عناوین
PageSpeed insight چیست؟
PageSpeed insight در واقع یکی از ابزارهایی است که گوگل، برای تجزیه و تحلیل سایتها، بهرایگان در اختیار کاربران خود میگذارد. شما با استفاده از این ابزار کاربردی میتوانید سرعت وبسایت خود را تست کنید.
همچنین PageSpeed insight ابزار، راهکارهایی را برای بهبود وضعیت وبسایت به شما ارائه میدهد که میتوانید از آنها نیز بهره ببرید. نحوه کار این ابزار بدینصورت است که، یک صفحه یا وبسایت را بررسی کرده و به صحت عملکرد آن نمره میدهد. و این نمره ها در بخس Core web Vitals در سرچ کنسول میآید، پیشنهاد میکنم حتما مقاله Core Web Vitals چیست را مطالعه کنید.
نمرهای که این ابزار به عملکرد وبسایت میدهد عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است که در این میان وبسایتهایی با عملکرد غیرقابلقبول و ضعیف نمره ۰ تا ۴۹، وبسایتهایی با عملکرد متوسط نمره ۵۰ تا ۸۹، و وبسایتهایی با عملکرد عالی، نمره ۹۰ تا ۱۰۰ را دریافت خواهند کرد. با بهینهسازی وبسایت خود از راههای مختلف، میتوانید وبسایتی با عملکرد عالی داشته و نمره ۹۰ تا ۱۰۰ را از ابزار PageSpeed insight دریافت کنید.
PageSpeed insight برای امتیازدهی به وبسایتهای مختلف، معیارهای مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به FCP، TTI، LCI، SI و… اشاره کرد. در ادامه به شرح هر یک از این معیارها میپردازیم.
FCP چیست؟
First Contentful Paint که بهاختصار تحت عنوان FCP شناخته میشود، یکی از معیارهای امتیازدهی PageSpeed insight است. FCP در واقع معیاری است که مدتزمان بین آغاز بارگیری صفحه تا ظهور آیتمهای مختلف آن صفحه را اندازهگیری مینماید. هر چه مدتزمان اندازهگیری شده کمتر بوده و سرعت وبسایت موردنظر بیشتر باشد، آن وبسایت مطمئنتر بوده و امتیاز بیشتری خواهد گرفت. پیشنهاد میکنم مقاله FCP چیست را مطالعه کنید.
راهکارهایی برای بهبود FCP
برای اینکه وبسایتی با امتیاز بیشتر داشته باشید لازم است Pagespeed insight و معیارهای آن از جمله FCP را بهینهسازی کنید. برای بهبود FCP نیز میتوانید راهکارهای زیر را اعمال نمایید:
حذف منابع مسدودکننده رندر
کم کردن CSS
حذف CSS استفادهنشده
اتصال به مبدأ موردنیاز از پیش
کاهش زمان پاسخ سرور
اجتناب از تغییر مسیرهای متعدد
ارائه محتوای ثابت با خطمشی کارآمد
به حداقل رساندن ابعاد درخواستهای مهم
کم کردن اندازهها و تعداد درخواستها
SI چیست؟
SPEED INDEX که بهاختصار تحت عنوان SI شناخته میشود، معیاری است که مدتزمان قابلمشاهده شدن above the fold یا نیمه بالایی صفحه را اندازهگیری میکند. معیار SI مستقیم و یا غیرمستقیم با سایر معیارها مرتبط است و به همین دلیل میتواند یک وضعیت کلی از بهینهسازی وبسایت موردنظر را ارائه دهد.
راهکارهایی برای بهبود معیار SI
لازم است بدانید SI به شیوههای مختلف در ارتباط و تحت اثر معیارهایی مانند FCP است. بنابراین هر بهینهسازی که برای سایر معیارهای اثرگذار بر SI انجام شود، میتواند SI را نیز بهبود دهد. از جمله راهکارهای بهبود SI عبارت است از:
افزایش سرعت اجرای فایلهای جاوا اسکریپت
حذف فایلهای بدون استفاده جاوا اسکریپت
بهینهسازی FCP
بهینهسازی LCP
LCP چیست؟
LCP یا Largest Contentful Paint معیاری است که مدتزمان نمایش دادن بزرگترین محتوا را اندازهگیری میکند و بدین ترتیب مدتزمان رندر محتوای اصلی سایت را مشخص مینماید.
راهکارهایی برای بهبود LCP
یافتن بزرگترین عنصر محتوا در وبسایت
بهینهسازی سرور
کش کردن عناصر
برقراری اتصالهای ثالث
روت کردن کاربران به یک CND نزدیک
کاهش زمان بلاک کردن CSS
به تأخیر انداختن CSS های غیرضروری
کاهش سرعت بارگذاری منبع
بارگیری منابع مهم از قبل
TTI چیست؟
Time to Interactive که بهاختصار تحت عنوان TTI شناخته میشود، معیاری است که مدتزمانی را که یک صفحه برای رسیدن به تعاملپذیری با کاربر نیاز دارد را اندازه میگیرد.
راهکارهایی برای بهبود TTI
تقسیم کردن کد
کوچک و فشردهسازی اندازه فایل کد
حذف اسکرپیت های شخص ثالث غیرضروری و یا به تأخیر انداختن آن
استفاده از وب ورکر ها
به حداقل رساندن درخواستها
TBT چیست؟
Total Blocking Time یا همان اختصار TBT، مدتزمان و سرعت پاسخدهی صفحههای مختلف وبسایت را در هنگام لود شدن بعد از درخواست کاربر، اندازهگیری میکند. در واقع معیار TBT نشاندهنده مدتزمان مسدود بودن وبسایت برای دریافت دادهها از کاربر خواهد بود. پینهاد میکنیم حتما مقاله TTFB چیست؟ را مطالعه کنید.
راهکارهایی برای بهبود TBT
به حداقل رساندن تعداد درخواستهای اسکریپت وبسایت
کاهش سایر اسکرپیت های وبسایت
فشردهسازی فایلها
پاک کردن فایلهای بلااستفاده
CLS چیست؟
Cumulative Layout Shift یا CLS، معیاری است که جابهجاییهای ناخواسته و غیرمنتظره آیتمها و المانهای مختلف وبسایت را بررسی میکند. در واقع این معیار، میزان ثبات آیتمهای مختلف وبسایت را اندازهگیری میکند. در صورت عدم بهینهسازی CLS، به دلیل جابهجاییهای ناخواسته عناصر و المانهای مختلف، کاربران تجربه خوبی از وبسایت شما کسب نخواهند کرد.
راهکارهایی برای بهبود CLS
تعیین سایز تصاویر مختلف قبل از لود شدن
لود شدن محتوای پویا و موشن ها در انتهای متن
بهبود تنظیمات فونت