عناوین
بهطور کلی تمامی پروسههایی که برای بهبود رتبه یک سایت در نتایج جستوجو (سئوی آن) انجام میشود در دو دسته بهینهسازی داخل صفحه (On Page) و خارج صفحه (Off Page) جای میگیرند. در این نوشته میخواهم در رابطه بخش اول که به اختصار به آن بهینهسازی داخلی میگویم بنویسم.
بهینهسازی داخلی به تمامی اعمالی گفته میشود که مستقیما برروی صفحات سایت شما انجام میشود. از محتوای و لینکهای داخلی آن گرفته تا بهبود سرعت بارگذاری سایت و ساختار آن. بگذارید نوشتهام را با طرح یک سوال ادامه دهم.
یک صفحه بهینه چه صفحهایست؟
در حالت ایدهآل، یک صفحه بهینه صفحهایست که:
- سریع بارگذاری میشود و کاربر برای مطالعه/دیدن آن معطل نمیشود.
- محتواهای آن به درستی بخشبندی شده است و دارای ساختار مناسبی است.
- کاربر به راحتی میتواند بین صفحات مختلف آن بچرخد و محتواهای دیگر (محصولات یا هر چیزی که در سایت دارید) را ببیند.
- برای رسیدن به یک محتوای خاص، بیشتر از ۳ مرحله کلیک نکند.
- موتورهای جستوجو بتوانند به راحتی آن را ببینند.
- تیترش شامل کلمات کلیدی هدف باشد.
- Meta Description اختصاصی خودش را داشته باشد.
- به صفحهای که دیگر وجود ندارد لینک نداده باشد.
- محتوای آن نه آنقدر کوتاه باشد که کاربر به اطلاعات مد نظرش نرسد و نه آنقدر بلند باشد که حین مطالعه خسته شود.
- از تصاویر و ویدئو در آن استفاده شده باشد.
- دارای آدرس (URL) کوتاهی باشد؛ اما در عین حال کاربر با دیدن آدرس آن بفهمد که در چه صفحهای قرار دارد
موارد فوق بخشی از فاکتورهایی هستند که مشخص میکنند آیا این صفحه بهینه است یا خیر؟ در ادامه این نوشته تا حد امکان هر کدام از آنها را جداگانه توضیح میدهم
۱- سلسله مراتب سایت
آیا صفحات سایت شما از یک سلسله مراتب مرتب بهره میبرند؟ مثلا اگر سایت محتوا محور دارید بهتر است آدرسهای صفحات و ساختار آن را طوری بچینید که هر کدام از دستهها زیر صفحات مخصوص خود را داشته باشند. ساختار پیشنهادی من برای یک سایت محتوا محور به شکل زیر است:
sitename.com/category/post/
یعنی در آدرس صفحات شما پس از دامنه، ابتدا نام دستهبندی قرار بگیرد و پس از آن، لینک مربوط به خود نوشته قرار بگیرد. این مسئله به شما کمک میکند که ساختاری همانند Silo داشته باشید که در نهایت باعث کسب رتبه بهتر صفحات دستهبندی و صفحات زیرمجموعه آن دسته میشود.
برای فروشگاههای اینترنتی هم میتوانید از چنین ساختاری پیروی کنید. ابتدا دسته محصول را در آدرس صفحات بیاورید و سپس نام خود محصول.
۲- چینش عناصر داخل صفحات
تجربه کاربری یک سایت یکی از مهمترین مسائل مربوط به بهینهسازی و کسب رتبه یک صفحه است. باید از خود بپرسید آیا سایت من طوری طراحی شده است که محتوا به راحتی برای کاربر قابل دسترس باشد؟ آیا تبلیغات آزاردهندهای پیش از خواندن نوشته توسط کاربر دارید؟ هزاران اما و اگر و آیای مختلف را در این مرحله میتوانید طرح کنید. پیشنهاد میکنم حتما در رابطه با تجربه کاربری و طراحی برای تجربه کاربری جستوجو کنید.
۳- سرعت بارگذاری سایت
آیا میدانید که حتی ۲۰۰ میلیثانیه تاخیر در بارگذاری یک صفحه میتواند باعث شود که رتبه پایینتری در نتایج جستوجو بگیرد؟ بههمین جهت باید تا حد ممکن برروی بهینهسازی سرعت بارگذاری و لود سایتتان کار کنید. در ادامه این سری نوشتهها حتما یک مقاله اختصاصی در رابطه با بهینهسازی سرعت بارگذاری برای سئو مینویسم.
۴- تیتر صفحات
درست است که دیگر تیتر همانند گذشته تاثیر فراوانی در نتایج جستوجو ندارد و گاهی میبینیم که برخی سایتها بدون این که آن کلمه کلیدی را در تیترشان به کار ببرند، رتبه خوبی گرفتهاند. اما باز هم باید سعی کرد که تیتر را تا حد ممکن کوتاه و بهینه نوشت. دقت کنید که برای نوشتن تیتر بیشتر از ۷۰ کاراکتر جا ندارید. لذا سعی کنید کلمات کلیدی هدف خود را در قالب یک عبارت به کار ببرید. تاکید میکنم؛ در قالب یک عبارت. عبارتی که در عین این که توسط کاربران قابل درک است و آنها را جذب میکند، شامل کلمات کلیدی هدف شما هم باشد.
۵- متا دسکریپشن
متا دسکریپشن دومین شانس شما برای جذب یک کاربر از نتایج جستوجو است. بعد از تیتر، دومین چیزی که کاربر میبیند و آن را میخواند متای توضیحات یا Meta Description است. مدتهاست که گوگل میگوید که این متا همانند گذشته برروی رتبه صفحات تاثیری ندارند اما باید در نظر داشته باشید که باید از هر فرصتی استفاده کرد که اولا: کاربران بیشتری از جستوجو جذب کرد و با تکرار معقولانه کلمات کلیدی، ارتباط آن صفحه با کلمات کلیدی را به گوگل رساند.
به طور کلی Meta description زمانی اهمیتش را از دست میدهد که دیگر در نتایج گوگل نشان داده نشود. پس همیشه سعی کنید کمی وقت بگذارید و بهترین چیزی که میتوانید را بنویسید. در ادامه این نوشته، با هم روشهای نوشتن یک Meta Description خوب را بررسی میکنیم:
در مرحله اول باید ببینیم که دیگر رقیبانمان از چه چیزهایی استفاده کردند. کاربران به دنبال چیزهای تکراری نیستند، پس سعی کنید در اولین نگاه متفاوتتر از دیگران به نظر برسید. سعی کنید در همه حال قوانین نگارشی و دستوری را درست به کار ببرید. اگر به عنوان یک متخصص سئو در حال بررسی و رفع ایرادات یک سایت هستید و نوشته را خودتان ننوشتهاید، توصیه میکنم حتما یک دور آن متن را بخوانید تا بتوانید بهترین توضیحات را برای آن بنویسید.
دقت کنید که شما فقط یک چیزی بین ۱۵۵ الی ۱۶۰ کاراکتر میتوانید به تبلیغ صفحه خود بپردازید. پس باید چندین بار متنی را بنویسید و پاک کنید تا به بهترین نتیجه برسید. اگر نگران این هستید که چیزی که مینویسید از یک حدی بیشتر نشود، میتوانید در توییتر و بخش ارسال توییت جدید متای توضیحات خود را بنویسید؛ توییتر به شما میگوید که چند کاراکتر دیگر جا دارید.
۶- آدرس صفحه (Permalink)
سعی کنید تا حد ممکن آدرس و URL صفحات را کوتاه نگه دارید. از نوشتن توضیحات اضافه، کلمات زائد و هر چیزی به جز چیزی که میتواند مستقیما صفحه را توصیف کند خودداری کنید. چندی پیش John Muller گفت که کوتاه بودن آدرس تاثیر خاصی در رتبه یک صفحه ندارد اما از نظر تجربه کاربری بهتر است که آدرسها در کوتاهترین حالت خود باشند.
۷- لینکهای شکسته
یک صفحه خوب و بهینهشده، هیچگاه به صفحهای که دیگر وجود ندارد لینک نمیدهد. سعی کنید با استفاده از ابزارهای مختلفی همچون Screaming Frog یا پلاگین Broken Links وردپرس، لینکهای خود را به صورت دورهای بازبینی کنید و اگر صفحهای دیگر وجود نداشت، لینک آن را با دیگر صفحات تعویض کنید تا کاربران به خاطر ورود به صفحه ۴۰۴، از سایت شما خارج نشوند. از نظر موتورهای جستوجو هم مهم است که لینک بین صفحات به درستی ایجاد شده باشد و بات جستوجوگر، به صفحه حذف شده منتقل نشود.
۸- وجود محتوای چندرسانهای در کنار محتوای متنی
یک محتوای خوب، محتوایی است که در کنار متن با کیفیت و اصیل، از محتواهایی همچون تصویر، ویدئو و صدا به درستی استفاده کرده باشد و سعی کند کاربر را به بهترین حالت ممکن با آن موضوع آشنا کرده و به او علم را منتقل کند. بههمین جهت توصیه میکنم که در صورت توان، حتما در محتواهای خود از دیگر انواع محتوا نیز بهره بگیرید و صرفا به متن بسنده نکنید.
برخی از عناصر تاثیرگذار در بهینهسازی و سئوی داخلی را در نوشته فوق خواندید.