خانه / اخبار / ویروسی با حقه ۲گیگابایت اینترنت
ویروسی با حقه ۲گیگابایت اینترنت
ویروسی-با-حقه-۲گیگابایت-اینترنت
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 2,50 از 5)
Loading...

ویروسی با حقه ۲گیگابایت اینترنت

– بارها مقام های امنیت فضای مجازی هشدار داده اند که روی هر لینکی نباید کلیک کرد و پیوست ای میل های ناشناس نباید باز شود. طی روزهای اخیر اما همین حقه قدیمی کار دست بسیاری از کاربران داده است و آنها را قربانی کرده است.
به گزارش همشهری، با گسترش این بدافزار، پلیس فتا روز گذشته به کاربران هشدار داد تا با اطلاع رسانی در این رابطه جلوی پخش شدن بیشتر آن گرفته شود. این بدافزار طی پیامی در تلگرام یا به صورت پیامک افراد را به دام می اندازد. این پیام از سوی یکی از کسانی که شماره تلفن شما را در تلفن خود ذخیره کرده ارسال می شود. در این پیام، وعده ۲گیگابایت اینترنت رایگان را به کاربر داده و وی را مجاب به کلیک روی لینک داخل آن می کند. شکل این پیام به این شکل یا جمله های مشابه است: برو تو این کانال(لینک آلوده) امتحان کردم دوگیگ اینترنت میدن. از آنجایی که این پیام از سوی یکی از آشنایان ارسال شده معمولا افراد اعتماد می کنند و روی آن کلیک می کنند. لینک داخل پیام شما را به یک سایت ارجاع می دهد که پس از ۵ثانیه آن وب سایت لینک عضویت یک کانال تلگرام را برای شما باز می کند اما عضویت در کانال تلگرامی تنها یک کلک برای گمراه کردن ذهن کاربر است تا توسعه دهنده ویروس به هدف خود برسد. همزمان با باز شدن لینک و عضویت در این کانال، فایل نصب ویروس هم روی گوشی شما دانلود شده و اگر آن را نصب کنید کار تمام است. با این کلیک، بدافزار روی گوشی شما نصب می شود و مانند حقه قبلی شروع به ارسال همین پیام آلوده به مخاطبان گوشی تان می کند. این بدافزار می تواند به اطلاعات شخصی شما دسترسی داشته باشد و آنها را به عاملان حمله ارسال کند.

چه کار باید کنید؟

این ویروس خیلی برنامه نویسی پیچیده ای ندارد و فقط با استفاده از ناآگاهی کاربران، آنها را فریب می دهد و برایشان دردسر درست می کند. آیکون این بدافزار که در گوشی های اندرویدی نصب می شود در منوی گوشی قربانی وجود ندارد، اما همچنان می توانید آن را در بخش برنامه های نصب شده (Apps) از منوی تنظیمات (Setting) سیستم عامل اندروید پیدا کرده و از همان منو برنامه را از گوشی حذف کنید. توجه داشته باشید که این بدافزار مورد نظر هیچ آیکونی در بخش برنامه های نصب شده ندارد و اگر تعداد برنامه های شما زیاد باشد، ممکن است پیدا کردن آن در لیست اپلیکیشن ها کمی مشکل باشد. اما اگر به هر دلیلی از روش اول موفق به حذف ویروس نشدید، ریست فکتوری قطعا چاره حل مشکل تان خواهد بود.

هشدارها را جدی بگیرید

دکتر سیدهادی سجادی، معاون امنیت فضای تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت وگو با همشهری درباره برخورد با بدافزارهای این چنینی می گوید: بخش مهمی از مقابله با این بدافزارها مربوط به ناآگاهی و روش های فریب است؛ مثلا در کانال های تلگرامی پیامی با یک لینک می آید و کاربران به راحتی روی آن کلیک می کنند. بدافزارها از جمله باج افزارها به راحتی از این طریق افراد و اطلاعات شخصی آنها را قربانی می کنند. مهم ترین مسئله عدم اعتماد به لینک ها و اپ های ناشناس است. براساس توصیه کارشناسان امنیتی به هیچ عنوان نباید روی لینک های ناشناس کلیک کرد. همین مسئله درباره ایمیل های ناشناس هم صادق است.

عالی بود(4)جالب نیست!(0)