خانه / آموزش سئو SEO / تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق کلمات کلیدی
تحقیق-کلمات-کلیدی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (6 رای, میانگین: 2,50 از 5)
Loading...

تحقیق کلمات کلیدی

همه چیز با تایپ کردن چند کلمه در باکس جستجو آغاز میشود. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین، ارزشمندترین و سودآورترین فعالیتها در بازاریابی موتورهای جستجو است. استفاده از کلمات کلیدی مناسب، میتواند وبسایت شما را تا عرش بالا برده و در مقابل، عدم انجام صحیح این کار ممکن است ضررهای جبران ناپذیری به وبسایت کسب و کار شما وارد کند.

با تحقیق کلمات کلیدی اصولی، شما نه تنها خواهید فهمید کدام عبارات‌ و کلمات کلیدی وضعیت سئوی شما را بهبود می‌دهند، بلکه جامعه مشتریان خود را نیز بهتر خواهید شناخت.

تحقیق کلمات کلیدی به منظور جذب بازدیدکننده برای سایت انجام نمی‌شود، بلکه هدف از آن، جذب آن دسته بازدیدکنندگانی است که محتوای سایت شما برایشان سودمند بوده و دقیقاً به دنبال محتوا یا محصول شما هستند. با تحقیق درباره کلمات کلیدی می‌توانید تغییرات در تقاضای بازار را پیش‌بینی کنید، به این تغییرات واکنش مناسب نشان دهید، و کالاها، خدمات و محتوایی تولید کنید که مردم به دنبالشان می‌گردند.

به جرات می‌توان گفت در کل تاریخچه بازاریابی، هیچ راهی تا این حد در کشف مشوق‌های مصرف کنندگان موفق نبوده است.

چگونه ارزش یک کلمه کلیدی را بسنجیم؟

یک کلمه کلیدی برای سایت شما چقدر اهمیت دارد؟ برای مثال اگر یک فروشگاه آنلاین کفش دارید، آیا مشتریان شما با جستجوی عباراتی مثل “کفش قهوه‌ای” یا “کتانی سفید” وارد وب‌سایت شما شده‌اند؟

کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند، معمولاً در دسترس وبمسترها قرار دارند و ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی، اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار می‌دهند. با این حال، این ابزارها نمی‌توانند به ما نشان دهند که ترافیکی از این جستجوها با سایتمان روانه می‌شود چقدر ارزش دارد.

برای درک ارزش کلمات کلیدی، ابتدا باید درک درستی از وب‌سایت خود داشته، فرضیاتی را در نظر گرفته، آن فرضیات را آزمایش کرده و کار را دوباره تکرار کنیم.

فرآیند اصولی ارزشیابی یک کلمه کلیدی

از خودتان بپرسید …

آیا کلمه کلیدی مورد نظر، مرتبط با محتوای شما است؟ آیا افراد با جستجوی این کلمه آنچه می‌خواهند را در سایت شما پیدا خواهند کرد؟ آیا از آنچه پیدا می‌کنند، راضی خواهند بود؟ اگر جواب تمامی این پرسش‌ها “مثبت” است، می‌توانید به مرحله بعدی بروید.

در موتورهای جستجوی اصلی به دنبال کلمه کلیدی موردنظر بگردید.

درک اینکه کدام وب‌سایت‌ها از کلمات کلیدی موردنظر شما سود می‌برند، به شما کمک می‌کند دید بهتری به این بازار رقابتی داشته باشید. همچنین، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به اهدافتان چه مسیری را باید طی کنید.

آیا به تبلیغات بالا و سمت راست در صفحات نتایج جستجو دقت کرده‌اید؟ بسیاری از این تبلیغات از کلمات کلیدی ارزشمند استفاده می‌کنند. کاری که باید انجام بدهید این است که در تبلیغات خود در صفحۀ نتایج جستجو باید به سراغ کلماتی بروید که بیشترین احتمال جذب مخاطب و تبدیل آنها به مشتری را دارند.

در گوگل ادوردز یا Bing Adcenter از کمپین‌های نمونه برای کلمات کلیدی استفاده کنید.

اگر وب‌سایت‌تان نسبت به کلمات کلیدی موردنظر رتبه‌ای کسب نمی‌کند، می‌توانید برای دیدن آنکه این کلمه چقدر به بهبود نرخ تبدیل شما کمک می‌کند، ترافیک آزمایشی بخرید. در گوگل ادوردز، گزینه “Exact Match” را انتخاب کرده و ترافیک را به یکی از صفحات مرتبط در وب‌سایت‌تان هدایت کنید. معیارهای Impressions و نرخ تبدیل را روی حدقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلیک اندازه‌گیری کنید.

ارزش دقیق هر کلمه کلیدی را با استفاده از داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید، بسنجید.

برای مثال، فرض کنید که تبلیغات شما در صفحۀ نتایج جستجو در یک روز توجه ۵۰۰۰ مخاطب را جلب کرده است. ۱۰۰ نفر از آن افراد وارد سایت شما شده‌اند و خرید ۳ نفر از آنها برای شما ۳۰۰ دلار سود داشته است.

در چنین شرایطی، هر بازدیدکننده برای کسب و کار شما ۳ دلار ارزش خواهد داشت. آن ۵۰۰۰ جلب توجه برای شما نرخ کلیک ۱۸ تا ۳۴ درصد با رتبه ۱ را ایجاد کرده‌اند، که یعنی، حدود ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ بازدید در روز بوده که با احتساب هر بازدید ۳ دلار، سالانه بین ۱ تا ۲ میلیون دلار برای شما سود ایجاد خواهد کرد. این خود یکی از اصلی‌ترین جذابیت‌های این نوع تبلیغات است. الکی نیست که تجارت‌ها عاشق بازاریابی موتورهای جستجو هستند!

 

حتی بهترین تخمین‌ها هم در برابر فرآیند محاسبه و بهینه‌سازی نرخ بازگشت سرمایه حرفی برای گفتن ندارند. سئو یعنی آزمایش‌های مستمر، تجربه و بهبود. به یاد داشته باشید اگرچه سئو، یکی از سودمندترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازاریابی است، سنجش موفقیت همواره برای فرآیند کار، حیاتی است.

درکِ نیاز موجود برای کلمات کلیدی طولانی

برمی‌گردیم به مثال کفش فروشی آنلاین. آیا خوب است که برای کلمه کلیدی “کفش” رتبه اول را داشته باشیم یا خیر؟

پرداختن به کلمات کلیدی که روزی ۵۰۰۰ بار یا حتی ۵۰۰ بار جستجو می‌شوند به نظر فوق‌العاده می‌آید اما در واقعیت، این جستجوها حداکثر ۳۰% جستجوهای انجام شده در فضای وب را تشکیل می‌دهند. ۷۰% باقیمانده در واقع چیزی هستند که به آن‌ها کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords می‌گوییم. این دنباله شامل صدها میلیون جستجوی یکتا است که شاید روزانه تنها به تعدادی انگشتان شمار جستجو شوند اما در مجموع، اکثر جستجوهای آنلاین در اینترنت را تشکیل می‌دهند.

درس دیگری که بازاریابان جستجو آموخته‌اند این است که کلمات کلیدی طولانی معمولاً نرخ تبدیل بهتری دارند زیرا در چرخه‌های تبدیل یا خرید، بیشتر دیده‌ می‌شوند. شخصی که عبارت “کفش” را جستجو می‌کند، معمولاً در حال وبگردی بوده و قصد خرید ندارد، اما اگر عبارت جستجو شده چیزی مثل “قیمت کفش نایکی سایز ۴۲” باشد، این فرد احتمالاً به دنبال خرید کفش است.

فهمِ منحنی تقاضای جستجو بسیار مهم است. در تصویر زیر، یک نمودار تقاضای جستجو را آورده‌ایم که تعدادی کوئری را در حال فرستادن ترافیک نشان می‌دهد، در کنار حجم عبارات و کلماتی در طول یک ماه جستجو می‌شوند.

 

تحقیق درباره کلمات کلیدی

و اما این اطلاعات را از کجا می‌توان به دست آورد؟ بعضی از ابزارهای مهم برای رسیدن به این هدف، Google AdWords Keyword Planner Tool، Google Trends و Microsoft Bing Ads Intelligence هستند. هرچند، ابزارهای دیگری مانند Moz Keyword Explorer یا Wordtracker نیز وجود دارند که این ابزارها نیز میزان جستجوی کلمات کلیدی مورد نظر را به همراه میزان ترند شدن این کلمات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند (البته این دو ابزار رایگان نیستند!).

با این اوصاف، Google Keyword Planner یکی از معمول‌ترین نقاط شروع کار است. این ابزار نه تنها میزان جستجوی کلمات کلیدی پیشنهادی را تخمین می‌زند، بلکه هزینه راه‌اندازی کمپین‌های پولی را نیز برای این عبارات محاسبه می‌کند .

برای تعیین حجم جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص، نوع (یا Match Type) کلمه کلیدی را روی Exact تنظیم کرده و به دنبال میزان جستجوهای ماهانه محلی بگردید. به یاد داشته باشید که این اعداد تعداد کل جستجوها را نشان می‌دهند، یعنی بسته به رتبه و تعداد ورود کاربران به سایت شما، این عدد بسیار پایین‌تر خواهد بود.

 

میزان دشواری کلمه کلیدی

برای آنکه بدانیم سراغ کدام کلمات کلیدی برویم، علاوه بر تقاضای کلمه کلیدی یعنی تعداد جستجوی یک عبارت خاص، باید بدانیم برای رسیدن به رتبه‌های بالا چه میزان کار باید انجام دهیم.

اگر در قسمت بالای صفحه نتایج جستجو برندهای بزرگ حضور دارند و شما تازه دارید کار خود را آغاز می‌کنید، باید بدانید که برای رسیدن به بالای صفحه، راهی طولانی و دشوار را پیش رو دارید. برای سنجش این دشواری هم ابزارهای آنلاین گوناگونی در دسترس هستند، از جمله Moz Keyword Explorer، SEMrush Keyword Difficulty Tool وKWFinder.

 

تحقیق کلمات کلیدی با ابزار KWFinder

همانطور که گفتیم یکی از ابزارهای عالی برای جستجو و تحقیق کلمات کلیدی، ابزار KWFinder است.

KWFinder نه تنها میانگین دقیق جستجوی کلمه کلیدی در یک ماه را به شما نشان می‌دهد، بلکه میزان Trend شدن آن کلمه کلیدی را به همراه دشواری رتبه‌گیری‌اش (Keyword Difficulty) را نیز نمایش می‌دهد. راستش را بخواهید تجربه ما در موج سئو ثابت کرده است که KWFinder بهترین ابزار موجود برای تحقیق کلمات کلیدی است.

 

یکی دیگر از مزایای KWFinder، نمایش کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی مورد جستجوی شماست. به این ترتیب زمانی که شما کلمه کلیدی “طراحی سایت” را جستجو می‌کنید، ابزار KWFinder کلمات کلیدی “طراحی وب‌سایت” و“سئو” را نیز به عنوان جستجوهای مرتبط نمایش می‌دهد (البته تعداد کلمات کلیدی پیشنهادی بستگی به نوع پلن شما بین ۲۰۰ تا ۷۰۰ کلمه کلیدی خواهد بود).

نکته مهم: ابزار KWFinder رایگان نیست، اما به شما اجازه می‌دهد که در یک روز دو کلمه کلیدی را در آن بررسی کنید.

روش کار با KWFinder

روش کار با ابزار KWFinder نیز ساده است. پس از ثبت نام و خرید یکی از پلن‌های موجود، با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود، به سامانه وارد شوید. پس از ورود به سامانه با چنین صفحه‌ای روبرو خواهید شد.

 

در این مرحله، زبان را از Any Language به Persian تغییر دهید و کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ابزار KWFinder تمام اطلاعاتی را که برای کلمات کلیدی به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد.

 

تنظیمات و آمارهای مرتبط با تحقیق کلمات کلیدی در KWFinder

البته این تمام اطلاعاتی نیست که در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

 

سایر اطلاعاتی که ابزار KWFinder در تحقیق کلمات کلیدی در اختیار شما قرار می‌دهد

 

نتیجه‌گیری

می‌توان گفت که کل آنچه درباره فرآیند تحقیق کلمات کلیدی گفتیم به صورت خلاصه شامل شش مرحله است:

مرحله اول: فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط به آنچه از کسب و کارتان می‌دانید تهیه کنید. برای شروع کار، به سرفصل‌های کلی خود فکر کنید. بسته به نوع و حجم کسب و کارتان، ممکن است به ۵ تا ۱۰ موضوع کلی برسید. اگر وبلاگ‌نویس هستید، این سرفصل‌ها می‌توانند دسته‌بندی‌های موضوعی کلی سایت شما باشند. خود را به جای مخاطب یا مشتری خود بگذارید. آنها به دنبال چه موضوعاتی می‌گردند که ممکن است از طریقشان به شما برسند؟

مرحله دوم: این موضوعات کلی را با کلمات کلیدی مناسب تغذیه کنید. حالا که موضوعات کلی کار را تعیین کرده‌اید، وقت آن رسیده که کلمات کلیدی مرتبط با هر موضوع را تعیین کنید. اینها همان کلمات کلیدی هستند که باور دارید می‌توانند شما را در صفحات نتایج جستجو یا همان SERPها بالا بکشند. مشتریِ هدف شما، احتمالاً در موتورهای جستجو به دنبال این کلمات کلیدی یا عبارات می‌گردد. برای مثال، اگر یکی از موضوعات مورد نظر شما “بازاریابی دیجیتال” است، ممکن است در این مرحله به چنین فهرستی برسید:

  • ابزارهای بازاریابی دیجیتال
  • چگونه واحد بازاریابی دیجیتال خود را راه‌اندازی کنیم؟
  • بازاریابی دیجیتال یعنی چه؟
  • تفاوت‌های بازاریابی سنتی و دیجیتال
  • نرم‌افزارهای بازاریابی دیجیتال
  • بازاریابی ایمیلی

توجه داشته باشید که فهرست به دست آمده در این مرحله، هنوز نهایی نیست و نیاز به بررسی‌ و دستکاری دارد.

مرحله سوم: درباره عبارات جستجوی مرتبط تحقیق کنید. این مرحله نیاز به اندکی خلاقیت دارد. اگر هنوز احساس می‌کنید کلمات بیشتری باقی‌مانده‌اند که باید وارد فهرست خود کنید، از امکان Auto Complete گوگل کمک بگیرید تا دریابید مردم به دنبا چه کلمات کلیدی دیگری می‌گردند که هنوز به فکر شما نرسیده است. در پایین صفحه نتایج جستجو هم می‌توانید پیشنهادهای گوگل را برای کلمات کلیدی مرتبط دیگر مشاهده کنید.

مرحله چهارم: مطمئن شوید که فهرست شما، ترکیبی از کلمات کلیدی اصلی و کلمات کلیدی طولانی است. در قسمت‌های بالاتر این مطلب درباره اهمیت موضوع توضیح دادیم و دیگر به جزئیات بیشتر نخواهیم پرداخت. ترافیکی که از کلمات کلیدی Long Tail روانه سایت می‌شوند، معمولاً مربوط به مخاطبانی است که با موضوع کار شما نزدیکی بیشتری داشته و احتمالاً کاربرانی حرفه‌ای‌تر هستند اما این امر به این معنی نیست که کلمات کلیدی اصلی و کوتاه‌تر نباید در فهرست شما حضور داشته باشند.

مرحله پنجم: کار رقبایی را که از کلمات کلیدی شما استفاده می‌کنند زیر نظر بگیرید. لزومی ندارد هر کاری که رقبای شما انجام می‌دهند شما هم عیناً انجام دهید. این مسئله درباره کلمات کلیدی هم صادق است. اگر یک کلمه برای رقیب شما مهم است، لزوماً برای شما نباید مهم باشد، اما به هرحال دانستن آنکه رقبا از چه کلمات کلیدی برای جذب ترافیک استفاده می‌کنند اهمیت فراوانی دارد. کار شما باید متمرکز بر دو جنبه مختلف باشد: بهبود وضعیت خودتان در رابطه با کلمات کلیدی مورد استفاده رقبا، و پرداختن به کلماتی که رقبا هنوز به سمت آنها نرفته‌اند. یکی از ابزارهای قدرتمندی که می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند، SEMrush است.

مرحله ششم: از گوگل ادوردز یا ابزارهای مشابه برای رسیدن به کلمات کلیدی بهتر استفاده کنید. درباره این یکی هم در بالا توضیح دادیم؛ ابزار Keyword Planner گوگل فرصتی عالی برای بررسی وضعیت کلمات کلیدی و انتخاب بهترین‌ها در میان آنهاست. گوگل ترندز نیز می‌تواند برای رصد روندها و حتی پیش‌‌بینی وضعیت این کلمات در آینده به شما کمک فراوانی کند.

آماده حرکت به مرحله بعدی هستید؟ در فصل آینده درباره تاثیرات کیفیت کار و محتوای شما بر رتبه وبسایت‌تان به به بحث خواهیم پرداخت.

منبع: نوین

عالی بود(9)جالب نیست!(3)