خانه / امنیت فضای مجازی / تی نماد چیست؟ چه سایت هایی باید تی نماد دریافت کنند؟
tnamad
tnamad
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (2 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

تی نماد چیست؟ چه سایت هایی باید تی نماد دریافت کنند؟

تی نماد چیست و از طرف کدام نهاد صادر می شود؟

موج سئو : تی نماد نماد اعتماد گردشگری در فضای مجازی است و سایت هایی که در زمینه گردشگری فعالیت می کنند موظف شده اند که تی نماد دریافت کنند. پس از نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ایجاد گردید، تی نماد توسط سازمان گردشگری و میراث فرهنگی ایجاد شده است و سایت های فعال در زمینه گردشگری موظف شده اند که تی نماد دریافت کنند.

در سایت مربوط به تی نماد به آدرس http://tnamad.ichto.ir توضیحات زیر در مورد نحوه و ضرورت دریافت تی نماد آمده است:

ا استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب ۷/۷/۱۳۷۰ و اصلاحات بعدی و در اجرای تبصره ۳ ماده ۲ دستورالعمل ارائه خدمات سیاحتی و گردشگری در فضای مجازی مصوب ۳۱/۶/۱۳۹۴، به منظور ساماندهی سامانه‌های الکترونیکی فعال در حوزه معرفی ، اطلاع رسانی، بازاریابی و فروش خدمات گردشگری، شیوه‌نامه مربوطه به شرح زیر تهیه و ابلاغ می‌‌گردد:

ماده ۱) افراد حقیقی و حقوقی علاقمند به فعالیت و ارائه خدمات سیاحتی و گردشگری در فضای مجازی، چنانچه قبلا مجوزی در چارچوب آئین‌نامه نظارت بر تاسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب ۱۳۸۰ و آئین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری مصوب ۱۳۹۴ برای فعالیت در حوزه گردشگری دریافت نکرده‌اند، با رعایت شرایط زیر و به یکی از طرق زیر یا هردو توامان، می‌توانند به شکل قانونی در این عرصه فعالیت نمایند:

۱-۱٫ سامانه الکترونیکی اطلاع رسانی و بازاریابی خدمات سیاحتی و گردشگری که از این پس سامانه‌های معرفی و بازاریابی الکترونیکی خوانده می‌شود. تبصره: در صورتی‌که قصد اطلاع رسانی جاذبه های مختلف گردشگری و بازاریابی فراتر از بسته‌های سفر را داشته باشند باید حسب مورد تاییدیه دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان را به همراه مدارک در سامانه ثبت نمایند.

۱-۲٫ سامانه الکترونیکی عرضه و فروش خدمات سیاحتی و گردشگری که از این پس سامانه فروش الکترونیک خوانده می شود.

ماده ۲) مسئولیت تائید صلاحیت فنی و تخصصی متقاضیان فعالیت در فضای مجازی بر عهده مدیرکل استان است.

ماده ۳) شرایط کلی و مدارک لازم

۱-۳٫ ثبت اطلاعات متقاضی در سامانه tnamad.ichto.ir تبصره: متقاضیان بند ۱-۱ می توانند در قالب حقیقی و حقوقی و متقاضیان بند۲-۱ منحصرا در قالب شخصیت حقوقی اطلاعات خود را در سامانه ثبت نمایند.

۲-۳٫ معرفی نام پایگاه و ارائه مدارک ثبت پایگاه اینترنتی.

۳-۳٫ معرفی فردی به عنوان مدیر فنی گردشگری پایگاه اینترنتی از میان دارندگان مجوز مدیریت فنی بند «ب» دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری صادره از سازمان.

۴-۳٫ معرفی آدرس دفتر یا محل فیزیکی برای پشتیبانی فعالیت الکترونیکی (ارائه تصویر سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل به همراه تلفن ثابت).

۵-۳٫ سپردن ضمانت‌نامه بانکی حسن انجام‌کار به مبلغ پانصد میلیون ریال مطابق با بخشنامه مربوطه و امضای تعهد‌نامه انضباطی مربوطه پس از تائید صلاحیت تخصصی. تبصره: متقاضیان بند ۱-۱، نیازی به سپردن ضمانت‌نامه ندارند.

۶-۳٫ ارائه گواهی صلاحیت فردی و عدم سوء‌پیشینه کیفری.

۷-۳٫ ارائه تصویر قرارداد منعقده با تور‌گردانان، دفاتر خدمات مسافرتی وگردشگری و یا بهره‌برداران سایر تاسیسات گردشگری. تبصره:کلیه مدارک متقاضیان پس از بررسی و تکمیل در ادارات کل استانی با تائید مدیرکل و از طریق سامانه جهت تائید نهایی و اخذ نماد اطمینان به اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ارسال خواهد شد.

ماده ۴) گواهینامه ارائه خدمات گردشگری در فضای مجازی در فرمت مصوب موجود در سامانه پس از تائید اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، از سوی اداره کل استان صادر می‌گردد. تبصره: اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری پس از دریافت نسخه الکترونیکی گواهینامه صادره، اقدام لازم را جهت معرفی متقاضی به مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای دریافت نماد اعتماد انجام خواهد داد.

ماده ۵) سامانه‌های بازاریابی و فروش الکترونیک باید نام و مراحل ثبت پایگاه اینترنتی خود را براساس دستورالعمل تعیین نام تاسیسات گردشگری و ثبت شرکت‌ها انجام دهند. استفاده از عنوان و نام‌های پیشینه دار یا تکراری برای سامانه اینترنتی، مجاز نمی‌باشد.

ماده ۶) سامانه‌های فروش الکترونیکی و بازاریابی مجاز به تهیه بسته سفر و یا اجرای گشت نمی‌باشند.

ماده ۷) دارنده مجوز مکلف به صدور و ارسال قراردادهای صادره با دفاتر و شرکت های طرف قرارداد برای گردشگران از طریق پایگاه اینترنتی خود می‌باشد.

ماده ۸) سامانه فروش الکترونیک مکلف است بسته‌های ارائه شده را با مشخص نمودن مجریان، زمان اجرای گشت، نرخ گشت، وسیله حمل ونقل و سایر اطلاعات، شرایط، ضوابط و دستورالعمل‌های مرتبط را بر روی پایگاه اینترنتی خود درج نماید.

ماده ۹) اختلافات و شکایات رسیده از دارندگان مجوز موضوع این شیوه‌نامه، از سوی اداره کل استان بر اساس آئین‌نامه‌ها و مقررات متناظر و مصرح در ماده یک همین شیوه‌نامه مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

ماده ۱۰) اعتبار مجوزهای صادره به مدت یکسال بوده، پس از آن و در صورت تائید عملکرد برای مدت مشابه قابل تمدید است.

ماده ۱۱) دارندگان مجوز به منظور پاسخگوئی به مشتریان مکلف به ارائه خدمات ۲۴ ساعته برخط می باشند.

ماده ۱۲) این شیوه نامه در دوازده ماده، نه بند و پنج تبصره تهیه و تنظیم گردیده است که از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا می باشد.

چرا سایت های گردشگری فیلتر می شوند؟

در روزهای اخیر بسیاری از سایت های گردشگری مانند علی بابا، جاباما و… به دلیل نداشتن تی نماد فیلتر شده اند. نکته جالب در مورد تی نماد این است که بسیاری از فعالان حوزه مجازی از وجود چنین نماد اعتمادی بی خبر بوده و اصولا اطلاعاتی در مورد وجود چنین سایتی ندارند. ضمن اینکه نداشتن نماد اعتماد اصولا نباید ارتباطی به فیلتر شدن سایت ها داشته باشد، بخصوص اینکه نماد اعتماد الکترونیک یا اینماد برای سایت هایی ایجاد می شود که توانسته اند مجوزهای صنفی لازم را کسب کنند و احراز هویت شده اند، بنابراین سایت هایی که اینماد دارند عملا علاوه بر داشتن مجوزهای لازم در زمینه کاری خود، توانسته اند مدارک معتبر مورد نیاز را تهیه کنند. بنابراین به نظر می رسد که داشتن تی نماد نوعی موازی کاری محسوب می شود.

اما آنچه مسلم است، این است که اشخاص حقیقی و حقوقی که در فضای مجازی قصد ارایه خدمات گردشگری را دارند، باید با ثبت نام در این سامانه، مجوز تی نماد را دریافت کنند. در همین رابطه آقای علی رفیعی معاون گردشگری استان تهران مصاحبه ای انجام داده است که بخشی از آن را در ادامه توضیح می دهیم:

علی ‌رفیعی در پاسخ به این پرسش که برخی دفاتر مسافرتی و یا آژانس‌های گردشگری با وجود آنکه لغو مجوز می‌شوند ولی در فضای مجازی همچنان به فروش تور اقدام می‌کنند، اظهار داشت: دفاتر مسافرتی که دچار تعلیق مجوز و فعالیت می‌شوند نمی‌توانند قرارداد جدید منعقد کنند ولی باید نسبت به قراردادهای قبل از تعلیق خود، پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: ما با آژانس‌های گردشگری که به صورت دفاتر مسافرتی و به صورت فیزیکی کار می‌کنند و دچار تخلف می‌شوند برخورد و با همکاری پلیس پلمب می‌شوند، ولی فعالیت در فضای مجازی کمی متفاوت است زیرا برای برخورد با این تخلفات در فضای مجازی در اول کار هستیم.

‌رفیعی تصریح کرد: برای برخورد با تبلیغات و فروش تورهای گردشگری در فضای مجازی که تخلف می‌کنند با همکاری پلیس فتا، معاونت گردشگری و قوه قضائیه، مباحث مجرمانه در دست تهیه است و اگر تاکنون نیز زمان برده است به دلیل وضع قوانین زمانبر در نهادهای قضایی است، ولی هم اکنون نیز پلیس فتا آماده فیلترینگ سایت‌های متخلف گردشگری است، ولی برای سرعت بخشیدن به این امر باید قوانین مجرمانه در این حوزه توسط دادگستری و قوه قضائیه ابلاغ‌ جدید شود.

معاون گردشگری استان تهران بیان داشت: در این زمینه سایت‌های گردشگری باید نمادی با عنوان “تی نماد” (نماد اطمینان گردشگری مجازی) را دریافت کنند که تاکنون ۶ سایت برای دریافت این نماد و مجوز اقدام کردند و ۲۷۰ سایت دیگر نیز مراحل ثبت نام آنها صورت می‌پذیرد، بنابراین داشتن این نماد بر روی سایت‌های گردشگری نشان از رعایت قوانین در وضع قراردادهای آنها با گردشگران و مردم است و سایت‌های که به دریافت این نماد اقدام نکنند، و همچنین  دچار تخلف در عرصه گردشگری شوند، به سهولت فیلتر خواهند شد.

نتیجه گیری

آیا به نظر شما صدور تی نماد، در حالی که نماد اعتماد الکترونیک پیش از این برای سایت های اینترنتی و ساماندهی آنها وجود داشته است، کمکی به بهبود فضای کسب و کار آنلاین می کند؟ چرا باید نهادهای مختلف به صورت موازی نماد هایی را طراحی کنند و کسب و کارهای اینترنتی را مجبور کنند که از آنها مجوزهای مختلفی دریافت کنند و بابت مجوزهای مختلف روند اداری طولانی و هزینه های مختلفی را متقبل شوند؟ آیا وجود سایت هایی مانند ساماندهی، اینماد، تی نماد و سایر مواردی که توسط نهادهای مختلف ایجاد می شوند کمکی به بهبود فضای کسب و کار مجازی خواهد کرد؟ آیا در آینده سایر نهادهای موجود در کشور به این فکر نخواهند افتاد که هر کدام برای خود یک نماد ایجاد کنند و کسب و کارهای اینترنتی را ملزم به دریافت آن نمایند؟ نظر خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید.

عالی بود(3)غیر مفید(0)

یک دیدگاه

  1. آخرش معلوم نشد این تی‌نماد چیه و به کی دادنش!

    عالی بود(0)غیر مفید(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *