خانه / مهندسی محتوایی / ۱۴ عادت کاربران که روش نوشتن محتوای شما را کاملا تغییر خواهد داد
۱۴ عادت کاربران که روش نوشتن محتوای شما را کاملا تغییر خواهد داد
۱۴-عادت-کاربران-برای-تغییر-روش-نوشتن-محتوا
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (۱ رای, میانگین: ۰.۰۰ از ۵)
Loading...

۱۴ عادت کاربران که روش نوشتن محتوای شما را کاملا تغییر خواهد داد

بازدیدکنندگان سایت، در بسیاری از بخش‌ها، قابل پیش‌بینی‌اند.

این مزیت زیادی برای شما، مدیر کسب و کار دارد. چرا؟ بخاطر روان‌شناسی!

اگر درک درستی از روان‌شناسی، تمایلات و خصوصیات بازدیدکنندگان خود داشته‌باشید، می‌توانید از محتوا برای سرمایه‌گذاری بروی عادت‌های آنان بهره بگیرید.

در ادامه با ۱۵ عادت خاصی که من کشف کرده‌ام و روش تولید محتوای شما را تغییر می‌دهد، همراه باشید.

۱- مردم برروی موبایل مطالعه می‌کنند

مطالعات گروه نیلسن نشان داد مردم محتوای وب را براساس الگوی F می‌خوانند. در این الگو، تمایل مردم بیشتر به سمت چپ میل می‌کند.

این مطالعه به نوعی درست است. اما در واقع، از عمر این مطالعه، ۱۰ سال می‌گذرد. در این ۱۰ سال شاهد تغییرات زیادی بودیم.

این تغییرات زیاد چه بودند؟

موبایل!

مانند میلیاردها موبایل در حال استفاده!

اولین عادت بازدیدکنندگان که باید به آن توجه کنید، اینست: آن‌ها به موبایل معتاد شده‌اند. و به احتمال زیاد، محتوای شما را برروی موبایل می‌خوانند.

برای فهمیدن درصد دقیق کاربرانی که از طریق موبایل به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند، از گوگل آنالیتیکز کمک بگیرید.

شما چطور به کاربران موبایل واکنش نشان می‌دهید؟ اول باید آن‌ها را بشناسید.

  • بیشتر کاربران موبایل بجای خواندن هر کلمه، محتوا را اسکن می‌کنند.
  • کاربران موبایل سبک طراحی آکوردئون را ترجیح می‌دهند.
  • کاربران موبایل به احتمال زیاد براساس میزان جذابیت محتوای بالای صفحه به خواندن ادامه می‌دهند.

همیشه زمانی که محتوا را ایجاد و سایت را طراحی می‌کنید، کاربران موبایل را در اولویت قرار دهید.

۲- کاربران اطلاعات را اسکن می‌کنند؛ آن‌ها تک تک کلمات را نمی‌خوانند

به ندرت، یک کاربر بخشی از زمان خود در روز را برای خواندن تمام یک متن می‌گذارد. در عوض، به نقاط معینی نگاه کرده و از این طریق، محتوا را اسکن می‌کنند.

به همین دلیل عنوان‌های دوم لیست‌ها و پاراگراف‌های کوتاه با حداکثر سه جمله از اهمیت زیادی برخوردارند.

۳- بیشتر مردم صبور نیستند

ممکن است شنیده‌باشید که محدوده توجه انسان‌های امروز از ماهی‌های قرمز کوتاه‌تر است.

اگر ساختار بصری (Navigation: منوها، لینک‌های داخلی، سایدبار و …) خوب ارائه ندهید و انتظارات بازدیدکنندگان را برآورده نکنید، آن‌ها به سرعت سایت شما را ترک می‌کنند.

نتیجه: محتوای خود را قابل هضم آماده کنید. اولین پاراگراف خود را قوی بنویسید و به همین ترتیب جلو بروید.

۴- خوانندگان فضای خالی را دوست دارند

برطبق قانون سیمون، ساختار سلسله‌مراتبی، پیچیدگی را کاهش می‌دهد.

این چه ربطی به محتوای سایت دارد؟

ربط آن اینست که شکستن پاراگراف‌ها و ارائه آن به سبک سلسله‌مراتبی، باعث هضم راحت‌تر مطالب پیچیده می‌شود. به عبارت دیگر، این کار بار شناختی را کاهش می‌دهد.

بنابراین، با قراردادن فضای خالی بین بلاک‌های متنی می‌توانید یک سلسله‌مراتب بصری بسازید. با این کار خواندن متن را برای چشمان مخاطبان نیز آسان کرده‌اید.

۵- مردم به لیست‌های نقطه‌ای نگاه می‌کنند

مطالعه دیگری از گروه نیلسن نشان می‌دهد: مردم به لیست‌های نقطه‌ای بیشتر از لیست‌های بدون نقطه نگاه می‌کنند (۷۰ درصد در مقابل ۵۵ درصد).

من شخصا با لیست‌هایی که با نقطه‌های درشت توپر ساخته شده‌اند، راحت‌تر هستم تا با لیست‌هایی که در یک پاراگراف با ویرگول جدا شده‌اند.

در نهایت بهتر است لیست‌هایی با بیش از ۴ مورد را با نقطه‌های درشت جدا کنید.

۶- اذهان نیاز به سازمان‌دهی دارند

دنیا شلوغ و آشفته است، اما سایت شما نباید اینگونه باشد.

همچنین محتوای شما نباید اینگونه باشد.

بازدیدکنندگان به محتوای مرتب و شسته‌رفته تمایل بیشتری نشان می‌دهند. این نوع محتوا، به آن‌ها کنترل بیشتری می‌دهد و ذهنشان را شلوغ نمی‌کند.

محتوای سازمان‌یافته از ۲ چیز تشکیل شده‌است:

  • سازمان‌دهی مفهومی: تفکر روشن، روند منطقی و استدلال خطی.
  • سازمان‌دهی بصری: متون واضح شامل پاراگراف‌های کوتاه، شماره، شکستن‌های تمیز، عنوان‌های واضح و لیست‌های نقطه‌ای.

با دقت از بلاک‌های متنی استفاده کنید. از مکان درست، شکل منظم و رنگ مناسب آن‌ها مطمئن شوید.

در همه نوشته‌های بالا، از دیوارهای متنی ترسناک دوری شده‌است.

۷- خوانندگان انسجام را ترجیح می‌دهند

یک ساختار فکری منسجم، کلید موفقیت در تحریک مخاطبان به جستجوی بیشتر در سایت و برگشتن آنان در آینده است.

برای مثال، من دوست دارم محتوای طولانی بنویسم و از تصاویر زیاد و پاراگراف‌های کوتاه و مختصر استفاده کنم.

سبک خاص شما هرچه که هست، اگر واقعا جواب می‌دهد، آن را ادامه دهید. اگر نه، تا وقتی جواب می‌دهد از آن بهره ببرید و بعد سبک خود را تغییر دهید.

۸- مردمک چشم به سوی ویدیو می‌چرخد!

یک مطالعه ردیابی چشم توسط Moz انجام شد که تعیین می‌کرد وجود ویدیو در صفحه نتایج گوگل چقدر برروی توجه مردم اثر می‌گذارد.

در این تحقیق، آشکارا معلوم شد که مردم در صفحه نتایج گوگل بطور طبیعی تمرکز بیشتری برروی ویدیوها دارند.

این چه ربطی به تولید محتوا دارد؟

این نشان می‌دهد اگر شما با استراتژی مشخص به محتوایتان ویدیو اضافه کنید، می‌توانید توجه و کلیک بیشتری دریافت کنید.

۹- افراد به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند

برطبق نظر سوزان مارتین از موسسه پلی‌تکنیک ورچستر: رنگ یکی از پیچیده‌ترین عناصر در برقرار ارتباط بصری است. و در صورت استفاده درست، ابزار قدرتمندی برای برقراری ارتباط خواهد شد.

از روان‌شناسی رنگ، هدفتان از بکاربردن رنگ و احساساتی که می‌خواهید با رنگ به مخاطب منتقل کنید، سر در بیاورید.

اگر می‌خواهید یک چیزی مانند کال تو اکشن (CTA) بسازید، استفاده از رنگ‌های متضاد ایده خوبی است.

یا اگر در تلاش برای طراحی یک ساختار خوب محتوایی هستید، می‌توانید رنگ‌های مختلف را برای زیرعنوان‌های خود امتحان کنید.

۱۰- بازدیدکنندگان می‌خواهند همه‌چیز را کنترل کنند

یکی از روش‌های مجبورکردن بازدیدکننده برای توجه به چیزی استفاده از پاپ‌آپ است.

درست است که پاپ‌آپ بسیار تاثیرگذار است و حتی می‌تواند تعداد مشترکین شما را ۱۳۷۵ درصد افزایش دهد، اما باید با احتیاط از آن استفاده کنید.

بازدیدکنندگان می‌خواهند هنگام مرور سایت احساس کنند که همه‌چیز را تحت کنترل دارند و مطمئن باشند که هیچ‌چیزی بدون اجازه آنها باز نخواهد شد.

اگر آن‌ها در طول محتوای شما اسکرول کنند و ناگهان با یک پاپ‌آپ یا یک اسلایدری که به سرعت عوض می‌شود روبرو شوند، دیگر احساس آرامش قبلی را نخواهند داشت و فکر می‌کنند که دیگر سایت تحت کنترل آنها نیست.

۱۱- مردم نمی‌خواهند مجبور به فکرکردن زیاد باشند

برطبق گفته استیو کروگ، متخصص کاربردپذیری، «نگذار من فکر کنم!» اولین قانون او در کاربردپذیری است.

اگر ذهن کاربران هنگام مرور محتوای شما خسته شود، بدانید روش‌تان جواب نداده‌است.

به همین دلیل، سادگی، حسی‌بودن و قابل درک‌بودن ساختار محتوای شما اهمیت زیادی دارد.

۱۲- پایین صفحه یا بالای آن؟

یک ذهنیت قدیمی وجود دارد که می‌گوید، اکثر قریب به اتفاق بازدیدکنندگان فقط محتوای بالای صفحه را نگاه می‌کند.

که همیشه این‌چنین نیست.

در واقع، بدیهی‌است که نگاه مردم اول به بالای صفحه می‌خورد. اگر آن‌چیزی که می‌بینند جذاب باشد، به پایین اسکرول کرده و محتوای پایین‌تر را می‌خوانند.

البته، این به اندازه صفحه در دستگاه‌های مختلف و سطح تعامل آن هم بستگی دارد.

بیشتر متخصصان تجربه کاربری، قرار دادن CTA در پایین صفحه را کاری اشتباه می‌دانند.

با این‌حال، دیگران به این نتیجه رسیده‌اند که قرارگیری CTA در پایین صفحه، نرخ کلیک آن را افزایش می‌دهد.

این تفاوت بستگی به متن دارد. اگر شما یک پیشنهاد باارزش و بزرگ دارید و می‌خواهید بازدیدکنندگان اول متن را بخوانند و بعد کلیک کنند، قراردادن CTA در پایین صفحه فکر خوبی است. برای اطلاعات بیشتر، ثبت ایمیل، ثبت‌نام و …، بالای صفحه پیشنهاد بهتری است.

گاهی‌ اوقات استفاده از محتوای کمتر در بالای صفحه، کاربر را کنجکاو می‌کند که پایین صفحه چیست و این باعث اسکرول یا سوایپ کاربر می‌شود.

البته هنوز هم محتوای طولانی مورد توجه قرار می‌گیرد، پس مجبور نیستید تمام اطلاعات مهم را بالای صفحه نگه‌دارید.

فقط برروی کیفیت تمرکز کنید.

۱۳- به زبان معمولی صحبت کنید

مانند فروشنده ماشین دست‌دوم بنظر نرسید، بیش از حد تبلیغاتی‌بودن می‌تواند بوسه مرگ شما باشد.

برطبق یکی دیگر از مطالعات گروه نیلسن، استفاده از زبان بی‌طرف بهتر از زبان عقید‌ه‌ای، چاخان و اغراق‌آمیز جهت جذب خوانندگان است.

در واقع، این تغییر می‌تواند کاربردپذیری را ۲۷ درصد توسعه دهد. نویسندگان این مطالعه می‌گویند: حدس ما برای توضیح این یافته، اینست که زبان تبلیغاتی، یک بار شناختی بر کاربران تحمیل می‌کند. و آن‌ها مجبور به صرف منابع (از جمله وقت و فکر) برای فیلترکردن اغراق‌های متن برای دستیابی به واقعیت‌ها هستند.

به همین دلیل، شما همیشه باید از محتوای تبلیغاتی تحریک‌کننده برای کوبیدن بازدیدکنندگان سایت خود دوری کنید.

۱۴- بازدیدکنندگان از محتوای منطقی لذت می‌برند

می‌دانم به این نکته در بالا اشاره کرده‌ام، اما نیاز به تکرار دارد.

پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر، نتیجه‌ای جز سردرگمی کاربران ندارد.

برای جلب توجه و مهم‌تر از آن، حفظ توجه آنان باید پست‌های بلاگ، مقالات، بروشورها و … شما باید همیشه از یک توالی منطقی پیروی کنند.

به عبارت دیگر، ارابه را بدون اسب نیاورید و تمام نکات کلیدی خود را در یک سبک سیستماتیک پیاده کنید.

جمع‌بندی

درک رفتار بازدیدکنندگان سایت برای کاهش نرخ پرش، افزایش سرعت تعامل و در نهایت تبدیل مخاطبان به مشتری ضروری است.

با شناخت عادات مخاطبان خود و تنظیم فعالیت‌هایتان براساس آن، می‌توانید موفقیت خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید.

آیا شما هرگونه ترفند محتوا دارید که مخاطبان به آن جواب مثبت داده باشند؟

عالی بود(2)جالب نیست!(0)