordstrom در ارئه ایده های بی نظیر برای ایجاد یک تجربه عالی در مشتریان همیشه پیشتاز بوده است. آنها از این مجموعه ایده ها غالبا در تدوین برنامه های ریتارگتینگ استفاده کرده و آن را به قلمرو دیجیتال مارکتینگ می‌آورند.

حالا چرا؟

طبق تحقیقات، کاربران معمولا هنگام خرید از طریق کانال های دیجیتال به آسانی پریشان می شوند و دائماً با وقفه هایی از جمله تماس تلفنی، پاپ آپ، متن، ایمیل، ویندوز چت و… دچار اختلال می شوند، این وقفه ها منجر به ایجاد تعداد بسیار زیاد سبد خرید رها شده می شود.

بازاریابان کسب و کارهای B2C ابزاری برای کنترل این وقفه ها با ارائه استراتژی های عالی بازاریابی ارائه کردند.

Nordstrom با ارائه کمپین های تبلیغاتی بازخوانی فعالیت کربران، مبتنی بر کوکی ها و تزریق آن ها به کانال های شبکه‌های اجتماعی کاربران، از رها شدن سبد‌های خرید جلوگیری می‌کند. برای درک بهتر این موضوع به سایت آن‌ها می‌توانید نگاهی بیاندازید.

۳) برنامه های عضویت (membership programs)

Sephora ، یکی خرده فروشان لوازم آرایشی و بهداشتی پیشرو در صنعت می‌باشد، که چندی از ایده‌های آن‌ها در زمره بهترین نمونه های استراتژی های بازاریابی B2C قرار دارد. Sephora یک برنامه عضویت بسیارکارآمد و جالب به اسم Beauty Insider دارد.

این برنامه عضویت بر مبنای شایستگی مصرف کنندگان آن‌ها را به سه سطح زیر تقسیم می کند:

ـ Beauty Insider

ـ VIB

ـ VIB Rouge

هر کدام ازین گروه‌ها، مشمول مزایای خاصی می‌شوند. یکی از دلایل بی نظیر بودن این استراتژی این است که هر مشتری باید به صورت سالانه به یک میزان خاصی امتیاز خودشان را افزایش دهند تا بتوانند به دسته بالاتر صعود کنند.

پاداش بالاترین سطح یا همان VIB Rouge، آنقدر برای مصرف کنندگان جذاب است که آن‌ها ترجیح می‌دهند برای رسیدن به آن بیشتر هزینه کنند و آستانه قیمت را بشکنند.

مطالعه «مقاله جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ» در حوزه بازاریابی دیجیتال به شما عزیزان توصیه می‌شود.

۴) شبکه‌های اجتماعی

طبق مطالعات، کاربران به طور متوسط بیش از 4000 پیام تبلیغاتی در روز می بینند. اغلب تماشاگران تلویزیون، هنگامی که برنامه مورد علاقه‌شان با پخش تبلیغ قطع می‌شود یه سراغ تلفن های همراه خودشان می‌روند. قطعا مصرف کنندگان مایل به دیدن پیام های تبلیغاتی در توییتر نیستند ، اما این همان جایی است که خرده فروشان آنلاین B2C مانند NastyGal، شروع به فعالیت می‌کنند.

پیام های تبلیغاتی این شرکت، که در زمینه فروش پوشاک فعالیت می کند، بسیار متنوع و شامل ارجاعات بسیاری به موضوعات مختلف است. این پیام‌ها تماما برنامه ریزی شده و در جهت فکری مخاطبان ارسال می‌شود. دلیل این موفقیت این است که تحقیقات گسترده ای بر روی جامعه هدف، توسط بازاریاب های دیجیتال این شرکت، انجام شده است جالب است بدانید آنها از بدو تأسیس برند خود توانسته اند سالانه به طور میانگین بیش از 500٪ فروش خود را نسبت به سال قبلشان افزایش دهند.

۵) برنامه های سفیر (Ambassador)

در صفحه سفیران برند Lululemon، تا به الان بیش از ۶۰۰ ورزشکار به عنوان منبع الهام برای سایر افراد جامعه هدف این برند معرفی شده اند و از لحاظ جمعیت شناختی طیف گسترده ای در همه‌ی سنین، ملیت، جنسیت و … ر ا شامل می‌شوند.

به طور واضح تر این برند برای تبلیغ شعار تجاری خود یک ارتش از سراسر دنیا جمع کرده است، فلسفه اصلی آن‌ها در این است که بتوانند همواره در روند فعالیت، محصولات و تاثیرات اجتماعی خودشان نوآوری ایجاد کنند تا جهان را جای بهتری برای زیستن کنند.

Lululemon از طریق همین برنامه سفیران توانست شرکت خود را از ورشکستگی نجات دهد، گرچه وال استریت قصد خارج کردن این برند را در سال ۲۰۱۵ پیش نظر داشت اما بازاریاب های این شرکت با تدوین این استراتژی ها این شرکت را نجات دادند و الان که ما در سال ۲۰۲۰ قرار داریم می‌بینیم که آن ها با قدرت در حال گسترش کسب و کار خودشان هستند.

نتیجه گیری

شرط پیشرفت در بازاریابی B2C که در این مقاله به آن پرداختیم نواوری و خلاقیت، برای بهبود روابط با مشتریان می‌باشد.هدفی که هر یک از این ۵ استراتژی به نوعی قصد رسیدن به ان را داشتند. شما با خواندن این مقاله و ایده گرفتن از این برنامه های کاربردی می‌توانید به راحتی به رشد برند و کسب و کار خود بپردازید و رابطه خودتان را با مشتریان و جامعه هدف خود بهبود ببخشید.

عالی بود(1)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *