خانه / برنامه نویسی / وردپرس ۵ و امکانات جدیدش
وردپرس5
وردپرس۵
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 5,00 از 5)
Loading...

وردپرس ۵ و امکانات جدیدش

امروز در حالی این مقاله ی نسبتا کوتاه را برای شما مینویسیم که طبق زمانبندی سایت رسمی وردپرس، کمتر از چند روز تا عرضه ی نسخه ی نهایی وردپرس ۵ فاصله داریم. اگر از همراهان همیشگی موج سئو باشید، احتمالا از همین حالا خودتان به خوبی میدانید که اصلی ترین تغییر در وردپرس ۵٫۰ در چه بخشی و مربوط به چه چیزی خواهد بود. به هر حال امروز تصمیم داریم به صورت مختصر به بررسی امکانات و ویژگی های جدیدی که قرار است در این نسخه در اختیار کاربران قرار بگیرد بپردازیم.

مقاله بسیار مرتبط : آیا سایت شما برای به‌روزرسانی به وردپرس ۵ آماده است؟

در نظر داشته باشید که در زمان نوشتن این مقاله، نسخه بتا ۲ وردپرس پنج به تازگی ارائه شده و هنوز تا زمان ارائه ی نسخه ی کاندید و نسخه ی نهایی، فرصت زیادی باقی مانده است. بنابراین آنچه در این مقاله آمده ممکن است تا لحظه ی ارائه ی نسخه نهایی دستخوش تغییر شود. ما هم سعی میکنیم در زمان مناسب در صورت مشاهده ی تغییرات، توضیحات درج شده در این مقاله را بر اساس نسخه ی نهایی ویرایش کنیم.

ویژگی های اصلی جدید وردپرس ۵٫۰

ویرایشگر جدید

چه خوشمان بیاید و چه نیاید، حالا گوتنبرگ (Block Editor) ویرایشگر اصلی وردپرس است.اگر گوتنبرگ هنوز هم شما را قانع نکرده، تقریبا دیگر وقت آن رسیده که پیش از مهاجرت به نسخه ی جدید وردپرس، Classic Editorرا روی سایت خود نصب کنید تا مطمئن باشید که پس از ارتقا به نسخه ی جدید وردپرس، تغییر چندانی در تجربه ی کاربری تان در ناحیه مدیریت سایت ایجاد نخواهد شد.

قالب پیشفرض جدید Twenty Nineteen

در این نسخه از وردپرس شاهد افزوده شدن قالب جدیدی به سیستم هستیم. قالب جدید که با توجه به زمان عرضه ی این نسخه، Twenty Nineteen نام گرفته، قالبی بسیار ساده است. (مثل همیشه!) این را گفتیم که در اولین باری که این قالب را مشاهده میکنید، دچار شوک نشوید!

این قالب در واقع قالبی کاملا مینیمال است و امکانات محدودی را در اختیار شما قرار میدهد. اما خوب شاید برای راه اندازی یک وبلاگ کاملا ساده، انتخاب بدی نباشد.

و موارد دیگر …

بجز استفاده از ویرایشگر جدید و اضافه شدن قالب جدیدی که در بالا به آن اشاره کردیم، به صورت ظاهری، در این نسخه تغییر خاصی را مشاهده نخواهید کرد. اکثر تغییرات دیگر، تغییرات فنی و اصطلاحا under the hood هستند. مثلا در این نسخه بهبود هایی را در زمینه ی استفاده از REST و سازگاری با PHP 7 خواهیم داشت. علاوه بر این کلیه ی قالب های پیشفرض قدیمی وردپرس تا نسخه ۲۰۱۰ (قالب Twenty Ten) همگی به نحوی به روز رسانی شده اند که امکان استفاده از آنها با گوتنبرگ، به خوبی فراهم باشد.

بیشتر یخوانید : خطر نفوذ به سیستم مدیریت محتوای «وردپرس»

بنابراین اگر از قالب های پیشفرض قدیمی وردپرس استفاده میکنید (!) پس از به روزرسانی به این نسخه، مشکلی از نظر هماهنگی با ویرایشگر جدید نخواهید داشت. علاوه بر این موارد، تعدادی باگ گزارش شده نیز تا زمان عرضه ی نهایی وردپرس ۵ در آن برطرف خواهند شد.

مشکل راست چین

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، ما این مقاله را بر اساس نسخه ی بتا ۲ وردپرس پنج برای شما آماده کرده ایم. در زمان تست، مورد عجیبی که با آن برخورد کردیم این بود که حالا که گوتنبرگ از حالت افزونه در آمده و جزو هسته ی وردپرس شده، به نظر میرسد که در حال حاضر رابط کاربری آن با نمایش RTL مشکل داشته و هنوز دارای استایل های مورد نیاز برای نمایش به شکل ذکر شده نیست. این در حالی است که افزونه ی گوتنبرگ که به صورت جداگانه در وردپرس قابل نصب است، چنین مشکلی نداشته و بدون مشکل در حالت راست چین کار میکند. طبعا این مسئله هم از مواردی است که تا زمان عرضه باید برطرف شود.

وردپرس ۵٫۰

اگر زمانبندی انجام شده برای عرضه ی نسخه ی نهایی وردپرس ۵٫۰ به درستی پیش برود، میتوانیم روز ۱۹ ام نوامبر منتظر ارائه ی این نسخه باشیم. اما طبعا این احتمال وجود دارد که زمانبندی ارائه ی این نسخه، دستخوش تغییر شود. به هر حال در نهایت برای اینکه بتوانیم با اطمینان از امکانات نسخه ی نهایی وردپرس صحبت کنیم، باید حداقل تا ۱۲ نوامبر که قرار است نسخه ی کاندید آن منتشر شود، منتظر بمانیم …

موج سئو شما را به خواندن”وردپرس در سال ۲۰۱۸ چه روندی را طی می‌کند؟” دعوت میکند.

نکات تکمیلی بر اساس نسخه کاندید وردپرس ۵ : نسخه ی کاندید وردپرس بجای ۱۲ ام نوامبر در تاریخ ۲۳ نوامبر منتشر شد. بنابراین ارائه ی نسخه ی نهایی نیز احتمالا تا ۲۷ ام نوامبر به تعویق خواهد افتاد. خوشبختانه در نسخه ی RC وردپرس ۵ مشکل نمایش حالت راستچین در گوتنبرگ به طور کامل برطرف شده و دیگر اشکالی در نمایش حالت RTL در آن مشاهده نمیشود. همچنین حالا امکان ویرایش پیوند یکتای نوشته در نوار کناری ویرایشگر (سمت چپ صفحه) به آسانی برای کاربران میسر شده است. اما متاسفانه پیش نمایش پیوند یکتا، پس از وارد شدن در باکس مربوطه و ذخیره ی آن، به حالت RFC 3986 به نمایش در می آید که اصلا ایده آل نبوده و نیازمند تغییر است. (برای متوجه شدن بهتر منظور، به حالت نمایش آدرس فارسی وقتی از نوار آدرس مرورگر کپی میشوند توجه کنید)

دو مورد دیگری که در رابطه با نسخه ی کاندید باید به آنها اشاره کنیم، سازگاری کامل آن با php 7.3 و افزوده شدن امکان اضافه کردن رشته های قابل ترجمه به صورت مستقیم به فایل های جاوااسکریپت است.

منبع : mrcode

عالی بود(1)جالب نیست!(0)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 16 =