عناوین
همانطور که میدانید یکی از مهمترین عوامل افزایش نرخ تبدیل در تبلیغات دیجیتالی، طراحی اصولی دکمههای فراخوان (call-to-action) یا CTA و ایجاد محتوای مرتبط است. بسیاری از تیمهای بازاریابی نمیدانند بازدیدکنندگان به چه اطلاعاتی نیاز دارند. زمانی که کاربران به وبسایت شما مراجعه میکنند، به دنبال اطلاعات مرتبط میگردند و انتظار دارند به راحتی محصولی را که تبلیغ کردهاید پیدا کنند. اگر محتوا یا دکمه فراخوان طراحی شده مرتبط و جذاب نباشد، بازدیدکنندگان با سایت ارتباط برقرار نمیکنند و به سرعت از سایت خارج میشوند. “اویلین گیرنز” (بازرگان وب در شرکت سونی اروپا) نیز با همین مساله مواجه شد. او معتقد بود که با انجام تست A/B میتواند به راه حل مناسبی دست یابد.
“ثبت اطلاعات و محتوای متنی اطراف call to actionها باعث افزایش نرخ تبدیل و اثربخشی تبلیغات میشود”
چالش
در بررسیها اویلین متوجه شد بنرهای تبلیغاتی که شخصیسازی لپتاپها را تبلیغ میکند عملکرد ضعیفی دارند و میزان نرخ کلیکشدگی و اقدام به خرید از حالت عادی پایینتر است. اویلین تلاش کرد با انجام تست A/B این مشکل را حل کند.
فرآیند طراحی فرضیه A/B Testing
اویلین برای انتخاب بهترین طراحی عملکردگرا برای دکمهها دو حالت جدید و سابق را در نظر گرفت. یکی از دکمههای فراخوان، شخصیسازی نوتبوکهای VIO و دیگری دو برابر حافظه رایگان در صورت خرید آنلاین لپ تاپ را پیشنهاد میکرد. اویلین فرض کرد بازدیدکنندگان با مشاهده دو دکمه فراخوان گیج میشوند و اثر بخشی تجربه خرید کاهش مییابد. ولی تیم وی نظری کاملا متفاوت داشت. در تستهای تجربه کاربری سونی، اویلین متوجه شد بسیاری از بازدیدکنندگان شخصیسازی لپتاپ را به تاخیر میاندازد و معتقدند فرآیند شخصیسازی زمان زیادی از آنها میگیرد و نتیجه ارزشمندی را هم به آنها نمیدهد.
فرضیه A/B Testing
اویلین برای آزمایش، تست A/B را طراحی کرد، دو بنر کاملا متفاوت را در برابر بنر اصلی قرار داد، بنر اصلی شخصیسازی لپتاپ و حافظه بالاتر را به صورت همزمان پیشنهاد میکند. اویلین برای نمایش بنرها دو گروه کاملا متفاوت از بازدیدکنندگان را در نظر گرفت.
حالت A: اطلاعات مفیدی برای شخصیسازی لپتاپ ارائه میدهد.
حالت B: اطلاعاتی در مورد خرید لپتاپ از سایت با پیشنهاد خرید آنلاین با دو برابر حافظه رایگان ارائه میدهد.
بنر اصلی
حالتA
حالت B
اهداف
دو هدف پشت انجام این تست وجود داشت، هدف اولیه درک این مطلب بود که چه عاملی بر خرید از شرکت سونی تاثیرگذار است. آیا شخصیسازی برای کاربران اهمیت دارد؟ و هدف دوم که هدف اصلی اویلین بود، اندازهگیری میزان تاثیر هر کدام از بنرها بر کاربران و بررسی نرخ کلیکشدگی و اندازهگیری تعداد بازدیدکنندگانی که پس از کلیک بر روی بنر از سایت بازدید و به صفحه خرید رجوع میکنند.
نتایج A/B تست انجام شده
تحقیقات تیم تجربه کاربری و انجام آنالیز به اویلین کمک کرد فرضیات را بسازد اما در نهایت انجام تست A/B برنده واقعی را نشان داد. در حالت اول، بنر شخصیسازی لپتاپ نسبت به بنر اصلی،۶% افزایش در نرخ کلیک شدگی داشت و تعداد بازدیدکنندگانی که اقدام به خرید میکردند ۲۱٫۳% افزایش یافت. در حالت ۲: نرخ کلیکشدگی تنها ۱٫۸% افزایش یافت و عملکردی بدتر از بنر اصلی در قسمت اقدام به خرید داشت.