خانه / بازاریابی / چرا برنامه نویسان باید بازاریابی دیجیتالی یاد بگیرند؟
بازاریابی دیجیتالی
بازاریابی دیجیتالی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 1٫00 از 5)
Loading...

چرا برنامه نویسان باید بازاریابی دیجیتالی یاد بگیرند؟

برخی از مهارت‌های غیر فنی هستند که بیشتر از بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) به پیشرفت و توسعه یک کسب‌وکار کمک می‌کنند و زمانی که این مهارت‌ها با مهارت‌های توسعه وب (Web Development) پیوند می‌خورند، ترتیب اثر بیشتری خواهند داشت.

چرا توسعه‌دهندگان وب باید بازاریابی دیجیتال یاد بگیرند؟

توسعه وب چه ارتباطی با بازاریابی دیجیتال دارد؟ در واقع به‌تنهایی هیچ ارتباطی بین بازاریابی دیجیتال و توسعه وب وجود ندارد؛

اما اگر مهارت‌های کد نویسی با مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ ادغام شوند، به مهارت‌های بالقوه جدیدی بدل می‌شوند که استفاده از آن‌ها می‌توانند نتایج مفیدی در پیشرفت کسب‌وکار و افزایش تخصص شغلی توسعه‌دهندگان وب داشته باشد. فرقی نمی‌کند که کارمند تمام‌وقت یک شرکت بزرگ باشید یا یک فریلنسر!

بیشتر بخوانید : شروع برنامه نویسی به صورت فریلنسری

درهرصورت می‌توانید با استفاده از این مهارت‌ها، به اثرات مفیدی که در کسب‌وکارتان خواهند داشت، دست پیدا کنید.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال به استفاده از ابزار و خدمات الکترونیک برای پیدا کردن بازار عرضه (بازاریابی) خدمات و محصولات گفته می‌شود. متداول‌ترین نوع بازاریابی دیجیتال که این روزها مورداستفاده قرار می‌گیرد، بازاریابی آنلاین است. قبل از هر چیز لازم است بدانیم که بازاریابی دیجیتال، شامل چه چیزهایی می‌شود. به لیست زیر که شامل برخی از این موارد می‌شود، توجه کنید:

سئو (SEO):

فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت برای کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جست‌و‌جو.
آنالیتیکس (Analytics): شامل تحلیل و آنالیز داده‌ها در ارتباط با نوع عملکرد آن‌ها، مواردی که به بهبود نیاز دارند و نحوه بهبود آن‌ها می‌شود.

اَدوُردز (AdWords):

یک پلتفرم تبلیغاتی پولی است که تبلیغات را در گوگل و موتورهای جست‌و‌جو نمایش می‌دهد.

رسانه اجتماعی:

فرایند کسب نرخ تعامل بیشتر (جلب‌توجه بیشتر) در پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی ایمیلی:

شامل تمامی مکاتبات و بازاریابی‌های انجام‌شده از طریق پلتفرم ایمیل می‌شود.

بازاریابی محتوا:

هر چیزی که به نگارش محتوای جذاب و ارزشمند برای مخاطب (مشتریان هدف)، به‌منظور افزایش فروش/آگاهی ارتباط داشته باشد.

تبلیغات آنلاین:

هر تبلیغی که به‌صورت آنلاین بر روی انواع پلتفرم‌ها و ابزارهای مختلف نمایش داده شود.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل:

فرآیند تشخیص عوامل مفید از عوامل غیر‌مفید برای تبدیل کاربر به مشتری و درنتیجه سنجش و بهبود این فرآیند برای دستیابی به نتایج بهتر.

داشتن مهارت طراحی، یک امتیاز محسوب می‌شود.

مزایای یادگیری بازاریابی دیجیتال برای یک توسعه‌دهنده چیست؟

۱- دریافت پیشنهادهای کاری بیشتر برای توسعه‌دهنده

توسعه‌دهنده‌ای که بازاریابی دیجیتال بلد باشد، مهارت و دانش ساخت یک سایت اصولی، کامل و استاندارد را خواهد داشت. او می‌تواند با به‌کارگیری مهارت‌های بالقوه ایی که دارد، مخاطبین هدف را به سایت خود کشانده، نرخ تبدیل را بهبود بدهد. این گروه از توسعه‌دهندگان برای مشتریان و کارفرماها جذاب‌تر به نظر می‌آیند.

اگر توسعه‌دهنده وب، فریلنسر باشد و برای مشتریانش وب‌سایت بسازد، می‌تواند خدماتش را به‌صورت یک پکیج، به مشتریان پیشنهاد بدهد.

ارائه محصولات در قالب یک بسته، ارزش و درآمد بیشتری خواهند داشت. یک توسعه‌دهنده وب خوب، معمولاً در پروژه‌هایی که برای مشتریانش انجام می‌دهد، خدمات جانبی مانند مدیریت ادوردز، بازاریابی محتوا، طراحی و سئو را هم ارائه می‌کند.

راهبرد ها

با استفاده از این راهبردها، نه‌تنها شانس موفقیت وب‌سایت بالاتر می‌رود بلکه درآمد توسعه‌دهنده نیز به مقدار قابل‌توجهی افزایش می‌یابد و از برخی نوسان‌های مالی که برای فریلنسرها پیش می‌آید، جلوگیری می‌شود.

اما اگر توسعه‌دهنده وب، کارمند هم باشد، می‌تواند با کارفرما یا مدیر خود در مورد ایده‌هایی که برای بهبود سایت دارد، صحبت کند و مهارت‌های خودش را در پروژه به‌کار بگیرد.

توسعه‌دهنده وبی که بازاریابی دیجیتال بلد باشد، در کار خود خلاقیت دارد، درآمد بیشتری کسب می‌کند و برای شرکتی که در آن مشغول به کار است، ارزشی بیش از یک کارمند ساده خواهد داشت. علاوه بر این اثرات مثبت دیگری هم خواهد داشت، که در بلندمدت خود را نشان می‌دهند.

۲- افزایش درآمد

کارمندان و شاغلین حوزه فناوری، می‌توانید از مهارت‌های بازاریابی دیجیتال برای بهبود حضور و فروش آنلاین کسب‌وکارتان استفاده کنید یا از مدیرتان درخواست افزایش‌حقوق‌ کنید.

فریلنسرها، می‌توانید از این مهارت‌ها در پروژه‌های فعلی و آینده‌تان استفاده کنید و درآمد خودتان را افزایش بدهید.

بیشتر بخوانید : استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی چگونه است؟

برای بکارگیری از دانش و مهارت‌هایی که دارید، باید به روش‌های صحیحی آن‌ها را ارائه کنید تا مورد استقبال مشتریان و کارفرمایانتان قرار بگیرد و بتوانید از میان رقبای دیگر، خوش بدرخشید.

۳- گسترش برند شخصی / برندسازی

شما کدام را ترجیح می‌دهید:

سناریوی اول:

اگر فریلنسرید، هرماه دنبال مشتری‌های جدید بگردید.
اگر شغل ثابت دارید، هر ماه دنبال یک کار و کارفرما و شرکت جدید برای کار کردن باشید.

سناریوی دوم:

مشتریان و کارفرماهای بالقوه دنبال شما بگردند و تلاش کنند که «شما» کارشان را انجام بدهید.
درخواست کار شما برای شرکت‌های بزرگ به‌راحتی پذیرفته شود و شرکت‌ها، حقوق خوبی به شما پیشنهاد بدهند.

شاید با خودتان فکر کنید که سناریوی دوم، بیانگر شرایط ایده‌آلی است که همیشه یک رؤیا باقی می‌ماند و هرگز تحقق پیدا نمی‌کند.

درحالی‌که امکان تحقق آن بسیار بالاست و شما هم می‌توانید در چنین شرایطی قرار بگیرید، قدرت گسترش برند را دست‌کم نگیرید.

وبلاگ

برای خودتان یک وبلاگ بسازید و شروع به وبلاگ نویسی کنید، دانش و مهارتتان را به نمایش بگذارید و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اطلاعتتان را به نمایش بگذارید. مطمئن باشید که کم‌کم اسم‌ورسمی پیدا می‌کنید و مردم شما به چشم یک کارشناس خبره خواهند دید.

۴- ورود به یک حوزه در حال رشد

با افزایش نمایی تعداد کاربران اینترنت در سراسر دنیا، تقاضا برای شرکت‌ها و متخصصین بازاریابی دیجیتال هم با سرعت چشمگیری رو به رشد است.

استفاده از ابزارهای مختلف فناوری و اینترنت، در ۱۶ سال اخیر، رشد خیره‌کننده‌ و شگفت‌انگیزی داشته است.

اما در این میان، این تعداد کاربران اینترنت است که خودنمایی می‌کند. درحال‌حاضر ۸۸ درصد بزرگ‌سالان ایالات‌متحده (۲۰۱۶-۲۰۱۷) از اینترنت استفاده می‌کنند که این مقدار در سال ۲۰۰۰ تنها ۵۲ درصد بوده است.

به این معنی که افراد بیشتری می‌توانند خرید کنند و کسب‌وکارهای بیشتری با نیاز به افرادی با مهارت‌های بازاریابی دیجیتال وجود دارند. درک بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در این بازار گسترده و شلوغ (همچنان در حال رشد) حیاتی است.

۵- شغل جایگزین (Plan B)

شاید این فرضیه کمی غیرعادی و دور از ذهن به نظر برسد.

اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار شویم وببینیم که همه مشتریان، راه‌های ارتباطی و سایت‌هایمان را ازدست‌داده‌ایم و مجبور شویم برای کسب درآمد، همه‌چیز را از نو شروع کنیم؛ چه‌کاری از دستمان ساخته خواهد بود؟

تسلط به مهارت‌های بازاریابی دیجیتال کمک می‌کند تا بتوانیم با طی کردن مراحل زیر دوباره موفق شویم:

۱- مبلغی را برای درآمد ماهانه‌مان، مدنظر قرار بدهیم. (مثلاً ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان)

۲- یک حوزه کوچک و رقابتی مانند پنل‌های خورشیدی را هدف بگیریم.

۳- یک گزارش تحلیل صنعت تهیه کنیم، در آن به بررسی بازار، رقبا و وب‌سایت‌ها بپردازیم و سپس جایگاه خودمان را به‌عنوان یک کارشناس در این حوزه پیدا کنیم.

۴- یک پکیج خدماتی بازاریابی دیجیتال به مبلغ ۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان، برای هر مشتری باهدف بهبود فروش در بازار پنل‌های خورشیدی تهیه می‌کنیم. (این پکیج می‌تواند شامل بهبود توسعه وب، ادوردز، بازاریابی محتوا، سئو، طراحی و.. باشد.)

۵- با ثبت‌نام تنها چهار مشتری که ماهیانه ۱,۲۵۰,۰۰۰ تومان پرداخت می‌کنند به درآمد ثابت ماهانه ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان می‌رسیم.

درحالی‌که مبلغ ماهیانه پرداختی برای مشتریان هم زیاد نیست.

در این صورت می‌توان هرروز برای هر مشتری ۲ ساعت وقت صرف کرد که شامل یک روزکاری کامل می‌شود یا می‌توان برای هر مشتری در ماه، یک‌هفته وقت گذاشت.

اگر به نظر شما هم، این ایده مناسب و کارآمد است، همین حالا دست‌به‌کار شوید و کارتان را شروع کنید.

اما بهتر است قبل از این‌که به این مهارت‌ها نیاز پیدا کنید، هرچه زودتر یادگیری آن‌ها را شروع کنید.

۶- توسعه‌ مهارت‌ها برای راه‌اندازی موفق محصولات یا خدمات
آیا به داشتن یک شغل دوم مانند ارائه خدمات و محصولات به مشتریان، یا اجرای پروژه‌ها به‌صورت فریلنسری علاقه‌مندید؟

تصمیم!

توسعه‌دهنده‌های وب زیادی هستند که تصمیم دارند یک روز این کار را انجام بدهند. این بهترین روش برای کسب پول بیشتر یا حتی شروع یک کسب‌وکار تمام‌وقت است.

توصیه همیشگی ما به توسعه‌دهنده‌های وب، بخصوص توسعه‌دهنده‌های فِرانت‌اِند (Front End) این است که بازاریابی دیجیتال را یاد بگیرند. در حقیقت بازاریابی دیجیتال به شما اطلاعاتی می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید وب‌سایت‌های مفید و مؤثری بسازید.

ممکن است این پیشنهاد با مخالفت‌های زیادی همراه باشد، اما به اعتقاد ما، هرکسی می‌تواند برای خودش یک وب‌سایت بسازد ولی نه یک وب‌سایت مفید و مؤثر!

این‌که مشتریان زیادی داشته باشید، دلیل کافی برای ساختن یک وب‌سایت به‌حساب نمی‌آید. شما باید سایتی بسازید که مفید واقع شود و مشتریان را به اهدافشان برساند.

اما اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر به ماجرا نکاه کنیم، یا به قولی آن‌روی سکه را ببینیم، می‌توانیم فرض کنیم که شما یک سایت خوب و موفق ساخته‌اید که رتبه (رنکینگ) بالایی دارد و هرکسی (هر سایتی) نمی‌تواند به رتبه آن نزدیک بشود.

اما در این صورت هم اصل قضیه تغییری نمی‌کند، بازهم باید مشتریان و مخاطبان هدف را به سایتتان بکشانید و آن‌ها را مجاب کنید که از شما خرید کنند.

منبع : بلاگ فرادرس

عالی بود(1)غیر مفید(0)

همچنین ببینید

دیجیتال مارکتینگ

کسب و کارهای کوچک و ارتباط با دیجیتال مارکتینگ

بحثی را روی لینکدین شروع کرده بودم که بحث در مورد استفاده کسب و کارهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *