خانه / اخبار و تازه های سئو / تاثیر رنگ و اندازه فونت در سئو سایت
تاثیر رنگ در سئو سایت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (5 رای, میانگین: 2,00 از 5)
Loading...

تاثیر رنگ و اندازه فونت در سئو سایت

رنگ و اندازه فونت در سئو و بهینه سازی وب سایت تاثیر گذار است. بایدها و نبایدها رنگ ها و فونت های انتخابی و تاثیر آن در سئو در این مطلب آورده شده است.

از دیدگاه وب مسترها رنگ و اندازه فونت هیچ تاثیری در سئو ندارد. ولی از دیدگاه طراحان و بهینه سازان موتور جستجو یا متخصصین سئو رنگ و اندازه فونت در سئو سایت تاثیر گذار است. سئو و طراحی سایت به طور متقابل روی یکدیگر تاثیر گذارند هر چند شاید این تاثیر زیاد نباشد. اما باید چه کارهای انجام بدهیم و چه کارهایی انجام ندهیم؟ در این مقاله سئو میخواهیم در خصوص تاثیر رنگ در سئو صحبت کنیم به گونه ای می خواهیم شما را با روانشناسی رنگ و فونت در سئو آشنا کنیم.

قبل از اینکه بخواهیم وارد این بحث شویم، بهتر است نکته ای را بیشتر توضیح دهیم. شما حتی اگر ساده ترین رنگ و فونت را به کار برید، از نظر گوگل جریمه نمی شوید. در واقع جریمه های گوگل بیشتر در مورد نوع استفاده از تکنیک های سئو می باشد نه ظاهر سایت اما همین ظاهر وب سایت شما می تواند باعث جذب یا خروج زود هنگام کاربر شود. اگر کاربرانی که به وب سایت شما بیابند، ظاهر وب سایت شما را مورد پسند قرار ندهند و نتوانند به خاطر رنگ فونت ارتباطی با متن شما برقرار کنند، سریعا وب سایت شما ترک می کنند و این سریع ترک کردن که ممکن است به طور زیاد اتفاق بیفتد، باعث افزایش Bounce rate و  جریمه شدن وب سایت شما از نظر گوگل می شود. تاثیر رنگ در سئو سایت یا بهینه سازی سایت یکی از مهمترین مواردی است که شما باید بدانید که این جریمه حداقلی برای وبسایت شما ایجاد نشود.

تاثیر رنگ در سئو سایت

تاثیر رنگ و اندازه فونت در سئو

۱٫ رنگهایی را انتخاب کنید که مناسب فضای کسب وکارتان باشد

گاهی اوقات کسب وکار شما نیاز به یک فضای رنگی سیاه و سفید دارد. مخاطبان بیشتر کسب وکارها، شرکتها و افراد بزرگسال می باشند. پس شما نباید یک وب سایت با طرح کودکانه طراحی کنید. اما این را باید در نظر بگیرید که طرح سایت شما در برندسازی کسب وکارتان خیلی کمک می کند. اگر طرح و رنگ و فونتی که برای وب سایت خود انتخاب می کنید، نامناسب باشد در همان ثانیه های اول، باعث دل زدگی مخاطب و نهایت ترک وب سایت شما خواهد شد. بهتر است قبل از شروع به طراحی و انتخاب رنگ، از تاثیر و روانشناسی رنگ در سئو آگاهی لازم را کسب کنید.

انتخاب رنگی که باعث زشتی طراحی وب سایت شما می گردد:این مساله بارها عنوان شده است که رنگ شما باید توسط طراح وب سایت انتخاب شود نه شخص دیگر. طراح وب سایت براساس نوع کسب و کار می تواند بهترین رنگ را انتخاب کند. رنگ های صورتی و سبز لیمویی بیشتر برای طراحی وسایل و وب سایت های کودکان استفاده می شود و برای کسب و کار و جذب مشتری اصلا مناسب نیستند. مهمترین نکته این است که وب سایت شما نباید طرح بچه گانه داشته باشد. چون علاوه بر اینکه وب سایت شما را ناپسند می کند باعث کاهش اعتماد مشتری به وب سایت شما می گردد.

۲٫ اشیا را طوری طراح کنید که کاربر را برای کلیک ترغیب کند

اشیاء مانند دکمه، متن و عکس باید به گونه ای به نظر برسند که لینک می باشند که این لینک سازی بین صفحات داخلی وب سایت باعث افزایش رتبه سایت می شود. در اکثر مواقع برای متن ها یک زیر خط آبی قرار می دهند یا وقتی که ماوس برروی آنها می رود، یک زیر خط آبی ظاهر می شود، همچنین برای دکمه و عکسها وقتی که ماوس برروی آنها می رود میزان روشنایی یا رنگ آنها تغییر می کند. اصولا رنگ آبی به معنای قابل کلیک بودن عبارت یا هر شی می باشد اما خب با توجه به رنگ صفحه وب سایت شما گاهی مجبور هستید که از رنگ دیگه ای استفاده کنید. به هر حال باید اشیاها را طوری نمایش دهید که کاربر در همان اول متوجه قابل کلیک بودن آنها شود.

هیچ تفاوتی بین عبارت و متنهای قابل کلیک و غیر قابل کلیک قائل نشوید:یکی از بزرگترین اشتباهاتی که طراحان وب در لینک سازی عبارت ها انجام می دهند، قرار ندادن هیچ تمایزی بین آنها و بقیه عبارت های موجود می باشد که کاربر به راحتی بتواند متوجه شود که اینها قابل کلیک می باشند. ساده ترین شکل یک شی قابل کلیک این است که وقتی ماوس روی آنها می رود، یک علامت دست ظاهر می شود. این حالت در طراحی سایت خیلی قدیمی شده است و برای طراحی وب سایت های مخصوص کودکان استفاده می شود. شما علاوه بر تغییر ظاهر ماوس، باید در رنگ عبارت و حالت آن تغییراتی ایجاد کنید مثلا وقتی ماوس روی آن می رود یک زیر خط رنگی ظاهرشود یا رنگ عبارت تغییر کند.

۳٫ رنگی را به عنوان رنگ پس زمینه انتخاب کنید که در خوانا بودن عبارات شما مشکلی ایجاد نکند

بهترین رنگ متن و پس زمینه، سیاه و سفید است یعنی رنگ متن سیاه باشد و رنگ پس زمینه سفید. از نظر روانشناسی رنگ در سئو، انتخاب این حالت باعث بالا رفتن خوانایی و علاقه کاربر به ادامه جتسجو و خواندن در وب سایت شما می گردد.استفاده از رنگ های متمایل به سفید مانند خاکستری یا زرد رنگ که در پس زمینه به وضوح دیده نمی شوند، میزان خوانایی را کاهش می دهد، برای همین توصیه می شود از رنگی استفاده کنید که دارای قابلیت خواندن را داشته باشد.

انتخاب رنگ فونت مشابه با رنگ پس زمینه :گاهی اوقات شما می خواهید متنی را از دید کاربران و مخاطبان وب سایت خود مخفی نگه دارید، برای همین رنگ آن را مشابه به رنگ پس زمینه خود می کنید. این مساله دارای تاثیر منفی در سئو وب سایت شما دارد، چونکه متن شما غیر قابل مشاهده و اسپم تلقی می گردد و وب سایت شما جریمه می شود. راه های بیشتر و بهتری برای مخفی کردن رنگ متن وجود دارد، بدون اینکه نیاز باشد رنگ متن را تغییر دهید. بهتر از قبل از طراحی در خصوص متن های مخفی با مدیر وب سایت خود مشورت کنید. اینها همان اشتباهات سئو می باشد که بعضی از افرادی که دراین حوزه کار می کنند، انجام میدهند.

۴٫ انتخاب رنگ متناسب با فرهنگ

فرهنگ های مختلف، رنگ های مختلفی دارند. در آمریکا و ایران، رنگ مشکی به عنوان رنگ عزا تلقی می شود ولی در ژاپن این رنگ، سفید می باشد. رنگ قرمز به عنوان عشق و خشونت تلقی می شود اما در هند به عنوان غرور و خلاقیت در نظر گرفته می شود و در چین، رنگ قرمز را رنگ خطر می دانند. همه این ها به نوعی روانشناسی رنگ می باشند. قبل از انتخاب رنگ حتما به فرهنگ خود و رنگی که در آن معمول می باشد، توجه داشته باشید.

استفاده از تک رنگ برای طراحی وب سایت خود:متاسفانه اکثر وب سایت ها از یک رنگ تکراری برای وب سایت خود استفاده می کنند و فقط گاهی در بعضی از قسمت های وب سایت سعی می کنند که رنگ متفاوتی را استفاده کنند. استفاده از رنگ های متفاوت مخصوصا شاد، یک احساس زندگی به کاربران وب سایت شما تلقین می کند. متاسفانه امروزه شاهد هستیم که اکثر وب سایت ها از رنگهای سیاه و سفید و خاکستری استفاده می کنند که این باعث یک حس ناخوشایند در مخاطب می شود. این مساله باعث می شود که کاربر سریعا وب سایت شما را ترک کند .

۵٫ اندازه فونت شما باید در کامپیوتر و موبایل قابل خوانا باشد

اگر اندازه فونت شما کمتر از ۱۰ یا ۱۲ پیکسل باشد، خوانایی آن را برای کاربر خیلی سخت می کند. شما با انتخاب این اندازه فونت باعث می شود که کاربر چشم خود را نزدیک صفحه کند تا بتواند متن آن را بخواند. در واقع انتخاب اندازه کوچک برای متن های وب سایت باعث می شود که کاربر بعد از مدتی خسته شود و وب سایت شما را ترک کند حتی اگر متن شما متن دلخواه آنها باشد و آنها بتواننند اطلاعات مفیدی بدست بیاورند.در صورتی متن شما از طرح موبایل قابل خوانا نباشد، وب سایت شما توسط گوگل جریمه خواهد شد.

انتخاب اندازه فونت خیلی کوچک یا خیلی بزرگ:همانگونه که انتخاب اندازه فونت کوچک باعث اذیت کاربران می شود، انتخاب اندازه فونت خیلی بزرگ نیز تاثیر منفی بدی دارد. فونت های با اندازه بزرگ باید در عنوان ها یا داخل عکس ها استفاده شود. بیشترین اندازه فونتی که باید استفاده کنید، مقدار ۲۰ پیکسل می باشد. تاثیر اندازه فونت در سئو این است که کاربر  چون نمی تواند وب سایت شما را بخواند سریعا آن را ترک کرده و که این در زمان ماندن کاربر در وب سایت تاثیر منفی دارد.

۶٫ برای زیباتر کردن فونت خود از دستورات CSS استفاده کنید

اگر می خواهید رنگ و اندازه و حالت فونت خود را تغییر دهید، باید از دستورات CSS استفاده کنید. دستورات CSS برای تغییرات فونت خیلی ساده است برای مثال برای تغییر رنگ فقط کافی است مقدار color آن را تغییر دهید یا فرمت و اندازه آن نیز به راحتی و با چند خط کد در قابل تغییر می باشند. با تغییر حالت فونتها شما می توانید قابلیت خوانایی وب سایت خود را افزایش دهید. مهمترین نکته تاثیر رنگ در سئو، این است که اگر گوگل تشخیص دهد متن شما توسط موبایل قابل خوانا نیست، رتبه منفی به وب سایت شما می دهد.استفاده از فرمت کلاسیک باعث آسیب رساندن به وب سایت شما می شود. سایت های قدیمی هنوز از رنگ پس زمینه روشن و متن سیاه استفاده می کنند. این مساله باعث می شود که سایت شما بیشتر حالت اسپم به خود بگیرد.

۷٫ از تگ h1 و strong در سئو استفاده کنید

متخصصان سئو ارزش تگ h1 و strong را می دانند. شما مجاز هستید که حداکثر در صفحه فقط یکبار از تگ h1 استفاه کنید. از این تگ بیشتر برای نشان دادن عنوان اصلی استفاده می کنند و برای عنوان های زیر مجموعه از تگهای h2 تا h6 استفاده می کنند. البته بعضی ها به جای استفاده از تگ برای عنوان، فرمت و اندازه متن عنوان را تغییر می دهند که خب این نظر سئو اصلا اهمیت ندارد و گوگل آن را به عنوان تگ p می شناسد.

از نظر سئو، اندازه و رنگ تاثیری در بیان عنوان ندارد.پس بهتر است که از تگ h استفاده کنید.

۸٫ نوع قلم مناسبی را انتخاب کنید

نوع قلم های استانداردی در طراحی وب سایت وجود دارد که به صورت پیشفرض برای هر مرورگری تعریف شده اند اما گاهی اوقات مخصوصا در زبان فارسی، ما فونت پیش فرضی نداریم و برای اینکه بتوانیم قابلیت خوانایی و زیبایی صفحه وب سایت خود را افزایش دهیم، باید از فونت های مخصوص استفاده کنیم. نوع قلم شما علاوه بر خوانا بودن باید متناسب با وب سایت شما انتخاب گردد.

اگر از فونت های مخصوص که پیش فرض نیستند، استفاده می کنید شما باید آن را در سرور وب سایت خود قرار دهید و با استفاده از دستور font-face آن را فرا بخوانید، پس از فونت های جدید که قبلا تعریف نشده اند، استفاده نکنید.

منبع:seokar

عالی بود(7)جالب نیست!(1)

3 دیدگاه

  1. ..... شعـری بیش نبود

    عالی بود(2)جالب نیست!(0)
    • ادمین این سایت زحمت کشیده و نظراتش رو رایگان در خدمت شما گذاشته. حتی حتی حتی اگه به نظر شما کاملا اشتباه بود، نباید کلمه ... شعر رو استفاده کنی. خیلییی از ادب دوره. اگر میخوای کامنت بذاری، با احترام بگو که به فلان دلیل این مقاله اشتباه و غیر مفیده.

      عالی بود(1)جالب نیست!(0)
  2. ممنون این مورد رنگ رو خیلی شک داشتم

    عالی بود(1)جالب نیست!(1)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دو =