خانه / آموزش سئو SEO / فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال
فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال
فرهنگ-واژگان-بازاریابی-دیجیتال
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (1 رای, میانگین: 0,00 از 5)
Loading...

فرهنگ واژگان بازاریابی دیجیتال

عناوین

در جهان امروز، بازاریابی دیجیتال تبدیل به یکی از مهمترین شاخه‌های بازاریابی شده است و روز به روز هم بر اهمیّت آن افزوده می‌شود. در نتیجه می‌بینیم که به مرور زمان، اصطلاحات و عبارات تخصصی بسیاری در زمینۀ آن به وجود آمده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید تا به حال شده باشد که با عبارتی مثل اینباند مارکتینگ یا PPC روبرو بشوید و هیچ ایده‌ای نداشته باشید که معنی آن چیست. بی‌خود نترسید. هیچ‌کدام از این اصطلاحات آنقدر که از اسمشان به نظر می‌رسد پیچیده نیستند. فقط کافی است مقداری وقت بگذارید و کمی در مورد هر کدام از این اصطلاحات بازاریابی دیجیتال بخوانید.

ما هم برای اینکه کار شما را ساده‌تر کینم، تمام این واژگان تخصصی بازاریابی دیجیتال را در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم و آنها را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح داده‌ایم. در واقع این صفحه نقش یک لغت نامه را برای افراد فعال در زمینۀ دیجیتال ایفا می‌کند.

پیشاپیش از شما درخواست دارم که اگر به دنبال معنای یک عبارت به خصوص هستید و این عبارت در این فرهنگ لغت ما گنجانده نشده است، این موضوع را از طریق بخش نظرات به اطلاع ما برسانید تا بتوانیم این فرهنگ واژگان را با کمک شما عزیزان کامل کنیم.

بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing)

منظور از دیجیتال مارکتینگ، استفاده از رسانه‌های دیجیتال از قبیل اینترنت، موبایل و … در مسیرِ بازاریابی و افزایش تعداد مشتریان یک برند است. بازاریابی دیجیتال در حال حاضر به عنوان هدفمندترین روش بازاریابی موجود شناخته می‌شود. دو دلیل مختلف برای این موضوع وجود دارد. یکی اینکه در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید مخاطبان خود را با دقت بالایی مورد هدف قراد دهید. دوم هم اینکه نتایج بازاریابی دییجیتال کاملاً قابل اندازه‌گیری هستند و ابزارهای مختلفی برای این کار موجود است.

بازاریابی داخلی (Inbound Marketing)

در بازاریابی داخلی، شما تمرکز خود را بر روی بهینه‌سازی وب‌سایت، سئو و تولید محتوای قوی می‌گذارید تا به این وسیله بتوانید مشتریان بیشتری را جذب نمایید. در این بازاریابی شما می‌توانید از وبلاگ، فایل‌های صوتی و تصویری، کتاب‌های الکترونیکی، خبرنامه، سئو، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و … کمک بگیرید. بدین ترتیب این مشتری است که شما را پیدا خواهد کرد.

بازاریابی خارجی (Outbound Marketing)

منظور استفاده از روش‌های تبلیغاتی مختلف برای دسترسی داشتن به مشتری است. این بازاریابی می‌تواند شامل تبلیغات بنری و کلیکی، ارسال ایمیل و پیامک، ایجاد ریپورتاژ و … بشود. در این روش شما هستید که به دنبال مشتری می‌روید و او را هدف تبلیغات خود قرار می‌دهید.

همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

یک همکار محصولات و خدمات شما را می‌فروشد یا آنها را تبلیغ می‌کند و در ازای کسب درآمد برای شما، مبلغی را دریافت می‌کند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

در این نوع از بازاریابی شما به ایجاد محتوای ارزشمند و جذاب در زمینۀ کاری خود و پخش آن از طریق کانال‌های مختلف می‌پردازید. بدین ترتیب افراد بیشتری از طریق موتورهای جستجو، شبکه‌های اجتماعی و … شما را خواهند یافت و مطالب مفید شما باعث می‌شود اعتماد آنها جلب شود.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

در ایمیل مارکتینگ شما با ایمیل به تبلیغ برند خود پرداخته و مطالب مرتبط را با کاربران به اشتراک می‌گذارید. ایمیل مارکتینگ به دو روش انجام می‌شود. شما می‌توانید ایمیل خود را به یک بانک ایمیل ارسال نمایید یا آنکه یک خبرنامه ایمیلی شکل دهید و از مشتریان بخواهید به اشتراک آن در بیایند.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

در اس ام اس مارکتینگ شما با ارسال پیامک به تبلیغ خود می‌پردازید و مشتریانی برای خود دست و پا می‌کنید. بازاریابی پیامکی نیز به دو روش انجام می‌شود. یا پیامک خود را به بانک‌های آماده می‌فرستید، یا یک لیست از شمارۀ مشتریان را جمع‌آوری می‌کنید.

کوپون پیامکی (SMS Coupon)

کوپون پیامکی یک پیشنهاد است که به شکل یک پیامک برای مشتری ارسال می‌شود و او می‌تواند با نشان دادن این پیامک به شما یا استفاده از کدی مخصوص، از این پیشنهاد استفاده نماید. مثلاً ۲۰ درصد تخفیف در خرید خود دریافت کند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (Social Marketing)

منظور استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ یک برند است. این می‌تواند به شکل تبلیغات پولی در این شبکه‌ها و صفحات آنها باشد، یا آنکه فقط با ایجاد صفحه در این شبکه‌‎ها و بروزرسانی آن میسر شود.

نرخ تبدیل (Conversion Rate – CR)

منظور از نرخ تبدیل تعداد افرادی است که به عنوان بازدیدکننده وارد سایت شما می‌شوند و تبدیل به کاربر یا مشتری سایت شما می‌شوند. برای اندازه‌گیری نرخ تبدیل، ابتدا لازم است مشخص کنید که انتظار دارید بازدیدکننده چه کاری را در وب‌سایت شما انجام دهد و بر اساس آن این نرخ را اندازه بگیرید. فرآیند بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به اختصار CRO (معادل Conversion Rate Optimization) می‌نامند.

پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click – PPC)

تبلیغات کلیکی نوعی از تبلیغ هستند که در آن شما تنها به ازای هر کلیک به روی تبلیغ خود یک مبلغ مشخص را پرداخت می‌کنید. این تبلیغات می‌تواند در موتورهای جستجو از قبیل گوگل انجام شود یا آنکه بروی سایت‌های مختلف نمایش داده شود و در کنار یک سئوی قوی می‌تواند بسیار برای سایت شما تاثیرگذار باشد.

تبلیغات گوگل (Google ADWORDS)

سیستم تبلیغات کلیکی گوگل است. به کمک این سیستم شما می‌توانید تبلیغات خود را در جستجوهای مرتبط گوگل یا در سایت‌های همکار گوگل نمایش دهید.

بازاریابی مجدد (Remarketing)

ریمارکتینگ یک شکل از تبلیغات پولی (یا همان PPC) است که به بازاریاب اجازه می‌دهد کسانی را هدف قرار دهد که قبلاً از وب‌سایت دیدن کرده‌اند. این نوع تبلیغات آن کسانی را که در ‌گذشته به طریقی وارد وب‌سایت شما شده‌اند را دنبال می‌کند و دوباره از آنها دعوت به دیدن وب‌سایت شما می‌کند. در این نوع تبلیغات شما می‌توانید مشتریان یک محصول مشخص یا کسانی را که یک فعالیت مشخص در وب‌سایت شما انجام داده‌اند را هدف قرار دهید.

تحلیل دیجیتال (Analytics)

منظور استفاده از ابزارها و آمارهای دیجیتال برای بررسی میزان موفقیت یک برند است. مزیت این نوع تحلیل آن است که شما می‌توانید اطلاعات بسیار معتبر و مفیدی را از مشتریان و نوع عملکرد خود بدست آورید.

تست ای / بی (A/B Testing)

به معنی آزمایش یک تکنیک جدید (A) از بازاریابی در مقابل یک تکنیک دیگر (B) در نقش کنترل آزمایش است تا ببینیم تکنیک جدید تا چه حد می‌تواند مفید باشد.

بازدید (Hit)

وقتی می‌گوییم یک وب‌سایت به تعدادی هیت داشته است یعنی این تعداد فرد مختلف از آن دیدن کرده‌اند.

ایمپرشن (Impression)

منظور از ایمپرشن تعداد افرادی است که یک تبلیغ را مشاهده کرده‌اند. در نظر داشته باشید که ممکن است آنها اصلاً بروی این تبلیغ کلیک نکنند و چیزی نخرند.

نرخ پرش (Bounce Rate)

منظور از نرخ پرش، درصد کاربرانی است که به وب‌سایت شما سر زده‌اند و بدون درگیر شدن با محتویات صفحه، آن را ترک کرده‌اند. هر چقدر این درصد بیشتر باشد، یعنی وب‌سایت شما در جذب، نگه داشتن و تبدیل کردن مخاطب به کاربر ضعیف‌تر عمل کرده است و لازم است بیشتر روی آن کار کنید.

نرخ کلیک (Click Through Rate – CTR)

منظور تعداد کاربرانی است که بروی یک تبلیغ یا لینک از شما کلیک می‌کنند. صفحات وب‌سایت، ایمیل، پست‌های اجتماعی و … شما همگی دارای لینک‌هایی هستند که می‌توان نرخ کلیک آنها را اندازه‌گیری کرد.

ترافیک طبیعی (Organic Traffic)

ترافیک طبیعی آن دسته از کاربران اینترنت هستند که با استفاده از روش‌های طبیعی و نه پولی به وب‌سایت شما هدایت شده‌اند و تبلیغات نبوده که آنها را مجاب به بازدید از وب‌سایت شما کرده است. این نوع ترافیک می‌تواند از طریق قرار گرفتن در لیست‌های مختلف، بدست آوردن رتبه در موتورهای جستجو و گرفتن لینک از صفحات اجتماعی و … حاصل شود.

ترافیک پولی (Paid Traffic)

منظور از ترافیک پولی آن دسته از کاربران اینترنت است که از طریق تبلیغات شما به وب‌سایت هدایت شده‌اند. این می‌تواند شامل تبلیغات شما در موتورهای جستجوگر، شبکه‌های اجتماعی، سایر سایت‌ها و … باشد.

سایت‌ساز (SiteBuilder)

سایت‌سازها یک محیط مدیریتی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید بدون نیاز به داشتن هر گونه دانش طراحی یا برنامه‌نویسی وب‌سایت خود را طراحی کنید و محتوای آن را مدیریت کنید. پرتال اولین و قوی‌ترین سایت‌ساز ایرانی است که توسط یکی از زیرمجموعه‌های شرکت نوین طراحی شده است.

واکنش‌گرا (Responsive)

منظور یک ویژگی در طراحی وب‌سایت است. وب‌سایتی که دارای طراحی واکنش‌گرا باشد خود را با صفحه نمایش‌های مختلف وفق می‌دهد (از جمله کامپیوتر خانگی، گوشی موبایل و تبلت) و در نتیجه برای هر کاربر با هر اندازه صفحه‌ای مناسب و کارا خواهد بود.

صفحۀ فرود (LANDING PAGE)

آن صفحه در وب‌سایت است که وقتی کاربر بروی لینک شما کلیک می‌کند وارد آن می‌شود یا به تعبیری در آن فرود می‌آید. هر چند این صفحه می‌تواند خانه شما باشد، اما معمولا برای مشتریان مفید است (و در نتیجه به نفع شماست) که به صفحه‌ای هدایت شوند که مناسب با نیاز آنها باشد.

رابط کاربری (User Interface – UI)

منظور از رابط کاربری آن محیطی در وب‌سایت یا برنامۀ شماست که توسط کاربر دیده می‌شود و او می‌تواند با آن تعامل داشته باشد. این شامل دکمه‌ها، نوارها، متون و … می‌شود و طراحی کاربردی و زیبای آن اهمیّت بسیاری در جذب و حفظ مخاطبان دارد.

تجربۀ کاربری (User Experience – UX)

منظور تجربه و حس کلی کاربر نسبت به وب‌سایت شما است. برای داشتن یک تجربه کاربری خوب لازم است که دسترسی به قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما ساده باشد، کاربر به تعامل تشویق شود و برایش زیبا باشد. عواملی همچون طراحی و محتوا هر دو بروی تجربه کاربری تاثیرگذار هستند.

بالای صفحه (Above The Fold)

منظور آن قسمتی از صفحه است که با باز شدن وب‌سایت و بدون نیاز به اسکرول کردن و پایین رفتن در صفحه توسط کاربر دیده می‌شود. این بخش از وب‌سایت اولین چیزی است که توسط کاربر دیده می‌شود و بروی او تاثیر می‌گذارد. پس مهم است که به خوبی روی آن کار شود و همۀ موارد مهم در آن به نمایش در آید.

پائین صفحه (Below the Fold)

منظور آن قسمتی از صفحۀ وب‌سایت شما است که کاربر برای دیدن آن باید اسکرول کرده و در صفحه پایین‌تر برود.

فراخوان به عمل (Call to Action – CTA)

مننظور از فراخوان یک دعوت از کاربر به انجام فرآیندهای مورد نظر شماست. برای مثال شما می‌خواهید کاربر در وب‌سایت شما ثبت‌نام کند و بنابراین یک دکمۀ فراخوان در صفحه اصلی خود قرار می‌دهید که از او دعوت به اینکار می‌کند. داشتن فراخوان مناسب یکی از عوامل مهم در تبدیل کاربر به مشتری است.

سئو (Search Engine Optimization – SEO)

سئو همان بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. با استفاده از تکنیک‌های مختلف سئو شما می‌توانید رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید و در صفحات جستجوی مرتبط در جایگاه بهتری نمایش داده شوید. اینکار می‌تواند تا حد زیادی شانس اینکه کاربر بروی لینک شما کلیک کند و وارد سایت شما شود را افزایش دهد.

حتما بخوانید:  رهبران بزرگ با پرسیدن سوال “چرا” شروع می‌کنند!

لینک‌سازی (Link Building)

فرآیندی که از طریق آن شما تعداد لینک‌هایی که به وب‌سایت شما داده شده است را افزایش می‌دهید. این فرآیند می‌تواند شامل ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند، ساخت یک وبلاگ، درخواست لینک از مشتریان و تکنیک‌های بسیار زیاد دیگری باشد. هدف سئو این است که لینک‌های خوب زیادی به یک وب‌سایت ایجاد کند.

بازگشت سرمایه (Return on Investment – ROI)

بازگشت سرمایه. همان چیزی که هر تجاری دوست دارد شاهد آن باشد. اگر که شما ۲۰۰ هزار تومان بروی یک تبلیغ هزینه کنید، بازگشت سرمایه آن مقدار پولی است که علاوه بر هزینه به شما باز گشته است.

کلمه کلیدی (Keyword)

کلمه کلیدی آن کلمه یا عبارتی است که کاربران در موتورهای جستجو وارد می‌کنند. مهم است که شما کلمات کلیدی پر طرفدار را در زمینه تجارت خود شناسایی کنید و بروی آنها سرمایه‌گذاری کنید.

کلمۀ کلیدی دم بلند (LONG TAIL)

بسیاری کلمات را از طریق موتورهای جستجو می‌گردند و بسیاری افراد برای چیزهایی مشابه جستجو می‌کنند. از آنجا که این کلمات بسیار محبوب هستند، کار یک وب‌سایت تازه‌کار سخت خواهد بود. با اینحال، مقدار زیادی جستجو هم وجود دارد که طولانی هستند و کمتر کسی آنها را جستجو می‌کند و می‌توان بروی آنها تمرکز کرد. به اینها Long Tail یا دم بلند می‌گویند. در مقابل آنها نیز کلمات کلیدی دم کوتاه (Short Tail) وجود دارند.

سئو کلاه سفید / سیاه (BLACK/WHITE HAT SEO)

فعالیت‌های کلاه سفید آن تکنیک‌هایی هستند که رتبه وب‌سایت شما را بدون سرپیچی از قوانین موتورهای جستجو افزایش می‌دهند. این یعنی یک وب‌سایت را با روش‌های درست و اخلاقی بهتر کنید و از اسپم و فعالیت‌های کلاه سیاه استفاده نکنید.

بک لینک (BACK LINK)

آنچه سئو در راستای ترویج آن است، ارائه لینک از یک سایت به سایتی دیگر است. این باعث می‌شود اعتبار این وب‌سایت‌ها در نزد موتورهای جستجو افزایش یابد. وب کراولر ها این موضوع را به منزله محبوبیت یک وب‌سایت می‌گیرند. با اینحال، لینک گرفتن از یک وب‌سایت غیر قابل اعتماد در نزد موتور جستجو می‌تواند یک پیامد منفی داشته باشد و سایت شما را نامعتبر جلوه دهد.

لینک اسپم (LINK SPAM)

از آنجایی که تعداد لینک‌های داده شده به یک وب‌سایت می‌تواند تاثیر مستقیمی بروی ارزیابی موتورهای جستجو بگذارد، بعضی افراد سعی می‌کنند لینک‌های بسیار زیادی به وب‌سایت خود بسازند و یک محبوبیت کاذب ایجاد کنند. هر چند اسپمینگ در گذشته موثر بود، اما در حال حاضر موتورهای جستجو تبحر بسیاری در شناسایی لینک‌های دروغین و نادیده گرفتن آنها پیدا کرده‌اند. در نتیجه ممکن است این لینک‌ها در کوتاه مدت نتیجۀ خوبی داشته باشند، اما در نهایت توسط موتور جستجو جریمه خواهند شد.

وب کراولر (Web Crawler)

وب کراولر (خزنده در وب) که عنکبوت وب هم نامیده می‌شود، یک ربات اینترنتی است که وظیفه آن گشت و گذارد در سایت‌های مختلف و دسته‌بندی کردن اطلاعات و ذخیره آنهاست. معمولاً کارکرد این خزنده‌ها جمع‌آوری اطلاعات برای موتورهای جستجو است.

عالی بود(4)غیر مفید(0)