خانه / آموزش سئو SEO / کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟
کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟
کلمات-کلیدی-طولانی
1 ستاره2 ستاره3 ستاره4 ستاره5 ستاره (به این مطلب رای دهید)
Loading...

کلمات کلیدی طولانی یا کلمات کلیدی Long Tail چه هستند؟

 

اگر جزو کاربران بی‌حوصله هستید و علاقه‌ای هم به دانستن مفهوم کلمات کلیدی طولانی یا همان Long Tail Keywords ندارید و قرار است چند ثانیه بعد این صفحه را ببندید توصیه می‌کنیم که به این تصویر پایین را نگاهی کنید چون قرار است با کمک همین دایناسور، کلید بهبود سئوی سایت‌تان و رونق کسب‌و‌کارتان را به شما نشان دهیم.

هرچه به سمت دمِ دایناسور حرکت کنیم، نتایج دقیق‌تری به دست می‌آوریم.

کلمات کلیدی طولانی یا اصطلاحاً کلمات کلیدی Long Tail اگرچه یکی از تکنیک‌های کم‌تر استفاده شده در ایران هستند، اما به طور باورنکردنی روشی قدرتمند به منظور جذب ترافیک بیشتر برای وب سایت‌ها محسوب می‌شوند. مقالات متعددی هم به ویژگی‌های این کلمات و برتری آنها به کلمات کلیدی کوتاه یا Head اشاره دارند  ویژگی‌هایی مانند رتبه‌بندی آسان‌تر، کسب کلیک بیشتر و نرخ تبدیل بالای کاربران که البته انتظار نداریم همین ابتدا همه این‌ها را یکجا باور کنید!

البته باید بگوییم که شما پیش از نیاز به استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا همان Long Tail Keywords به عنوان بخشی از استراتژی محتوا‌ی خود، مطمئناً با پرسش زیر روبرو می‌شوید.

سئوی Long Tail چیست؟

اگر کمی با زبان انگلیسی آشنا باشید می‌دانید که Long Tail به معنای دُمِ داز است. سئوی دم دراز اگرچه اسم بامزه‌ای است، اما برای فهم بهتر آن نیاز به درکی عمیق‌تر از استراتژی‌های مختلف کلمات کلیدی داریم. با جستجوی کلمات کلیدی متوجه می‌شویم که بیشتر کارشناسان سئو و تولیدکنندگان محتوا به سه وجه یک کلمه کلیدی تمرکز می‌کنند (البته شما هم باید همین کار را بکنید!).

  • میزان جستجو: به میانگین جستجوی یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی مشخص توسط کاربران اینترنتی گفته می‌شود. به طور بالقوه هرچه میزان جستجوی یک کلمه کلیدی بیشتر باشد، بازدیدکنندگان بیشتری را هم می‌توانید از طریق آن به وب سایت خود هدایت کنید (البته در واقعیت ماجرا کمی متفاوت است؛ در ادامه متوجه خواهید شد).
  • میزان رقابت: برای فهم این موضوع باید به این سؤال پاسخ دهید. پیروزی در یک رقابت با سایر وب‌سایت‌ها برای قرار گرفتن در رتبه اول نتایج جستجو در یک کلمه کلیدی معین چقدر سخت یا آسان است؟
  • ارتباط: ارتباط بیشتر یک کلمه کلیدی با محصول، خدمات یا موضوعِ وب‌سایت موجب می‌شود تا کسانی که وب سایت شما را از طریق جستجوی آن کلمه کلیدی پیدا کرده‌اند، راحت‌تر به مشتری تبدیل شوند.

در گذشته متخصصان سئو بر روی آن دسته از کلمات کلیدی تمرکز می‌کردند که از میزان جستجوی بالایی برخوردار بودند. در آن روزها رقابت چندان سختی میان وب‌سایت‌ها وجود نداشت و در نتیجه، قرار گرفتن در میان صفحه‌ی نخست گوگل برای هر کلمه کلیدی کار نسبتاً آسانی بود.

همچنین ارتباط موضوعی کلمات کلیدی با وب‌سایت برای جذب ترافیک بیشتر چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. برای مثال زمانی که شما در میان ده رتبه اول یک کلمه کلیدی با میانگین جستجوی ۱۰۰ هزار مرتبه در ماه قرار می‌گرفتید ونرخ کلیک وب‌سایت شما هم برای آن کلمه کلیدی تنها ۳% بود، به طور متوسط در ماه ۳ هزار بازدیدکننده برای خود جذب می‌کردید. اگر هم در میان ۳ رتبه اول قرار داشتید با CTR حدود ۳۰%، در هر ماه ۳۰ هزار بازدیدکننده تنها برای یک کلمه کلیدی داشتید و در این میان کلمات کلیدی انتخاب‌شده هر اندازه بی‌ربط هم که بودند، باز تعدادی از بازدیدکنندگان را به مشتری وب سایت شما تبدیل می‌کردند.

با این حال، همه چیز نسبت به آن زمان تغییر کرده است. بر اساس آمارهای موجود، تعداد وب سایت‌های اینترنتی در حال حاضر از یک میلیارد نیز بیشتر شده است؛ یعنی به ازای به هر ۷ نفر یک وب‌سایت!

برای درک بیشتر تغییرات ایجاد شده کافیست این عدد را با ۶۰۰ هزار وب سایت ثبت شده در سال ۱۹۹۶ مقایسه کنید. افزایش خیره‌کننده‌ی فضای اینترنت طی ۲۰ سال، رقابت میان محصولات، سرویس‌ها و وب سایت‌ها را افزایش داده و جنگ و جدال سختی میان بازاریابان اینترنتی برای کلمات کلیدی اصلی و پررقابت ایجاد کرده است.

در کنار رشد تعداد وب سایت‌ها، دومین اتفاقی که دنیای اینترنت را متحول کرد؛ سیر تکاملی الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی می‌توانستید با خرید تعدادی لینک با ربط و بی‌ربط به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل صعود کنید. در آن زمان نتایج عجیب و غریب، نامربوط و بی‌کیفیت پای ثابت جستجوی کاربران اینترنتی بود. اما امروزه این لینک‌ها به‌جای اینکه وب سایت را در رتبه‌های اول قرار دهند، لطمه‌های جبران‌ناپذیری به آن وارد می‌کنند.

این دو رخداد موجب شد تا استراتژی‌ها و تکنیک‌های مورد استفاده در سئو به کلی تغییر کنند. امروزه کسب و کارهای کوچک و متوسط به ندرت می‌توانند وب‌سایت خود را برای کلمات کلیدی پررقابت در میان ۱۰ رتبه برتر نتایج موتورهای جستجو قرار دهند؛ جایی که غول‌های بزرگ صنعت و تجارت سال‌هاست جا خوش کرده‌اند. در نتیجه، سئوی وب‌سایت‌ها بیشتر به دو وجه دیگر کلمات کلیدی یعنی ارتباط و میزان رقابت متمرکز شدند و اینجا بود که کلمات کلیدی Long Tail یا همان کلمات کلیدی طولانی متولد شد.

سئوی Long Tail تکنیکی است که کلمات کلیدی طولانی (یعنی عبارات کلیدی متشکل از سه کلمه یا بیشتر) را هدف قرار می‌دهد. عباراتی که در آنها رقابت کمرنگ‌تری در جریان است و کسب رتبه‌ی مناسب برای آنها کار آسان‌تری به نظر می‌رسد.

واضح است که این عبارات در مقایسه با کلمات کلیدی اصلی (Head Keywords) که از یک یا دو کلمه تشکیل می‌شوند، کمتر مورد جستجوی کاربران قرار می‌گیرد. با این حال،نکته جذاب کلمات کلیدی Long Tail این است که برخلاف میزان جستجوی کم‌شان، نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد.

لابد می‌پرسید چگونه؟!

پتانسیل بالای کلمات کلیدی طولانی در رتبه‌گیری

به عنوان یک کارشناس تولید محتوا باید اعتراف کنم در اوایل کار خود، اغلب از کلمات کلیدی کوتاه مثل خودرو، مرسدس بنز یا گوشی سامسونگ استفاده می‌کردم و با وجود رعایت تمام اصول سئو از بازدید کم مطالب خود در وب سایت‌ها گلایه داشتم. در مقابل هرگاه از کلمات کلیدی طولانی مانند کاهش مصرف سوخت خودرو یا آمار واردات خودرو به کشوراستفاده می‌کردم، در کمال تعجب تعداد بازدید از پست‌هایم نزدیک به دو برابر می‌شد.

واقعیتِ رقابت در بازاریابی اینترنتی نیز به همین سادگی است. قرارگیری در رتبه‌های بالا برای عبارات چندکلمه‌ای که به موضوعات خاص و کمتر شناخته‌شده اشاره دارند، بسیار آسان‌تر از رقابت برای عبارات کوتاه و پرجستجو است.

برای مثال تصور کنید یک شرکت واردکننده گوشی تلفن سامسونگ همراه دارید. اگر چند سال گذشته بود به راحتی می‌توانستید با کلمه کلیدی قیمت گوشی سامسونگ یکی از ۱۰ رتبه برتر این عبارت را از آن خود کنید، اما امروزه با جستجوی این عبارت در گوگل با ۲,۹۹۰,۰۰۰ صفحه اینترنتی مواجه می‌شوید که هر یک کم‌وبیش به عبارت مورد نظر شما ارتباط دارند.

به معنای ساده اگر می‌خواهید جزو ۱۰ رتبه نخست نتایج مربوط به کلمه کلیدی قیمت گوشی سامسونگ قرار بگیرید، باید با ۲,۹۹۰,۰۰۰ صفحه اینترنتی که برخی از آنها متعلق به شرکت‌های بزرگ هستند، رقابت کنید.

 

شما می‌توانید یک متخصص سئو استخدام کنید، منابع فراوانی هم خرج کنید و در نهایت پس از چند ماه صبر و سرمایه‌گذاری جز ده رتبه اول قرار نگیرید. توصیه‌ی ما به شما این است: به جای اینکه خود را به آب و آتش بزنید و به هیچ جایی هم نرسید، با هزینه‌ای کمتر در یک رقابت بی‌دردسرتر به سود و نتایج دلخواه خود برسید.

از آنجایی که شرکت شما به یک فعالیت کاملاً تخصصی در زمینه واردات گوشی‌های سامسونگ مشغول است، راه عاقلانه‌تر هدف قرار دادن عباراتی جزئی‌تر مانند قیمت گوشی سامسونگ در شیراز به عنوان یک کلمه کلیدی طولانی است. با جستجوی این عبارت در گوگل تنها با ۶۰۳,۰۰۰ صفحه اینترنتی روبرو می‌شوید که این تعداد در مقایسه با جستجوی قبل، نزدیک به چهار برابر کاهش یافته است.

اگرچه این عبارت کمتر مورد جستجو قرار می‌گیرد، اما رقابت کمتری هم برای تصاحب رتبه‌های بالای آن در جریان است. مهم‌تر اینکه در ۲۰ رتبه اول نتایج جستجوی این عبارت، از غول‌های دنیای تجارت و واردات گوشی تلفن همراه خبری نیست. با این حال این سوال پیش می‌آید که آیا این به معنای کوچک کردن بازار برای کسب و کار خود نیست؟

شاید در ظاهر پاسخ این سوال مثبت است، اما با نگاهی به مفهوم Long Tail همه چیز تغییر می‌کند.

آشنایی با مفهوم Long Tail

این مفهوم نخستین بار در سال ۲۰۰۳ در مقاله‌ای از کلِی شیرکی (Clay Shirky) معرفی شد و بعدها توسط کریس اندرسن (Chris Anderson) به عنوان مِتُدی جدید در بازاریابی مطرح گردید. در مفهوم Long Tail، بازاریابی به جای تمرکز بر محصولات و تولیدات Hit-Focused یا همان محصولات اصلی، به میلیون‌ها بازارِ گوشه یا اصطلاحاً Niche Marketing متمرکز می‌شود.

به بیان ساده‌تر، تا پیش از پیدایش اینترنت بیشترین سود یک فروشگاه از فروش بالای تعدادی از محصولات محبوب خود بود، اما در حال حاضر میلیون‌ها محصول در بازار وجود دارد که هر یک توسط تعداد کمی از مشتریان خریداری می‌شوند که جمع سود حاصل از آنها بسیار قابل توجه است.

نخستین بار که متخصصان از این تئوری برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌های خود استفاده کردند متوجه شدند تعداد اندکی از کلمات کلیدی کوتاه وجود دارند که به طور ماهیانه ترافیک بالایی جذب می‌کند. در حالی که میلیون‌ها و شاید میلیاردها کلمات کلیدی طولانی هستند که اگرچه از ترافیک ماهیانه کمتری برخوردارند، اما جمع جستجوی چندین مورد از آنها از میزان جستجوی یک کلمه کلیدی اصلی بیشتر می‌شود. به طوری که بر اساس برآوردها کلمات کلیدی طولانی بیش از ۷۰% ترافیک جستجوی کاربران را شامل می‌شوند.

در مقابل اگر در بازار فیزیکی با محدودیت‌هایی مثل تاریخ انقضا محصولات و عرضه‌ی نمونه‌های جدیدتر مواجه‌ایم، در دنیای اینترنت کم‌تر با این معضلات روبرو می‌شویم. آیا هنوز به اهمیت این عبارات پی نبرده‌اید؟ هیچ ایرادی ندارد، باز هم با ما همراه باشید.

چرا باید از کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail استفاده کنیم؟

به دلیل نرخ تبدیل بالای کلمات کلیدی طولانی! در واقعT اگر هدفِ نهایی کسب و کار شما فروش یک محصول یا سرویس باشد طبیعتاً نرخ تبدیل باید بیش از هر مشخصه‌ای در سئوی وب‌سایت برایتان اهمیت داشته باشد. چرا؟

بدون در نظر گرفتن این موضوع که ترافیک وب سایت شما طبیعی است یا نه؛ کلمات کلیدی که موجب خرید یک محصول می‌شوند، بیش از عباراتی که تنها باعث جذب بازدیدکنندگان می‌شوند اهمیت دارند. برای درک بهتر این موضوع به بیان مثالی روشن می‌پردازیم. تصور کنید که یک فروشگاه اینترنتی فروش کفش دارید. در این حالت با سه نوع کلمه کلیدی مواجه خواهید شد:

  1. کفش (کلمه کلیدی اصلی و کوتاه)
  2. کفش ورزشی (کلمه کلیدی متوسط)
  3. کفش ورزشی بسکتبال مردانه نایک (کلمات کلیدی طولانی)

حال چرا باید از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنیم؟

نخستین دلیل، معرفی بهتر محصولات و محتوای خود به موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی است. زمانی که شما عبارت کفش ورزشی را به‌عنوان کلمه کلیدی انتخاب می‌کنید، خواسته یا ناخواسته خود را در یک دسته‌ی بسیار بزرگ قرار می‌دهید و به ناچار باید با شرکت‌های مشابه رقابت کنید.

این در حالی است که محصول شما یک کالای کاملاً تخصصی و مربوط به یک شاخه‌ای خاص از ورزش است و برای مثال نباید با کفش فوتبال وارد یک رقابت شود؛ اما اگر از عبارت کفش بسکتبال مردانه نایک استفاده کنید، محصول خود را به شکلی واضح به موتورهای جستجو معرفی کرده‌اید و بسیاری از شرکت‌ها را از گردونه رقابت با خود خارج نموده‌اید.

اما این تنها یک طرف ماجراست، در سوی دیگر عملکرد مشتریان هنگام خرید آنلاین یک کالا وجود دارد. زمانی که شما واقعاً قصد خرید یک جفت کفش ورزشی خاص را دارید و نام و مدل آن را می‌شناسید، آیا به نوشتن عبارت کفش ورزشیاکتفا می‌کنید یا از عبارت کفش ورزشی Jordan Fly نایک استفاده می‌کنید؟

مشخص نیست کسی که عبارات کوتاه کفش یا کفش ورزشی را جستجو می‌کند قصد خرید یک محصول را دارد یا صرفاً به دنبال اطلاعاتی از کفش‌های ورزشی است، اما فردی که از عبارات دقیق‌تری بهره می‌گیرد تصمیم قطعی‌تری برای خرید یک محصول یا فهم یک موضوع خاص دارد. در نتیجه، نخستین لینک‌های مرتبط با جستجوی آنها از شانس فروش بیشتری برخوردارند.

امروزه بسیاری از برندهای مطرح دنیا نیز از کلمات کلیدی طولانی برای جذب ترافیک بیشتر استفاده می‌کنند. این کلمات علی رغم جستجوی کمتر از نرخ تبدیل بالایی برخوردارند. برای مثال شرکت آمازون حدود ۵۷% از فروش سالیانه خود را مدیون کلمات کلیدی طولانی است.

و اما نتیجه‌گیری

معیار کلمات کلیدی کلی کلمات کلیدی طولانی
تعریف عبارات کلی و متشکل از ۱ یا ۲ کلمه که زمینه گسترده‌ای را پوشش می‌دهند، برای مثالخودرو، موبایل، تلفن همراه. عبارات خاص و متشکل از ۳ کلمه یا بیشتر که به مفاهیمی خاص و دقیق اشاره می‌کنند.
رقابت‌پذیری سخت

در هر کسب و کار تنها تعداد کمی از کلمات کلیدی اصلی وجود دارند.

آسان

در هر کسب و کار کلمات کلیدی طولانی فراوانی وجود دارد که کمپانی‌های بزرگ به آنها نمی‌پردازد.

حجم ترافیک زیاد

هر یک از کلمات کلیدی کوتاه می‌توانند هر ماه بیش از ۱۰۰۰ بازدیدکننده را به یک وب سایت هدایت کنند.

کم

کلمات کلیدی طولانی معمولاً از ترافیک کمتری برخوردارند. به طور کلی شما باید تعداد زیادی از این کلمات را استفاده کنید تا ترافیک قابل‌توجهی را جذب نمایید.

نرخ تبدیل کم

کلمات کلیدی کوتاه معمولاً به دلیل مفاهیم کلی ترافیک بی‌ارتباط زیادی به وب‌سایت تزریق می‌کنند.

زیاد

به علت پرداختن به موضوعات تخصصی، کلمات‌کلیدی طولانی از قابلیت بیشتری در تبدیل بازدیدکننده به مشتری برخوردارند.

صادقانه بگویم، اگر یک وب سایت نوپا دارید به سختی می‌توانید با کلمات کلیدی کوتاه و پر رقابت در میان غول‌های دنیای اینترنت جایی برای خود دست و پا کنید. گاهی ماه‌ها زمان می‌گذارید، با دقت عملکرد الگوریتم‌های گوگل را بررسی می‌کنید، با رعایت تمام اصول سئو از کلمات کلیدی پرجستجو استفاده می‌کنید و در نهایت جایی بهتر از صفحات دوم یا سوم نتایج جستجو به دست نمی‌آورید. البته موارد استثنایی هم وجود دارد، اما در بیشتر مواقع نتایج یکسان است.

اگر هم یک وب سایت قدیمی و باسابقه دارید که در بیشتر نتایج جستجوی مربوط به خود جایگاه مناسبی دارد نباید از کلمات کلیدی طولانی غافل شوید. چون رقبای شما با استفاده از آنها در حال رشد هستند. به عنوان یک مرجع در میان کاربران اینترنت، شما باید از ترکیب کلمات کلیدی طولانی و کوتاه استفاده کنید، به طوری که با کلمات کلیدی کوتاه بازدیدکنندگان زیادی جذب کنید و با استفاده از کلمات کلیدی طولانی فروش محصولات خود را افزایش دهید.

امیدوارم که خواندن این مقاله توانسته باشد شما را با مفهوم کلمات کلیدی Long Tail و دلایل استفاده از آن‌ها آشنا کند.

عالی بود(8)غیر مفید(0)