خانه / آموزش سئو SEO / الگوریتم EAT
الگوریتم EAT گوگل
الگوریتم EAT گوگل
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (3 رای, میانگین: 3,67 از 5)
Loading...

الگوریتم EAT

EAT گوگل مخفف عبارت Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness است و در سال ۲۰۱۸ میلادی به عنوان مجموعه ای از استانداردها برای ارزیابی کیفیت سایت ها معرفی شد. گوگل برای ارزیابی کیفیت یک سایت از سه جنبه مهم تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن استفاده می کند.

 

EAT گوگل به ویژه برای ارزیابی محتوایی که موضوعات حساس )YMYL پول، سلامتی) را پوشش می دهد و شامل اطلاعاتی در مورد امور مالی یا سلامت شخصی است، کاربرد دارد. در هر به روزرسانی گوگل جنبه های تازه ای به  الگوریتم EAT در جستجوی گوگل افزوده می شود. در این مقاله به بررسی اهمیت EAT به عنوان فاکتوری برای رتبه بندی سایت می پردازیم و نکات مهمی را در مورد بهبود امتیاز EAT در گوگل بیان می کنیم.

 

EAT گوگل چیست؟

گوگل توسط سه رکن اصلی تخصص، اعتبار و اعتماد، کیفیت وب سایت ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. ارزیاب های کیفیت از طریق مطالعه نتایج نخستین صفحات گوگل به صورت دستی آن ها را ارزیابی می کنند. این کار بر اساس کتابچه راهنمای گوگل انجام می شود و در دسترس عموم کاربران قرار گرفته است. ارزیابی کیفیت سایت ها به صورت دستی توسط ارزیابان گوگل انجام می شود.

به‌روزرسانی‌های EAT گوگل

به‌روزرسانی‌های EATگوگلبرای اولین بار در جولای ۲۰۱۸ وقتی که گوگل دستورالعمل های ارزیابی کیفیت خود را به روزرسانی کرد، EAT در دسترس عموم افراد قرار گرفت. این به روزرسانی بیان کرد که محتوای مرتبط با موضوعات بهداشتی باید توسط پزشکان متخصص نوشته شود تا از اعتبار و اعتماد کافی برخوردار باشد و بتواند به سوالات کاربران پاسخ دهد.

به‌روزرسانی‌های EATگوگل

 

بعد از این بروزرسانی بسیاری از سایت ها که محتوای با کیفیتی نداشتند در زمان کوتاهی از رتبه های اول گوگل سقوط کردن.

آسیب شرکت ها از آپدیت الگوریتم eat
آسیب شرکت ها از آپدیت الگوریتم eat

الگوریتم EAT برای کدام موضوعات YMYL اهمیت دارد؟

 

می توان استدلال کرد که هر سایتی دارای میزان خاصی از تخصص، اعتبار و اعتماد است؛ اما همچنان گوگل در دستورالعمل های ارزیابی کیفیت خود چند حوزه را بیشتر مورد توجه قرار می دهد. تمرکز اصلی آن روی موضوعات YMYL است که می تواند بر پول یا سلامت شخصی تاثیر گذار باشد. YMYL نحوه توصیف کلمات جستجو در دسته پول یا زندگی توسط گوگل است. اطلاعات نادرست در این زمینه می تواند عواقب بدی را روی سلامت، ایمنی، امورمالی یا شادی کاربر داشته باشد؛ از این رو گوگل برای ارزیابی کیفیت عبارت های کلیدی این دو حوزه استانداردهای بالاتری را اعمال می کند.

 

در این قسمت از مقاله نگاهی دقیق‌ تری به معیارهای EAT در دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت گوگل می اندازیم. گوگل از ارزیابی کنندگان کیفیت می خواهد که در زمان ارزیابی کیفیت یک صفحه ابتدا سعی کنند هدف واقعی آن را بفهمند. سپس براساس درک خود از صفحه به ارزیابی تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن محتوا بپردازند.

 

۱.حوزه سلامت: برای اینکه وبسایتی در حوزه سلامت از الگوریتم EAT امتیاز بالایی بگیرد باید محتوای آن ها توسط افراد یا سازمان های پزشکی متخصص نوشته شود و به صورت منظم به روزرسانی و بررسی گردد.

 

۲.حوزه اخبار : در مقالات خبری دارای رتبه بالای جستجو باید استانداردهای حرفه ای روزنامه نگاری رعایت شود. منابع خبری که امتیاز خوبی از EAT دریافت کرده اند معمولا منابع اطلاعاتی استفاده شده برای تهیه خبر را منتشر می کنند.

 

۳.موضوعات علمی: اطلاعاتی که در وب سایت های علمی منتشر می شود باید توسط افراد و سازمان هایی که در آن موضوع سابقه دارند ایجاد شود. همچنین باید در مورد موضوعاتی که اتفاق نظر وجود دارد اجماع علمی پذیرفته شده ای را ارائه نمایند.

 

۴.امور مالی: بر اساس الگوریتم EAT اگر مشاوره مالی، حقوقی و مالیاتی یا سایر موضوعات مشابه اگر بتوانند برای محتوای خود منابع قابل اعتماد ارائه دهند و به صورت منظم در چارچوب های قانونی آن ها به روز کنند می توانند امتیاز بالایی کسب کنند.

 

۵.راهنمای مصرف‌کننده: EAT به موضوعاتی مثل نوسازی و چیدمان خانه و سوالات والدین نیز مربوط است. این موضوعات باید توسط متخصصان آن حوزه نوشته شود یا منابع اطلاعاتی معتبری ارائه گردد تا کاربران بتوانند به آن ها اعتماد کنند. در این صورت می توانند از EAT گوگل امتیاز بگیرند.

 

 

آیا EAT  فاکتور رتبه بندی گوگل محسوب می شود؟

 

دستورالعمل های ارزیابی کیفیت نشان می دهد که هنگام ارزیابی نتایج جستجو گوگل روی موضوعات حساس YMYL توجه ویژه ای دارد. از این رو مدیران سایت ها باید دقت کنندکه اگر در زمینه تخصصی محتوایی را در سایت قرار می دهند گوگل توسط الگوریتم EAT به طور سخت گیرانه محتوای آن ها را بررسی می کند. با این وجود کارشناسان گوگل می گویند به تنهایی EAT یک عامل در رتبه بندی سایت نیست. به طور کلی خزنده های گوگل به دنبال امتیاز دهی به سایت ها از طریق EAT نیستند و فقط می خواهند برای ارزیابی کیفیت نتایج جستجو معیارهای EAT را در هر وب سایتی بررسی کنند. در حالت ایده ال نتایج بررسی های ارزیابی کنندگان کیفیت با  نتایج جستجوی براساس الگوریتم EAT مطابقت دارد. سایت هایی که می خواهند در موضوعات حساس (امورمالی، سلامت، قانون، علمی و سایر حوزه ها) از گوگل امتیاز خوبی دریافت کنند باید توجه ویژه ای روی وضعیت تخصصی محتوا و نحوه ارائه سایت خود داشته باشند. تا اینجا می توان EAT گوگل را یک عامل مهم در رتبه بندی سایت های با محتوای حساس در نظر گرفت.

 

    EAT گوگل را می توان یک عامل مهم در رتبه بندی سایت های با محتوای حساس در نظر گرفت.

 

 

پنج راه برای بهبود امتیازات EAT سایت

 

۱.تمرکز دقیق روی موضوع: افرادی که می خواهند در موضوعات حساس (امورمالی و زندگی) به عنوان یک متخصص تولید محتوا کنند باید روی موضوع دقت و تمرکز کافی داشته باشند و بتوانند به درستی موضوع مدنظر را تعریف کنند. در گذشته انجمن ها و صفحات پرس و پاسخ چون حوزه های زیادی را بدون ارائه محتوای قوی خاصی در آن موضوع پوشش می دادند با مشکلات بسیاری مواجه بودند. در نتیجه در رقابت با سایت های تخصصی تر چندان موفق نبودند.

 

۲.کیفیت و جدید بودن محتوا : ایجاد محتوایی جامع و قابل اعتماد اولویت اصلی برای سایت هایی است که به دنبال کسب امتیاز کیفیت صفحه بر اساس EAT گوگل هستند. برای کسب چنین امتیازی باید در فواصل زمانی معین محتوای سایت بررسی و به روز گردد و تاریخ آخرین تغییر محتوا نیز در صفحه نمایش داده شود.

 

۳.نویسندگان شناخته شده: در مورد نویسندگان هر محتوا باید توضیحات کوتاه، رزومه آن ها و آیدی شبکه های اجتماعی که در آن ها عضو هستند را باید در محل مناسبی از سایت درج کرد. این کار می تواند وضعیت تخصصی نویسنده سایت را ارتقاء دهد و برای بهبود امتیاز EAT گوگل سایت مفید است. برای افزایش اعتماد کاربران به سایت و محتوای آن باید راه های ارتباطی و تماس را در سایت و در صفحه درباره ما و تماس با ما منتشر شود.

 

۴.قدرت نام تجاری : ایجاد یک نام تجاری و برند می تواند یک عامل مهم برای ایجاد اعتماد در بلند مدت باشد. بازاریابی محتوای استراتژیک شامل تولید محتوایی منحصربفرد می تواند سایت را در رسانه های معتبر به عنوان مرجع اصلی و معتبر در صنعتی خاص معرفی کند. اگر ترافیک مستقیم یک سایت در موتورهای جستجو در حال افزایش باشد نشان می دهد که کاربران به طور مکرر ترجیح می دهند برای دریافت پاسخ سوالات خود  به یک سایت خاص در آن حوزه مراجعه کنند. در این صورت از نظر الگوریتم EAT گوگل این یک امتیاز برای ارزیابی کیفیت محتوای سایت محسوب می شود.

 

۵.ایجاد اعتماد از طریق طراحی وب: طراحی سایت و دریافت گواهی نماد اعتماد الکترونیک راهی برای جلب اعتماد کاربران است. همچنین استفاده از  HTTPS برای انتقال امن داده ها و همکاری با شرکای تبلیغاتی می تواند وجه قابل اعتمادتری به سایت بدهد.

 

جمع بندی

 

مدیران سایت باید دقیقا بدانند EAT گوگل چیست؟ و چه اهمیتی دارد. به طور کلی این افراد باید روی دستورالعمل EAT تمرکز زیادی داشته باشند تا بتوانند از نظر کاربران و موتورهای جستجو سایت هایی معتبر و قابل اعتماد باشند. بسیاری از افراد نمی دانند که گوگل از سراسر جهان هزاران نفر را استخدام کرده است تا وب سایت ها را از نظر کیفیت رتبه بندی کنند و خوب یا بد بودن آن ها را از جنبه های مختلف بررسی و ثبت نمایند.

در پایان پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل مقاله  الگوریتم های گوگل چیست؟ را در سایت سئو استاد مطالعه بفرمایید.

 

ممنون که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید.

 

 

 

عالی بود(6)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *