خانه / اخبار / رایچت به دستور دولت فیلتر نشده است!
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

رایچت به دستور دولت فیلتر نشده است!

شب گذشته سرویس «رایچت» پلتفرم گفت‌وگوی آنلاین و ارتباط با مشتری فیلتر شد؛ اما ۱۲ ساعت از این اتفاق نگذشت که اعلام شد با پیگیری‌های صورت گرفته از سمت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور دستور به رفع موقت فیلتر این سرویس را داده‌اند.
قادر صادقی، هم‌بنیان‌گذار «رایچت»  اعلام می‌کند که هنوز هیچ نهادی به آنها اعلام نکرده که دلیل این فیلتر بر چه اساس بوده و مشخص هم نیست که این رفع موقت فیلتر تا چه زمانی اعتبار دارد.
اما در همین زمینه معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات می‌گوید که دلیل فیلتر شدن این سرویس ارتباطی با درخواست دولت ندارد. امیر ناظمی در این مورد  گفت: «از سال گذشته و با ابلاغ بخشنامه کارگروه «کاهش موانع کسب وکارهای مجازی» به کلیه دستگاههای اجرایی مشخص کردیم که هیچ دستگاه دولتی نمی‌تواند از هیچ کسب‌وکاری مجازی به صورت مستقیم شکایت کند و هر نوع شکایت از این کسب‌وکارها پیش از ارجاع به قوه‌قضاییه و دستور فیلتر از سمت این نهاد باید در این کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین با اطلاعاتی که از طرح شکایت در این کارگروه دارم می‌توانم با قاطعیت بگویم که هیچ شکایتی از سمت دولت علیه «رایچت» نشده که در نهایت منجر به فیلتر این سرویس شود.»
او با اشاره به روند فیلتر و رفع فیلتر موقت این سرویس تاکید می‌کند که احتمالا این درخواست فیلترینگ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مطرح شده و فیلترینگ «رایچت» هم از سمت این کارگروه اتفاق افتاده است.
آنطور که ناظمی می‌گوید وزارت ارتباطات هیچ حق رای‌ در کمیته آنلاین کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ندارد و هر کدام از ۵ عضو که در این کمیته فرعی به صورت آنلاین حضور دارند (پلیس فتا، داستانی، صداو‌سیما، وزارتخانه‌های اطلاعات و ارشاد) می‌توانند به صورت مستقل یک سرویس مجازی را فیلتر کنند.
پیش از این بارها وزارت ارتباطات، دو نماینده مجلس عضو این کارگروه و همچنین معاون حقوقی رئیس جمهوری نسبت به روند برگزاری جلسات آنلاین کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه انتقاد کرده و اعلام کرده بودند که برگزاری جلسات این کارگروه به این شیوه از نظر حقوقی درست نیست. هر چند که در مقابل این انتقاد‌ها سرپرست معاونت فضای مجازی هم برگزاری آنلاین جلسات این کارگروه را براساس مصوبات داخلی این کارگروه قانونی اعلام کرده بود.
با تمام اینها به دنبال این اعتراض‌ها اخیرا دو جلسه این کارگروه به صورت حضوری برگزار شده است؛ اما به نظر می‌رسد با توجه به اتفاق اخیر برای فیلتر شدن «رایچت» تصمیمات برای فیلترینگ سرویس‌های آنلاین همچنان به شیوه سابق رخ می‌دهد.
هم‌بنیان‌گذار «رایچیت» در مورد اینکه چگونه از فیلتر شدن سرویس خود با خبر شده‌اند گفت: «روز دوشنبه (۶ آبان) ایمیلی از سمت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه دریافت کردیم که محتوای منتشر شده در این سرویس با استناد به ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای مجرمانه تشخیص داده شده است. با دریافت این ایمیل هم پیگیری‌های لازم را شروع کردیم اما متاسفانه امکان دریافت هیچ‌ پاسخی را تاکنون نداشته‌ایم و مشخص هم نیست که دلیل این فیلتر برای چه موضوعی بوده است.» او  اعلام می‌کند که در حال‌حاضر این سرویس به صورت موقت رفع فیلتر شده اما آنها نمی‌دانند این رفع فیلتر موقت تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

سوالات پیش آمده؟!

  • رایچت برای چی فیلتر شده است ؟
  • رایچت را که چه کسی فیلتر کرده است؟!
  • تا چه زمانی استارتاپ ها را سلیقه ای فیلتر میکنند؟!
  • و….
نویسنده: مینا صفدری
عالی بود(3)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + سیزده =